Stat centralizat, descentralizare, regionalizare

Acesta este titlul editorialului meu de astazi din Jurnalul National. Editorialul poate fi citit aici.

Statul national unitar roman are o istorie nu foarte indelungata. In 2018, vom sarbatori 100 de ani de la Marea Unire. Pornindu-se de la o argumentatie legata de bani (fonduri europene), s-a dezvoltat o anumita mitologie a “regionalizarii”, ca solutie miraculoasa la esecurile politice si economice din trecut. Trebuie sa fim constienti ca dezvoltarea Romaniei precum si apararea intereselor nationale,  in conditiile globalizarii si a crizelor de tot felul, necesita mentinerea si consolidarea statului centralizat, pe o baza politica solida si consensuala. Altfel, vom auzi tot mai des, despre vizite ale unor importante personalitati occidentale in Transilvania, fara sa fie mentionata Romania. Iar aceasta pregatire “turistica” si psihologica este dublata de comentarii de genul “Autonomia ni se cuvine, nu este o favoare a romanilor pentru maghiari” – afirmatie recenta, apartinand unui vicepremier ungar.

Trebuie sa recunoastem, in urma procesului de tranzitie, statul roman s-a dovedit a fi tot mai slab iar transferul unor competente spre nivelul local nu a fost insotit si de alocarea resurselor corespunzatoare. Astfel incat, batalia pentru descentralizare a fost marcata, uneori, de competitia intre liderii locali pentru obtinerea si controlul resurselor (terenuri agricole din ADS, porturi, regii sau companii de stat, etc)

Din acest motiv, conceptele de regionalizare, descentralizare, autonomie teritoriala, debirocratizare s-au amestecat. Unul dintre riscurile aparute este si acela al transformarii chestiunii descentralizarii intr-o problema a drepturilor minoritatii maghiare. Liderii maghiari incearca, de doua decenii, sa acrediteze ideea drepturilor colective ale persoanelor apartinand minoritatilor nationale si, pe aceasta baza, principiul autonomiei teritoriale  etnice ( de exemplu in “Tinutul Secuiesc”).

Procesul descentralizarii – pe care eu il inteleg ca pe un efort de debirocratizare si de eficientizare institutionala a administratiei si de profesionalizare continua a functionarilor publici – trebuie sa evite un “razboi de suprematie” intre palierul national si cel local sau crearea unor raporturi de competitie si conflict intre judetele invecinate.

Poate ca ar fi fost mai simplu daca am fi numit acest proces “reforma (modernizare) a administratiei publice”, pentru a evita presiunile spre crearea unui stat unitar regionalizat – pe modelul Spaniei sau Italiei.

Puctul meu de vedere il cunoasteti. Eu cred in necesitatea unui stat unitar, centralizat, puternic, capabil sa adopte politici economice eficiente iar, pe aceasta baza, sa poata realiza politici sociale ambitioase. Pentru a realiza aceste obiective, este nevoie insa de eliminarea birocratiei excesive, de responsabilitate pentru decizii, precum si de functionari publici calificati (oare ce se mai intampla cu INA – Institutul National de Administratie, pe care l-am creat in urma cu vreo zece ani?).

Sper ca proiectul de lege pe care guvernul isi va angaja raspunderea in fata Parlamentului, sa mearga in aceasta directie.

Reclame

58 Responses to “Stat centralizat, descentralizare, regionalizare”


  1. 1 curta corina noiembrie 5, 2013 la 9:51 pm

    Buna seara
    Cu tot respectul, cred ca eu am o problema de intelegere si m-as bucura dle Nastase daca ati detalia ce inseamna „statul de drept”.
    Pentru mine, este total in ceata si neclar, ce inseamna, cum se manifesta si care sunt efectele „bunei sale functionari”.
    Cu multe multumiri si tot respectul pentru ceea ce faceti
    Corina Curta

  2. 2 Dezideriu Dudas noiembrie 5, 2013 la 9:56 pm

    @ blogideologic noiembrie 5, 2013 la 6:54 pm
    Ref. la afirmatia dvs….
    „ Corneliu Coposu este politicianul fanatic care a impus în România principiul „Restitutio in integrum”. Distrugător de ţară şi dezorganizator de naţiune. „

    Stimate Domnule Profesor Filipas,

    Azi nu am reusit sa ajung la FET la manifestarea dedicata onestului istoric Florin Constantiniu. Imi notasem insa dintr-un fisier lung de cateva zeci de pagini, cele 3 idei de mai jos :

    1.Există mărturia din Jurnalul lui Grigore Gafencu, pe care eu o citez întotdeauna, privind alegerile din 1931, când în fruntea guvernului era mintea cea mai strălucită a societăţii româneşti de atunci, Nicolae Iorga. El spune că mai rău decât invazia barbarilor sunt alegerile în România. Se făceau abuzuri incredibile, violenţe, cum spunea el, era un război al statului împotriva propriilor cetăţeni. Aşa se explică de ce toate minţile strălucite, pe care noi le elogiem şi le citim astăzi, precum Nae Ionescu, Mircea Eliade, Emil Cioran, Constantin Noica, toţi au fost de extremă dreaptă, adică toţi au fost duşmanii acestei democraţii.

    2. Stimate Domnule Academician, ce-i lipseste Romaniei pentru a fi din nou ceea ce a fost candva ?
    – O „mare idee”, un mare proiect national. Inainte de anul 1859 a fost Unirea ; inainte de anul 1918 a fost desavarsirea unirii.

    3. Eu unul am aderat la principiul atat de sanatos al “Junimii”: “Patriotism in limitele adevarului”

    Stimate Domnule Profesor,

    Acum, tinand cont de circumstantele globale, cred ca trebuie promovat un concept de genul „ADEVAR in limitele patriotismului”…, atat timp cat astfel de „adevaruri”, americane, franceze, germane, etc…., pur si simplu „ne-au interzis” ca noi sa fim patrioti…Bineanteles, aceasta nu ar fi fost posibil fara ca cineva din interior, desi crescut/crescuti in „povesti” de „holde parjolite” si „fantini otravite” …., sa fi devenit dupa 1990 extrem de „rationali”, si crescand in ochii „lumii” tocmai prin distrugerea „povestilor”care ne-au insotit formarea ca natiune…Dupa…., recent, au reluat povestile cu „holde parjolite” si „fantini otravite”, dar cu alti protagonisti…Aici, trebuie facuta insa o „remarca spin” : retin ca o tara, pentru a scapa de foamete, a adoptat acum cca. un secol, strategia : „o familie, o capra” ( daca nu ma insel, Grecia )….Acum n-ar mai fi vorba de foamete dar cred ca minciuna generalizata poate genera in timp crize si mai mari decat foametea ! Pentru a scapa de RMGC, de gazele de sist, nu stiu ce mai putem asocia familiilor, comunitatilor, etc…, pentru ca ayatollahii vorbelor sa nu tina la nesfarsit blocate faptele in Romania !
    Nu cred ca „politicanul fanatic” mentionat de dvs. a fost atat de puternic ( stim cine poate ‚misca masele” si „da la televizor” in Romania…). Doar a fost folosit s-au s-a facut exponentul unei cereri sociale „formate” din inertia istoriei ( detalii in interesantul studiu in 3 parti al d-nei Zoe Petre http://wwwzoepetre.blogspot.ro/2013/10/democratie-antica-democratie-moderna-iii.html )
    Am comunicat ani de zile prin adrese comune, cu d-nii Paul Goma, Dorin Tudoran ( revenit recent pe blogul sau ) si Claudiu Iordache. La una din lansarile de carte ale d-lui Claudiu Iordache ( „Romania la asfintit”, ), prezentarile le-au facut istoricul Florin Constantiniu si d-nul G-ral Mircea Chelaru. Legat de ULTIMA IDEE a comentariului am avut o discutie interesanta acum doua zile cu d-nul General M. Chelaru, din care mi-a retinut atentia destinul Amiralului W.Canaris ! Am aflat ca el a fost si cel care i-a marcat destinul lui Mihail Moruzov, desi la Hitler n-a avut succes ! Parca mai vinovat decat „Corneliu Coposu”, dupa 1990, imi pare a fi „Mihail Moruzov”…Desi are un sistem de camuflare aproape perfect…., cred ca-l tradeaza „personalismul energetic” al sistemului…In „cazul lor” nu exista nici un pericol al unui razboi total, atat timp cat nu le mai functioneaza „acoperirea” ( cea care in procesele d-lui Adrian Nastase „trebuie „sa fie sacrosanta”…). Ceea ce tocmai sper ca am dereglat ! Daca nu, nu, vorba si nickname-ul, unei membre marcante a „Partidului Conversator”…, unde probabil ca voi esua si eu, daca nu voi reusi sa indic si „capra”…Cu „lupul” si „varza”, am scaldat-o eu cumva…, in acest comentariu.

    ULTIMA IDEE : Ref. la pct. 2 al ideilor lui Florin Constantiniu : Intrevad la d-nul Caliman Eugen. „analistul nostru de provincie”, pe care l-am contactat recent, acea mare idee, in fapt, cred, o continuare a „visului” lui Anghel Rugina, nu atat in partea sa financiara ( aici e mai aproape Sorin Muncaciu – Criticatac ), cat in partea de societate in transformare ca sistem complex.

  3. 3 ion adrian noiembrie 5, 2013 la 11:32 pm

    Apropo de secui
    Hai sa te amuz cu ceva transmis mie de scriitorul Ion Lazu:

    Mustăţile ungurilor nasc confuzii ! Marşul secuilor, prezentat de CNN drept un protest al ţiganilor !

    „Zeci de mii de ţigani au protestat ieri într-una din cele mai sărace regiuni din România”, a titrat azi CNN, cu referire la marşul organizat de secui în Harghita şi Covasna. Se pare că redactorii CNN au fost induşi în eroare de mustăţile tipic secuieşti, care nu sunt cu nimic diferite de cele tradiţionale ale ţiganilor.

    În articol se precizează că „ţiganii” au mărşăluit pentru a cerşi în grup. „Individual, cerşesc bani sau mâncare. Odată adunaţi câteva zeci de mii, pretenţiile lor cresc: cerşesc bani direct de la Guvern, dar şi teritorii întregi, pe care să le conducă după bunul lor plac. O mentalitate care nu-şi are locul în Europa secolului XXI”, apreciază jurnaliştii americani.

    Americanii militează pentru integrarea lor în societate, în primul rând prin alfabetizare. Asta după ce au constat că peste 90% dintre cei care au mărşăluit nu numai că nu cunosc limba engleză, dar nu sunt în stare să se exprime nici măcar în română. Mai mult, marea lor majoritate nu deţin noţiuni elementare de istorie sau geografie. „Trăiesc în secolul greşit!”, au spus jurnaliştii CNN despre ei.

    E tare haios , isn`t it? 🙂 🙂 🙂

  4. 4 blogideologic noiembrie 6, 2013 la 12:23 am

    @ Dezideriu Dudaș
    Sînteţi cumva rudă cu domnul Florian Dudaș, autorul lucrării “Cazania lui Varlaam în Transilvania: studiu istoric și bibliologic” (2005) ?

  5. 5 Florin Luca noiembrie 6, 2013 la 12:53 am

    Buna seara, Domnule Nastase.
    Sunt total de acord cu dumneavoastra.
    Gestiunea administrativa si bugetara sub forma descentralizata a teritoriilor regionale (numita in limbajul curent “regionalizare”) este privita ca o parghie mai eficienta de gestiune a resurselor bugetare si a proiectelor publice la nivel local.
    Acest principiu este sanatos, dar rezultatele experientelor in domeniu sunt mult prea diferite de la o tara la alta : exista tari unde functionarea autonoma a regiunilor este foarte eficienta (de exemplu, Germania) si tari in care autoritatile regionale sunt mai putin autonome si continua «sa creasca » sub autoritatea protectoare a Administratiei Centrale (Franta).
    Nu putem spune insa despre vreunul din aceste modele ca ar fi mai bun sau mai putin bun decat celalalt. Pentru a intelege functionarea acestor state « mature », ar fi bine sa “rascolim” putin istoria lor…
    Ce putem observa? Germania si Franta nu si-au « ales » propriul mod de gestiune a afacerilor Statului (centralizat pentru Franta si descentralizat pentru Germania). Modurile actuale de functionare ale administratiei din primele doua mari puteri ale Europei au fost « generate organic » de-a lungul istoriei :
     in Franta, Statul unitar s-a consolidat pe parcursul a aproximativ 1.000 de ani si are aproape aceeasi configuratie geografica (in afara de cateva exceptii) de peste 300 de ani. Regiunile se dezvolta « timid » de aproximativ 30 de ani ;
     in Germania, regiunile exista de aproape 1.000 de ani, ele fiind mostenitoarele landurilor conduse de fostii printi electori ai Sfantului Imperiu Roman de Neam German, organism federal recunoscut pentru marea sa diversitate culturala si volatilitatea frontierelor.
    Ce concluzie trebuie sa tragem de aici ? Gradul de centralizare al afacerilor unui Stat nu poate fi dictat prin « decret ». El este generat in mod « organic » de catre elementele componente ale functionarii Statului respectiv.
    Cum apare Romania in acest « peisaj » geopolitic? Cei 100 de ani de existenta ai Statului National Unitar Roman (din care 50 de ani de comunism) reprezinta putin la scara istoriei. Dincolo de neputinta anumitor guverne sau a unor conducatori, « miscarile browniene » si tendintele de slabire ale autoritatii Statului manifestate in ultimii ani au si o explicatie « organica » ce vine din istorie : cultura de gestiune a afacerilor Statului in Romania este inca foarte « tanara ».
    Ce trebuie facut din acest punct de vedere ? Sa lasam Statul Centralizat sa evolueze « organic » si sa-i amelioram modul de functionare actual. Statul Roman exista de 100 de ani dupa principii centralizate si comportamentele oamenilor din societate sunt adaptate la acest tip de mecanisme. Simpla creare a unor structuri la nivel regional nu va transforma o cultura si reflexele sociale. Francezii au o vorba : « Chasses le naturel et il revient au galop. »
    Sa constuiesti pe bazele existente este intotdeauna mai eficient decat s-o iei mereu de la capat…
    O seara buna.
    Al dumneavoastra,
    Florin Luca

  6. 6 Daniela Zamfir noiembrie 6, 2013 la 4:42 am

    Aveti dreptate ,se prea poate ca regionalizarea ,dupa punerea in fapt a statului minimal ,sa ne fie fatala ,noua romanilor .Sper totusi in ratiune !

  7. 7 blogideologic noiembrie 6, 2013 la 7:31 am

    Despre meritocraţie : Termenul acesta înseamnă guvernanţa prin elite, care merită să exercite puterea politică deoarece posedă ceea ce se cheamă mai mult sau mai puţin vag “merit” (definit ceva mai exact ca ‘inteligenţă plus efort’), spre deosebire de cei etichetaţi ca fiind ‘numai bogaţi ‘ (nici nu prea contează dacă licit sau ilicit) ori cei aparţinând categoriilor privilegiate (nici nu contează cum s-au creat privilegiile). Un astfel de sistem meritocratic – în teorie măcar- constituie baza şi premisa unei societăţi umane care oferă ceea ce se cheamă generic ‘oportunităţi egale’. Dar, în practică, ‘meritocraţia fără limitări’ poate da naştere unei societăţi a fărădelegii unde puterea politică este în posesia absolutistă a câtorva indivizi (sau chiar unul singur). Termenul ‘meritocraţia’ a fost forjat în anul 1958 de către sociologul britanic Michael Young şi propus publicului pentru dezbatere în cartea “Ascensiunea meritocraţiei” (‘The Rise Of Meritocracy’). Sursa http://www.businessdictionary.com/definition/meritocracy.html?nl=bdtod

  8. 8 sadicu noiembrie 6, 2013 la 8:08 am

    @ZeV
    Eu unul iti inteleg foarte bine frustrarile.Suntem in plin proces de tranzitie de la ”jos Basescu” la ”jos Ponta” iar tu nu te poti acomoda cu realitatea.Totusi,prietene,pastreaza-ti cumpatul.Pornirile astea nervoase nu-ti fac bine.Si nu uita:acest blog nu este ”mosia” ta si astfel, nu hotarasti tu cine trebuie sa ramana si cine trebuie sa plece.De asemenea,nu hotarasti tu care mesaje au valoare si care nu.Te asigur ca gazda acestui blog este foarte atenta si selectiva iar granita dintre adecvat/neadecvat este mai subtire decat foita de tigara.

  9. 9 vsile noiembrie 6, 2013 la 8:18 am

    Dezideriu Dudas are un raspuns sau o lectura mai mult decit savanta si greu de inteles chiar pentru un profesor mai ales daca acesta este dl. Filipas!
    Daca „resititutium in integrum” ar fi fost o „institutie” corecta deloc manevrabila plina de fals si lipsa de onestitate atunci nu am fi avut acum baroni si lorzi localnici ci „reintoarcerea fiilor risipitori”.
    Nu am avut spitale cedate de instante judecatoresti unor „carpaci”,am fi avut o lege corecta si nu una ambigua, comunista creata dupa un anume tipar pentru a imbagatii esalonul noi!

    Prin cite procese au trecut cei citiva mostenitori de drept beneficiari a unui resittutio partialis si nici de cum integrum asa cum au visat mosii acestei tari , indiferent daca au fost academicieni,oameni de stiinta sau de cultura, sau simpli tarani unii mai chiaburi pentru ca erau mai vrednici decit altii!

    Greu insa a deslusi prin atata minciuna atata cinism si ticalosie calea dreapta!
    Distrugerea acestei tari domnule Filipas nu a avut origini in resitutio in integrum si in devalizarea a ce au construit inaintasii nostri continuind cu distrugerea a tot ce am construit noi, socialist sau nu , fabrici,uzine,combinate, defrisari masive,falimentari scandaloase a unor obiective sau banci mai mult decit functionale.

    Asa cum am mai spus si ieri proverbul romanesc ramane sfatul cel mai de pret ignorat de acest popor!
    Invata proverbele domnule Filipas si aplica adevarul din ele!

  10. 10 ZeV noiembrie 6, 2013 la 8:24 am

    Stimate domnule Dudas, sintagma „ADEVAR in limitele patriotismului”…, pare mai apropiata de nationalism.
    Daca vrem un patriotism capabil sa evolueze si sa interconexeze, atunci mi-as permite sa reformulez:
    ,,PATRIOTISM in limitele adevarului”. E..foarte adevarat ca trebuie sa facem eforturi in plus pentru a define ce inseamna ,,adevar”.
    (Z)
    ps
    Cineva se intreba ce inseamna ,,stat de drept”.
    Imi vin in minte doua definitii:
    1. statul de drept este acela in care poti repeta ,,Experimentul Philadelphia” pe scara larga, fara sa patesti nimic.
    2. statul de drept este acela in care un procuror al Romaniei are dreptul sa spuna cam asa:
    Dan Voiculescu este ,,sarea si piperul” si confera soliditate cazului privind incercarea de devoalare a mitei date de RDS&RCS domnului Dragomir.

  11. 11 serbanfl noiembrie 6, 2013 la 9:19 am

    Domnule Adrian Năstase, proiectul Descentralizarea permite, oare, și dislocarea măcar a capilor unor treburi importante, năimiți după 2004?

    @Dezideriu Dudas noiembrie 5, 2013 la 9:56 pm
    Pe începutul anilor ’80 am avut șansa să-l provoc la evocări pa col.Radu Dinulescu, fost șef la Biroul 2 , până la vremea bătăliei de la Kursk (!), iar mai apoi Atașat militar în Suedia – s-a exprimat în același sens cu privire la Moruzov!

  12. 12 Ghita Bizonu' noiembrie 6, 2013 la 9:19 am

    E … hai sa lasam fleacurile./ Ca pana la urma daca nu Calarasiul atunci poate Targoviste va devemi capitala de regiune ….
    Insa prevad un viitor „interesanta”. Interesant dpv european si penal . Madama aia Reding delire debiteaza despre „nerespectărea statului de drept” si procestu „Tradare si spionaj” intra pe ultmii metri (fara spinonaj fara spini adati ci amabilitate afara din tara!) … nu mai zic alta recidiva … juridica…
    Ca sa nu mai zic de Dragnea (dupa parerea mea va lua 6 ani)
    Cred ca se pregateste un lot electoral ….spre slava stataului komisaresc si centralizat al bruxeloazelor!!!

  13. 13 nastase noiembrie 6, 2013 la 9:20 am

    Florin Luca,

    si mie mi s-ar parea ca aceasta ar fi solutia inteleapta…

  14. 14 blogideologic noiembrie 6, 2013 la 9:28 am

    Un statut legal pentru economia socială şi solidară (ESS). În Franţa se consideră acum, la modul serios, că şi economia de tip ESS poate constitui unul dintre remediile la criza economică gravă prin care trece ţara lor http://www.liberation.fr/economie/2013/11/05/l-economie-sociale-remede-anticrise_944930 Există vreun proiect de lege pentru economia ESS propus în România de către politicienii USL ?

  15. 15 Marcus noiembrie 6, 2013 la 9:49 am

    Vai De Copiii Parintilor Care Nu Asculta De basescu!

    Jar mananca saracutii! Dupa ce au urinat pe troite si au atentat la viata semenilor lor au ajuns sa-si ia adio pe feisbuc de la amici pentru o perioada bine determinata si serios zavorata, invitandu-i totodata pe acestia sa tina legatura cu el prin intermediul mamicutei. Care mamicuta, nemiaifiind in gratiile intaiului justitiar (dupa unii, dupa cei mai multi justitiabil) din tara, a fost lasata de izbeliste cu plod cu tot in fata judecatorilor basescului, motiv pentru care beizadeaua s-a pricopsit cu mai bine de patru ani de inchisoare.
    Daca la un moment dat, madam Placinta, la vedere publica si in plin parlament, a cedat printre lacrimi la santajul femeii Udrea si a votat impotriva Motiunii de Cenzura, salvandu-si pe moment odrasla de rigorile legii, iata ca acum cand nu-i mai face nicio trebuinta basescului, fixu’ merge la puscarie.
    Pe acest model este interesant de vazut cam cati alti pedelisti o vor incasa de la chiombila, cu un spor de curiozitate pentru Monica Ridzi care, ca “un soldat credincios”, si-a pus bunatate de dorsal la bataie si a furat in draci din banul public pentru ca tuta lu’ tatuca sa ajunga sa ne faca de ras in Parlamentul European.
    Si spun asta deoarece pana acum, chiar si dupa schimbarea procurorului sef, “dreptatea pana la capat” promisa de USL, merge pe sens unic cu detinatie doar fruntasi PSD si mai ales PNL.
    Si fiindca tot veni vorba de Justitie si justitiabilul imunizat de Morar, este la fel de intersanta reactia oamenilor legii din Romania, fata de acuzatiile extrem de grave facute de Sorin Rosca Stanescu cu privire la conturile cu multe, dar foarte multe zerouri pe care basescu si apropiatii lui le-ar avea in strainatate.

  16. 16 santinela noiembrie 6, 2013 la 10:09 am

    Nu sintem pregatiti sub nici o forma pentru o astfel de lege a descentralizarii.Va iesi o bulibaseala de „nu se corespunde”,bulibaseala ce nu va fi rezolvata nici de acum in 10 ani.
    Chiar USL-ul vrea sa-si bage mortu-n casa singur ? Rezolvati domnilor problema cu modificarea Constitutiei,scapati de ceea ce este de scapat si apoi om mai vedea.
    USL-ul va pierde tot prin promovarea unei astfel de legi acum.Vor fi miscari mari de strada si de aici pina la „ADIO” nu mai este decit un pas. Ponta se va sinucide politic si o data cu el si PSD-ul. O sa vedeti !

  17. 17 centru noiembrie 6, 2013 la 10:18 am

    Normal sa statul roman trebuie sa ramana centralizat .
    Cu vecinii pe care ii avem , cu istoria pe care o avem , cu un nivel de probitate si cultura foarte variabil si neomogen in randul elitelor locale si centrale , nu putem crea baronii la Iasi , Oradea , Constanta sau Craiova fara sa fim constienti ca , odata , coruptia se va multiplica si dispersa in toata tara in multiple zone ale puterii locale , la fel orgoliile si ego-urile locale . Nu mai vorbesc de lucrul subteran al serviciilor si banilor tarilor vecine , acolo unde vor vrea sa actioneze .
    Sa nu uitam ca , pe de alta parte , ineficacitatea administratiei centrale poate crea iluzia locuitorilor provinciei ca ” ei ” , ” alesii lor ” din primarii si CJ vor putea administra si construi ” ceva ” , cand Bucurestiul pare incapabil sa faca altceva decat sa vanda iluzii .
    Delegarea ;, iresponsabila , de catre Bucuresti a unor atribute regaliene , ca infrastructura , judetelor , lipsite de competente si mijloace financiare adecvate , mi se pare foarte periculoasa . Nu se poate ca Ponta sa sugereze Bihorului , Salajului , Satului Mare si Clujului sa construiasca ele o autostrada care sa le strabata – cetatenii acelor judete sunt cetateni romani , nu sunt separati ( inca ) de restul tarii iar acest echipament de infrastructura este destinat intregii tari .
    Regionalizarea , intr-o tara ca Italia , fara vecini inamicali , duce la excese rasiste locale si vexatiuni intre nationali ( italieni vine de la viteloni , vitei , noi nu suntem vitei , spunea Bossi ) , ce va aduce un demagog ca Simirad la Iasi , un agent acoperit al serviciilor maghiare la Cluj ? Un dezastru !
    Altfel , sper ca scriu pe blogul domnului Adrian Nastase , nu pe blogul unui imatur dezechilibrat , ca individul ZeV , care ocupa spatiul cu puneri la punct si insulte , crezandu-se binevazut acoperind minciuni si incompetente ( ” ma ” , romanescul si taranescul nostru ” ma ” de autobuz , nu l-am vazut inca pe blogul acesta ) .

  18. 18 blogideologic noiembrie 6, 2013 la 10:23 am

    Cine-i ministrul Economiei Sociale şi Solidare în România ? În fine, dacă nu există această funcţie în România, aş conchide eu atunci că puterea politică actuală USL din România se mişcă ideologic foarte, foarte, foarte greu. Cine se teme de ideologie în România ?

  19. 19 sadicu noiembrie 6, 2013 la 12:25 pm

    …in continuarea mesajului de ieri…
    …………………………………………………………………………………………………………..
    De ce in Bulgaria poate oferii conditii deosebit de prielnice pentru derularea afacerilor iar Romania,nu?
    M-am informat si am gasit raspunsul.Vecina noastra de la sud dispune de un sistem fiscal foarte performant si foarte informatizat iar gradul de colectarea al taxelor si impozitelor se apropie de media europeana.
    De exemplu media europeana de colectare a TVA este de 80% iar In Bulgaria este de 75%.
    Prin comparatie,colectarea in Romania a TVA este de 52%.Astfel,anual,tara noastra pierde aproximativ 10 miliarde euro din aceasta cauza.
    Datorita evaziunii fiscal se mai pierd inca 10 miliarde.
    Bugetul de stat este de aproximativ 40 miliarde euro,deci in fiecare an,Romania pierde jumatate din acest buget datorita sistemului sau fiscal neperformant.
    Politicienii de la Sofia nu sunt nici mai inteligenti nici mai putin corupti decat politicienii de la Bucuresti.Altii le-au pus la punct fiscul.
    N-o sa intru foarte mult in detalii…in 1997 Bulgaria a intrat in faliment iar parghiile economice au fost preluate de mult hulitele,(pe la noi),institutii financiare straine.Despre consiliu economic si terapia de soc la care a fost supusa timp de un deceniu ,tara vecina,gasiti informatii pe net.
    De remarcat este faptul ca sacrificiul nu a fost in zadar iar masurile dure de reforma economica si fianaciara,au plasat Bulgaria pe o traiectorie sanatoasa.Daca in 1997,inflatia era de 2000%,(n-am pus din gresala nici un zero in plus),acum cursul de schimb valutar este stabil si nefluctuabil.
    L-am auzit pe economistul Ilie Serbanescu vorbind despre faptul ca guvernul nu mai poate lua nici o decizie decat,eventual,schimbarea prefectilor,si cam atat.
    Ilie Sebanescu exagereaza,din pacate.Dar eu sunt convins ca intr-un termen rezonabil de timp,o sa se …rezove cazul.Mai mult,consider ca pierderea integrala a suveranitatii tarii reprezinta unul dintre beneficiile integrarii noastre euro-atlantice.
    Mai rau decat a lasa,in continuare,deciziile in mainile actualului cancer intitulat clasa politica romaneasca,nimic nu poate fi.
    ….voi continua..

  20. 20 Diana Foris noiembrie 6, 2013 la 2:40 pm

    Interesanta abordare…
    In alta ordine de idei, am analizat varianta proiectului de lege si fundamentarea… disponibile la acest moment si am constatat neprofesionism, neclaritate de termeni si concept. Concluzia:descentralizarea conduce spre transferul competentelor de la centru in principal spre consiliile judetene… Se naste o intrebare: Care va fi rolul viitoarelor institutii regionale, ce competente si atributii vor avea?
    Referitor la statul centralizat, puternic si necesitatea functionarilor publici calificati…”viata bate teoria”. Pot doar sa aduc un exemplu recent, singurul doctor in stiinte administrative din cadrul unei autoritatii publice centrale (functionar public din perioada Guvernului Nastase), neimplicat politic, a fost eliberat din functia publica in urma aplicarii Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2013 (reducerea nr. de posturi cu 4% in administratia publica centrala).

  21. 21 Sami noiembrie 6, 2013 la 3:17 pm

    Mie mi-ar plăcea niște proiecte de regionalizare economică și de infrastructură , chiar dacă ar fi coordonate de statul foarte puternic.

    Ex. – dezvoltarrea localităților satelit într-un proiect regional mai amplu . La ora actuală localitățile mici suferă cu dezvoltare pt. că nu au bani , nu se pricep cei din primării , nu fac parte din proiecte mai ambițioase . Sistematizăile sunt concepute de locali și nu de un proiect unitar … . Mi-ar lăcea ca Bucureștiul să se unească cu Ilfovul din multe puncte de vedere , privind dezvoltarea economică .

    Ele deja sunt cumva unite , dar vedem infrastructura lăsată la consimțământul primăriilor locale , cu viziuni modeste de dezvoltare, fonduri modeste. Asta cred că este o piedică în dezvoltarea țării și îi afectează mult pe cei care doresc să locuiască în sateliții orașelor mari . Aș merge mai cu curaj . Deocamdată văd că marea problemă e cum să se denumească regiunile, cine să le guverneze etc. Eu aș face delimitarea regiunilor doar pe hârtie , într-un plan de dezvoltare. Nu m-aș apuca să schimb deocamdată toate denumirile, actele cetățenilor și de proprietate ( cadastre) . Asta e f complicat , trebuie schimbată constituția , durează foarte mult. Aș merge prin separarea unor departamente , deja existente , cu personal deja instruit măcar cât de cât .

    Apoi mi-aș propune proiecte mari . Ex. alt regim de înălțime – să zicem zgârienori ( ca să atragem investiroti cu bani ) , zone industriale , zone de agrement , etc. etc.

  22. 22 Spiridus noiembrie 6, 2013 la 3:22 pm

    Nu din cauza regionalizarii nu putem accesa sumele disponibile din bugetul UE.
    Nu din cauza regionalizarii avem un simulacru de stat de drept(i).
    Regionalizarea nu va schimba calitatea (sic!) clasei politice românești. Nici nu va favoriza realizarea, in sfarsit, a unui proiect de tara. Si nici nu va înlocui o administrație excesiv de politizata, incompetenta si hiperbirocratizata, anchilozata si greu reformabila.
    Poate va mai rezolva ceva probleme locale, dar parca prea e imbratisata de guvernanti ca un panaceu. Deziluziile tuturor vor fi mari, poate chiar extrem de mari. Pentru ca unele efecte de sustinere a tendintelor centrifuge sunt inevitabile, in situatia specifica Romaniei.

  23. 23 papasha noiembrie 6, 2013 la 3:47 pm

    Pssst ,
    pontaaaa , am aflat ( garantat 100% ) ca nenorocitii astia de protestatari , din educatie , din sistemul de sanatate , anti gaze de sist , anti Rosia Montana , etc , sunt manippulati si platiti regeste , de conspiratia intergalactica americano-ruso-iudeo-massono-chino-klingoniana si tiganeasca din Rahova si Ferentari , care , impreuna si cu toti la olalta si de-odata , incearca sa vanda interesele tarii , si sa saboteze dezvoltarea Romaniei .

    Oh ponta , numai tu , zgonea , sova , barbu , ghitzatv , bassu’ coabitant si cantareata de muzica populara , sefa de 30 de ani , al noului ANAF , mai puteti salva situatia , vanzandu-le voi la repezeala , democratic , pe sestache si in surdina , nu asa cu manarii de cersetori manippulati si cu demonstratii in strada , prin toata tara , asa cum fac prostii astia .

    pontaaaa , baga jandarmii , sa-i calce in picioare , ca sunt toti niste prosti , ticalosi si niste fomisti , care nu stie ce e bine pt. tara si nu se multumeste cu salarii de 1000 de lei pe luna , si vrea mai multi !!!!!!!
    Auzi ce tupeu pe capul lor , sa ceara si ei , frimiturile din ce fura altii cu vagoanele !!!!!
    Rusine lor !!!!!!!

    Bai comentatorilor adulatori , unu’ mai trist ca altu’ , bai figurantilor ,
    EU CRITIC , CA VAD CA DE PESTE UN SI CEVA , NU MERGE PARANGHELIA , SI VAD CA SE DESTRAMA SANDRAMAUA DE 70% , SI CER EXPLICATII DE LA POLITICIENII CARE MI-AU CERSIT VOTUL , MINTIND CU TUPEU SI CU NERUSINARE CA O SA FACA DE BINE PT. MINE SI PT. TARA , IAR AZI FAC PIPI , IN CAPUL MEU .
    MARE DEZAMAGIRE !

    DACA VOUA VA PLACE , BAI ADULATORILOR , STATI IN CONTINUARE , DESCHIDETI GURA , SI ZICETI CA PLOUA !
    TARA LIBERA !

    EU NU SUNT AICI SA DAU SOLUTII , BAI TRISTILOR , SOLUTII TREBUIE SA DEA POLITICIENII , AIA CARE S-AU BAGAT LA CIOLAN SI LA CASCAVAL !!!!!!

  24. 26 Cârcotaşu noiembrie 6, 2013 la 5:53 pm

    Legat de absurditatea la care s-a ajuns prin „Restitutio in integrum”, se poate vedea şi Restitutio in… Stupiditas

  25. 27 Marian Nicolae noiembrie 6, 2013 la 6:07 pm

    Războiul Roșca-Băsescu merge mai departe
    Traian Băsescu și Theodor Stolojan au spălat 7 mil. USD

    http://www.cotidianul.ro/traian-basescu-si-theodor-stolojan-au-spalat-7-mil-usd-225969/

    In anul 2004, in contul deschis la Bancpost Bucuresti de catre Alianta D.A., in zilele de 4, 12 si 19 noiembrie, prin cinci viramente, a fost transferata suma de 7 milioane USD.

    Preseditele PD era, in 2004, Traian Basescu care, in acelasi an, a candidat la functia prezidentiala si a reusit, la limita, sa-l invinga pe contracandidatul sau Adrian Nastase. Presedintele PNL era Theodor Stolojan care, initial, conform algoritmului Aliantei D.A., urma sa candideze pentru Cotroceni, dar a abandonat in favoarea lui Traian Basescu. Aceasta suma totala de 7 miloane USD a provenit de la Laiki Bank Cyprus, iar platile au fost facut prin intermediul bancilor Brown Brothers Harriman and Corporation si Bank of Canton of California San Francisco.

    Conform legii nr. 43/2003 privind finantarea partidelor politice si a campaniilor electorale, in vigoare in 2004, era obligatoriu ca suma totala a donatiilor sa se publice in Monitorul Oficial al Romaniei, partea a treia, pana la data de 31 martie a anului urmator. Aceasta prevedere legala a fost incalcata.

    Este limpede ca, intr-o forma netransparenta, in tot sau in parte, aceasta suma de 7 milioane USD a fost utilizata, sub forma de bani negri, in campania electorala prezidentiala a domnului Traian Basescu.

    Ne aflam intr-un caz tipic de incalcare flagranta nu numai a legii electorale, dar si a reglementarilor care previn si sanctioneaza operatiunile de spalare a banilor.

    Niciodata nu este prea tarziu ca Traian Basescu si Theodor Stolojan si, daca este cazul, si alte persoane vinovate sa raspunda pentru incalcari grave ale legislatiei penale. Reamintesc faptul ca intr-un dosar extrem de dubios, intitulat „Trofeul calitatii”, Adrian Nastase, impreuna cu alte persoane, a fost condamnat la inchisoare in baza unor probe indirecte si intr-un dosar in care, daca sumele vehiculate ar fi reale, ele sunt infinit mai mici decat acei 7 milioane USD, manipulati in numele Aliantei D.A.

    Pentru a nu mai lasa loc niciunui dubiu, pentru a permite opiniei publice si institutiilor abilitate ale statului sa verifice in amanuntime acuzatiile pe care le fac prin prezenta declaratie politica, postez toate cele cinci documente bancare care dovedesc veridicitatea informatiilor pe care le furnizez astazi.

    Senator PNL,

    SORIN ROSCA STANESCU

  26. 28 vsile noiembrie 6, 2013 la 6:14 pm

    La atata intelepciune ma intrebam cum s-ar rezolva problema „ungurilor” din Timoc sau a „ungurilor” din Herta?Sa taca ca romanii ?

  27. 29 Doru Coarna noiembrie 6, 2013 la 6:55 pm

    Ha-Ha-Haaaa! Precum porcul cu dovleacul…

    Pai in aceste vremuri aiurea, noi vrem sa slabim centralizarea puterii? Pai nu va mai ramane chiar nimic din tarisoara asta! Tema asta s-a primit de afara si executantii trebuie s-o puna in opera, daca tin la cariera lor politica, asta-i tot! Care-i scopul temei? Dezorganizarea in vederea distrugerii Romaniei, ca de obicei… Cu varza odata creata, altfel se vor desfasura mitingurile alea secuiesti… sa le zicem asa…

    Mai mult, noi si asa centralizati suntem varza, nu avem coordonare, nu avem directie, nu avem prioritati, nu avem o viziune, ni s-au suit in cap toti ungurii, toti tiganii, turcii, arabii… vom obtine toate acestea atunci cand baronii locali vor face legea, legal???

    In vremurile astea trebuie sa strangem randurile si dintii, mai tovarasi, nu sa ne apucam de alte revolutii si modernizari ale nimicului, caci administratia fix asta inseamna, o pacoste pt initiativa, care consuma, pierde si fura mai mult decat toate spitalele, scolile, armatele si pensiile, luate la un loc … Nu v-ati saturat de goange d-astea, sau la altceva politicienii nostri nu se pricep?

    Ocupati-va de zonele in care se creaza valoare, restul lasati asa cum le-ati gasit pt ca nu sunteti voi cei capabili sa puna altceva in loc… Dovada, legea invatamantului, pana si acum cea a lui Ceasca a ramas de 1000000 de ori mai buna decat ceea ce avem acum, si asa cu toate celelalte… Eu inteleg ca furaciunea este totul, dar furati fara sa distrugeti!

    Guvernul asta nu-i in stare sa vanda ceva nici pe nimic, trebuie intai sa le distruga complet, face a patra rectificare consecutiva negativa luand tot de la amarati pentru servitorii vostri, si voi credeti ca poate regionaliza, ca poate imbunatati Constitutia, ca poate evita imprumuturile, saracia si distrugerea generala?

    Ei bine, eu nu sunt chiar atat de optimist… nici voi n-ar mai trebui sa fiti…

    Azi l-am auzit iar pe Ponta dandu-i cu partenerii lui externi… vorbea de FMI, de BM si cea europeana…

    Draga Viorele, TU ESTI CLIENTUL LOR MAAAA, APOI DEVII SERVITORUL LOR CAPTIV SI DATOR, DAR SIGUR NU ESTI PARTENERUL LOR!!!

    Incearca sa plagiezi ideea asta, ca va prinde tare bine… tie nu, dar noua, romanilor, DA!

    Si inca ceva, de ce naiba nu corespund zicerile reprezentantei FMI cu cele ale guvernului? Iar ne puneti placa pedelista cu „asa vrea Fondul”, in timp ce ei nu va cer decat niste indici, nu va impun masurile concrete, pe care insa le inventati voi din lipsa voastra cronica de viziune, dar cum va convine politic mai bine?

    Va cam jucati cu realitatea, dar stiti pasul doi, se va juca si realitatea cu voi…

  28. 30 ZeV noiembrie 6, 2013 la 7:05 pm

    Domnule Sadic, iti propun un test:
    Daca maine ar fi origanizate alegeri prezidentiale, la care ar candida doar domnii Adrian Nastase si Traian Basescu, pe cine ai vota ?
    (Z)
    Amice, fiind fost basist, prin urmare, imun la manipulare, rareori imi pierd cumpatul. Te asigur ca acest lucru nu se intampla cand citesc comentariile dumitale, dar trebuie sa precizez ca ele sunt mai potrivite pe un blog basisto-pedelac. Asta e parerea mea sincera, deoarece, nici dumneata nu reusesti, asa cum mi-as fi dorit, sa te ridici deasupra conexiunilor partinice cliseiste si personalizate. Domnul Nastase merita mult mai mult, anume, dezbatere aplicata si cat mai obiectivata cu putinta, pe probleme de interes national, la care sa participle TOTI romanii care au a spune ceva, indiferent de simpatiile politice. Dar simpatia politica trebuie sa treaca in plan secund atunci cand discutam despre viitorul Romaniei. In acel viitor, toti romanii au dreptul fundamental sa acceada. Eu stiu ca basistii si-ar dori sa imparta Romania in doua: o parte minoritata formata din pedelaci, populari si procurori, si o majoritate alcatuita din vinovati pana la proba contrarie. Aici apare fractura de esenta dintre noi doi. Asta nu inseamna ca nu doresc sa conversam in continuare, aceasta fiind o cu totul alta chestiune. Sunt convins ca in cele din urma imi vei da dreptate.
    (Z)

  29. 31 Dezideriu Dudas noiembrie 6, 2013 la 7:49 pm

    @ blogideologic
    Nu sunt ruda cu Florian Dudas. Aud prima data de el. Il voi cauta insa si sper sa-i gasesc si lucrarea / lucrarile…Numele de familie e maghiar.
    In alta ordine de idei, va multumim ca ne tineti in priza…Daca cei de pe piata de capital romaneasca ar fi avut macar 1% din energia si buna dvs. credinta cred ca Romania ar fi fost considerat un „stat tigru”…Asa, abia daca mai miaunam…Si nu ma refer la „pisicu Ponta”… care, precum neamtu’tiganu pe „blogul muschetarilor” ( din ultimele materiale aparute si aici ) , cred ca face bine ca temporizeaza…O matrice de distrugere nu poate fi schimbata cu una cu doua intr-una de constructie, indiferent cate schimbari la varf si vizibile faci…Puterea adevarata nu se vede…Desi, in partea ei vizibila, ea plange cel mai tare cu lacrimi de crocodil…

    @ vsle
    De multe ori creati echilibre necesare. Va multumesc si dvs.

    @ zev
    1. Interpretarea dvs. a avut-o si Florin Constantiniu. Din pacate, „Patriotismul in limitele adevarului” a fost o minciuna. Daca era asa, in 2008, nu se aloca nici un dolar pentru bancile private intrate in colaps !
    Si eu sper sa putem redefini Adevarul…”Globalii” cred ca fac glume cu CCR-ul si cu „statul lor de drept” pentru fraieri…Va asigur ca noi nu o sa glumim cu CONSTITUTIA GLOBALA…
    2. Interesanta interpretare data cazului Dan Voiculescu – RCS&RDS- Nea’Mitica. Si eu vad la fel. Mai mult, mergand la extrem, i-am scris acum cateva zile d-lui Dorin Tudoran ca daca d-nul Dan Voiculescu, in cazul ICA, va dovedi ca si-a cerut totusi voie de la „Decebal”…, macar de la „Zamolxe”…, mai poate fi inteleasa „autodevoalarea”sa ( intr-o actiune in extremis de salvare a interesului, ECONOMIC, national – scriu economic cu majuscule, pentru „baieti”, sa nu incurce iarasi borcanele… )…Grav este ca scriem despre aceste interpretari de un extrem ad-infinitum ale unui sistem de drept pe care ni-l inchipuim atat de permisiv, in timp ce in cazul d-lui Adrian Nastase, cel care ne ofera posibilitatea acestor conversatii, interpretarile se fac mai ceva ca in anii ’5o. Macar aia condamnau direct pe baza marturiilor „oamenilor muncii”…, si nu se mai incurcau cu „acoperitii”…, „salvarea” sistemului de astazi….Sau, „acoperitii”…, or fi „oamenii capitalului”, si n-om fi aflat noi ?

    @ serbanfl
    Interesanta informatie. I-am transmis-o d-lui G-ral Chelaru. Si el mi-a confirmat, ulterior, viziunea pe care am avut-o !

  30. 32 sadicu noiembrie 6, 2013 la 9:32 pm

    ZeV
    Cu riscul de-a ma repta iti pun ca inca de la prima postare pe blogul domnului Adrian Nastase mi-am facut cunoscuta apartenenta politica.Am recunoscut ca sunt sustinator al Presedintelui Traian Basescu,(adica ”basist”),pentru ca asa mi s-a parut correct sa procedez.
    Cu toate acestea,in caz ca n-ai observant,eu vorbesc putin spre deloc despre Traian Basescu iar despre PDL nici macar atat.
    Raman in continuare la concluzia ca actualul Presedinte a fost,de departe,cel mai performant politician roman post-decembrist,(cu date si cifre oficiale pe care le regasim in documente oficiale).Dar concluziile in legatura cu Traian Basescu,mi le pastrez si nu le expun.Acum am recurs la o mica exceptie.
    L-as vota pe Adrian Nastase cel de acum si nu cel din trecut,dar nu neaparat pentru functia de Presedinte .Deasemenea nu in orice conditii.
    Trebuie sa paraseasca definitiv PSD-ul si actuala clasa politica.
    Trebuie sa infiinteze o noua formatiune politica formata din elite,dupa chipul si asemnarea sa, profesionisti din toate domeniile care n-au facut parte,niciodata din partidele care s-au perindat la putere in ultimii 23 de ani.
    Partidul domniei sale trebuie sa fie neaparat de dreapta deoarece consider ca in Romania, 20 de ani de acum inainte,trebuie aplicate politici exclusive de dreapta.
    …Ar fi mai multe dar ma opresc aici…

  31. 34 4D Printing noiembrie 7, 2013 la 12:59 am

    Romania nu fost niciodata un stat puternic in regiune. Formele de organizare au fost cred centralizate de la infiintare.

    Provocarea pentru Romania este ca e nevoita si i se cere sa reformeze permanent, pentru a ajunge din urma alte tari europene. Experienta altora, si analiza „modelelor” pot fi parte a unor discutii, dar asta nu inseamna ca daca Spania a acordat autonomie Cataloniei (inca nu i-a acordat decit patial, si nu teritorial), hop si noi cu copiutza. Mai mult, o fi graba, dar nu e musai sa ne aruncam inainte fara sa analizam temeinic inainte sa prezentam solutii. Iar solutiile nu trebuie niciodata sa fie definitive. Ele pot fi temporare. Asa cum a fost experimentul cu Regiunea Autonoma Maghiara in comunism.

    Eu nu vad de ce nu am discuta si de posibilitatea acordarii unei autonomii pronuntate, dar asta as discuta doar dupa ce as face descentralizare, si as vedea cum merge in judetele populatate majoritar de maghiari. Eu cred ca e in interesul Romaniei pe termen lung sa isi faca si sa isi mentina prietenii maghiari.

    Pe de alta parte curentul separatist cunoaste o recrudescenta intr-o atmosfera otravita in toata Europa. Lucrurile se pot schimba in timp. Vedeti istoricul separatismului provinciei Quebec in Canada. Acolo chiar s-a votat, democratic, pentru separatie, dar separatistii nu au cistigat. In Romania, depinde mult si de romani cum ofera perspectiva zonelor populate majoritar de maghiari. Deocamdata, pentru ei farul e la Budapesta, dar farul lui Orban nu bate spre Vest, pe cind al Romaniei bate.

  32. 35 ZeV noiembrie 7, 2013 la 8:17 am

    Sadicu
    Asa este, Traian Basescu a fost ,,cel mai performant” sef de stat postdecembrist. Numai ca, ,,performanta” trebuie musai corectata cu semnul matematic al modulului. (Z)
    Nu vreau sa vorbesc prea mult despre acest mutant al istoriei, eu reamintesc doar cateva evenimente semnificative:
    – a promovat legea pensiilor in 2010, dar nu a aplicat-o in 2011 si 2012;
    – a amanat legea salarizarii profesorilor, gest care a determinat actiuni judecatoresti si a transferat povara financiara (de miliarde annual incepand cu 2013) pe umerii guvernului PONTA;
    – a adus ,,calul troian” al FMI in Romania, dear scadentele le plateste guvernul PONTA;
    – a taiat salarii si pensii, dar, nu a restructurat institutii si organigrame, incepand cu ianuarie 2011, asa cum cerea (si) decizia CC
    – a aservit politic justitia, transformand DNA intr-un instrument represiv impotriva adversarilor politici;
    …..
    Mai vrei ?
    Gogorita cu ,,schimbarea clasei politice ” (cu cine ?..cu arhanghelii din cer ?), este doar o strategema electoralista a voastra (de doi parai n.r.) , prin care incercati sa impuneti puterea eterna a unei minoritati agresive si nedemocratice
    NU Adrian Nastase este cel care trebuie sa se schimbe, iar la palatul Victoria AVEM DEJA un guvern de dreapta, din moment ce unii sindicalisti cer mai mult. (Z)

  33. 36 vsile noiembrie 7, 2013 la 8:26 am

    Zev, pe o presupusa intrebare inteligenta , da prilejul unui raspuns pertinent unuia care si el este vinovat de starea actuala a acestei tari!

    Cineva a spus ca intrebarile impertinente dau prilejul unor raspunsuri pertinente si uite ca si in acest caz AVUT DREPTATE.

    Daca ne punem pertinent intrebarea „de ce?” raspunsul este simplu pentru ca zev i-a creat aceasta posibilitate , ridicind imposibilitatea la conceptul de posibil.

    Nici Basescu si nici Nastase nu mai pot candida la fotoliu respectiv , acest fapt ii creaza votantului lui Basescu, posibilitatea unui raspuns sincer dar tot din categoria fantasmagorica, crearea de catre AN a unui partid eletist, adica indepartarea de masa votanta, de plebea care la adus ,intrun fel spus, si pe Iliescu , si pe Basescu lsi pe Obama dar si pe Putin la putere!
    Deci apriori supermindul zev i-a ridicat mingea la fileu abilului aplaudat sforar a lui Traian .Intrebarea corecta a fi fost , excluzindu-l pe Ponta , Dumneavoastra domnule apludac al nenorocirilor romanesti pe cine ati vota , intre Dl. Predoiu sau doamna Udrea , pe dl. Antonescu , sau pe EBA asa cum ati si votat in trecut?

  34. 37 blogideologic noiembrie 7, 2013 la 8:48 am

    Mă tot întreb, cum de a reuşit guvernul USL să facă atât de mult rău ţării acesteia, într-un timp atâta de scurt ?

  35. 38 blogideologic noiembrie 7, 2013 la 9:18 am

    Sponsori pentru Nature / „Cum a contribuit revista britanică Nature, care a descoperit plagiatul lui Ponta, la imaginea de savant a Elenei Ceauşescu” http://www.romanialibera.ro/exclusiv-rl/investigatii/cum-a-contribuit-revista-britanica-nature-care-a-descoperit-plagiatul-lui-ponta-la-imaginea-de-savant-a-elenei-ceausescu-317114.html Nature este o revistă ştiinţifică sponsorizată. De industrii. Printre altele, de industria producătoare de bunuri capitale (capital tehnic) pentru industria chimică. Tovarăşa academician doctor inginer Elena Ceauşescu făcea comenzi de capital tehnic pe sume colosale. Toată lumea era mulţumită. Şi corporaţia. Şi revista Nature. Şi tovarăşa.

  36. 39 M.Voicu noiembrie 7, 2013 la 10:17 am

    deCentralizarea Centralizăii
    AN : ” Eu cred in necesitatea unui stat unitar, centralizat, puternic, capabil sa adopte politici economice eficiente iar, pe aceasta baza, sa poata realiza politici sociale ambitioase.”. Este aceasta și în întrebarea de Parsifal a lui @Doru Coarna noiembrie 6, 2013 la 6:55pm: ”în aceste vremuri aiurea, noi vrem să slăbim centralizarea puterii?
    CLASA DE SPIRITISM – autonumită ”lasă politică” – sindicat de decidenți cu cozile împletite – nu a putut să dezlege nici-una dintre piedici decât prin demolare, și nici să dezvolte nici-una dintre direcțiile pe care, propagandistic, le-a propus !
    În legiferări, ”bancruta frauduloasă” îi deranja – a fost dezincriminată, amendarea ”insolvenței”, deranjează – că cică ar încălca Constituția, proprietatea publică a devenit o grădină publică în care administrația e ocupată să o alieneze, proprietatea privată de interes pentru ei a fost deturnată prin ”cauze litigioase”…
    @papasha noiembrie 6, 2013 la 3:47 pm ne dă descrierea amară a protestatarilor – unde a eșuat statul de drept și s-a făcut front de muncă… jandarmilor
    @ vsile noiembrie 6, 2013 la 8:18am se referă la ”devalizarea a ce au construit inaintasii nostri continuind cu distrugerea a tot ce am construit noi, socialist sau nu, fabrici, uzine, combinate, defrisari masive, falimentari scandaloase a unor obiective sau banci mai mult decit functionale.
    Pentru exemplificare am propus compararea producțiilor dezafectate cu costurile importurilor acelorași produse – pentru care, deci, este piață ! Promotorii politicii de dezindustrializare, dece trebuie să-și aibă venituri… din altă parte ❓
    Pentru situațiile mai noi, cum scrie @Ghita Bizonu’ noiembrie 6, 2013 la 9:19am : ”slava stataului komisaresc si centralizat al bruxeloazelor!!” – care, ei, vor să centralizeze mai abitir decât fostul CSP, cu rezultate… desigur aSemănătoare. Și-apăi, cu treburile ”interRegio”, cine se ocupă, că nici la trenuri nu știu…
    Cum scrie @Spiridus noiembrie 6, 2013 la 3:22pm: ”Nu din cauza regionalizării nu putem…” – și câte nu pot decidenții, și mai câte…
    Cum de taxa judiciară e 10%, iar redevențele pot fi ridicole și dictate din pix, fie el și de Premier; dece nu după Constituție, și dacă nu azi, apăi, când 💡

  37. 40 Cris noiembrie 7, 2013 la 11:08 am

    Ideea descentralizării e bună, dar, dacă pasezi toate instituțiile, deci toată răspunderea, de la centru la local, trebuie să îi dai localului și bani.
    Dacă pasezi spitale, școli, agenții…la local, fără bani, el ce să facă cu ele?
    Pe de altă parte, nu e bine să fie toate la București, pentru că operațiunile sunt îngreunate și nu se cunosc necesitățile.
    Poate ar fi bun un mix.
    Ca în toate, aurea mediocritas (auritul drum de mijloc) e cel mai bun.

  38. 41 costeltiti noiembrie 7, 2013 la 12:22 pm

    poate de la marea faramitare statala, poate dispare de pe harta Europei pana atunci cu asa conducatori – cozi de topor

  39. 42 sadicu noiembrie 7, 2013 la 12:49 pm

    @blogideologic
    Intrebarea pe care ti-o pui este cat se poate de pertinenta. Totusi te sfatuiesc sa stai pe aproape ,altfel nici nu sti ce-o sa pierzi…vorba clasicului in viata,Dan Diaconescu. 🙂

  40. 43 serbanfl noiembrie 7, 2013 la 5:10 pm

    @blogideologic noiembrie 7, 2013 la 8:48 am

    „Mă tot întreb, cum de a reuşit guvernul USL să facă atât de mult rău ţării acesteia, într-un timp atâta de scurt ?”

    O vorbă din bătrâni spune că DUMNEZEU NU DĂ CU PARUL !
    Sunt convins că se aplică și în cazurile de rea credință. Fi tare!

  41. 44 blogideologic noiembrie 7, 2013 la 8:05 pm

    Ziaristul Dan Cristian Turturică subliniază următoarea idee care i se pare ,mai importantă dintr-un interviu cu doamna Neelie Kroes, vicepreşedinte al Comisiei Europene şi Comisar European pentru Agenda Digitală : „Pentru ca Strategia Digitală să devină realitate, ai nevoie de oameni competenţi.“ http://www.romanialibera.ro/opinii/interviuri/comisar-european-pentru-ca-strategia-digitala-sa-devina-realitate-ai-nevoie-de-oameni-competenti-317225.html Nu neg că este un anumit adevăr aici, adevăr de gen truism. Dar aş ţinti spre altă idee, nu loc comun ci o indicaţie remarcabilă, de tip “proiect de ţară”: +Nu este vorba de faptul că nu ar exista iniţiative, planuri sau strategii, ci are legătură cu modul în care implementezi această strategie în realitate, în modele de afaceri.+ Altfel spus, în „modele economice“. Era într-o vreme un ONGhist Monica Macovei pe aici cumplit iritat de întrebarea pe care o repetam : “Care-i modelul economic al afacerii tale?” Apoi, comisarul European Neelie Kroes mai face o afirmaţie, sărind peste nişte etape : “e necesar să fie incluse în programa şcolară inclusiv lecţii de antreprenoriat, chiar din timpul gimnaziului.” Nu spun că afirmaţia doamnei nu ar fi de bun simţ. Dar subliniez că mai este o etapă sărită. Anume , ergonomia absolut necesară pentru munca intelectuală la acel nivel în şcoală. Este o certitudine că autonomiştii etnici maghiari vor refuza această ergonomie. Apoi, capitalele de regiuni trebuie să aibă nu sediul pentru “voievod”, ci primordial măcar eboşe minimaliste ale unor Şcoli pregătitoare pentru creatorii de întreprinderi bazate pe inovaţie !

  42. 45 Bogdan Vieru noiembrie 8, 2013 la 10:26 am

    Ce inseamna pentru mine descentralizarea ?
    Pai inseamna ca anumite servicii oferite locuitoril dintr-un oras sau comuna nu vor mai fi platite de la bugetul public national (bugetul de stat).
    De exemplu : iluminatul stradal din Bucuresti, in loc sa fie platit de la bugetul de stat, va fi platit doar de locuitorii din Bucuresti.
    La fel, metroul bucurestean, de exemplu. Si exemplele pot continua.
    Cum se poate realiza asta ?
    Pai, in momentul acesta , exista o lege care imi permite sa redirectionez 2% din impozitul pe venit catre o fundatie de caritate.Deci in loc sa platesc 16% impozit la stat, pot sa platesc doar 14% , iar 2% merge catre donatii.
    Pe acelasi model, se poate da o lege a.i. un procentaj din IPV sa fie redirectionat catre bugetul local de catre fiecare cetatean in parte (la alegerea cetateanului). Acest procentaj sa poata sa varieze intre 0 si un procentaj maxim stabilit de guvern.

  43. 46 Bogdan Vieru noiembrie 8, 2013 la 10:30 am

    Ce inseamna pentru mine regionalizarea ?
    In momentul acesta avem 42 de judete.
    Se pot unifica anumite judete, fara a schimba nimic in modul de functionare al judetelor, astfel incat in final sa avem 8 judete in loc de 42.
    Asta-i tot.
    Cred ca as putea sa fac regionalizarea in 1 saptamana, daca as fi la guvern.
    trebuie schimbate in lege doar granitele judetelor
    Deja , imediat dupa asta, se pot construi centre regionale de absorbtie de fonduri europene – pe regiuni.

  44. 48 Cârcotaşu noiembrie 8, 2013 la 1:54 pm

    @ Bogdan Vieru,
    Dom-le, d-ta dai nişte exemple complet aiurea. Iluminatul stradal în Bucureşti este plătit de către municipalitatea Bucureşti, la fel subvenţia pentru RATB, pentru Metrou şamd, fără niciun ajutor de la bugetul de stat.
    Cu descentralizarea, va fi un mister de unde va plăti municipalitatea din Miercurea Ciuc, să zicem, toate utilităţile. Fără niciun transfer de la buget. Şi ăsta ar fi doar un exemplu, că ţara-i mare! Atenţie deci ce vă doriţi, până una alta Bucureştiul e zona cu cele mai mari venituri din ţară, de aici pleacă şi nu intră bani!
    Că parcă bătălia primarilor e pentru alocaţii de la bugetul de stat, mai puţin a primăriei Bucureşti! 😯

  45. 49 blogideologic noiembrie 8, 2013 la 7:02 pm

    @Bogdan Vieru spune : “Cred ca as putea sa fac regionalizarea in 1 saptamana, daca as fi la guvern. trebuie schimbate in lege doar granitele judetelor. Deja , imediat dupa asta, se pot construi centre regionale de absorbtie de fonduri europene – pe regiuni.– pe regiuni.” Este o valvă acolo, aşezată de înţelepţii UE (şi bine fac!) pe fluxul de bani europeni pentru absorbţie. Valva se cheamă antreprenoriatul pentru germeni de întreprinderi inovative.

  46. 50 blogideologic noiembrie 9, 2013 la 4:04 am

    4D Printing spune : +Romania nu fost niciodata un stat puternic in regiune. Formele de organizare au fost cred centralizate de la infiintare.+
    A fost. Dar sunt adevărate amândouă propoziţiile. De la centru (Constantinopol) un împărat veghea. Sunt documente doveditoare. De exemplu tratatul „De administrando imperio” redactat de împăratul Constantin Porfirogenetul pentru urmaşi. Atunci apare şi Lex Antiqua Valachorum, care este scoasă din uz abia prin Pacea din Westphalia, de la 1648. Era şi un act de legitimare a genocidului/Holocaustului comis împotriva valahilor din Mitteleuropa. Noi nu vorbim nimic despre acel Holocaust, pentru că nu este „politiceşte corect” să vorbim. Din acea veche legitimare a crimelor de tip genocid comise împotriva valahilor din Mitteleuropa rezultă şi această vehemenţă a maghiarilor de acum împotriva românilor din Transilvania. Atâta vreme cât ideologia de maghiarizare lansată prin actul Ausgleich din 1867 rămâne încă în vigoare, şi chiar s-a amplificat după 1989, din partea liderilor extremişti maghiari nu va fi acceptat altceva decât „cedare, cedare, cedare” şi „maghiarizare, maghiarizare, maghiarizare.” În loc să vitupereze împotriva „miticilor regăţeni”, Iuliu Maniu şi Corneliu Coposu trebuiau să observe maghiarizarea populaţiei de români –între 2,5 şi 3 milioane- rămasă în Transleithania la Vest de frontiera trasată prin actul de la Trianon. Un tînăr român din Târgu Mureş povestea ce s-a întâmplat acolo pe 22 decembrie 1989. Până la anunţarea „fugii” lui Ceauşescu, toată lumea din piaţa centrală cânta „Deşteaptă-te române!”. După anunţarea „fugii” a apărut o disonanţă : scandarea lozincilor iredentiste maghiare. Iar pe 15 martie 1990, se intonau cu mult foc la Târgu Mureş nişte viersuri din aşa-zisa literatură a romantismului maghiar : “În ochii săi sclipea bucuria/ Căci picioarele calului său fac spume în sânge de român.” (“A két szeme játszadozik örömébe’/Mert a lova lába habot ver az oláh vérbee.”). Fără o ideologie modernă de nation-building, prin Tratatul de la Trianon din anul 1920, Ungaria a primit drept cadou statutul nesperat de „stat naţional” precum şi frontiere unanim recunoscute, deşi acestea erau în mare măsură factice. Astfel, la Apus de frontiera româno-maghiară trasată la Trianon, rămăseseră încă peste două milioane de români. Prin aplicarea metodologiei de maghiarizare forţată, numărul acestora a fost micşorat cu două ordine de mărime ! Totodată la anul 1867, Ţinutul Secuiesc care avea o populaţie cu identitate proprie non-maghiară, recunoscută ca atare încă prin actul Unio Trium Nationum de la 1438, şi care folosea un străvechi alfabet secuiesc pentru transcrierea limbajului lor foarte diferit de limba maghiară, nu a mai fost permis în condiţia lui de autonomie pentru a se putea astfel forţa şi facilita maghiarizarea. Şi sunt extraordinar de bine corelaţi iredentiştii maghiari cu rusificarea forţată din Transnistria. Secesiunea transnistreană din republica Moldova a apărut imediat după evenimentele din 15 martie 1990 la Târgu Mureş. Sunt multe de spus despre cedările noastre impuse din exterior.

  47. 51 Marian Nicolae noiembrie 9, 2013 la 12:39 pm

    Cătălin Ivan către un parlamentar britanic:

    Ori părăsiţi UE, ori vă conformați regulilor și respectați românii

    09 nov 2013, 09:35 | romaniatv.net
    http://www.romaniatv.net/catalin-ivan-catre-un-parlamentar-britanic-ori-parasiti-ue-ori-va-conforma-i-regulilor-i-respecta-i-romanii_107638.html

    Purtătorul de cuvânt al PSD Cătălin Ivan, liderul delegației PSD din Parlamentul European, a transmis o scrisoare deschisă către parlamentarul britanic Peter Bone, cel care a declarat, pentru publicația Daily Express, că regulile UE împotriva imigrației pot fi încălcate de Marea Britanie, pentru a impiedica afluxul de cetățeni români.

    În cadrul scrisorii, Cătălin Ivan îi solicită parlamentarului britanic să nu mai promoveze „scenarii mincinoase și panicarde cu privire la consecințele liberalizării pieței muncii” și să înceteze „stimularea sentimentelor anti-românești în rândul britanicilor”.

    Europarlamentarul social-democrat atrage atenția că, atât timp cât Marea Britanie este membră a Uniunii europene, „nu poate alege ce prevederi să respecte și pe care să le ignore”.

    „Nu puteți solicita control sporit asupra cetățenilor europeni care intră în țară atât timp cât Marea Britanie este membră a UE și atât timp cât țara pe care o reprezentați s-a angajat să respecte prevederile Tratatului de aderare a Bulgariei și României la Uniunea Europeană.

    Ori cereți oficial ca Marea Britanie să părăsească Uniunea Europeană – dacă asta este poziția oficială a conservatorilor – ori vă conformați regulilor care se aplică în toate cele 28 de state membre”, arată Cătălin Ivan, în scrisoarea deschisă adresată lui Peter Bone.

    În plus, europarlamentarul social-democrat arată că, potrivit studiilor realizate atât în România, cât şi în Marea Britanie, Regatul Unit nu se va confrunta cu un val de imigranţi români odată cu liberalizarea pieţei muncii în UE, în 2014. „În calitate de membru al Parlamentului European și de reprezentant al României, vă cer să nu mai promovați scenarii mincinoase și panicarde cu privire la consecințele liberalizării pieței muncii și să încetați stimularea sentimentelor anti-românești în rândul britanicilor.

    Românii sunt cetățeni cu drepturi depline ai UE și toți europenii trebuie să respecte acest lucru, inclusiv dumneavoastră”, încheie Cătălin Ivan.

  48. 52 Marian Nicolae noiembrie 9, 2013 la 1:02 pm

    Un român, moştenitor al tronului Angliei

    Autor: Lucian Avramescu 04 Noi 2013 – 17:53
    http://jurnalul.ro/editorial/un-roman-mostenitor-al-tronului-angliei-654736.html

    Nu, nu-i orice fel de român.
    E un român care ţine la România, e patriot, îi iubeşte dealurile şi cerul, casele vechi, cu pridvoare luminoase şi mai ales iarba, iarba pe care o găseşte unică în lume, curată ca în păşunile raiului.

    Românul ăsta are casă în Transilvania, cu porţi de lemn şi alei de piatră. Grinzile şi cosoroabele, ţigla acoperişului şi teica de piatră, toate cele care alcătuiesc ograda lui şi bătătura lui pe care le ţine curate şi în fire, depun mărturie că suntem un popor vechi, cu tradiţii seculare şi milenare, iar el vrea să probeze asta zilnic, prin tot ce zice, face şi arată lumii.

    Singura supărare a acestui român e că românii, ceilalţi, unii dintre ceilalţi nu ştiu că Dumnezeu i-a hărăzit să trăiască în Paradis. Nicăieri nu-i atât de frumos ca-n ţara acestui român care parcă s-a întors acasă dintr-o lungă călătorie, ca Ulise, redescoperindu-şi Ithaca lui şi viaţa lui abandonată în alte vieţi pe care le-a trăit risipit pe meleaguri reci şi mai puţin primitoare.

    Pe românul ăsta îl cheamă Charles şi e, între altele, prinţ moştenitor al tronului Angliei.

  49. 54 Marian Nicolae noiembrie 9, 2013 la 2:07 pm

    Regionalizarea (descentralizarea). Cum şi de ce?

    de Dinu C. Giurescu
    http://www.cotidianul.ro/regionalizarea-descentralizarea-cum-si-de-ce-226063/

    Regionalizarea înseamnă împărţirea României în regiuni de dezvoltare. Face parte din priorităţile guvernului USL. De ce?

    Pentru că divizarea statelor membre ale Uniunii Europene în regiuni de dezvoltare a fost edictată şi aprobată de Parlamentul European şi de Consiliul Europei prin Regulamentul nr. 1059 din 26 mai 2003. Şi statele membre ale UE s-au conformat. Acum e şi rândul României. Dacă e obligatoriu, cu plăcere.

    *

    Care a fost motivaţia? Regulamentul nr. 1059/26 mai 2003 a pornit, afirmă forurile diriguitoare europene, de la „o nevoie tot mai mare de armonizare“ a statisticilor diferitelor state „pentru a dispune de date comparabile“ la ansamblul Uniunii. În acest scop, „Regulamentul“ a instituit trei niveluri teritoriale – numite NUTS – cu praguri demografice minime şi maxime. Hotărârea 1059/26 mai 2003 a fost pusă în aplicare. Cele 25 state suverane participante au fost împărţite în 343 (trei sute patruzeci şi trei) de unităţi teritoriale. Întregul spaţiu de la Atlantic până în răsăritul Poloniei apare ca un mozaic în care – vezi harta oficială editată de UE – numele statelor componente abia dacă se mai citesc în fundal. Imaginea celor 25 de state dispare din actualitate, din conştiinţa cetăţenilor şi mai ales a generaţiilor viitoare. UE aparţine regiunilor, iar nu statelor membre.

    Europa regiunilor. Harta oficială. Graniţele statelor au dispărut. Harta este editată de autorităţile Uniunii Europene

    *

    Nu este vorba numai de date statistice comparabile. „Regulamentul“ 1059/2003 este explicit: „Nomenclatorul NUTS împarte teritoriul economic al statelor membre… în unităţi teritoriale“. Este vorba aşadar de economia ţărilor respective. Este nevoie de divizarea teritoriului economic al fiecărui stat membru UE? Se pare că da.

    Statul are pârghii numeroase şi eficiente pentru a se opune ofensivei multinaţionalelor. O regiune cu un număr limitat de locuitori (între 3 şi 7 milioane maximum – nivelele NUTS 1 şi 2) poate fi dominată şi înglobată mult mai repede decât un stat suveran. Într-o formulare concisă este vorba de „înlocuirea statelor suverane cu pieţele suverane“. Regionalizarea poate duce la spargerea economică şi teritorială a statelor.

    Vor înlocui pieţele de capital statul de astăzi? Tot ce se poate. Riscul este mare pentru ţările slab dezvoltate economiceşte şi cu o autoritate statală discutabilă. Este – posibil – şi cazul României. Acest risc e minim pentru statele mari, consolidate, cu o economie competitivă.

    Oricum ar fi, de vreme ce regionalizarea este instituită la nivelul Uniunii Europene, ea se va efectua şi în România.

    *

    De altfel, o primă reacţie a guvernului român a avut loc prin Legea nr. 315/2004, care împarte teritoriul ţării în 8 (opt) regiuni de dezvoltare, dar fără personalitate juridică însă. Ele există şi astăzi. Proiectul USL, pentru a răspunde cerinţelor UE, prevede să constituie regiuni de dezvoltare cu personalitate juridică. Ele vor reprezenta un nivel intermediar de autoritate statală între centru şi judeţe, acestea din urmă rămân unităţi teritoriale de bază. În paralel, va avea loc şi o descentralizare.

    Proiectul este de amploare, la scară naţională, şi impune o analiză în componentele sale esenţiale. E nevoie de răgaz şi reflexie şi, ca de obicei la noi, lucrul se face în grabă, potrivit cu un calendar prestabilit.

    *

    E greu de anticipat cât şi cum din acest proiect va fi împlinit. Regionalizarea trebuie oricum efectuată, potrivit hotărârii UE. De aceea este de dorit ca împărţirea în regiuni să se realizeze în varianta cea mai apropiată de interesul naţional, de nevoile şi mentalul cetăţenilor. O comisie guvernamentală lucrează de mai multe luni la proiect.

    *

    Cum se prezintă realitatea economică a viitoarei regionalizări?

    România nu mai are o industrie proprie care să creeze plusvaloare ca temei al unei relansări; sistemul său propriu financiar şi bancar reprezintă cel mult 10%, restul aparţine numeroaselor bănci din alte ţări; sectorul meşteşugăresc a scăzut dramatic; cel puţin 2.000.000 de persoane lucrează în alte ţări; o datorie de 20 miliarde euro, cea mai mare în istoria modernă şi contemporană a României, apasă asupra cetăţenilor, fără să se fi explicat vreodată de ce a fost nevoie să se împrumute o sumă atât de mare de la Fondul Monetar Internaţional (în principal), de la Banca Mondială şi Banca Uniunii Europene; agricultura se loveşte, între altele, de clauza acceptată mai de mult cu o condamnabilă uşurinţă, privind vânzarea la liber a pământului agricol; comerţul orăşenesc a fost preluat aproape în întregime de mari firme europene.

    *

    Pentru o eventuală relansare, România mai dispune de resurse minerale şi de cele energetice. Folosite cu pricepere şi mai ales în interesul ţării, ele ar putea aduce veniturile necesare pentru dorita refacere economică.

    *

    Pe plan mondial are loc o concurenţă acerbă pentru acapararea resurselor minerale necesare tehnologiei de vârf. România a devenit teren de concurenţă.

    Subsolul ţării a fost divizat între 25 companii în vederea explorării şi exploatării.

    Reacţia forurilor noastre oficiale este stranie, confuză. Compania Roşia Montană Gold Corporation urmăreşte de ani de zile şi recent cu o remarcabilă tenacitate şi publicitate să obţină vânzarea aurului şi argintului din perimetrul Roşia Montană. În martie 2012, guvernul de atunci a încheiat o convenţie cu compania Chevron pentru explorarea şi exploatarea gazelor de şist în Moldova şi sud-estul Dobrogei. De la nivel guvernamental ni se spune că lucrările pentru gazele de şist vor continua. O discuţie responsabilă pe tema obţinerii de gaz prin fracţionare hidraulică este evitată până în prezent.

    Ni se prezintă, fariseic, alternativa: vreţi să trăiţi ecologic sau în condiţii mai bune? Şi ni se dă răspunsul ambiguu şi tot fariseic: soluţia este folosirea resurselor minerale şi energetice, adevăratele atuuri ale ţării pentru o relansare reală; nu avem nici tehnologia şi nici capitalul necesar pentru utilizarea resurselor minerale în regie proprie; ca atare, trebuie să ne asociem cu companiile din exterior care dispun de mijloacele corespunzătoare. Ori ne asociem, ori stăm pe loc!

    Un atare răspuns dă la o parte un element esenţial, anume că actuala politică constă în vânzarea resurselor minerale ca şi a pachetelor minoritare ale companiilor de stat.

    Vindem resursele, ne asociem pentru vânzare.

    Odată vândute, resursele aparţin cumpărătorilor care vor dispune de ele după cum vor crede de cuviinţă. Odată vândute, resursele nu mai aparţin României şi cetăţenilor ei. Actuala politică economică înseamnă o asociere în vederea vânzării resurselor, şi atât.

    Admiţând că vom obţine venituri din vânzarea resurselor minerale şi a celor energetice, cum se vor utiliza aceste sume? Controlează cineva?

    Fapt este că nu avem vreun plan naţional de redresare şi ca atare sumele rezultate din vânzări pot intra în gaura neagră a cheltuielilor statului.

    *

    În această situaţie, regionalizarea se va aplica la realitatea economică a ţării. Într-o perspectivă macroeconomică vom „regionaliza“ vânzările de minerale şi de resurse energetice.

    După care vom vedea cum va evolua relansarea economică a ţării.

    Nu avem de aşteptat prea mult întrucât legea descentralizării şi a regionalizării se va adopta potrivit metodei preferate a guvernelor 2010-2011, prin asumarea răspunderii.

    Până atunci, Doamne ajută!

    Dinu C. Giurescu
    Publicat Joi, 07 noiembrie 2013

  50. 56 Marian Nicolae noiembrie 9, 2013 la 6:34 pm

    Mai jos gasiti un film foarte interesat despre frecventa cu care fiecare obiect solid vibreaza in jurul nostru.

    Mai gasim Numarul de Aur 1.618 sau numarul lui Fibonacci, care ne arata existenta unei entitati inteligente care a creat totul in jurul nostru, de la floarea soarelui pana la galaxiile din Univers.

    Ancient Knowledge full movie


  1. 1 Stat centralizat, descentralizare, regionalizare | Stiri Bloggeri Din Romania Trackback pe noiembrie 5, 2013 la 9:12 pm
  2. 2 Care e parerea Dvs.? « Motanul Incaltat Trackback pe noiembrie 7, 2013 la 7:35 am

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s






Arhiva

Comentarii Recente

diasporean la Anunt!
fostă basarabeancă la Anunt!
Ce scriam acum exact… la Anunt!
De ce n-am criticat… la Anunt!
Cum e posibil asa ce… la Anunt!
Reclame

%d blogeri au apreciat asta: