Problema Comisarului european din România

La sfarsitul acesta de saptamana, mi-a fost greu sa aleg un subiect mai important pe care sa-l comentez. Intre atatea scandaluri si problemele legate de buget sau revolta din Moldova – pe care, intr-un fel le-am discutat la diverse emisiuni de televiziune, m-am gandit ca ar putea sa va intereseze o analiza asupra unei teme mai putin vizibile, dar de rezolvarea careia ar putea sa depinda, in viitor, solutionarea mai buna a unor subiecte, pe care acum nu stim cum sa le tratam.

S-a discutat putin si, probabil, se va mai discuta despre listele pentru Parlamentul European, despre sansele lui Becali de a ajunge la Bruxelles dar nu s-a discutat deloc despre  viitorul comisar pe care Romania va trebui sa-l  trimita la UE. Am avut deja o anumita „alocare” de post de comisar – pentru multilingvism. Sper ca, in noile conditii, cand participam la formarea noii Comisii de la inceput si nu de la mijlocul mandatului, vom sti sa alegem mai bine.

Cu o astfel de speranta, sugerez cateva argumente pentru o decizie inteleapta – sau poate ca sunt prea optimist?

1. Un comisar european nu este reprezentantul în executivul european al ţării care l-a nominalizat ci un înalt demnitar european independent care îndeplineşte funcţia de membru al „Guvernului federal” – adică al Comisiei Europene (CE). Cu toate acestea, în mod concret comisarul european este stâlpul de rezistenţă pe care se sprijină şi în jurul căruia se construieşte sistemul de influenţă al unei ţări în UE.

Deşi are un portofoliu specific, comisarul are acces la întregul complex de informaţii pe care se bazează deciziile UE şi totodată participă la luarea tuturor deciziilor CE în baza principiilor colegialităţii actului de conducere şi solidarităţii răspunderii.

 2. Influenţa exercitată de o ţară prin intermediul comisarului desemnat de ea decurge din următoarele raţionamente: a) calitatea personală a unui comisar şi capacitatea acestuia de a contribui la soluţionarea problemelor UE demonstrează calitatea resurselor umane ale statului care l-a nominalizat precum şi nivelul responsabilităţii acestuia faţă de interesele comune europene; b) de calitatea personală a unui comisar depinde gradul de reflectare a sensibilităţilor naţiunii care l-a propus în deciziile europene, precum şi promovarea viziunii acelei naţiuni asupra construcţiei europene în actul de construcţie propriu-zis; c) de calitatea personală a unui comisar depinde reflectarea valorilor familiei ideologice din care el face parte în deciziile europene şi pe cale de consecinţă depinde influenţa ţării sale sau a partidului său naţional în cadrul partidului european corespunzător (în cazul PSD este vorba de PSE cu toate partidele sale membre); d) calitatea personală a comisarului determină calitatea soluţiilor în domeniul de care acesta răspunde; e) calitatea personală a comisarului este un argument pentru alocarea unui portofoliu semnificativ prin care se poate exercita influenţă atât în domeniul acelui portofoliu cât şi în alte domenii legate funcţional de el sau gestionate de comisari care au interese (naţionale) legate de el.

 Spre a se clarifica importanţa obiectivă a unui comisar ma limitez la următoarele două remarci: a) CE deţine monopolul iniţiativei legislative în condiţiile în care, în baza tratatelor, aprox 60% din legislaţia aplicabilă în statele membre este adoptată la nivelul UE; b) CE gestionează şi distribuie statelor membre fonduri care depăşesc de câteva zeci de ori bugetul României.

 3. Care sunt criteriile în funcţie de care se poate stabili importanţa unui anumit portofoliu?

Importanţa unui portofoliu este funcţie de următorii parametri: a) măsura în care în domeniul respectiv se adoptă sau se aplică legislaţie europeană (acquis communautaire); b) nivelul fondurilor gestionate de comisarul respectiv; c) nivelul intereselor politice convergente sau conciliabile ale statelor membre legate de acel domeniu; d) nivelul intereselor politice convergente sau conciliabile ale unor importanţi actori globali sau regionali nemembri ai UE, legate de acel domeniu; e) impactul social al acţiunilor legate de domeniul respectiv în interiorul şi în afara UE; f) impactul mediatic al acţiunilor legate de domeniul respectiv în interiorul şi în afara UE.

Este de subliniat faptul că în legătură cu unele domenii există interese mari ale unora dintre statele membre puternice dar aceste interese sunt nu numai divergente ci şi greu conciliabile (ex. agricultura). În aceste domenii, principalele state interesate acceptă, de regula, să nu desemneze un comisar, preferând ca el să provină dintr-un stat neinteresat sau având o pondere politică mai mică. Obligat să acţioneze în contextul unui concurs de interese pe care nu le poate concilia (inclusiv din cauza ponderii politice scăzute a statului său de origine) comisarul în cauză pierde, nu castiga, influenţă, corespunzător cu interesele pe care trebuie să le ignore. Dimpotrivă, acolo unde interesele sunt diferite dar nu şi incompatibile (adică atunci când controversele vizează metodele tactice iar nu ţintele strategice – ex. energia), capacitatea comisarului de a negocia, de a propune tranzacţii şi de a construi consensul poate fi sursa unui câştig imens pe planul influenţei politice la nivel european şi global.

 4. Ce comisar îi „trebuie” sau  işi poate dori România? Întrebarea trebuie să primească un răspuns din punctul de vedere al obiectului portofoliului, din cel al profilului candidatului şi din cel al familiei politice căreia candidatul îi va aparţine.

 a) Din punctul de vedere al obiectului portofoliului trebuie distins, pe de o parte, între ceea ce este posibil şi ceea ce nu este posibil iar, pe de altă parte, între portofoliile preponderent politice şi cele preponderent tehnice.

 i. Portofoliile de neobţinut sunt cele pentru care România s-a descalificat ca ţară cu probleme exact în domeniile respective (ex. justiţia şi afacerile interne) sau pentru care există state interesate mai influente (ex. transporturile, dezvoltarea regională, afacerile externe).

ii.  Portofoliile preponderent tehnice (ex. buget, pescuit) oferă comisarului venit dintr-o ţară fără pondere mare în domeniul respectiv un spaţiu mai mic de manevră obligându-l să se limiteze la consemnarea înţelegerilor intervenite pe deaspura capului său de actorii mai puternici direct interesaţi. Dimpotrivă, portofoliile preponderent politice (ex. extinderea) oferă unui comisar abil posibilitatea să se interfereze util în negocieri ample, propunând formule imaginative menite a clădi consens politic şi a direcţiona resurse materiale semnificative.

 In aceste conditii, România ar putea opta realist, spre exemplu, pentru portofoliul politic ultra important al extinderii, desigur in masura in care acest portofoliu nu va fi contopit cu afacerile externe, pentru a marca o anumita abordare de „franare” a procesului extinderii. Dincolo de argumentele deja incluse în consideraţiile anterioare trebuie menţionate şi argumentele specifice româneşti şi anume: toate ţările candidate sau aspirante sunt vecine directe sau din vecinătatea apropiată a României, astfel încât problemele lor pot fi înţelese mai bine de România iar remediile la acele probleme pot fi găsite mai uşor de o ţară care, trecând prin condiţii similare, a reuşit deja să le rezolve.

 b) Din punctul de vedere al profilului candidatului român, ţinând seama de slaba influenţă politică actuală a României şi de nevoia corectării urgente a acestei situaţii, formula comisarului tehnocrat ar fi, in opinia mea, contraindicata. Un asemenea comisar s-ar limita în mod inevitabil la domeniul său (şi acela, probabil tehnic) ceea ce ar reduce influenţa asupra deciziilor CE legate de alte domenii. De asemenea, un candidat tehnocrat ar avea dificultăţi suplimentare în cadrul procedurii de confirmare parlamentară (în condiţiile în care potrivit Tratatului de la Nisa, începând din 2009 numaărul comisarilor va fi mai mic decât cel al statelor membre) cît şi ulterior eventualei confirmări, când s-ar pune problema negocierilor cu PE şi cu Consiliul European.

 c) Orientarea politică a CE nu este indiferentă pentru România. Ca nou stat membru, bogat în resurse sărace, cu o influenţă politică mică şi cu probleme economice şi sociale mari, România este interesată într-o construcţie europeană care să favorizeze metoda comunitară de administrare a aspiraţiilor europene comune, instituţii politice europene puternice şi politici bazate pe solidaritate socială. Asemenea orientări sunt consonante azi cu nevoile relevate de criza economico-financiară globală şi de prăbuşirea capitalismului neo-corporatist – neo-liberal şi neo-conservator. Actuala CE a fost compusă majoritar din comisari de dreapta care s-au opus atât Europei politice cât şi Europei sociale, ducând o politică în bună măsură vinovată de izbucnirea crizei. De asemenea, politica prezentei CE a fost net defavorabilă României în toate privinţele – politic, economic, social etc. (Printre altele CE a făcut tot ceea ce i-a stat în putinţă pentru menţinerea României în postura de membru de rangul doi, supus unei proceduri de supraveghere ineficiente şi infamante.) În consecinţă, România este interesată de întârirea dimensiunii social-democrate a CE, inclusiv şi în primul rând, prin trimiterea unui comisar român de orientare social-democrată.

 5. Ce trebuie să facă PSD?

      In opinia mea,

 a) PSD trebuie să afirme că doreşte, în interesul României, numirea unui comisar social democrat. Aceasta nu depinde de rezultatul alegerilor euro-aprlamentare decât sub aspectul că, spre a facilita succesul viitorului candidat român, el ar trebui să facă parte din PE. Interesele europene şi naţionale ale României cer o CE de stânga şi deci, România trebuie să ofere un comisar de stânga. Mesajul şi opţiunile dreptei româneşti nu au importanţă atâta vreme cât la nivel european ea va trebui să adopte poziţia şi limbajul dreptei europene.

b) PSD trebuie să sublinieze că pentru succesul demersului românesc, viitorul candidat al României trebuie să fie membru al PE. (Evident un membru deja cunoscut şi respectat la nivelul acestei instituţii.) PE urmează să acorde un vot de încredere CE şi fiecărui comisar în parte. Popularitatea, credibilitatea şi respectabilitatea candidatului român în PE vor conta, deci, nu numai pentru aprobarea acestuia la nivel parlamentar dar şi în ceea ce priveşte acceptarea sa la nivelul Preşedintelui CE. (Potrivit procedurii, Preşedintele CE este propus de Consiliu şi validat de PE. El îşi constituie colectivul de comisari pe baza propunerilor neobligatorii ale guvernelor statelor membre, urmând ca în integralitatea ei CE să fie validată de PE prin vot. Or, este clar că preşedintele CE cu greu s-ar putea opune nominalizării unui membru al PE. Ceea ce nu este cazul cu persoane din afara PE, aşa cum s-a întâmplat cu unii foşti candidaţi – italian, leton, maghiar şi român.)

c)  PSD trebuie să opteze pentru un portofoliu politic şi pentru un candidat politic, întrucât problema României este tocmai construirea influenţei sale politice în UE. În acest sens, obţinerea postului de comisar pentru extindere pare un obiectiv deopotrivă important şi realist.

33 Răspunsuri to “Problema Comisarului european din România”


  1. 1 Dragoş Sorin Nicula aprilie 11, 2009 la 11:25 am

    Speranta…, o amanta longeviva! 🙂

  2. 2 Harabula aprilie 11, 2009 la 12:40 pm

    @Mihnea Georgescu
    Pe firul anterior ai transmis felicitari de Purim(!?)
    Cred ca ai confundat PURIM cu PESACH.

  3. 3 Ioan aprilie 11, 2009 la 2:15 pm

    Da,

    Romania trebuie sa opteze pentru un portofoliu politic si candidat politic pentru postul de Comisar European. El deschide in mod sugestiv, dupa opnia mea, lista candidatilor pesede pentru Parlamentul European. Evident m-am gandit fara nici cea mai mica retinere la Adrian Severin. Numai ca si aici exista un dar, generat in principal de nivelul sustinerii de care se va bucura candidatul nostru in randurile socialistilor europeni. Si totusi, sa nu uitam ca trebuie trecut si hopul intern, generat de prezenta Basescu-lui; stiindu-se bine comportamentul primar al Simbriasului fata de AS la ultima lor intalnire de la Cotroceni. Atunci Adrian Severin si-a dovedit inca odata, daca mai era nevoie, inalta sa civilitate. Eu nu cunosc bine pozitia dobandita de AS in randul parlamentarilor socialisti de la Bruxelles, stiu insa bine ca acasa se bucura de un mare prestigiu. Sustin demersul dv. prezentata la punctul 5, aliniatul a, din postarea de fond. Dar, ininte de toate PSD trebuie sa-si faca cunoscuta acasa opnia in mod repetat si hotarat; nici decum printr-o conferinta de presa in care M Geoana sa balmajeasca printre balbe si aceasta intentie a PSD.
    PS
    Mult SUCCES!

  4. 4 Lucia Verona aprilie 11, 2009 la 3:21 pm

    Presupun că v-aţi gîndit la Adrian Severin, care are, într-adevăr, notorietatea şi credibilitatea necesare pentru a deveni comisar european. Şi ar fi un foarte bun comisar european. Asta, într-o ţară normală, în care deciziile se iau avînd în vedere interesul naţional. Mă tem însă ca nu cumva decidenţii să citească numai pe sărite postarea dumneavoastră şi s-o numească pe Monica Macovei, care se bucură, nu-i aşa, de multă popularitate şi credibilitate în anumite medii 🙂 şi care, la momentul respectiv, va fi europarlamentar.

  5. 5 Spiridus aprilie 11, 2009 la 3:54 pm

    1. Este mai mult decat evident ca cel mai bine plasat, intrunind toate calitatile pe care le enumerati, este ADRIAN SEVERIN.
    2. Ma tem, insa, ca nu vor conta calitatile personale si cerintele postului.
    Daca seful PD-L (recte Traian B.) va dori sa-si impuna candidatul, ce va face PSD? Va face ce face si la guvernare. Adica…
    Mi-e groaza sa ma gandesc ca, dupa ce am trimis tiganii in Europa, o s-o propunem pe madam Boagiu sau mai stiu eu ce „politiciana” lansata din pepiniera pedelista, asa… ca sa ne facem de rusine pana la capat.
    3. Cred ca ar trebui sa abordati intr-o analiza viitoare reactia UE, NATO, a Occidentului in general, la evenimentele din Moldova. Nu de alta, dar noi cotizam cu buget si „carne de tun” la actiunile „prietenesti” desfasurate pe tot felul de coclauri indepartate. Iar acuzele extrem de grave la adresa Romaniei, din partea comunistilor basarabeni, nu au determinat nici un fel de reactie a lor. Ba, din contra… Nu putem trece prea usor peste aceste element. Un moment al adevarului trebuie sa existe. Chiar daca trebuie sa spunem altceva decat am sustinut (crezut)pana acum.

  6. 6 matilda aprilie 11, 2009 la 4:37 pm

    Intr-adevar, dl.Adrian Severin poate avea mari sanse.Este apreciat pentru activitatea sa la Bruxelles,este cult,pozitia sa este justa din punct de vedere politic. Daca domnia sa constituie cea mai buna propunere pentru postul de comisar european pentru extindere, cred ca pentru postul de comisar pentru destindere ar fi buna dra Elena Basescu, mai ales atunci cand deschide gura si…vorbeste !

  7. 7 eficientaenerg aprilie 11, 2009 la 5:26 pm

    Comisar roman pe o functie reprezentativa!
    Viitorul in activitate noastra:dupa 2010,2014,etc-„egalitate de tratament-aceiasi varsta la pensionare pentru dame cu barbati”(se aplica:Magistrati cu minim 60/60;Parlamentari-63/63;Functionari publici parlamentari-65/65;Sistem militar,Politie,SRI,SIE-55/55…);Uniunea -nu poate impune ridicarea ei ,cum e,in Irlanda,Anglia-70 cu 70 ani.Totul –de cum va fi Romania-„polul saraciei Europei de est;tara mediu dezvoltata….Deci-la bronzat si plecam consilierii lui Obama!”… Doar prezentare:Petre Naidin-propus la premiu in febr.2007- The first Sustainable Energy Europe Campaign Award Competition-Bruxells .L-am sunat pe…Multilingvism…ca „un functionar roman sa ma preia la Palatul european;NU!”.Eram atunci ,doar,cu-„ruski alfavit masnaiem,uje pescem micitaem-nepotelul lui P-am gaze si petrol;conform HG.nr1069/2007-in Romania,resursele se termina in 15 ani.”
    Actiuni 1.http://eficientaenerg.wordpress.com 2.www.SOSTerra.go.ro

  8. 8 instalatorul aprilie 11, 2009 la 6:50 pm

    Domnule Nastase, dat fiind ca dumneavoastra nu vreti sa fiti comisar iar eu nu pot sa fiu, nu am nici o idee. Cum scriu colegii de blog, dl Adrian Severin.

  9. 9 Augustin aprilie 11, 2009 la 7:18 pm

    @ instalatorul
    Stimate domn, a zis A.N. ca nu vrea sa fie? Dar daca se „sacrifica”?
    (Fiindca dumneavoastra nu puteti, iar eu, exact in perioada asta, sint foarte ocupat …)

  10. 11 Ioan aprilie 11, 2009 la 8:25 pm

    Instalatorul

    De unde stiti dv. cine va forma guvernul dupa alegerile din Noiembrie a.c.? Eu va prpun putintica rabdare. Si apoi …, putem savura in voie si cu zambetul pe buze o berica rece in Herastrau.

  11. 12 viorica buda aprilie 11, 2009 la 9:27 pm

    Recunosc ,si ma bucura faptul ca ma informez de multe lucruri de pe acest blog, dar va rog sa tineti cont ca nici 10% dintre romani , nu pricep ce cu ce se maninca parlamrntul eur. ori ce importanta are comisarul european .O stare paguboasa a romanilor !!!!!!

  12. 13 Plano aprilie 11, 2009 la 11:32 pm

    Ce rezonanta in randul comentatorilor!
    Ati inceput sa-i cititi si gandurile d-lui Nastase!
    Este clar ca portretul candiadatului descris de dansul nu avea cum sa nu fie recunoscut in fotografia politica a lui Severin!
    Si eu cred ca dl Adrian Severin ar face o figura frumosa pe postul de comisar

  13. 14 instalatorul aprilie 12, 2009 la 1:11 am

    Primul cintec romanesc dedicat evenimentelor de la Chisinau: „Cereti-va drepturile!”

    Dupa inceperea pogeanizarii Romaniei, ar cam trebui sa ne cerem si noi drepturile fata de acest guvern.

  14. 15 instalatorul aprilie 12, 2009 la 1:40 am

    Cred ca ar trebui sa cerem la Pitesti sa scoata Loganul de 4 tone, ca sa poata fi dedus TVA-ul. Loganul de 4 tone ar mai avea un avantaj: nu lasa nici o sansa masinilor guvernamentale.

  15. 16 Sibilla aprilie 12, 2009 la 5:55 am

    Da, da… social-democrat musai şi Adrian, dar… Severin, Domnia Dumneavoastră sunteţi ” condamnat ”- Preşedinte/Premier şi nu vă slăbim !
    Sărbători în Lumină, tuturor !
    respecte şi stimă,
    Sibilla

  16. 17 marcus aprilie 12, 2009 la 9:25 am

    La Multi Ani si Pace
    La Multi Ani tuturor celor crestinati cu nume de Floare si Pace, Intelepciune, Sanatate la toata Suflarea Omeneasca in Saptamana Patimilor si de-a Pururea.
    Sa fiti iubiti
    marcus

  17. 18 Harabula aprilie 12, 2009 la 10:31 am

    Cred ca d-l Nastase si-a pierdut simtul masurii.
    Toata argumentatia domniei sale, privind un comisar european social democrat, ar putea fi preluata de oricare alt partid. De fapt, credincios poz
    itiei sale impotriva actualei aliante, arunca o momeala pentru a anima discordia.
    In mod normal ar trebui sa pledeze pentru o persoana neangajata politic. Dar ochelarii social democrati ii joaca feste. Probabil ca domnia sa presupune ca postul de comisar european, chiar daca nu-l va lua partidul sau, va genera compensatii.

    Cea mai buna solutie: comisarul european va fi numit de partidul care va obtine cele mai multe voturi la alegerile din iunie pentru Parlamentul European.
    O a doua solutie: persoana neangajata politic.

    Exemplul Severin arata cum NU trebuie sa arare un comisar european. S-a angajat in polemici penibile, uneori coborand nivelul discutiei la cote vadimiste (originea etnica a lui Basescu)
    Severin nu poate reprezenta Romania tocmai din cauza militantismului sau ingust.
    Caldura cu care pledeaza domnul Nastase ma face sa gandesc ca este vorba despre el insusi. Cred ca s-a saturat sa planteze pomi cu mizilenii si sa asculte necazurile babelor. Ar scapa de dezinsectiile saptamanale de la intoarcerea din teritoriu si de luptele pentru scaun cu doamna Roberta.

  18. 19 nastase aprilie 12, 2009 la 11:05 am

    Harabula,

    De ce oare sunteti singurul de pe blog care crede ca ar fi vorba de mine?

  19. 20 instalatorul aprilie 12, 2009 la 11:16 am

    Ioan: nu am inteles care ar fi treaba cu mine si cu guvernul din Noiembrie, nu am scris nimic, de ceva timp, de prezidentiale. Si bere rece in Herastrau dupa noiembrie? Probabil, pe terasa? Cind sunt ploile acelea reci si lungi? Noroc ca de la o vreme nu mai beau bere.

  20. 21 instalatorul aprilie 12, 2009 la 11:35 am

    Augustin: Daca este sa ies din zona glumei, atunci imi amintesc ca, din comentarii din trecut s-a desprins ideea ca dlui Nastase i s-a propus aceasta pozitie si ca ea nu este in acord cu obiectivele sale politice. Dar, eu nefiind militant politic, gasesc ca ar fi exagerat sa ma amestec cu nominalizari. Insa nu pot uita nici recentele pasiuni ale dlui Geoana pentru ridicarea pe noi culmi a unor persoane cum ar fi dna Sandru, dl Gusa, asa incit mai bine ma pronunt pentru dl Severin decit sa o vad pe madame Sandru cu budionovka bruxelleza, manta de piele, cizme si Mauser C96 la briu.

  21. 22 instalatorul aprilie 12, 2009 la 11:38 am

    Augustin: Iar daca mu si nu, atunci dna Corina Cretu.

  22. 23 blogideologic aprilie 12, 2009 la 11:59 am

    @ Plano
    „Ce rezonanta in randul comentatorilor! Ati inceput sa-i cititi si gandurile d-lui Nastase!”
    Simpatic comentariu. Adaug: Poate că ar trebuie să discutăm mai mult despre psihologie. O psihologie în exteriorul blogosferei, o psihologie în interiorul blogosferei.

  23. 24 Zodiac aprilie 12, 2009 la 1:15 pm

    Răspuns sugerat

    Sigur AN se dovedeşte, ca întotdeauna, un inspirat, lansând un astfel
    de subiect la două luni de europarlamentare, iar în perioada ce urmează
    va avea apariţii hotărâtoare pe ecranele tv. Toată susţinerea este
    impecabilă, indicând cu precizie matematică – extinderea, vis –a -vis
    de europlasamentul României şi intreresele sale imediate.
    AS, un Berbec de 55 de ani, este o soluţie la îndemână, cu mai toate
    calităţile, afară de carismă, hotărâtoare aş zice eu.
    AN nu poate fi suspectat, nici pe departe, că ar opta pentru comisar,
    doar dacă s-ar multiplica prin divizare ( cazul planariilor, de pildă).
    AN are un chef de viaţă politică şi socială ieşit din comun, iar după
    apropiata vizită în SUA cu MG (aşa se aude) vom putea citi…viitorul
    apropiat, nu numai al său .

  24. 25 eugen aprilie 12, 2009 la 1:17 pm

    De la „multilingusim” la comisarul pt. extindere mi se pare un salt irealist pt. o tara aflata inca in supravehehere si considerata de multi in Vest intrata in UE pe usa din dos cu relaxarea regulilor.
    Cred ca am fi ideali pt pescuit. Nu mai avem cu ce pescui (mersi Base) si nici un interes deci.

    Dl. Severin ar fi un candidiat de short-list dar mai trebuie sa fie si nominalizat. Ghinion presedinte este un amic al sau si prim-minsitru o marioneta a presedintelui.
    Mai bine s-ar apuca de pescuit ca sa-si imbunatateasca CV-ul.
    Dar ma tem de o surpriza neplacuta comisarul european dna Macovei.
    Ca dinsa este celebra la Brxuelles si in relatii excelente cu Base.
    Facem pariu ?. Eu merg pe doamna Europei.

  25. 26 Dragos aprilie 12, 2009 la 3:30 pm

    Harabula,

    aveti dreptate

  26. 27 Ioan aprilie 12, 2009 la 4:21 pm

    instalarorul,

    in noiembrie a.c. dupa toate probabilitatile, se va schimba la Cotroceni nu numai garda ci si titularul fotoliului cantacuzin. Gratie acestei rocade, indelung asteptate, mai mult ca sigur insul care ocupa acum fotoliul maresalului Ion Antonescu va pleca de buna boie si nesilit de nimeni. Dupa calculele unora si combinarile altora, ambele grupari bine informate in materie de alternative si alternante la putere (l-am citat pe taranistul Diaconescu) presedintele nou ales va desemna primul ministru in persoana lui AN. (daca intre timp pozitia lui L Orban in randurile conducerii peneleului nu se va consolida prea mult) Iata un motiv de bucurie pentru mine, nu ma indoiesc o clipa ca si pentru dv, pentru a ciocni un pahar cu o licoare limpede si bine frapata in Herastrau. Evident nu tin neaparat in plaie, eventual dansand. Asa dar, un guvern de premianti (tehnocrati) pentru o perioada dificila.

  27. 28 Spiridus aprilie 12, 2009 la 5:04 pm

    @Harabula
    Nu sunt nici pe departe un fan PSD sau al dlui Nastase. Se poate vedea si din ce am scris pana acum.
    Dar a crede ca madam Boagiu (singurul nume pe care l-am auzit, deocamdata, de la dl. Stolojan) sau cine stie ce propunere similara ar fi mai buna decta A.Severin este o lipsa de decenta intelectuala (cel putin).
    Am vazut o discutie A Severin – Monica Iacob Ridzi anul trecut si saraca Monica nu stia nici cum functioneaza mecanismele europene (in care cu cinste ne reprezenta)… Apropo de competenta PDL: ce-o mai face blonda de la Integrare? Ca dupa rateul de la Parlament ajunsese in CA prin Portul Constanta. Nu vazuse in viata ei un vapor (poate prin filme), dar ce mai conteaza detaliile?!
    De fapt, asta-i marea problema a PDL: incompetenta. Si, pentru corectitudine, nu numai a PDL, dar parca la ei e mult mai vizibil ca la ceilalti. Cam asta-i contextul in care Severin nu are contracandidati.

  28. 29 Cogito ergo sum aprilie 12, 2009 la 7:21 pm

    @Dragos

    M-aş fi mirat ca Harabula să fie singurul care în Duminica Floriilor să consume direct din damigeană.

  29. 30 Larisa aprilie 13, 2009 la 11:53 am

    Cred ca aceasta functie ar fi foarte potrivita pentru dvs.
    Sper sa nu aveti piedici pentru ca de sustinere nu cred ca duceti lipsa.
    Am vazut ca faceti parte din consiliu consultativ al MAE… Frumos!

  30. 31 Dana aprilie 15, 2009 la 11:27 pm

    eu sper ca lansati numele dlui Severin pe baza vechiului principiu din politica … de a-l da la caini(adica sa-i caute jurnalistii toate pacatele si daca nu are , nicio prroblema ca le inventeaza, doar sunt o gramada de mercenari in presa romana ) si a-l tine pe adevaratul candidat PSD protejat.
    Sper sincer, pentru ca altfel, daca vreti influenta in UE si mai ales in Comisie , cum puteti sa pronuntati numele Severin?!
    Dumneavoastra nu stiti oare, ca in Parlamentul European, delegatia PSD care este atat de numeroasa dar condusa de dl severin, nu a obtinut nicio functie de Vice-Presedinte in cadrul grupului Socialist, in timp ce delegatii foarte mici, gen cea liberala , are postul de Vice-presedinte(dna Valean) ? Ca sa nu mai vorbim ca si PDLul are post de Vicepresedinte la grupul PPE (Dl Marinescu) . Cu alte cuvinte: doar delegatia PSD nu are o functie importanta in cadrul grupului din care face parte.

    daca totusi, ati fost dezinformat, haideti sa va spun eu de ce: din cauza dlui Severin, a reputatiei sale, si a faptului ca nici macar pentru alti membri ai delegatiei PSD nu a negociat obtinerea de functii importante. Unii spun si ca si-a dorit atat de mult sa fie Seful Delegatiei PE cu Ucraina , incat a abandonat orice altceva .

    S-ar putea sa fiti dezinformat… dovada ar fi cat ati fost de pocnit cu raportele aberante pe justitie ale Comisiei Europene, in timp ce comisarul roman (pe care il cunoasteti foarte bine iar PSDul l-a ajutat imens in cariera atat in Parlamentul Romaniei cat si sa fie propulsat la Ministerul Integrarii de atunci, secretar de stat cand dna Puwak a devenit ministru)) nu a facut nici cel mai mic efort sa schimbe raportul… Iar europarlamentarii PSD, in frunte cu dl Severin , au atat de multe legaturi la Comisia Europeana, atat de mare influenta, incat nu au reusit sa schimbe un rand. Corect?

  31. 32 Dana aprilie 15, 2009 la 11:31 pm

    am uitat ce era mai important 🙂 : sa spun ca aveti dreptate in ceea ce ati scris ca functii si atributii ale unui comisar european. Si sa spun Bravo! ca ati scris acel text, deoarece nimeni nu a stat in Romania sa explice exact ce inseamna functia si rolul unui comisar european. Cred ca cel mai bun exemplu de comisar care si-a facut si treaba si si-a ajutat imens tara este social-democratul Verheugen . Si ne-a ajutat si pe noi 🙂

    A propos de comisarul actual: stiati ca a tiparit o carticica, a limbilor regionale din UE si a inclus limba „moldoveaneasca” ?!

  32. 33 nastase aprilie 16, 2009 la 9:24 am

    Dana,
    Poti sa-mi trimiti o referinta a cartii lui Orban?


Lasă un comentariu






Arhiva

Comentarii Recente

diasporean la Anunt!
fostă basarabeancă la Anunt!
Ce scriam acum exact… la Anunt!
De ce n-am criticat… la Anunt!
Cum e posibil asa ce… la Anunt!