2002 -Angajarea răspunderii Guvernului PSD asupra Proiectului de Lege – Codul Muncii.

Cred ca este utila, in acest moment in care se pregatesc modificari de substanta ale Codului Muncii,  o rememorare a ratiunilor si obiectivelor Guvernului PSD, care, in 9 decembrie 2002, si-a angajat raspunderea in fata Parlamentului asupra proiectului de Cod al Muncii.

Şedinţa comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului din 9 decembrie 2002

Domnul Adrian Năstase:

Domnilor preşedinţi,

Doamnelor şi domnilor deputaţi şi senatori,

Stimaţi invitaţi,

Am să vă spun că am fost extrem de impresionat de dezbaterea care a avut loc înainte ca noi să ne angajăm răspunderea în legătură cu un text despre care, teoretic, nu ar trebui, deocamdată, să aibă loc discuţia, atâta vreme cât el doar începând de astăzi are o formă finală.

Sigur, colegii noştri liberali sunt mai obişnuiţi să ne ocupăm în Parlament, cum ne-am ocupat ani de zile, doar de problemele proprietăţii.

Noi credem, însă, că este important să ne ocupăm şi de problemele muncii. Şi, de aceea, după ce am rezolvat o parte dintre problemele, cât am putut noi, şi cât am ştiut, de problemele de restituiri de proprietate, probleme de privatizări şi de transferuri de proprietate, este cazul să începem să ne mai ocupăm şi de reglementări privind munca. Şi, pentru un Partid Social Democrat, vreau să subliniez acest lucru, este pentru noi, cel puţin la fel de important, dacă nu, mai important, să găsim cele mai bune reglementări privind problematica muncii.

Domnilor preşedinţi,

Doamnelor şi domnilor deputaţi şi senatori,

Stimaţi invitaţi,

La doi ani de la acordarea votului de învestire, Guvernul se prezintă astăzi, pentru a patra oară, în faţa Camerei Deputaţilor şi a Senatului, reunite în şedinţă comună, pentru a-şi asuma răspunderea, potrivit procedurilor constituţionale, asupra proiectului de lege denumit Codul Muncii.

Până în prezent, Guvernul şi-a asumat răspunderea în faţa Parlamentului asupra Legii privind promovarea investiţiilor directe, cu impact semnificativ în economie, şi a Legii privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării.

Totodată, pentru prima oară în viaţa parlamentară post-revoluţionară, Guvernul şi-a angajat răspunderea asupra declaraţiei de politică generală privind bilanţul primului an de guvernare.

Astăzi, ţin să declar în mod expres, în plenul celor două Camere ale Parlamentului, că Guvernul, bazându-se pe dispoziţiile art.113 alin.1 din Constituţie, îşi angajează răspunderea asupra unui proiect de lege cu semnificaţii deosebite pentru viaţa economică şi socială a ţării.

Recurgerea la această procedură legislativă este determinată de necesitatea îndeplinirii obiectivelor adoptate de Guvern în domeniul muncii şi politicilor sociale, de respectarea angajamentelor luate în cadrul procesului de aderare a României la Uniunea Europeană, printre care şi acela de a adopta un nou Cod al Muncii până la sfârşitul anului 2002, cu intrare în vigoare la 1 martie 2003.

În mod obiectiv, reglementarea relaţiilor de muncă, sub o nouă formă, se impune ca o problemă majoră a politicii legislative a statului nostru. Tocmai de aceea, după aproape 13 ani de la actul revoluţionar din 1989, act prin care România a început un parcurs politic, economic şi social, radical nou, se resimte acut necesitatea adoptării unui nou Cod al Muncii, aceasta cu atât mai mult, cu cât legislaţia muncii şi a securităţii sociale a înregistrat deja transformări de esenţă, într-o dinamică cu totul deosebită, impusă de trecerea ţării noastre de la o economie centralizată, la una de piaţă.

Modificările de ordin legislativ au avut la bază evoluţiile manifestate în sistemul relaţiilor de muncă, în permanentă schimbare pe piaţa forţei de muncă şi de capital.

Libertatea, în toate formele sale de expresie, a condus la formarea capitalului şi a proprietăţii private, dar şi a unor relaţii sociale bazate pe dialog, competiţie, concurenţă, şi nu în ultimul rând, pe solidaritate.

În ultimii 12 ani, iniţiativa economică privată s-a manifestat treptat şi, fireşte, s-a extins în toate ramurile economiei naţionale, fapt care a condus la importante restructurări economice.

Sectorul privat contribuie astăzi cu peste 67% la crearea produsului intern brut, comparativ cu 16,4% în 1990. Ponderea sectorului privat în valoarea adăugată a principalelor ramuri este astăzi comparabilă cu cea din principalele ţări candidate la integrarea în Uniunea Europeană. În domeniul privat lucrează în acest moment peste 70% din numărul total al salariaţilor, în condiţii de competiţie comercială şi profesională. Toate acestea evidenţiază un mediu economic şi un sistem al relaţiilor de muncă, cu totul diferit de cel din anul 1990.

În acest cadru, proiectul noului Cod al Muncii aşează, din perspectiva economiei de piaţă şi pe principii social-democrate, raporturile dintre salariaţi şi angajatori. În aceste condiţii, în ansamblul său, Codul Muncii întăreşte dialogul dintre partenerii sociali (sindicate-patronat) la toate nivelurile, şi între ei şi factorii guvernamentali.

Ne racordăm, astfel, la ceea ce în lumea contemporană a devenit o axiomă a dezvoltării economico-sociale, a statului de drept, care răspunde necesităţii de a conserva o pace socială în condiţiile unei justiţii sociale convenite, cu implicarea constructivă a partenerilor sociali.

Statuând necesitatea dialogului social, la toate nivelurile, Codul Muncii urmăreşte armonizarea intereselor angajatorilor cu cele ale salariaţilor, de la nivelul de angajator până la scară naţională, şi totodată oferă modalităţi concrete de realizare a democraţiei economice, sociale, parte integrantă a democraţiei politice.

În consens cu practicile existente în statele membre ale Uniunii Europene, partenerii sociali sunt consultaţi şi îşi exprimă opiniile referitoare la diverse decizii ale angajatorului, sau coparticipă la aplicarea politicilor sociale.

Pe planul strict al raporturilor dintre angajatori şi salariaţi, noul cod reglementează, în acord cu cele mai recente documente ale Uniunii Europene şi ale dreptului internaţional al muncii, drepturile şi obligaţiile ce revin atât salariaţilor, cât şi angajatorilor. Regula indiscutabilă a dreptului internaţional al muncii contemporan, încheierea contractului individual de muncă pe durată nedeterminată se regăseşte pe tot parcursului Codului, urmărindu-se aplicarea strictă a principiului stabilităţii salariaţilor în muncă.

Contractele de muncă pe durată determinată sunt limitativ reglementate, iar modalităţile moderne, reglementate pentru prima dată în legislaţia noastră, cum sunt contractele de muncă pe timp parţial sau cele încheiate prin agent de muncă temporară, sunt riguros definite.

În esenţă, reglementarea asigurată prin cod creează premisele pentru înlăturarea a ceea ce este îndeobşte denumit „abuzul patronal”. Deosebit de aceasta, Codul Muncii creează un mediu competiţional uniform pentru toţi angajatorii, care sunt datori ca, în raporturile de muncă, să acţioneze pe baza principiului bunei-credinţe.

În perioada în care s-a scurs, din 1990, s-au adoptat o serie de reglementări noi în domeniul muncii şi securităţii sociale, cum sunt cele referitoare la stimularea ocupării forţei de muncă şi la sistemul asigurărilor pentru şomaj, pensionarea anticipată, cumulul de funcţii, precum şi cele referitoare la grevă.

O serie de reglementări înnoitoare, racordate la exigenţele economiei de piaţă, au fost adoptate în legătură cu negocierea colectivă, salarizarea, stabilirea duratei timpului de muncă sub 8 ore pe zi, pentru salariaţii care lucrează în condiţii deosebite, grele, vătămătoare şi periculoase, organizarea sindicatelor şi patronatelor, concediul de odihnă, prestaţia muncii şi soluţionarea conflictelor de muncă.

Noile acte normative şi eliminarea din legislaţie a dispoziţiilor ce împiedicau derularea normală, în noile condiţii, a raporturilor juridice de muncă, au fost paşii necesari care să producă schimbările dorite din societatea românească.

Evoluţiile din economie au condus la apariţia unor domenii de activitate noi, profesii şi meserii noi, specifice modernităţii, care au fost reglementate în mod dinamic, dar, uneori, fragmentat, sub imperiul necesităţii imediate.

Acum, a venit vremea ca aceste norme să se reflecte coerent într-un nou Cod al Muncii. Proiectul noului Cod al Muncii a fost elaborat cu luarea în considerare a dispoziţiilor constituţionale, care reglementează munca şi protecţia socială, art.38, 39 şi 40, şi care asigură pentru o perspectivă îndelungată un cadru fundamentat şi corect. S-au avut în vedere dinamica relaţiilor de muncă, drepturile sociale şi economice, generate de starea de libertate şi de ataşamentul faţă de valorile libertăţii, definitorii pentru democraţie şi pentru economia de piaţă.

Pe parcursul elaborării noului Cod al Muncii, ţinându-se seama de exigenţele economiei de piaţă, au fost identificate soluţii corecte şi elastice, etice şi eficiente, cu stabilitate rezonabilă în timp.

Putem afirma că proiectul noului Cod al Muncii răspunde opţiunilor şi exigenţelor pieţei muncii, problematica reglementată privind exclusiv legislaţia muncii.

Ţinem să subliniem că proiectul noului Cod al Muncii nu are un caracter exhaustiv. Dinamica schimbărilor din societate ne impune adoptarea unor soluţii principiale în domeniile aflate în plină transformare.

În aceste cazuri, reglementarea concretă se realizează la nivelul legilor speciale. În acelaşi timp, după mai mult de un deceniu de tranziţie, există şi domenii în care se manifestă stabilitate. În aceste situaţii, proiectul noului Cod al Muncii oferă soluţii concrete şi detaliate, negociate şi agreate de partenerii sociali.

Se demonstrează, astfel, că procesul tranziţiei înregistrează succese consistente, ca urmare a climatului de pace socială realizat, ceea ce asigură apropierea mai rapidă de starea de normalitate.

Doamnelor şi domnilor senatori şi deputaţi,

Prin noul proiect de Cod al Muncii, s-a urmărit să se reglementeze, pentru toate categoriile de salariaţi şi angajatori, ansamblul tuturor normelor de bază privitoare la contractul individual de muncă. Astfel, s-au identificat soluţii care să reglementeze condiţiile şi clauzele contractului individual de muncă, specifice economiei de piaţă, ale executării modificării nulităţii sau suspendării acestuia.

Proiectul aduce noi reglementări şi în materia angajării, astfel încât, pe lângă încadrarea în muncă, în baza unor contracte de muncă, pe durată nedeterminată, se propun şi alte tipuri de contracte de muncă, cum sunt cele pe durată determinată, de muncă temporară, de muncă cu timp parţial, munca la domiciliu sau contractul de ucenicie la locul de muncă.

Flexibilitatea tipurilor de contracte individuale de muncă răspunde dinamicii tranziţiei spre economia de piaţă şi ritmurilor impuse de globalizare, dar şi interesului economic de mobilitate profesională şi de calitate a muncii, pe care le are angajatul.

Ca noutate legislativă, s-a reglementat posibilitatea ca în contractul individual de muncă să fie incluse unele clauze de mobilitate, de neconcurenţă şi de confidenţialitate, care, dacă nu sunt respectate, pot atrage obligarea părţii în culpă la plata de daune-interese. Fireşte, în contract, părţile vor fi libere să includă şi alte clauze specifice, în cadrul unei economii de piaţă, cu respectarea ordinii publice şi a bunelor moravuri.

Suntem siguri că proiectul Codului Muncii, care reglementează eficient şi echitabil piaţa forţei de muncă, va crea, pe de o parte, oportunităţi viabile pentru toţi salariaţii, şi, pe de altă parte, mecanisme eficiente de selectare a personalului. Se vor încuraja, astfel, politicile de formare şi de recalificare profesională şi se va promova o jurisdicţie care să rezolve operativ conflictele de muncă.

Proiectul de Cod promovează clar drepturile fundamentale ale salariaţilor, printre care cel mai important este dreptul la salariu. Acest drept va fi protejat, în mod special, prin crearea fondului de garantare a creanţelor salariale, în cazul insolvabilităţii patronilor.

Proiectul noului Cod al Muncii reglementează strict, în concordanţă cu normele europene şi ale dreptului internaţional al muncii, instituţia încetării contractului de muncă în raport cu exigenţele economiei de piaţă, consacrând un capitol special concedierii. Aceasta poate fi dispusă pentru motive care ţin de persoana salariatului, sau pentru motive care nu ţin de persoana salariatului. Cea de-a doua categorie poate fi individuală sau colectivă. Respectând interesele economice ale angajatorului, noile prevederi referitoare la concediere limitează posibilul arbitrariu patronal.

În domeniul relaţiilor colective, i s-au conferit atribuţii noi instituţiei reprezentanţilor salariaţilor, în scopul de a promova şi apăra interesele salariaţilor în unităţile în care nu sunt constituite sindicate sau acestea nu sunt reprezentative. Reprezentanţii aleşi ai salariaţilor, dar şi liderii sindicali sunt ocrotiţi prin lege, în conformitate cu normele Organizaţiei Internaţionale a Muncii.

În măsura în care noul Cod al Muncii defineşte şi apără interesul economic al salariaţilor în raport cu angajatorul, putem spune că acest cod reflectă responsabilizarea socială a capitalului, reglementând, în mod echilibrat, şi răspunderea integrală pe care salariaţii o au pentru prejudiciul material cauzat angajatorului, prin faptele lor culpabile, noul Cod al Muncii demonstrează responsabilitatea economică reciprocă a partenerilor sociali.

În ansamblu, se poate afirma că răspunderea juridică a căpătat în noul cod o modalitate mai largă de reprezentare, statuând principii noi, legate de răspunderea disciplinară, patrimonială, contravenţională şi penală. Răspunderii patrimoniale i s-a stabilit un cadru juridic de reglementare diferit de cel existent. Ea se va întemeia pe normele şi principiile răspunderii civile contractuale. Astfel, angajatorul este obligat să-l despăgubească pe salariat în situaţia în care acesta a suferit un prejudiciu material din culpa angajatorului, în timpul îndeplinirii obligaţiilor de serviciu sau în legătură cu serviciul.

Tot astfel, salariatul răspunde patrimonial, în temeiul normelor şi principiilor răspunderii civile contractuale, pentru pagubele materiale produse angajatorului, din vina şi în legătură cu munca sa. Soluţiile sunt simetric egale.

Doamnelor şi domnilor parlamentari,

Cred că sunteţi de acord că răspunsul la sfidările globalizării nu este unul strict economic, dar şi unul de educaţie şi formare profesională. Competiţia economică este o competiţie a capitalurilor, a tehnologiilor, a capacităţii de a câştiga pieţe noi, dar şi a dinamismului noilor profesiuni.

Obiectivul strategic al României pentru acest deceniu este construirea şi consolidarea societăţii cunoaşterii, a economiei cunoaşterii. Responsabilităţile angajaţilor, ale angajatorilor şi ale autorităţilor publice reglementate prin proiectul de lege supus atenţiei dumneavoastră, vor contribui la o nouă calitate a muncii şi a economiei, reflectate atât în rezultatele competiţiei, cât şi în dezvoltarea economică, şi într-o nouă calitate a vieţii şi a dezvoltării socială. Din această perspectivă sunt reglementate două tipuri de contracte în domeniul formării profesionale organizate de angajatori: contractul de calificare profesională şi contractul de adaptare profesională.

Un titlu distinct, reflectând concepţia social-democrată, este rezervat sănătăţii şi securităţii în muncă, Comitetului de securitate şi sănătate în muncă, protecţiei salariaţilor prin servicii medicale.

Toate aceste prevederi fac din noul Cod al Muncii un act normativ modern, un text de justiţie şi de coeziune socială, ale cărui prevederi vor acţiona pentru diminuarea polarizării sociale în ţara noastră. Totodată, se creează condiţiile ca o parte a clasei de mijloc să provină din rândul salariaţilor.

Din momentul intrării în vigoare, noul Cod al Muncii va trebui să devină un cod de conduită pentru cei care interacţionează pe piaţa muncii, fie că sunt angajatori, fie că sunt salariaţi, fie organizaţii sindicale sau patronale, fie, desigur, organe ale statului.

Doamnelor şi domnilor parlamentari,

Răspunzând cerinţei ca noul Cod al Muncii să exprime trăsătura definitorie a legislaţiei muncii, protecţia salariaţilor, Guvernul a fost preocupat să asigure şi promovarea intereselor legitime ale angajatorilor. Echilibrul judicios, între interesele salariaţilor şi cele ale angajatorilor, constituie o cerinţă certă pentru legislaţia muncii.

În acest spirit, proiectul de cod reglementează drepturile angajatorilor într-o dublă perspectivă: cele care se exercită prin dialog cu sindicatele sau cu reprezentanţii salariaţilor, dar şi cele care se exercită de sine stătător, independent. Mă refer la organizarea muncii salariaţilor, la dreptul de a da dispoziţii şi ordine obligatorii, dacă sunt legale, la dreptul de control şi, în sfârşit, la dreptul de a sancţiona disciplinar pe cei vinovaţi de încălcarea obligaţiilor de serviciu.

Dăm expresie, astfel, preocupării noastre pentru dezvoltarea proprietăţii private, spiritului antreprenorial pentru întărirea autorităţii celor care conduc unităţi economico-sociale, îmbunătăţirea actului managerial pentru promovarea intereselor patronale.

Doamnelor şi domnilor deputaţi şi senatori,

Aşa după cum ştiţi, la preluarea mandatului de guvernare, spuneam că unul dintre obiectivele noastre prioritare va fi crearea condiţiilor fundamentale, astfel încât cetăţenii să poată participa efectiv la viaţa socială, prin asigurarea unor garanţii individuale, colective sau de altă natură, împreună cu creşterea gradului de responsabilitate individuală.

Tot atunci, spuneam că modelul social pe care Guvernul îl va aplica, va fi unul bazat pe echilibrul dintre competiţie, colaborare şi solidaritate. Codul Muncii prezintă şi reprezintă valorile în care noi, Guvernul şi Partidul Social Democrat, credem, şi după care ne-am ghidat şi ne ghidăm în construcţia unui model economico-social, care să determine treptat bunăstarea la care România şi cetăţenii săi au dreptul.

Eforturile de integrare în structurile Uniunii Europene demonstrează, alături de costurile etapelor aderării, mai ales câştiguri durabile, care decurg chiar din definiţia noii Europe, ca fiind o Europă socială.

Pentru noi, Guvernul social-democrat al României, este deosebit de important ca, în perioada imediat următoare, să intensificăm acţiunile şi pregătirile impuse de obiectivul integrării în Europa socială, parte esenţială a construcţiei Uniunii Europene. Este o destinaţie unde România se va afla alături de alte ţări, unde românii vor trăi şi vor muncii alături de alte popoare.

Noul Cod al Muncii este astfel construit încât apărând, în mod egal şi echilibrat, şi munca şi proprietatea, respectă valorile social-democraţiei. Dorim să subliniem în mod special că pentru noi munca reprezintă o valoare socială, la fel de importantă ca şi proprietatea.

Noul Cod al Muncii constituie, pentru Guvernul şi partidul nostru, expresia cea mai elocventă a doctrinei social-democrate şi a obiectivelor pentru care cetăţenii României ne-au învestit la alegerile din anul 2000. Noul Cod al Muncii, parte a identităţii noastre social-democrate, are sprijinul reprezentanţilor societăţii civile. Prevederile proiectului Codului Muncii sunt în concordanţă cu legislaţia comunitară în domeniul muncii, la elaborarea acestuia avându-se în vedere şi angajamentele asumate de România prin documentul de poziţie la capitolul 13 „Politică socială şi ocuparea forţei de muncă”.

România este membru fondator din anul 1919 al Organizaţiei Internaţionale a Muncii, cea mai prestigioasă organizaţie în materie. Tocmai de aceea, în raport de exigenţele actuale ale Dreptului internaţional al muncii, la elaborarea noului cod au fost avute în vedere Convenţiile Organizaţiei Internaţionale a Muncii, ratificate de ţara noastră.

Totodată, la elaborarea codului au fost avute în vedere şi cerinţele Cartei Sociale Europene a Consiliului Europei, ratificate şi de România prin Legea nr. 74/1999, document considerat ilustrativ pentru problematica muncii în acest nou secol.

Doamnelor şi domnilor parlamentari,

Dialogul cu organizaţiile sindicale şi patronale a fost o preocupare constantă a Guvernului încă din momentul investirii acestuia. Acordurile şi convenţiile încheiate cu confederaţiile sindicale şi patronale au constituit un vector de încredere, de stabilitate pe plan intern.

Totodată, aceste acorduri negociate şi semnate cu partenerii sociali au condus pentru prima dată în 12 ani la realizarea păcii sociale, care a oferit climatul necesat reformelor promovate de Guvern.

Noul cod reprezintă rodul unei munci susţinute, de echipă, în care Guvernul a avut doi parteneri importanţi şi oneşti: sindicatele şi patronatele.

El nu este doar opera Guvernului, ci un angajament discutat, negociat şi convenit cu sindicatele şi patronatele.

Dialogul cu partenerii sociali s-au purtat îndelung, cu multă seriozitate, responsabilitate şi determinare din partea tuturor părţilor. El este expresia fidelă a importanţei pe care o acordăm relaţiilor cu societatea civilă.

Susţinerea noului Cod al Muncii demonstrează încă o dată faptul că ne respectăm programul de guvernare. Iată de ce considerăm că este datoria noastră să ne asumăm răspunderea în faţa Parlamentului pentru noul Cod al Muncii.

Răspunderea asumată pentru acest act normativ fundamental, pentru o societate modernă, demonstrează că Guvernul înţelege modernitatea, mai ales prin respectarea angajamentelor luate.

Doamnelor şi domnilor senatori şi deputaţi,

am prezentat în faţa dumneavoastră principalele reglementări, desigur, foarte succint, pe care le conţine noul Cod al Muncii. Nu este, desigur, un proiect de lege care să nu presupună în viitor, ca şi orice alt act normativ, perfecţionări impuse de viaţă, de practica pieţii muncii şi a raporturilor de muncă.

Ţinând seama de caracteristicile proiectului de Cod al Muncii, membrii Guvernului au decis în unanimitate să-şi asume răspunderea în faţa Camerei Deputaţilor şi a Senatului.

Îmi îngădui să reamintesc în acest context faptul că în acelaşi domeniu, al relaţiilor de muncă, a mai existat o asumare a răspunderii, realizată de unul dintre guvernele anterioare, în legătură cu Legea privind statutul funcţionarilor publici.

Prin angajarea răspunderii politice în şedinţa de astăzi, Guvernul îşi afirmă hotărârea de a-şi continua mandatul de încredere acordat în decembrie 2000, numai în condiţia acceptării proiectului de lege pe care l-am prezentat.

De altfel, prin angajarea răspunderii sale politice, Guvernul a pus Parlamentul în faţa unei alternative, fie să menţină în funcţiune actualul Guvern, acceptând proiectul de lege prezentat, fie să încerce demiterea sa, retrăgându-i încrederea prin iniţierea unei moţiuni de cenzură.

Îmi exprim convingerea că membrii Parlamentului vor judeca în mod obiectiv demersul nostru, prin raportare la necesitatea de a asigura ţării cadrul legislativ corespunzător într-un domeniu atât de important cum este cel al relaţiilor de muncă.

Vă mulţumesc pentru atenţia acordată şi cred că dumneavoastră, stimaţi colegi, veţi susţine Guvernul în acest important demers legislativ.

19 Răspunsuri to “2002 -Angajarea răspunderii Guvernului PSD asupra Proiectului de Lege – Codul Muncii.”


  1. 1 casandra februarie 20, 2011 la 12:43 pm

    @AN,
    Umblati cu batul prin gard. Asa iese la socoteala?

  2. 2 Ghita Bizonu' februarie 20, 2011 la 1:48 pm

    Iar io o zic p’a dreapta :
    Proeictu asta este pe placu doar a camerei de comert romano americane interesata de importuri si munca necalificata !!!! Adica sa ne teransforme intr-un soi de Guatemala cu perspectiva de Haiti !!

  3. 3 marius februarie 20, 2011 la 2:06 pm

    Daca Jimy Hoffa s-ar trezi si-ar vedea liderii sindicali din Romania (cu mici exceptii) cred ca s-ar”culca ‘ repede la loc!
    Cum se explica ca in 21 de ani niciun lider de sindicat n-a reusit sa impuna pe agenda de lucru a niciunei guvernari ,indiferent de ce culoare,salarii decente pentru cadre medicale,profesori,etc,desi aveau in spate milioane de angajati?? Sau macar o mica parte ce tine de respectarea legislatiei muncii si de drepturile angajatilor…
    Cum nu au reusit sindicatele nici la nivel micro ,adica in institutii ,in niciun regim politic ,sa apere drepturile angajatilor ,macar cele fundamentale?!
    Cum altlfel,decat prin diferite complicitati si prin lasarea la o parte a intereselor colective in favoarea propriilor interese si avantaje?
    Si asta o spun in calitate de membru de sindicat de 15 ani mai mult chiar decat ca membru PSD ,unde am fost doar de 14 ani!
    La noi totul e o parodie,viata politica e o parodie,organizatiile sindicale asemenea,si in general cam tot ceea ce se cheama generic societate civila.

  4. 4 Sibilla februarie 20, 2011 la 4:21 pm

    Gubernul premierilor FMI-Udrea Bă-SECU, ne vrea SCAVI !

    * Sindicatele pregatesc proteste de amploare

    Birourile Executive ale celor cinci confederatii sindicale se reunesc maine pentru a stabili calendarul protestelor.

    Vom avea o primavara plina de proteste. Asa ameninta sindicatele, nemultumite de ultima varianta a Codului Muncii. Modificarile actului normativ i-au pus pe jar pe sindicalisti, mai ales ca Guvernul ar dori sa-si asume raspunderea pe noua lege. Liderii celor cinci confederatii sindicale se aduna maine la sfat pentru a stabili data actiunilor de protest.

    Au negociat la sange aproape doua luni si jumatate, insa partenerii sociali au reusit sa se inteleaga cu autoritatile doar asupra unor mici modificari la Codul Muncii. Pentru restul, cele majore, Guvernul este gata sa-si asume raspunderea.

    Eliminarea contractului colectiv de munca este una dintre nemultumirile majore ale sindicatelor. Liderii confederatiilor spun ca lipsa acestui contract i-ar transforma pe angajati in niste sclavi. ( … )
    Pe fondul acestor nemultumiri, Birourile Executive ale celor cinci confederatii sindicale se reunesc maine pentru a stabili calendarul protestelor. Bogdan Hossu, liderul Cartel Alfa spunea ca cel mai probabil luna martie va incepe cu un protest de amploare. Dupa care vor picheta din nou Palatul Victoria si vor organiza mitinguri in toata tara. * (sursa: Realitatea.net)

    ÎNCĂLCAREA GRAVĂ A REGLEMENTĂRILOR INTERNAŢIONALE, A LEGISLAŢIEI DIALOGULUI SOCIAL, IMPUNEREA PRIN FORŢĂ, SFIDARE A VOINŢEI FMI ŞI LACHEULUI BĂ-SECU… MAI DEGRABĂ MOTIVE DE SUSPENDARE A ALCOOLICULUI NAŢIONAL ORI DE … SINGURA SOLUŢIE , HAI CU O REVOLUŢIE … ?

  5. 5 yahoo februarie 20, 2011 la 5:04 pm

    Flexibilizarea este in programul propus de Consiliul Investitorilor Straini, publicat in octombrie 2010.
    Aceasta este evaluarea din ianuarie a masurilor, cu o lista de „Most urgent actions needed”:

    Dă clic pentru a accesa Status_Report_on_Program_for_Growth_Jan.pdf

    Pe lista de propuneri:
    * The labor legislation should be amended in order to make it more
    flexible and compliant to the changes in the economic environment,
    enabling hiring without constraints.
    * A coherent plan and execution needs to be put in place with clearly
    communicated deadlines and milestones (e.g.: tender/listing schedule,
    etc) for the privatization of controlling stakes in as many state
    companies as possible.

  6. 6 eficientaenerg februarie 20, 2011 la 5:46 pm

    1.Confirm-reusita si necesara Activitate!2.La CEDO-raspuns Horatiu-m-a luat la…ca la adoptarea legii 161/2003…am tacut su nu am promovat initiative legislative ulterioare…

  7. 7 olivia februarie 20, 2011 la 6:14 pm

    Ce clasa sociala reprezinta PSD-ul domnule Nastase? Ptr ca din proiectul acesta e clar ca reprezentati mai degraba interesele patronilor straini care au nevoie de sclavi aici decat pe ale angajatilor romani. Atunci cand propuneti obligatii sau drepturi simetric la patroni si angajati ar trebui sa tineti cont ca in realitate limitele legii sunt intotdeauna fortate de partea care are bani in timp ce partea care nu are nu reuseste sa isi obtina nici macar drepturile prevazute specific de lege. Adica dupa dvs, de exemplu, e normal ca o vanzatoare sa ajunga sa plateasca marfa care se fura spre exemplu, nu? Chiar daca nu exista un contract de gestiune…Iar in cazul in care un patron cere angajatilor sa isi puna viata in pericol, conform noii flexibilitati europene, vor fi mai usor disponibilizati in cazul in care refuza nu? Iar daca nu refuza si ajung sa se accidenteze, cu ce bani sa mearga ei in instanta ca sa primeasca daune? Credeam ca pe patroni si pe cei cu venituri peste medie ii reprezinta PNL-ul si PDL-ul, dar vad ca ii reprezinta toata scena politica romaneasca, fara deosebire. Iar pe saraci vad ca nu-i mai reprezinta nimeni. Ce pot sa mai zic…tineti-o tot asa, dar sa stiti ca multi dintre cei cu venituri peste medie voteaza tot cu pdl-ul, ca pe ei nu i-a atins criza si nici masurile guvernului Boc.

  8. 8 Ghita Bizonu' februarie 20, 2011 la 6:33 pm

    marius

    lasa-l pe Hoffa in pace . Caci in ciuda pacatelor sale (destule) a lasat in urma un sindicat (prea) puternic (unii ar fi zis atotputernic… in timpu lu Reagan Teamsters au indraznit sa zica ca daca Curtea Suprema va gasi nelaolocuo lui faptul de a fi sprijinit cu un imprumut o greva … vor bloca TOTUL. Bine-nteles ca absolut intamplator Curtea Suprema a gasot ca Teamsters au respectat legea … ), Iar sindicalistii sai erau – si sunt si azi – o categorie sociala bine platita .
    Pai se compara realizarile alor nostri cu ?
    Insa sa stii ceva : si societatea noastra in ansamblu isi are partea ei de vina…prea elitista, prea individualista …. Parca ai si ceva sociologie la activ … in acvest caz mai lasa conluzia la moda si textu prestabilit si meri la datele primare …

  9. 9 marius februarie 20, 2011 la 8:51 pm

    @Ghita Bizonu,
    cu tot respectul ,n-am inteles totusi ce contesti din comentariul meu.
    Pe cati lideri de sindicat de la noi i-ai vazut in 21 de ani sa lupte cu dirzenia cu care a luptat Jimy Hoffa pentru un interes colectiv ?Sa lupte ,nu sa mimeze…
    Iar de liderii din sindicat din teritoriu ,de la nivelul institutiilor nici n-are rost sa povestim.

  10. 10 Pali februarie 21, 2011 la 8:44 am

    @ Ghita bizonu’

    Cu tot respectul dar Guatemala este o TARA iar Romania o plantatie esuata populata in mare parte cu giboni ca Bercea Mondialul, fufe pe care la vezi pe toate posturile de tv ,si „crema” societatii ca de ex.Virinel Columbeanu !

  11. 11 Doru Coarna februarie 21, 2011 la 9:27 am

    @ Ghita, marius,

    din cate imi amintesc, J Hoffa nu a sprijinit cu un imprumut o greva, ci a dat din banii sindicatului un imprumut unor mafioti care apoi, in contra-partida, au asigurat „protectia” unei greve in fata spargatorilor de greve si a politiei care, de regula, intervenea si trimitea grevistii acasa, in batai. Oricum, s-a lasat tot cu sange… Apoi, a plati pt protectie nu este tocmai OK, mai ales din bani sindicalizati, adica adunati sub forma de cota pt cu totul si cu totul altceva (pt reprezentare si suport in justitie plus ajutoare) decat protectie. Mai mult, imprumutul nu a fost ulterior „asumat”, deci niciodata restituit, asa ca JH a fost ascuns pe sub nu stiu care stadion, „in concrete”.

    Insa vremurile alea au trecut demult si pe acolo, acum „te sindicalizezi” singur, ai un avocat specializat ce-ti cauta joburi si te reprezinta la toate negocierile cu patronatul, inclusiv in caz de somaj, si-l platesti prin rate din salariile viitoare. Nu-i tocmai ieftin insa obtii mai multe beneficii, adica pachetul e mai consistent, incluzand asigurari de boala, eventual si pt membrii familiei, contractul e beton, asa ca totusi merita si te scuteste de osteneala. In anumite ramuri si in anumite zone, constructii, activitati portuare, in special pe coasta de est, se pastreaza totusi organizarea sindicala traditionala, insa are destule neajunsuri caci tinde sa devina tot mai mult o afacere de familie…

  12. 12 Ghita Bizonu' februarie 21, 2011 la 9:30 am

    marius

    pai aia ziceam si io … Hoffa a fost tatal lor ptr Teamsters .
    Apropos nu is membru de sindicat …. ptr ca cunosc „marfa”….aceiasi de decenii „curea de trasnmisie” insa acu tyransmit doar niste pararale catre lideri ….
    Asa ca nu inteleg ce nu intelegi. Ziceam decat ca Hoffa nu merita insulta de a fi comparat cu astia ….

  13. 13 Ghita Bizonu' februarie 21, 2011 la 9:32 am

    Pali

    acu vreo 20 de ani Guatemala era … si nu era. Era cam cum tinde sa ne faca PDLastia (plus mult mai multa violenta). Iar Mondialu avea si el niste „corespondenti” pe acolo …

  14. 14 Socrate februarie 21, 2011 la 10:24 am

    Se observa ca portocaliii sunt foarte ocupati cu demolarea tuturor lucrurilor bune si asezate pe care le-a facut guvernarea Nastase. Asta inteleg ei prin reforme structurale. Rezultatul ? Romania este o tara in curs de demolare accelerata.

  15. 15 marius februarie 21, 2011 la 3:28 pm

    @Doru Cornu,Ghita Bizonu
    Ca Hoffa a avut pacatele lui este partea a doua.
    Partea intai era …ca lupta lui pentru drepturile unor angajati era pe bune.Asta era ideea pe care vroiam s-o scot in evidenta prin comparatie.

  16. 16 Ghita Bizonu' februarie 21, 2011 la 6:56 pm

    Doru Coarna

    sm vorbit de o daravela din timpu lu Reagan . Hofa era deja mort . Totusi se pare ca imprumutu cu care a fost ridicat Las Vegasu a fost returnat la centima. Ma rog intre preteneari si oameni de onoare nu se ia si dobanda (misto cestie nu?)
    Si la paragrafu 2 acum “te sindicalizezi” singur, ai un avocat specializat ce-ti cauta joburi si te reprezinta la toate negocierile cu patronatul” si orice om in SUA are piscina cu palmieri si aia din Anchorage da ? Ca deh priceine isi permite abonament la avocat ….

  17. 17 Doru Coarna februarie 22, 2011 la 6:31 am

    @ Ghita,

    evident ca nu, exista companii de avocatura specializate in legislatia muncii si multe sunt cuplate direct la piata muncii, ceva cam de genul impresarilor vedetelor de cinema. Dai cam 12-20% timp de 3-6 luni si te reprezinta la cel mai inalt nivel profesional.

    In domeniile unde exista sindicat trebuie sa te afiliezi, aia nu te vor, e mai complicat dar asa isi rezerva ei joburile pt ei si ai lor impotriva imigrantilor dispusi la orice. Te asigur ca mai degraba gasesti un post la Princeton decat un post de gunoier, hamal, postas, personal navigant, etc, la stat nu mai vorbesc, nu ai nicio sansa. Doar catedra, agricultura, ateliere particulare (subcontractanti, acolo sunt extrem de multi), eventual sport daca esti vreun campion. Si fara media.

  18. 18 Ghita Bizonu' februarie 22, 2011 la 9:56 am

    Dle Coarna

    cu tot respectu’ trebe sa va atrag atentia ca incepeti sa semanati cu ziaristrii de la EvZ ” Romanii vor vacante in Dubai si Ferrari”.
    Situatia descrisa de dvoastra merge in cazul unor specialisti bine cotati si cunoscuti nu ptr orice muritor. Tare as fi curios care ar fi reactia unui angajator cand ii apare un avocat „il reprezint pe postulantu la postu de contabil” .(io crez ca i-as zice mersi si iesi afara)…. si is curios daca toti postulantii la postu de contabil, vanzator , agent d ep[aza isi permit sa renunte la 20% din salar timp de o juma de an ….
    Apropos si cand ziceti Princetown va referiti la un post la catedra ori la unu de contabil?

  19. 19 ticu buhoci februarie 25, 2011 la 2:07 am

    D-LE NASASE! TREBUIE PROMIS ORICE MAGHIARILOR,CA SA COBOARE DIN BARCA !…CHIAR DACA SE VA MAI ”NEGOCIA” DUPA… E SPRE BINELE SI SALVAREA NOASTRA!…


Lasă un comentariu






Arhiva

Comentarii Recente

diasporean la Anunt!
fostă basarabeancă la Anunt!
Ce scriam acum exact… la Anunt!
De ce n-am criticat… la Anunt!
Cum e posibil asa ce… la Anunt!