O cadere care ne da fiori reci

Credeti ca o insula in mijlocul Atlanticului, cu o clima mai degraba descurajanta si cu cea mai mare rata a divorturilor din Europa poate fi un mic Paradis? La prima vedere s-ar zice ca nu. Conform Natiunilor Unite, Islanda, caci despre ea vorbesc aici, este insa un fel de Paradis – sau cel putin era, pana acum cateva saptamani. Islandezii se numarau printre cei mai fericiti pamanteni (iar gradul lor de fericire se pare ca a fost chiar masurat, prin indicatori determinati academic, de diverse studii) pentru ca aveau o crestere economica vertiginoasa si un nivel de trai care, in opinia unora, i-a determinat sa respinga aderarea la UE pe motiv ca majoritatea statelor membre se situau sub nivelul lor. Sub ochii nostri insa, mirajul acestui colt de rai incepe sa se destrame, pe masura ce flacarile crizei economice mondiale il ating din ce in ce mai dramatic. In ultimele zile, doua dintre primele trei banci islandeze au fost nationalizate de catre Guvern. Prabusirea sistemului bancar poate insemna pentru Islanda un faliment national, in conditiile in care pe el se bazeaza in buna masura cresterea economica a tarii. Pentru cine nu stie, la ora aceasta datoriile bancilor islandeze depasesc de cateva ori Produsul Intern Brut al tarii.

 

Asa se face ca Islanda, stat membru NATO, se regaseste in ipostaza de a cere (si de a primi) ajutorul financiar al Rusiei pentru a putea depasi criza. Conform datelor confirmate de oficiali, este vorba de aproximativ 4 miliarde de euro pe care Rusia ar urma sa ii injecteze in sistemul financiar islandez, in lipsa disponabilitatii altor state europene (cu exceptia unor vecini nordici) de a ajuta micul stat din Atlanticul de Nord. Nu am de gand sa vorbesc aici despre complicatiile politice pe care le poate genera acceptarea unui astfel de ajutor. Nici nu cred ca ar fi foarte corect.

 

Conform domnului Calin Popescu Tariceanu, si Romania a devenit un paradis in mijlocul Uniunii Europene (ma rog, nu va legati si voi acum de amanuntele geografice). Avem cea mai mare crestere economica din UE, traim mult mai bine decat ni s-ar parea la prima vedere, si toti vest-europenii si-ar dori sa mute, cu mic, cu mare, la noi in tara. Romania zboara lin, iar criza trece pe sub ea.

Dupa o scurta calatorie prin fanteziile domnului Tariceanu, revenind deci la realitate, cred ca marea majoritate a romanilor care s-au uitat in ultimele saptamani la televizor sau au citit ziarele au inteles ca este nevoie de o explicatie. De fapt, de raspunsuri serioase, realiste si argumentate la o intrebare simpla: care sunt fi posibilele efecte ale evolutiilor curente din plan international asupra economiei noastre si, mai ales, asupra vietii romanilor? Daca Guvernul nu poate face asta, atunci ma intreb care este, totusi, rolul sau. Deocamdata, portofoliul sau de distinctii se mareste: pana acum era, printre altele, „guvernul care nu a construit autostrazi” si „guvernul care nu a fost capabil sa reduca inflatia”. Acum, e pe cale sa devina si „guvernul care nu a protejat populatia de impactul crizei economice”.

 

PS: Probabil ca unii dintre voi, mai cinici, imi vor spune ca noi nu ne-am prabusi de foarte sus, precum ar putea pati islandezii, deci durerea ar fi mai mica. Dar are cineva dreptul sa-i spuna unui om care a cazut in cap de la etajul 10: Zi mersi ca nu ai cazut de pe acoperisul unui zgarie-nori?. Eu cred ca e la fel de grav sa cazi si de la etajul 1, mai ales cata vreme cei datori sa te salveze privesc in alta directie si se uita din cand in cand la ceas, ca sa vada cand li se termina tura.

31 Răspunsuri to “O cadere care ne da fiori reci”


  1. 1 CRISTIAN octombrie 9, 2008 la 12:28 pm

    Buna ziua. Chiar ne imbatam cu apa rece, ca Romania are o asa”mare”cresteere economica???Noi, chiar avem economie de piata??? Haideti sa fim putin seriosi si realisti si sa privim realitatea dura in fata:nu avem ce sa mancam (mare parte a populatiei, poate 70% traieste cu maxim 1000 de lei pe luna ), nu avem un job in care sa fim respectati si doar suntem o masa de manevra in mana unuia sau altuia; si chestia cu venit mediu pe cap de locuitor (dau ex. Bucurestiului: daca un manager are salariu 10.000 Euro si eu am 300 de euro rezulta 10300 de euro si impartit la doi, calculati singuri), si noi continuam sa dam bine in statistici, ca realitatea e cruda si dura. Apropo, d-nule Nastase, de cand nu ati mai circulat cu metroul sau orice alt mijloc de transport in comun???de cand nu ati mai mers sa cumparati ceva de la buticul din colt, sau din piata???

  2. 2 hop octombrie 9, 2008 la 12:30 pm

    Hai sa nu fim ipocriti… Daca acest „guvern care nu a construit autostrazi”, care „nu a fost capabil sa reduca inflatia” si care acum, e pe cale sa devina si „guvernul care nu a protejat populatia de impactul crizei economice” se mai afla inca in fiinta, chestiutza asta nu se datoreaza cumva si PSD-ului din care cu onor faceti parte…? Sau acest guvern a fost bun atata timp cat am scos castanele incinse din foc cu mana sa, iar acum e bun de aruncat la gunoi ori – si mai rau – in gura leului numit si… „cetateanul turmentat”… ?

  3. 3 mark octombrie 9, 2008 la 12:42 pm

    Nu cred sa fie americanii de acord. Islanda este sub o anumita forma o „baza” americana. Cel putin asa au stat lucrurile in al doilea razboi mondial si dupa. Cine stie ce este la mijloc cu acesti 4 miliarde de euro.

    Cat despre mersul Romaniei si demersurile domnului Tariceanu ca Romania sa devina a 7-a putere economica europeana ma umfla rasul. Poate vin islandezii si se muta la noi. Ca doar e bine la noi in tara!

  4. 4 instalatorul octombrie 9, 2008 la 1:12 pm

    Cred ca unii analisti nu interpreteaza lucrurile corect, nu avem de-a face cu o criza ci cu doua suprapuse: o criza financiara doar aparent sectoriala( venind din zona bancar- imobiliara) suprapusa peste un inceput de depresiune economica manifestata din aceasta vara macar in Europa. Ieri am primit prin e-mail stirea ca Angelika marchiza germanilor continua sa se opuna unei actiuni concertate europene, ceea ce inseamna ca fiecare se va descurca cum va putea. In consecinta, mie mi se pare ca o Initiativa Nationala Anticriza este necesara a fi luata: ideea ca in acest moment am avea de-a face cu o criza bancara este paguboasa; avem de-a face cu o criza care se propaga prin banci. Alaltaieri Opel si Ford au anuntat reduceri de productie si concedieri: stim daca si cum va fi afectata, de exemplu, investitia proiectata de Ford pentru Craiova? Pe fondul diminuarii consumului pe plan global, stim cum va fi afectata recenta investitie Nokia de la Cluj? Ne dam seama ca, la o adica, companiile straine din Romania se vor descurca fara sa le pese de bastinasi? Ne dam seama ca pe aceia care au luat fabrici pe degeaba ii va durea in cot? Ne dam seama ca, datorita expunerii mai mici a Romaniei, avem sansa de a ne pregati din timp pentru o propagare a crizei si la noi, astfel incit sa putem chiar a preveni unele lucruri rele, iar unele efecte sa le diminuam, daca ne gindim din timp la ceea ce am avea de facut? Vorbim doar de unicul efect deocamdata ( in afara de caderea BVB semnalata ieri), acela al deprecierii monedei cu 10 procente: unora li se pare putin, dar 10 procente inseamna ca romanii au muncit anul acesta 5 saptamini degeaba, munca lor pe 5 saptamini dispararind pur si simplu in cursul valutar. Isi imagineaza cineva cum e sa muncesti 5 saptamini fara mincare, haine, adapost, apa, pe scurt fara sa primesti absolut nimic pentru munca ta? Si o intrebare directa la care va rog sa imi raspundeti: ati primit mesajul pe care vi l-am transmis alaltaieri prin e-mail la adresa anastase@cdep.ro?

  5. 5 Cornu octombrie 9, 2008 la 1:34 pm

    Este normal ca Dl Tariceanu sa ne avertizeze ca putem sa o ducem mult mai rau daca cresc salariile profesorilor. Rationamentul este foarte simplu:
    cu ajutorul profesorilor si al imnului ne putem destepta … ceea ce nu este recomandat.
    In rest va felicit stimabile viitor Presedinte !

  6. 6 diogenecainele octombrie 9, 2008 la 1:48 pm

    Dupa ce economia noastra isi va da bunul duduit, am putea fi cumparati de catre Kazakhstan. In acest fel nimeni nu va mai obiecta dupa turnarea lui Borat II ca filmul nu a fost pe bune, iar tarii noastre i se vor deschide noi oportuntitatiin industria de entertainment (nu investitiiile in America recomandate de un celebru motociclist, desigur) . In acel moment voi deschide o firma ce va oferi safariuri antropologice, si voi plimba truisti cu jeep-ul prin Modrogan si prin alte parti, iar visul meu romanesc de a deveni bogat si posesor de amanta jetabila va deveni realitate! Cred ca incep sa invat mentalitatea corporatista! I’m happy!

  7. 7 Bibliotecaru octombrie 9, 2008 la 4:14 pm

    Etatizările capitaliste, esenţe ale ideologiilor. Cred că partidele politice nu mai există.

  8. 8 McGogoo octombrie 9, 2008 la 4:34 pm

    nu a fost nici o crestere economica. cativa miliardari au bagat bani in romania si cand au aparut probleme in tarile lor i-au scos si i-au dus acolo.
    era o falasa crestere economica intrecuta cu 2-3 fabrici care au in total 10k locuri de munca nu putem vorbi de crestere economica…

  9. 9 Karakas octombrie 9, 2008 la 4:38 pm

    Acu’, sti cum e, ai o fata mai frumoasa, una mai urita, da’ tot incerci sa le mariti p-amindoua. Asa si cu Guvernu’: n-a facut el autostrazi, da’ se poate bate cu bordura-n piept cu cresterea economica, care, intre noi fie vorba, ar fi existat dupa aderarea la UE chiar daca tara era guvernata de islandezi.

    http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/7658908.stm

  10. 10 Koubadera octombrie 9, 2008 la 5:26 pm

    Domnule AN, in principiu aveti dreptate in legatura cu Guvernul. Totusi eu intreb ca de obicei, ce ne sfatuiti concret sa facem ?
    1. Credeti sincer ca un guvern condus de Prostanac va face mai mult ? Dupa ce initiative propune, ma indoiesc ca va face cat face si guvernul Slabiceanu…..adica nimic…..
    2. Credeti ca echipa care se profileaza intr-un ipotetic viitor guvern PSD (Mitrea, Hrebenciuc, Cozminca, etc) va face mai mult sau mai bine ?
    3. Credeti ca baronii locali (gen Mazare, Oprisan) sunt de preferat lui Morega (eu am impresia ca sunt cam la fel….) ?
    4. In fine, credeti ca in esenta este foarte diferit daca agenda politica e condusa de Basescu prin circ in loc de Iliescu prin consens ?
    Pina acum o luna, mai tinea gluma ca declaram razboi Statelor Unite, ne cuceresc si se termina circul. Acum se pare ca nici asta nu mai tine, ca ar fi incercat acum Islanda. Sugestii de actiune concrete domnule AN?

  11. 11 Francezu octombrie 9, 2008 la 7:17 pm

    Cum comentati scandalul legat de casele nationalizate „intiativa Felix”

  12. 12 instalatorul octombrie 9, 2008 la 9:26 pm

    Pentru Bibliotecaru: In vremuri de criza intotdeauna se face apel la stat, indiferent de doctrina care se afla, printr-un partid, la guvernare (nici o doctrina in cazul guvernarii Tariceanu): unul dintre motive este acela ca statul nu da faliment, constituind o platforma buna de protectie si relansare. Fiind platit si organizat de catre cetateni, statul are mai multe functii iar uneori se face o deliberata confuzie privind ceea ce inseamna statul minimal, fiindca statul totalitar stim cu totii ce inseamna. Faptul ca un stat are, intr-o doctrina de dreapta, un control mai redus asupra cetatenilor, adica asigura o mai mare libertate si un cimp mai liber initiativelor, nu inseamna renuntarea la alte functii ale statului, inclusiv cea de protejare a cetatenilor; desigur ca aici nu includem situatiile in care dl Tanasescu ( multi ani traiasca!)si alti ministri de finante au sters datoriile unor prieteni politici, situatii anormale in vremuri normale, insa includem situatiile pe care initiativa privata si libertatea economica nu le mai poate rezolva, tocmai fiindca crizele apar in orice fel de sistem; manifestarile pot fi insa diferite. Dealtfel ideea de dreapta este asociata ideii de ordine, care nu inseamna ca individul poate sa faca chiar tot ceea ce ii trece prin cap, daca faptele sale sunt in afara legilor. O situatie ca aceea premergatoare crizei financiare din SUA s-a intimplat si la noi, dar aici o criza locala nu a apucat sa se produca: preturile terenurilor, constructiilor si imobilelor s-a multiplicat in mai putin de un deceniu, inclusiv sub guvernarea anterioara a stingii: cumva situatia a convenit multora, de a ceea nu am auzit de proteste ori de masuri ale stingii pentru limitarea cresterii preturilor in domeniul imobiliar si constructii, probabil ca si dl Nastase stie ori poate deduce de ce situatia a fost convenabila, una dintre cauze a fost un trai mai bun al celor implicati in domeniile respective, pe bani sa le zicem virtuali. Deocamdata, prin ceea ce face, dl Tariceanu apare mai la stinga dlui Nastase: majorarea doar a plafonului de garantare pentru depunatorii la banci este o masura care, in context, este una de stinga profunda, deoarece o atentie mai mare trebuie acordata societatilor comerciale. Societatile comerciale sunt obligate prin lege sa-si tina banii in banci si sa-si deruleze platile prin banci si este o sfidare guvernamentala sa nu garantezi integral depunerile celor pe care ii obligi prin lege sa depuna bani in banci. Depunatorii persoane fizice sunt depunatori benevoli ( ei, ca si societatile comerciale, sunt de fapt imprumutatori ai bancilor, dar acest statut nu le este recunoscut), nu sunt obligati sa-si tina banii in banci, iar masura guvernamentala ii avantajeaza exact pe ei si mai ales pentru cei mici, fiindca va dati seama cum va reactiona un milionar in euro cind aude ca i se garanteza 50K euro. In situatiile de criza economica, diferenta doctrinara sta in modul in care este utilizat sprijinul statului in scopul iesirii din criza. Desigur insa ca daca vom intra in criza cu un guvern Tariceanu, atunci va fi dezastru, ideea acestui tip de guvern nefiind una doctrinara, ci mentinerea la putere cu orice pret si in orice conditii, oricum. Cu stima.

  13. 13 instalatorul octombrie 9, 2008 la 9:42 pm

    Tot pentru Bibliotecaru: etatizarile capitaliste ori si mai dur nationalizarile – dincolo de adevarul care ne era noua spus la scoala cind eram mici, ca impreuna cu privatizarile reprezinta forme de jefuire a cetatenilor exploatati – au si un rol de trecere sub functia de protectie a statului, patronatul respectiv nemaifiind lasat sa incerce sa scape din criza oricum, prin inchidere ori prin vinzarea societatii comerciale oricui e dispus sa-i dea niste bani; chiar si intr-un stat liberal adevarat, economia tarii nu poate deveni a oricui (decit a prietenilor politici !!!).

  14. 14 andrada octombrie 9, 2008 la 10:22 pm

    Comentariul Dumneavoastra referitor la situatia economica mondiala este foarte interesant. Situatia economica mondiala si evolutia ei ar trebui sa ne preocupe pe toti, dar mai ales pe guvernanti si pe toti oamenii politici din Romania. Deasemenea preocupati de aceasta problema ar trebui sa fie si reprezentantii presei, incepand cu conducatorii trusturilor si terminand cu ultimul redactor. Informatiile care ajung la populatie in legatura cu acest subiect sunt foarte importante, ele creaza sau nu panica.
    Eu sunt unul dintre cei care as dori sa stiu cum vedeti Dumneavoastra evolutia economica din Romania raportata la criza mondiala? Cat timp credeti ca va dura aceasta criza si care vor fi efectele ei in Romania? Care credeti ca sunt masurile care trebuiesc luate la nivel guvernamental si bancar ptr a atenua efectul crizei. Cat timp credeti ca va mai dura pana vom ajunge in situatia sa nu ne mai putem plati creditele (sunt sigura ca acolo vom ajunge).
    Nu astept neaparat un raspuns la toate aceste intrebari intr-un timp scurt, dar as aprecia daca din cand in cand ati mai strecura cate un comentariu pertinent si eventuale solutii la criza actuala. Va multumesc.
    Sunteti printre putinii politicieni competent, credibil si serios, a carui opinie conteaza.

  15. 15 blogideologic octombrie 10, 2008 la 5:00 am

    @ instalatorul, cu stimă
    “Opel si Ford au anuntat reduceri de productie si concedieri”, aţi scris.
    Din câte ştiu eu, Opel este o subsidiară a lui General Motors. Deşi actualmente firma General Motors trece prin dificultăţi extraordinare, –datorită succeselor din trecut a avut prea mulţi angajaţi şi acum trebuie să le plătească pensiile–, nu se poate nega că directorul CEO (Rick Wagooner) de la General Motors este un tip de extraordinară competenţă. El a afiliat la General Motors instituţia financiară de creditare GMAC LLC, care acordă împrumuturi cu dobândă atrăgătoare cumpărătorilor de automobile General Motors “pe datorie”. În condiţiile actuale de strangulare a creditelor, toate instituţiile financiare de creditare sunt reevaluate de către Standard & Poor’s Ratings Services. Un singur anunţ de intenţie de reevaluare făcut de S&P a determinat picajul acţiunilor la General Motors. “Stocks took a nosedive after a major credit-rating agency said it might cut its rating on General Motors and Ford, further rattling investors already fretting over the impact of tight credit on the economy.”

  16. 16 Viski octombrie 10, 2008 la 5:46 am

    eu va propun dvs., dlui tariceanu, tuturor, sa va dati jos din limuzine, sa priviti pe strada. acolo e starea romanilor cu adevarat. nivel de trai se vede mare in statistici, dar in realitate sunt sute de mii de romani kre mor de foame si pe care nu i-ar afecta caderea bancilor pt k nu au conturi bancare! mai mult, eu zic k bursa de la bucuresti se agita pt nimic. in occident exista 2, poate 3 burse importante: new york, londra si (poate) frakfurt. in rest, buresele continentale nu inseamna nimic. nici paris, nici zurich, daramite bucuresti. bursa de la noi incearca sa-si dea importanta degeaba. socul pe care il resimte aceasta este ceva tipic romanesc: bagarea de seama. economia romaneasca nu duduie, insa nu are cum sa fie afectata decat de sacalii imobiliari, bancari si monetari.

  17. 17 Daniel octombrie 10, 2008 la 9:38 am

    Viski,
    criza bancilor ii afecteaza pe angajatorii sau potentialii angajatori ai celor despre care spui ca nu au conturi bancare iar lipsa de angajatori da somaj. Daca nu e lichiditate in piata sitemul se gripeaza si cedeaza in lant, asta e problema. Cat priveste bursa de la Bucuresti aceasta reflecta perfect sentimentul investitorilor cu date cuantificabile. Acelasi sentiment il vei gasi in toate sectoarele care necesita investitii, chiar daca nu sunt cotate. E ca si presiunea arteriala, poti sa o iei doar la incheietura mainii si iti va comunica date utile despre intregul organism.
    Din pacate CPT-ul si pretenarii din PD nu au facut nimic sa profitam si noi, nu numai gastile din jurul guvernului, de abundenta de lichiditate ce exista pana de curand in piata si in economie. Nu au creat infrastructura, nu au reparat nedreptati sociale (cu exceptia pensiilor, dar incomplet si aici) au vandut si ceea ce nu trebuia sa vanda, bunuri de interes public cum ar fi baile termale Foradex, unicat in Bucuresti, care ca si Strandul Tineretului, sunt facilitati de care depinde mentinerea starii de sanatate a populatiei, probabil ca firmele de medicamente sa aiba cui vinde la preturi triple.
    Acum eu inclin sa il cred pe Tariceanu ca el chiar credea ca duduie economia si ca investitorii straini sunt niste fraieri care vor finanta la nesfarsit deficitul de cont curent si balanta comerciala date peste cap de politica iresponsabila si de coruptia care a atins cote nemaiintalnite dupa 1990. Strainii au sesizat ca aceasta economie este cladita doar pe vorbe frumos impachetate, iar cand s-au retras a ramas abisul, caci guvernul nu a cladit nimic atunci cand putea si era dator sa o faca.
    Ieri a fost macel pe Dow Jones, azi noapte pe Nikkei, adica adio investitii pentru cine nu intelege. Criza este extrem de serioasa si cere masuri responsabile si o minte limpede. Oare unde le putem gasi, la PNL, PDL – oamenii astia habar nu au pe ce lume traiesc si la cati bani au furat nici nu ii intereseaza foarte mult. A venit timpul ca la vot sa hotaram in functie de ce ne spune creierul, nu nervii. Oricat de suparati am fi pe unele personaje, sa fim constienti ca cei 12 apostoli nu vor veni sa formeze guvernul, iar absenteismul nu va duce decat la redistribuire care chiar nu ne avantajeaza.

  18. 18 instalatorul octombrie 10, 2008 la 10:39 am

    Pentru Blogideologic: Nu am zis nimic rau de conducerea lor, cum nu am zis nimic de GM ci de Opel, fiindca subsidiarele europene atit la GM cit si la Ford stateau mai bine. Poate fi vorba si de credite, dar asta pe scaderea vinzarilor auto in Europa: daca esti prins in cleste ( criza financiara + depresiune continentala), devine greu, cu toata competenta. Altfel, apreciez o serie de miscari ale Opel, inclusiv cum a luat motoarele de la Fiat. Dealtfel nici alti producatori europeni nu stau prea grozav.

  19. 19 Draghi Puterity octombrie 10, 2008 la 10:51 am

    Tot la capitolul fiori reci.

    Gordon Brown vrea sa aplice legile anti-terorism pentru a pedepsi Islanda. Daca modul asta de gandire se generalizeaza, ma intreb unde vom ajunge.

    @Daniel

    Ce clar si ce evident devine totul cand il explici tu. Mai scrie te rog.

    La faza cu „Tariceanu chiar credea ca duduie economia”, nu am putut sa nu imi aduc aminte de „recoltele record” care crestreau de la an la an, desigur doar pe hartie, de pe vremea lui Ceausescu.

    Trebuie sa repet ce am mai tot spus pe aici si aiurea. La noi problema principala nu e de ideologie, ci de competentza.

  20. 20 Alex octombrie 10, 2008 la 11:54 am

    Pe scurt, detaliez later: „niste baieti destepti din america, romanica face niste foarte multi bani” (de la Mircea Badea citire) pe spinarea crizei. Nu cred sub nici o forma ca asa-zisa criza financiara mondiala este reala, a aparut din senin, iar FMI-ul si barosanii bancari privesc cu gura cascata, fara sa cunoasca virgula cauzele evenimentelor.
    Chiar si Varujan Vosganian a subliniat pentru cine are urechi ca, de pe urma crizei, profita anumite personaje din topul geniilor in ale ingineriei financiare, precum in cerul America, asa si pe pamantul lui Burebista si Decebal.
    Acest seism a fost cat se poate de provocat, cat se poate de premeditat (Ibidem), deoarece caderea burselor, a preturilor la terenuri, locuinte, un anumit curs „inexplicabil” al monedei americane, europene, al leului, zlotului etc., scumpirile in lant la energie, alimente, utilitati, sau, dimpotriva, anumite ieftiniri, determina un curs al banilor spre conturile baietilor de baieti.
    Cat despre Islanda, care ar fi morala: „Ei vedeti, daca nu v-a venit mintea la cap sa intrati in uie?” Cu ce, ma rog, i-ar fi ajutat pe islandezi integrarea in Uniunea Europeana? Nu cred ca ar fi fost nici mai bine, nici mai rau. Aliantele politice, militare, aranjamentele, cabalele economico-financiare nu tin seama de CAP-ul in care esti membru. Islanda tot de la rusi s-ar fi imprumutat (ca doar n-or fi tampiti sa ceara „asistenta” din partea FMI), tarul Putin ar fi continuat marsul catre cucerirea zonei arctice, nu e rau, pana la urma, sa avem o lume bipolara. Echilibru in toate, mon cher…

  21. 21 Alex octombrie 10, 2008 la 11:56 am

    Draghi, nu mi-am inchipuit ca un prim-ministru britanic poate avea un IQ scazut.

  22. 22 blogideologic octombrie 10, 2008 la 12:24 pm

    @ Daniel, cu toată stima:
    Ar fi excelent dacă ar exista un manual de Economie Politică pentru licee, scris de tine. Şi mie chiar îmi place stilul tău, redau de pe alt fir : „Principalul rol al statului este sa impiedice dezvoltarea unui anumit grup peste anumite limite considerate acceptabile, care fie prin frauda, fie prin afaceri cinstite sau abilitate intelectuala sporita, sa tinda sau sa aiba potentialul de a domina restul populatiei in scopul exploatarii ei pentru propriile interese ce sunt impotriva drepturilor firesti ale indivizilor si ale altor grupuri legitime si impotriva dezvoltarii armonioase, concurentiale in interiorul societatii.” În fine, observ că acest blog al domnului Adrian Năstase a devenit o adevărată comunitate epistemică.

  23. 23 instalatorul octombrie 10, 2008 la 4:13 pm

    Presa straina a inceput sa dea detalii privind Islanda. Articolul francez pe care l-am citit e scris de un ziarist care nu se prea pricepe la economie (in orice caz se pricepe mai putin ca mine) de aceea zi cu ‘se pare’: se pare ca Islanda, ori mai bine zis bancile islandeze, a fost prinsa intr-un moment de virf de investitii directe in strainatate, suprapus unei depresiuni, in sensul unui produs intern brut de cinci ori mai mic decit cel estimat (11 miliarde de dolari fata de 55 miliarde de dolari, zice francezul), activele bancilor islandeze fiind de circa 5 PIB-uri. Cum zic americanii, ar fi fost intr-un loc nepotrivit intr-un moment nepotrivit. Acelasi ziarist scrie de posibilitatea privatizarii unei parti din sectorul energetic islandez in scopul iesirii din criza: nu ma intrebati cine alearga cu limba scoasa sa achizitioneze in sectoarele energetice, ca nu stiu si nici nu am auzit. Partea cea mai proasta o constituie stirile din Asia: se pare ca marea lor societate de asigurari Yamato a dat faliment in urma unei datorii de 2,7 miliarde dolari; analistii japonezi afirmind ca falimentul nu ar avea legatura cu criza ( cine ii crede). Banca Japoniei a scos si ea 40 miliarde de euro pentru bancile lor, iar bursa din Tokyo inregistreaza scaderi importante. Iar la noi, ca si in Thailanda, bursa s-a inchis pur si simplu.

  24. 24 Politic octombrie 14, 2008 la 10:37 pm

    Domnule Presedinte, cu scuzele de rigoare, va amintesc ca m-am mai adresat dumneavoastra, in ideea ca veti interveni. „Va rog sa nu aveti incredere in presedintele Organizatiei Judetene PSD Maramures, prof. Eugenia Godja si sa analizati propunerile de candidaturi din Maramures, mai precis colegiile „Borsa – Viseu” si „Mara-Cosau”. Electoratul din aceste colegii, „Borsa-Viseu” si „Mara-Cosau”, indiferent sub ce guvernare se desfasurau „alegerile parlamentare”, era „PSD-ist”. Acum, dupa ce persoane au fost „desemnate” sa reprezinte PSD-ul la alegerile din 30.nov.2008, sunt slabe sperante sa fie pastrat electoratul. Va rog mult sa supuneti spre o analiza mai serioasa aceste …, COLEGII.”

  25. 25 Ultima saptamana(aici, speranta)! octombrie 15, 2008 la 11:28 pm

    Borsenii, viseuanii, leordenii, petrovenii, ucrainenii din Bistra, Ruscova, Repedea, Poienile de sub Munte, Rona de Sus si cei din Bocicoiu Mare, continua sa spere in „interventia” Domniei-Voastre! Cu multe rugaminti, electoratul PSD-ist!

  26. 26 Mark octombrie 22, 2008 la 1:58 pm

    @Adrian Nastase
    Aveti dreptate. Baza de la Keflavik a fost inchisa acum 2 ani. Totusi cred ca baza poate fi redeschisa oricand. Sunt de parere ca Islanda este sub o anumita forma un „teritoriu” United States. Sa nu mai fie americanii interesati de Islanda? Se prea poate ca au inchis baza din cauza cheltuielilor din Irak, dar insula este un punct bun de unde americanii pot privi oricand Rusia!

  27. 27 Alex octombrie 22, 2008 la 5:31 pm

    Mark, deocamdata rusii privesc cu satisfactie (si) din Islanda resursele din zona arctica.
    Americanii au ales pana au cules: razboiul din Irak.

  28. 28 Alex octombrie 22, 2008 la 5:45 pm

    Ultima saptamana: spre pedelache privesc persoanele inzesatrate cu coasa, cai, furci, topoare si unelte de piatra.
    Persoanele mai evoluate, care au trecut de spaimele si dileleme lui Fuljerica in fata urnelor. Ai schitat foarte bine trasaturile electoratului pedelist: locuitorii Cucuietilor din Deal, din localitati rupte de lume, care n-au vazut curent electric, transport de secolul XX, cu un vocabular redus, receptivi la idei putine si fixe. Ca dovada, Suceava, Maramures, Mures, Blaj, Focsani, Medias, Giurgiu, Craiova receptivi la propaganda basesciana.
    Oamenii mai spalati, normali, care au iesit din orizontul mioritic, au citit mai mult de zece carti au alte pretentii, nu mai pun botul la cliseele unui Boc, Flutur, Videanu, Becali.

  29. 29 Mark octombrie 23, 2008 la 8:39 am

    @Alex
    Crezi tu ca rusii mai au puterea sa se extinda?


  1. 1 Razboi întru Cuvânt » Marx chemat sa salveze capitalismul (Noutati 9-10 octombrie) Trackback pe octombrie 11, 2008 la 12:27 am
  2. 2 Cum se vede dinspre ei « ministru >> prim-ministru >> blogger Trackback pe octombrie 14, 2009 la 9:00 pm

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s






Arhiva

Comentarii Recente

diasporean la Anunt!
fostă basarabeancă la Anunt!
Ce scriam acum exact… la Anunt!
De ce n-am criticat… la Anunt!
Cum e posibil asa ce… la Anunt!

%d blogeri au apreciat: