Serge Moscovici

În urmă cu o lună, am citit în revista “L’Express”, că Serge Moscovici, “sociolog, teoretician al ecologiei politice și fondator al psihologiei sociale”, a devenit ofițer al “Legiunii de Onoare”, fiind decorat de președintele François Hollande. Erau prezenți Alain Touraine dar și fiul său, Pierre Moscovici – actualul ministru socialist al economiei în Franța.

L-am întâlnit în mai multe rânduri pe Pierre Moscovici – pe care îl apreciez foarte mult, inclusiv pentru abordările sale ideologice. De altfel, și el povestește în “L’Express” vizita pe care a efectuat-o la București, în 2004,  în calitate de vice-președinte al Parlamentului Europen, când a primit un jurnal și diverse documente referitoare la perioada de tinerețe, din România, a tatălui său. Atunci însă când a vrut să i le înmâneze, tatăl său i-a spus în mod surprinzător: “Nu-mi vorbi niciodată despre asta”, făra să le primească sau chiar să le privească.

În plus, atunci când a trebuit să-și schimbe unele acte de identitate, tatăl său a avut un conflict cu administrația franceză – care voia să-i “impună” versiunea românească a prenumelui său (Sergiu).

M-au intrigat lucrurile astea. Pierre Moscovici aflase și el despre adolescența tatălui său, în România, dar nu direct, ci dintr-o carte, “Chronique des années égarées “,  publicată în 1997,  la Editura Stock din Paris. Intrigat, m-am hotărât să citesc această “mărturisire” despre adolescența lui Serge Moscovici. Este o carte de aproape 600 de pagini, cuprinzând o frescă a României interbelice, și a României din perioada războiului – văzute prin ochii unui copil și, apoi, ai unui adolescent evreu, într-o perioadă în care și România și Europa traversau o perioadă de anti-semitism.

Memoriile – scrie Serge Moscovici – înseamnă o conversație cu morții. Textele, scrise în două reprize – în 1978 și în 1994-1995, prezintă atmosfera încărcată a României de după Primul război mondial.

Cartea este un amestec de autobiografie, de roman – relatând atmosfera din România acelor ani – de comentarii referitoare la diverse lecturi sau de impresii din călătorii.

Născut în 1925, Serge Moscovici a plecat din România în 1947, “rătăcind” prin mai multe țări, trecând cu acte false în Ungaria, apoi în Austria, în Italia, ajungând, în final, la Paris.

Este o carte tristă și, oricum, diferită de ceea ce citisem despre acei ani. O carte despre un copil care nu este ocrotit de familia sa, care migrează dintr-un loc în altul, care se simte în permanență hăituit, nedreptățit, discriminat, exilat, trăind cu teama în suflet, de frica persecuțiilor. Un copil care trăia în cartierul evreiesc din Calea Dudești și care a văzut ce s-a întâmplat atunci când legionarii au incendiat sinagogile din București în ianuarie 1941.

Născut la Brăila, în orașul lui Panait Istrati, Serge Moscovici a trăit, mai întâi, drama despărțirii părinților săi și despărțirea de sora sa. A trebuit să plece, ulterior, la Cahul, în Basarabia, cu tatăl său, apoi la Câmpulung – în Bucovina – din nou în sud, la Galați, ajungând în final la București.

Mi s-au părut superbe imaginile Bucureștiului cosmopolit, pe care Moscovici îl cunoștea din descrierile lui Paul Morand – Calea Victoriei, Cișmigiu, Șoseaua Kiseleff, Bulevardul Brătianu….

Destinul său de tinerețe a fost, cu adevărat dramatic. România rămâne, pentru el, “țara mea” sau “țara noastră” dar sentimentul de înstrăinare, de respingere marchează toată acea perioadă. De aici și căutarea unor răspunsuri inclusiv intrarea într-o celulă a partidului comunist.

Aprecierile lui Moscovici despre România interbelică sunt foarte dure – “o democrație de import”, dezorganizată și “administrată conform obiceiurilor de comparație și arbitrariu moștenite de la imperiul otoman…”, o țară în care “se cumpăra și se vindea totul, până pe treptele Tronului – în opinia sa, la o jumătate de secol de la proclamarea independenței, “România rămânea o țară înapoiată, paralizată de tradițiile unor alte vremuri”. O simbioză între “clerici atotputernici, o birocrație incompetentă, și o viață politică ce se sufoca sub o monarhie afaceristă, susținută de marile familii”.

De fapt, prin aceste afirmații, Moscovici dorește să “justifice” rădăcinile mișcării fasciste din România, pornind de la obsesia declinului națiunii, folosind mituri, simboluri arhaice, nostalgic, poezia demnității, cultul morților, ritualuri colective. Paradoxal, crede el, în cântarea răului, Legiunea Arhanghelului Mihail a reușit să convingă o parte din tineri că esența problemei naționale era problema evreiască.

“Toată tinerețea mea s-a derulat împreună cu români. Uneori, mă ajutau. Doi sau trei dintre ei mi-au devenit prieteni”. Dar, în afara unor situații excepționale, nu ne amestecam unii cu alții. Era o realitate ce nu putea fi depășită… Creșteam și, în același timp, luam cunoștință de frontiera ce stabilea limita a ceea ce puteam să devin sau să fac. Acceptam, astfel, să trăiesc într-o lume restrânsă, închisă într-o lume mai vastă și, din toate punctele de vedere, diferită de a noastră și ostilă.”

Moscovici povestește cum, la 12-13 ani, la Galați, “a întâlnit, pentru prima dată, antisemitismul”, atunci când mai mulți copii l-au alergat pe străzi, strigându-i diverse lucruri. Atunci, spune el, a înțeles ce înseamnă să fii umilit, să fii discriminat. În același timp, în conștiința lui de copil s-au conturat două identități distincte – aceea de a fi evreu și aceea de a fi român. Mai ales atunci când, în 1940, a fost exclus din liceu…

El consideră că pentru a face uitată de către populație “amputarea teritorială” din 1939-1940, guvernanții au oferit o doză mai mare de “morfină politică”, antisemitismul, într-o perioadă în care România trăia nu o dictatură ci o anarhie.

Cum să uite un adolescent de 15 ani ceea ce s-a întâmplat în 20 ianuarie 1941, atunci când în cartierul evreiesc de la Sfânta Vineri, a fost prins în “vânătoarea de evrei”. Spunea el, “ceea ce am văzut atunci, a întunecat pentru totdeauna părerea pe care o aveam despre oameni”. Sunt evenimente pe care nu le poți renumera – mai afirmă el.

Referitor la ceea ce s-a întâmplat, mai târziu, în iunie 1941, la Iași, Moscovici afirmă că pentru români, “războiul contra Rusiei a debutat cu un război contra evreilor”.

Dezamăgit, el crede că “nu mai rămân urme ale noastre în România. Ceea ce se va reține în istorie este doar faptul că un grup de femei și de bărbați <<diferiți de ceilalți>>”, “a încercat să se stabilească aici dar au fost izgoniți”.

Istoria – scrie Moscovici – tratează oamenii fără milă. “Dar mai întâi le acoperă ochii. Făcându-i să creadă că ceea ce este cel mai rău nu este pentru ei”.

Sunt analizate legile antievreiești din 1937-1938 (ce au dus la pierderea cetățeniei române de către aproximativ jumătate dintre evrei) și care au determinat falsificarea documentelor personale ale unor evrei care “încă doreau să facă parte dintr-o națiune care nu-i dorea”.

Sunt prezentate însă și episoade de muncă forțată, persecuțiile, teama și speranța, proiectului lui de a pleca în „Țara Sovietelor” ( ca formă de evadare), 23 august 1944, bombardamentele naziste asupra Bucureștiului, apoi cele americane, intrarea trupelor sovietice în București – primite cu entuziasm de tânărul Moscovici (“o iluzie”, consideră el mai târziu).

Rămân destul de neclare legăturile sale din acea vreme cu Kappa (sau Mișa), “un revoluționar profesionist”, venit în România “să recruteze partizani”.

Dar – spunea el – , legile normale nu ni se aplicau, în timp ce acelea care se aplicau erau contra noastră. Ne simțeam, în aceea perioadă de război, un fel de prizioneri sub supraveghere, un grup de paria.

De aici încercarea de “eliberare” prin partidul comunist. În felul ăsta i-a cunoscut pe Miron Constantinescu sau pe Ana Pauker. Într-o vreme, a acceptat misiunea  de a “spiona” partidul social-democrat, al lui Titel Petrescu. De asemenea, a încercat să plece – în ciuda sfaturilor lui Jules Perahim – la Moscova.

A cunoscut în România scriitori și artiști: pe Slavici, Rebreanu, Sadoveanu, Radu Beligan, Ilya Ehrenbourg (pe care l-a întâlnit la București), pe Enescu și Menuhin ( a fost la concertul pe care l-au dat, împreună, la Ateneu). În România, spunea el, “aveam o limbă maternă și gândeam românește“. “Când traduceam, construcția faptelor rămânea cea din română. Printr-un fel de miracol, franceza, germana și mai târziu, italiana deveneau un fel de <<dialecte>> ale limbii române. Frumos !

Unul din personajele cheie din tinerețea lui Moscovici a fost Isidore Isou, – care a emigrat și el în Franța, prin 1946 și a lansat un curent artistic, lettrismul. Nu știu dacă am apucat să vă povestesc despre cărțile, picturile și filmele lui…”O prietenie extravagantă”, scrie Moscovici. L-a reântâlnit la Paris, într-o cameră austeră, fără telefon.

Isou era cel cu care încheiase “Alianța de la București”, prin care, într-un document scris, fondatorul letterismului îi cerea să-i recunoască “superioritatea” în domeniul literaturii și poeziei, iar el îi recunoștea “superioritatea” în domeniul științei și eticii !

Istoria este colectivă, destinul este individual. Pentru Moscovici, efortul vieții de adult a fost acela de a uita, de a arde toate podurile în urmă. El consideră că, noaptea, toți oamenii sunt egali – prin aceea că pot să viseze. Puțini însă pot să repete miracolul (să-l reproducă) în plină zi. Alții au trăit coșmaruri – pe care încearcă să le uite. S-a întâmplat ca unele evenimente din cele pe care dorește Serge Moscovici să le uite să se fi întâmplat în România. Cred însă că este datoria noastră ca noi să nu le uităm.

Nu pot să judec experiențele altora – Moscovici și-a scris o parte din autobiografie la Ierusalim, lângă Zidul Plângerii. Eu, înconjurat de ziduri, nu-l judec, ci doar încerc să-l înțeleg.

P.S. Nu știu dacă volumul a fost tradus în românește. Poate nu ar fi rău.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

UPDATE>> Am aflat intre timp, ca volumul a fost tradus si publicat de Editura Polirom, in 1999, sub titlul „Cronica anilor risipiti”.

cronica

 

45 Responses to “Serge Moscovici”


  1. 2 Doru Coarna februarie 17, 2013 la 11:55 am

    Este mai mult decat miscator, este impresionant! Vad ca in tara asta s-a suferit enorm, dar au trait si oameni exceptionali, profunzi, coerenti. Totusi, nu numai evreii au suferit pe aceste meleaguri natale, ci chiar si romanii: cand evreii erau persecutati, nu ar trebui sa creada nimeni ca romanii se bateau cu flori la sosea, vremurile acelea trecusera iar inrairea statului patronat de interese non-nationale i-a facut pe toti sa sufere… Acum si mai mult, cei plecati nici nu ar mai putea sa revina si sa se reintegreze, atat de urat actioneaza statul roman impotriva propriilor cetateni! Este un facut si nu un destin, prigonirea populatiei se desfasoara nu sub auspiciile fiscului cum ar fi normal si cum se intampla peste tot, ci sub auspiciile unei clase favorizate care profita si are toate usile larg deschise, inclusiv in cazul ilegalitatilor, si care urla ca din gura de sarpe daca trebuie totusi sa dea in vreun fel socoteala… ei nu sunt obisnuiti sa plateasca nici pagubele create prin lipsa de pregatie si de minte, nici furtisagurile… ei nu platesc nici victimele accidentelor auto…
    Cum este posibil sa omori 3 persoane si sa primesti pedeapsa cu suspendare, in timp ce o babutza de 80 de ani a intrat la zuhaus pt ca si-a mutat gardul cu doua palme fara autorizare de construire? Dorise si ea sa-si traga un pom de pe hotar…
    Cum este posibil ca o mica afacere gen butic sa aiba de intocmit exact aceleasi documente financiar-contabile precum combinatul de la Galati? Cum este posibil sa vii cu un timbru de mediu care ne face sa regretam vechea taxa auto a pedeleului?

    Toate astea se petrec nu la ordin extern, ci numai datorita rautatii native a acestei clase favorizate care, nu se stie cu voia cui, si-a arogat intr-un final intreaga tara, de la fabrici si combinate pana la cele mai importante functii publice, in total dispret fata de concetateni care desigur ca apoi au devenit veritabili supusi fara niciun drept de a participa la decizie ca nu cumva aberatiile provocate din interes ale celor dintai sa nu fie blocate…

    Si nu este vina acestor vremuri, a conjuncturii ori a istoriei, sau a populatiei, ci de vina este doar dispretul hotului fata de cel cinstit care nu poate replica…

    Daca aceasta clasa a indepartat 4-5 milioane de romani de locurile natale si de familiile lor, eu cred ca ar trebui si ea, intreaga, indepartata de la putere caci tara nu-i pentru doar cativa, ci pt toti!

    O tara merge tot asa cum elita sa functioneaza, si avem acum si exemplul, si explicatia, ba chiar si perspectiva! Sa le fie rusine!

  2. 3 blogideologic februarie 17, 2013 la 11:56 am

    Dar există şi martori obiectivi. Părintele Iustin Pârvu, care a fost legionar şi preot militar ortodox, a fost martor contemporan la evenimentele incriminate acum din Moldova şi Transnistria. De ce au refuzat cercetătorii de la INSHR să îl chestioneze despre acele evenimente chiar pe un martor ocular ? Cercetătorii de la INSHR nu demonstrează deontologie şi abordare obiectivă. Apoi, mai este şi mărturia negativă a scriitorului Isidore Isou (Jean-Isidore Goldstein). El nu scrie absolut nimic despre „Holocaustul din România”. A existat, n-a existat ? În toată acea perioadă a „Holocaustului din România”, Isidore Isou scria, liniştit, chiar netulburat de nimeni, poezie lettristă la Botoşani. Iar după ce pleacă în 1945 din România, Isidore Isou nu demască lumii întregi „Holocaustul din România”, ci scrie Manifestul Internaţionalei Lettriste. Certamente, scriitorul Isidore Isou s-a comportat ca şi cum n-ar fi existat un „Holocaust în România”. Ori s-a comportat ca şi cum n-ar fi ştiut nimic despre el. Or, în literatura şi documentarismul românesc există regula boierului Neacşu de la Câmpulung : „Dau ştire!” Faptul că Isidore Isou nu „dă ştire” despre Holocaustul din România, aruncă umbră de îndoială asupra existenţei Holocaustului din România. Pentru că, realmente, există şi psihologia behaviorală (comportamentală) născută dintr-un punct de vedere pozitivist. Iar faptul că aceşti „cercetători de la INSHR” nu l-au interogat pe martorul Iustin Pârvu arată că ei procedează foarte selectiv în alcătuirea documentaţiei pentru integrarea României în „industria Holocaustului”. După alcătuirea selectivă a „documentaţiei”, România va fi obligată să trimită spre exterior un enorm flux de bani. Către cine ?

  3. 4 casandra februarie 17, 2013 la 12:08 pm

    Extraordinar este acest comentariu!

    Îl rog pe Andrei – dacă el a postat textul – să citeasca încă o dată, cu atenţie, manuscrisul tatălui său. Cred că s-au strecurat şi unele greşeli de transcriere, cum ar fi in fragmentul urmator:
    „S-a întâmplat ca unele evenimente din cele pe care dorește Serge Moscovici să le uite să se fi întâmplat în România. Cred însă că este datoria noastră ca noi să le uităm.”
    Eu cred ca dl. Nastase a scris ca este de datoria noastra să NU uităm acele evenimente.
    Poate mai sunt unele erori de transcriere şi ar fi păcat ca ele să rămână în textul acesta foarte important.

  4. 5 silvia, februarie 17, 2013 la 12:12 pm

    Istoria este colectiva, destinul este individual.

    Ce cuvinte mari domnule Nastase, dar ce pacat, fara nici o rezonanta la noi, nici macar acum in sec XXI, si cum sa aiba intr-o tara in care Omul, individul, cetatean al tarii sale, nu are nicio sansa sa se implineasca, motivul? nu are background familial in cea mai masura, intelectual mai putin, ar spune, background-istul de serviciu Madalin Voicu, nu ai in spate un parinte cu background „familial si intelectual”, ce conteaza ca esti (=)un retardat sau un derbedeu, conteaza sa ai un parinte realizat profesional si moral, sa ai bani, sa cat mai multe mastere in orice facultate din afara, la Oxford deja sunt fite. Si vin si eu cu intrebarea fireasca, care este diferenta dintre regimul trecut si acesta, in conditiile in care societatea cu memoria ei colectiva, de data asta, nu a inteles, ca o progresul societatii, nu inseamna decat progresul omului, progresul individual, iar ca o societate dezvoltata nu este decat o suma de indivizi dezvoltati in plan personal.

    ps. a nu se intelege ca regret perioada trecuta, nu poti sa vorbesti despre progres, daca regreti trecutul, si nu iti proiectezi viitorul, asta a fost unul dintre motivele de bucurie pt care am urlat in dec ’89, numai ca intre timp, urletul de bucurie s-a transformat in bocet, vaiet, parte si el a genotipului nostru.

  5. 6 Nedeea Burca februarie 17, 2013 la 12:20 pm

    Desigur ca a fost tradus in romaneste.

  6. 7 silvia, februarie 17, 2013 la 12:29 pm

    … si mai am ceva de adaugat la capitolul background familia, intelectual, si de afinitati: sa fii instrument si mijloc de a-ti insulta femeile de-acasa si sa placi conducatorilor tarii. A propos de asta domnule Adrian Nastase, mi-ar placea sa aveti si initiativa readucerii in tara a ramasitelor pamantesti ale Domnului- Cuza, si a tuturor amantelor sale, merita asta, daca stam sa ne gandim la toate iubitele nulitatilor (unora)politicienilor nostri actuali, plasate pana in varful inaltei administratii de stat.

  7. 8 constantin dan (@Constantin98Dan) februarie 17, 2013 la 1:50 pm

    Acesti persecutati de evrei romani aveau afaceri infloritoare in Romania , faceau studii superioare la care fiii de tarani romani nici nu visau , aveau stadioanele lor , cluburile lor de sport . Erau 730000 , a doua minoritate dupa unguri . Aveau cetatenie romana si drept de vot .
    Persecutatii au aclamat de fiecare data dusmanii Romaniei , iunie 1940 la Chisinau si Cernauti , august 1940 la Oradea ( Horthy a intrat in Oradea pe un cal cu copite de aur oferite de un comerciant evreu localnic ) , august 1944 Bucuresti ( filmele cu intrarea Armatei Rosii la Bucuresti , mii de tineri de 35-40 de ani , bine imbracati , cu ochelari de soare , cand romanii erau sub arme ) …
    99,9 % din evreii Vechiului Regat si ai Transilvaniei de Sud au supravietuit razboiului , asta intr-o tara aliata a Germaniei ( sa ma ierte Dumnezeu pentru cele 3000 de victime ale pogromului din iunie 1941 de la Iasi ) .
    Aceeasi persecutati au avut Puterea dupa 1945 – sa vorbim de atrocitatile lor ? M-a socat marturisirea lui Gavril Dejeu – fratele sau , Alexandru , impuscat de regimul comunist in 1958 la Gherla , a avut un complet de ” judecata ” de 3 procurori militari , doi dintre ei erau emigrati in Israel in momentul interviului …
    Putin imi pasa de ura anti-romaneasca a lui Moscovici senior ; nu vedeti cine este ? Recruta partizani in timpul perioadei de razboi cu URSS … Ca din intamplare , fiul lui reuseste intr-o tara a clanurilor , Franta !

  8. 9 Karakas februarie 17, 2013 la 2:35 pm

    Fascinant! Am retinut impresiile sale despre stadiul „democratiei” in Romania postbelica. Se pare ca istoria se repeta, iar saracia se perpetueaza de la o generatie la alta. Atunci era „monarhia afacerista”, azi avem elita corporatist-internationalista in conjuratie cu cea politica. Tara este tot saraca si inapoiata relativ la nivelul de dezvoltare al altor tari europene.

    Lectura m-a dus cu gindul la milioanele de romani care au fost fortati de capitalismul „globalizant” sa emigreze, si sa traiasca, ca si evreii, in alte tari. Ca si evreii romanii sunt tinta atacurilor xenofobe, a extremistilor de dreapta, desi, azi inca exista un curent anti-fascist, din ce in ce mai slab insa. La cel mai inalt nivel, chiar in Parlamentul European, unde o deputata a UKIP asociaza criminalitatea cu „romanii”. Mai era putin pina sa sugereze „exterminarea”. In mode normal, acea deputata, desi si-a cerut ulterior scuze, trebuia sa fie data afara pe vecie din orice functie publica europeana.

    Avem ce sa invatam de la evrei si de la solidaritarea lor, desi sunt si ei foarte divizati azi de politica.

    Istoria ne modeleaza mai mult decit putem noi sa o influentam.

  9. 10 Adrian B. februarie 17, 2013 la 3:15 pm

    Pe scurt , d-ul Serge Moscovici ne spune ca romanii sunt un popor de oameni rai si nemilosi ! Subscriu…
    In rest , anumite pasaje din descrierea dumneavoastra fac trimitere la Romania zilelor noastre si nu la Romania interbelica !
    Si la final , nu pot sa nu remarc talentul dumneavoastra la scris (dublat de o cultura extrem de vasta !). Cu MULT PESTE asa zisii ziaristi – analisti gen CTP , Cristoiu , Tudor Octavian , etc. Dealtfel , de-a lungul timpului , am remarcat patru persoane extrem de talentate la scris : Cornel Nistorescu , Ioan Grosan , Marian Nazat si dumneavoastra . Felicitari !

  10. 11 Karakas februarie 17, 2013 la 3:39 pm

    Citat memorabil din gindirea revolutionara a lui Emil Boc: „Nu am fructificat suficient gafele Guvernului. Cum zicea Lenin, opoziţia se face ceas de ceas”

    Odata ce i-a insuflat acest spirit pe narile lui de lut, Cezar Preda a prins viata si a devenit animat, adica desene animate cu Tom and Jerry:

    „Ponta întâi s-a înfoiat, întâi a vorbit din vârful limbii, a crezut că se adresează activului de partid şi mai rău a inflamat. Bâlbele din zona Ministerului de Externe, reacţiile întârziate ne-au condus la o nouă escaladare a acestui conflict, iar în ceea ce priveşte luările de poziţie ale autorităţilor statului român responsabile cu aplicarea legii, fiecare dintre noi a văzut că ele au fost slabe şi fără conţinut”

    Mi se par foarte amuzante aceste iesiri tardive si pline de ridicol. De ce nu a spus nimic pina azi? Animatie intirziata, in „slow-motion”.

    http://www.evz.ro/detalii/stiri/boc-nu-am-fructificat-suficient-gafele-guvernului-cum-zicea-lenin-opozitia-se-face-cea-1023915.html#ixzz2LA9Jrcl4
    EVZ.ro

  11. 12 dlnimeni februarie 17, 2013 la 4:06 pm

    Abia acum, domnule Nastase, imi dau seama ca nici unul dintre acesti importanti oameni pe care i-ati cunoscut pe cind „erati pe val” ca sa zic asa, nu a zis sau scris o vorba buna despre dumneavoastra atunci cind ati fost la restriste, de la nici unul dintre ei nu am auzit „Adrian Nastase nu poate face asa ceva!” si multi dintre ei au fost din zona stingii. Dar sa va fi facut unul dintre ei o vizita la inchisoare, cred ca ar fi fost discutii multe in Europa, din care cei care v-au aranjat condamnarea nu ar fi iesit prea bine.

  12. 13 Roxana Iordache februarie 17, 2013 la 4:10 pm

    @nastase. Eu când am văzut titlul mă pregăteam să zic: Dumnezeu să-l ierte! :mrgreen:

    Serios, domnule Năstase, credeţi că le determinaţi clemenţa retroactivă? 😐

  13. 14 Cris februarie 17, 2013 la 4:27 pm

    Sunt de partea lui Serge Moscovici.
    Am locuit într-un bloc vechi din centrul Bucureștilor, în anii 1954-1972, cu o mulțime de evrei. Aveam prieteni evrei, colegi evrei la școală, mergeam în casele lor, învățam cu ei, petreceam cu ei. I-am simpatizat și admirat totdeauna. Erau inteligenți, bine crescuți, sociabili, spirituali, oameni (chiar mici fiind) de lume. Începând din 1965, parcă, au început să plece în Israel. Unul câte unul, vecinii, prietenii, colegii mei dispăreau.
    Copil fiind, nu știam grozăviile de dinainte de 1945 și mă uimea antisemitismul din jurul meu. Până și mama mea îi ura și nu înțelegea cum de eu îi plac.
    Acum doi ani am fost în Israel, cam prin toată țara, și am constatat că-i iubesc și-i admir la fel de mult. Am admirat ceea ce au reușit să facă: o insulă de civilizație înaltă, înconjurată de ură, primitivism și violență.
    În privința comparației cu românii emigrați, nu sunt de acord cu dumneavoastră. Dacă aș fi francez, italian, spaniol, englez, nu mi-ar conveni să se instaleze în țara mea tot felul de neisprăviți care fac rele și-mi iau locurile de muncă, și m-aș înscrie într-un partid care militează pentru stăvilirea imigrației.
    Cea mai mare parte a celor care pleacă din România nu au calificare sau au una care nu e căutată, și nu sunt în stare de nimic. Dacă ar fi, ar face treabă aici.

  14. 15 Radu Humor februarie 17, 2013 la 6:50 pm

    Încurcate sunt căile Domnului , de fapt a domnilor Moskovici 😉
    Mai jos am găsit câteva opinii care ar putea lămuri o parte din ele :

    „Cristi S, chiar ma intrebam cand o sa pari sau mai exact cand o sa apareti deoarece se pare ca nu esti o persoana ci o grupare, mai bine spus o agentura care cauta sa induca in eroare, prin texte trunchiate ce contin adevaruri pe jumatate spuse si cu continutul modificat. Faceti tot posibilul sa deveniti cat mai persusivi. Holocaust-uri au avut loc pretutindeni in lume, doar ca se insista pe treaba cu evreii deoarece se cauta promovarea urii reciproce. Holocaustul a fost orchestrat de catre sionisti cu scopul determinarii evreilor sa se intoarca in Palestina si sa fondeze statul Israel, stat cheie pt escaladarea tensiunilor. Daca evreii ar parasi Palestina/Israel, sionistii ar finanta si sustine toate gruparile naziste si antisemite din lume pt a teroriza evreii. Holocaust are loc in prezent chiar in Israel. Germanii au demolat zidul Berlinului, iar Israelul l-a facut din nou, pe tritoriul sau, evident sub multe pretexte. Sunt multe de spus. Evreii trebuie sa inteleaga ca sunt un popor ca oricare altul. Ca si romanii, in trecut au fost sub ocupatia Imp Roman si Imp Otoman. Armatele acestora violau si o gaura in gard, dar pai o femeie. Deci, sunt metisati total, nu mai evrei nu mai sunt, exact cum ai spune despre romani ca sunt daci. Cristi S nu mai minti lumea ca Isus a fost omorat de romani. A fost omorat de anumiti evrei, fariseii, stramosii sionistilor de azi. Evreii simpli sunt simpli prizonieri in Israel, fiind inrolati in armata, murind in lupta si sub asediul rachetelor celorlalti, in ce smecherii sionisti traiesc in superlux prin strainatate, etc. Toate aceste stiri cu iz de intriga si instigare impotriva unui popor, etnii, persoane, etc, nu fac decat sa pregateasca aparitia probabil a celui de al treilea razboi mondial si ulterior a Noii Ordini Mondiale. Mai multe persoane sunt constiente ca atat pe yahoo news, cat si pe alte site-uri este plin de agenti de manipulare dezinformare, care priovoaca opnia publica si care dau Like-uri si Unlike-uri in mod artificial, ca si Cristi S. Ma astept la mii de injuraturi si de Unlike-uri, dar …..intelegeti.
    Răspuns

    3utilizatori au spus că le place acest comentariuAcordaţi un vot pozitivAcordaţi un vot negativ3utilizatori au spus că le displace acest comentariuCristi S • 2 ore 22 de minute în urmă Raportare abuz
    cand o sa intelegeti intelegeti ca „evreii” sunt doar un pretext?

    de ce evrei? de ce nu turci? cehi, tatari, romani?…
    Răspuns

    2utilizatori au spus că le place acest comentariuAcordaţi un vot pozitivAcordaţi un vot negativ0utilizatori au spus că le displace acest comentariuTONY.Ro • 2 ore 30 de minute în urmă Raportare abuz
    Toti suntem Bulversati de ORORILE comise Si asta doar cu intentie de CUCERIRE putere si Averi SIGUR nimeni nu aproba Crimele comise fata de bieti Evrei ce AVEAU ca ocupatie Comertul si evident Banul DAR va intreb CA un mitocan si de ce nu as recunoaste am putina Carte AZI de ce IN ORIENTUL… Mai multe
    Răspuns

    0utilizatori au spus că le place acest comentariuAcordaţi un vot pozitivAcordaţi un vot negativ0utilizatori au spus că le displace acest comentariuGigi • 3 ore în urmă Raportare abuz
    Cei ce nu cunosc istoria sau o ignora cu buna stiinta,vor repeta experienta tragica la care a fost supusa aproape intreaga omenire.De aceea este necesara,constientizarea popoarelor de pericolele extremismului.Am fost si am vazut in doua rinduri AUSCHWITZ ul si MAIDANEK,ambele in polonia.Citisem despre ororile petrecute aici in Fabrica Mortii,Am fost doctor la auswitz si altele.Dar ceea ce vezi simti si mirosul ce persista inca si va dainui multa vreme te infioara.De aceea ,fac apel la cei ce ,fie si numai in gluma,iau in deridere,nenorocirile,suferinta si crima impotriva semenilor nostri,sa gindeasca,aceste fenomene se pot repeta oricind si oriunde si starea de veghe a fiecaruia dintre noi nu trebuie sa inceteze.Somnul natiunilor naste monstri.Luati aminte,
    Răspuns

    0utilizatori au spus că le place acest comentariuVot pozitivVot negativ0utilizatori au spus că le displace acest comentariuRadu • cu o secundă în urmăEliminare
    Eu am fost de mai multe ori la Auschwitz, iar pe vremea lui Ceauşescu am stat de o vorbă ore în şir cu o tânără ghidă, o poloneză care avea rude în ţară la noi şi ştia româneşte. De la ea am aflat adevărul despre holocaust, care departe de a fi de trecut cu vederea, a culminat printr-o măsluire la fel de criminală ca anumite acţiuni din lagăr ( după 1989 acolo sunt doar ghizi verificaţi, de-ai lor, ca să nu se afle adevărul !). Cu o singură targă metalică pe care se putea arde doar un singur decedat în câteva ore bune, ar fi trebuit sute de ani să se poată crematoriza atâtea victime. Care să nu uităm că nu erau doar evrei, ci şi ţigani, nemţi, români, polonezi, austrieci, maghiari :.
    Despre imaginile zguduitoare de acilo ( în special părul, ustensile de igienă, sau îmbrăcăminte şi încălâăminte aflate în stare avansată de degradare, asemenea relicve acuzatoare poţi întâlni foarte bine şi la Muzeul Victimelor Comuniste de la Sighet, trecut foarte uşor în uitare de către cei care-şi plâng victimele lor, uitând de ale noastre, de a căror orori, la fel de îngrozitoare se fac chiar ei, evreii care au venit pe tancurile ruseşti şi au adus cu ei comunismul şi l-au implantat prin crimă şi teroare !
    Explicaţia stării de subnutriţie a deţinuţilor se explică prin aceea că evreii refuzau să iasă la lucru ( religia lor cerându-le să prefere moartea prin inaniţie, deoarece li se dădea doar hrană de minimă subzistenţă.
    Propaganda aceasta greţoasă şi insultătoarea, născută din obţinerea unor despăgubiri colosale din partea statului german ( dar şi România continuă să bage seu în carne grasă, pompând milioane de dolari despăgubiri, odată cu recunoaşterea unui holocaust imaginar ) nu va lua sfârşit până ce toată arhiva lagărelor naziste, de o rigurozitate germană, exactă şi detaliată, nu va fi dată publicităâii !
    Pornindu-se de la vreo 7 milioane de victime, tot scăzând între timp, la 5 apoi la 2 şi acum la cca 1 milion de victime ( în total !), odată cu deschiderea arhivelor aflate în posesia Marii Britanii se va afla adevărul, care nu va conveni deloc celor care trăiesc şi câştigă enorm de pe urma morţilor.
    Adică din holocaust nu se poate doar muri, ci şi trăi şi face bani în prostie

  15. 16 Fragmentarium Politic februarie 17, 2013 la 7:41 pm

    O escaladare a inamicitiei fata de Romania: Arborarea steagului secuiesc pe Parlamentul Ungariei

    Din veac, pentru a folosi o expresie evanghelica, nu s-a auzit ca simbolurile politice ale unui stat sa fie inlocuite cu simboluri etnice sustinute de un stat vecin. Atunci cand acest lucru se intampla, actul in sine este unul de ostilitate, care pune la grea incercare buna vecinatate. Neindoielnic, in aceasta arie de semnificatii se incadreaza si noul episod cu steagul secuiesc, care a fost arborat pe Parlamentul Ungariei, gest in fata caruia nu trebuie sa ne ascundem dupa deget, ci trebuie sa-l recunoastem si sa-l tratam exact dupa ceea ce exprima si-l face sa fie ceea ce este, un semnal neprietenos.

    Acest nou seism politic, avand epicentrul la Budapesta si, cred, cea mai mare intensitate pe scala de semnificatii simbolic-ostile, antreneaza dupa sine cel putin o chestiune de principiu si doua probleme practice, de evaluare si de raspuns.

    Chestiunea de principiu pe care o am in vedere se refera la faptul ca nicaieri in lume nu se accepta ca simbolurile etnice sa fie utilizate, de catre o minoritate nationala sau de catre un stat strain, pentru a face opozitie simbolurilor politice ale unui stat. Suprematia simbolurilor oficiale este incontestabila si tine de identitatea statala, de drepturile intangibile si inalienabile ale oricarui stat liber, democratic si de drept.

    Acompanierea politica de catre Ungaria a unor simboluri etnice care insotesc sau stimuleaza cereri de autonomie teritoriala pe criterii etnice pe teritoriul national al Romaniei reflecta o tinta teritoriala nedisimulata, de export sau de extensie in teritoriul-tinta a influentei, vointei sau puterii statului ungar, ceea ce lezeaza atributele constitutionale ale statului roman. Replica cea mai recenta si cea mai nimerita care imi vinea acum in minte pentru aceasta speta si oricare altele asemanatoare este cea a Casei Albe, care le-a aratat secesionistilor din Texas Constitutia SUA. Scurt pe doi!

    Ca un corolar, ar fi de remarcat ca, in pofida pluralismului etnic, niciun presedinte american nu a conceput sau abordat Statele Unite ca pe o multitudine de natiuni, ci ca pe un singur corp, ca pe o fiinta unica si unitara, care subsumeaza si minoritatile nationale, de unde si concluzia ca de problemele oricareia sau ale tuturor se ocupa exclusiv guvernul american. SUA nu s-au autocaracterizat niciodata ca nefiind stat national, ci dimpotriva, politica de securitate este una nationala, juramantul, discursurile de investitura sau mesajele presedintelui sunt, de fiecare data, adresate Natiunii, momente pe care le-am revazut si dupa realegerea celui de-al 44-le presedinte american, Barack Obama. Din nou, fara comentarii!

    Facand o evaluare de context si de mesaj, in urma arborarii steagului secuiesc pe Parlamentul Ungariei, primul lucru de care suntem obligati sa luam act este faptul ca suita de ingerinte budapestane in politica romaneasca a capatat un chip, cel al dreptei ungare, care, in virtutea majoritatii, a imprimat si si-a asumat gestul inamical. Ar fi gresit sa confundam poporul ungar, vecin si prieten, cu dreapta guvernamentala de la Budapesta, care a tarat Ungaria intr-o criza rebela si fara speranta, dupa un retetar ideologic vetust, in care locul faptelor economice si sociale (ale statului social, in fond) a fost luat de retorica si emotie, pe temele desantate ale nationalismului.

    Dreapta ungara se confrunta cu un paradox, cel de a fi tare acasa (dar foarte aproape de un punct critic in perceptiile electoratului) si slaba in afara. Constrangerile externe care se rasfrang asupra Fidesz-ului (aliat cu extremistul Jobbik) nu sunt deloc neglijabile. Acestea vin atat din Vest, din partea PPE, din a carui familie face parte, a UE, SUA si FMI, datorita unor iesiri din canoanele occidentale (economice, financiare, bancare, fiscale etc.), care fac din Ungaria un fel de oaie neagra, dar si din Est-ul catre care vrea sa se intoarca, economic („Deschiderea catre Rasarit”, prin vizita la Moscova, despre care Viktor Orban a declarat, stupefiant, ca se intelege mai bine decat cu Bruxelles-ul!), cu care insa doctrinar dreapta intra in coliziune cu stanga (ceea ce va face ca acest drum sa ramana in cea mai mare parte obturat, pana la revenirea socialistilor).

    Comparativ, dreapta ungara este foarte aproape de a calca pe urmele dreptei romanesti, iar sansa ca guvernantii social-liberali romani sa-i aiba omologi, de la anul, pe socialistii ungari este foarte mare (mai ales ca Fidesz-ul nu a a beneficiat niciodata de doua mandate consecutive, nationalismul l-a autoexclus). Cred ca din aceste doua vulnerabilitati majore ungare, esecul economic si autoexluziunea nationalista, cat si din raspunsurile la cateva intrebari s-ar putea extrage cateva note pentru reactiile romanesti., care sa fie aduse in fata opiniei publice din cele doua tari si a autoritatilor europene. Este nationalismul strident antiromanesc al dreptei ungare un razboi declarat vecinului de peste Tisa sau stangii romanesti? Este o precampanie timpurie pentru alegerile din 2014? Exista o intelegere intre Basescu si Orban pentru salvarea dreptei romanesti, implicit a celei ungare, prin provocarea guvernarii social-liberale si atragerea acesteia in capcana nationalistilor din Ungaria? Sau este cate putin din toate acestea? Fiecare din aceste intrebari merita o examinare atenta.

    Asa cum arata toate datele si prognozele, USL a ars rapid etapa mostenirii economice de la guvernarile de dreapta si a inscris Romania pe crestere, pe care o va mentine in 2013, iar singurul lucru care ar putea-o trage in jos si ar pune ceva combustibil in motoarele dreptei romanesti ar fi o greseala de raspuns la provocarile nationaliste care vin de la vecinul ungar. Dreapta ungara se afla in impas, nu mai are solutii economice, dar incercarea de a turna in rezervoarele guvernului combustibil nationalist nu va misca catusi de putin inainte masinaria economica, cel mult va abate atentia publica intr-o directie emotionala si va incerca sa-si pregateasca castigarea si a urmatorului ciclu electoral.

    Nationalismul este o carte perdanta, care nu se mai joaca la masa Europei, miza economica este si ramane cea importanta. Dupa parerea mea, Fidesz nu va reusi performanta sa se mentine doua cicluri electorale la guvernare si pentru ca stanga europeana va reveni, asa cum se prefigureaza, la carma institutiilor europene si a guvernelor nationale, ceea ce-i va micsora drastic spatiul de manevra. Pe de alta parte, cred ca, fara a minimaliza contrareactiile, ar trebui sa vedem in exacerbarea nationalismului ungar doar o miscare tactica, care iese din orizontul strategic european. Razboaiele nu se castiga prin operatii tactice, ci prin operatii strategice. Prin urmare, cred ca viitorul dreptei ungare va fi unul de lunga opozitie, actiunile provocatoare din prezent ale acesteia nu sunt altceva decat o lupta disperata de a se folosi de ultimul varf de vizibilitate, a carui numaratoare inversa a inceput (cel putin pentru cel din PE), pentru a atrage atentia si a capta interesul european si electoral cu o falsa problema.

    Problema tipului de raspuns este, in acest cadru si din aceasta perspectiva, una extrem de importanta. Raspundem sau nu la provocarile nationalismului ungar? Un raspuns simetric sau unul asimetric? O atitudine reactiva sau proactiva? Un raspuns de aceeasi natura sau de o natura schimbata?

    Cred ca inactiunea este un semnal prost, care poate duce la incurajarea si amplificarea fenomenului, dar la fel de bine acesta ar putea inflori si pe o reactie nepotrivita. Pentru a evita cele doua situatii, raspunsurile ar trebui sa fie ferme, echilibrate si ancorate in legislatia nationala si europeana, cu o buna individualizare a cauzelor care l-au generat. Cum Parlamentul Ungariei a vorbit, Parlamentul Romaniei este dator sa raspunda, nu neaparat cu un contraraspuns, care la o declaratie de ostilitate ar presupune o alta declaratie de ostilitate (ceea ce ar insemna o escaladare), nici cu o declaratie de dragoste, dar o motiune ar fi salutara, in care sa se spuna pe sleau: Nu te supara frate, dar Constitutia este Constitutie si statul de drept este stat de drept!

  16. 17 Karakas februarie 17, 2013 la 8:11 pm

    Iata si un adevar crud, si o acuza la adresa PPE, a echipei lui Barroso, si a elitei UE: sub conducerea lor, interesele nationale au invins ideea europeana de solidaritate si coeziune. Bugetul adoptat de UE sta marturie ca statele bogate din UE, majoritatea din Nord, nu vor sa aduca tarile din Sudul si Estul Europei. O spune analistul BBC:

    „EU budget: National interests trump solidarity

    For the first time in the EU’s history there will be a real-terms cut in the budget. The total of 960bn euros (£812bn; $1.3tn) represents a 3% reduction from the previous seven-year deal.

    This will be claimed as a significant victory by UK Prime Minister David Cameron, whose demand was „at worst a freeze, at best a cut”.

    The deal, however, has exposed some uncomfortable truths.

    There is clearly a significant divide between northern European countries and those of the south and those in eastern Europe. The leaders of Britain, Sweden, the Netherlands, Denmark and to an extent Germany were mindful of their taxpayers in a time of austerity.

    Value for money trumped the glue of solidarity.

    The southern bloc – and eastern Europe – still look to the EU funds to boost jobs and growth.

    This summit demonstrated once again that national politics still dominates. Countries went into negotiations fighting for national interests. The European interest took second place.

    Compromise, not reform

    The agreement also saw German Chancellor Angela Merkel siding with David Cameron and not Francois Hollande of France.

    The key relationship that underpins the EU is usually the Franco-German alliance.

    On this occasion the Germans stood with the British and other northern European countries.

    It leaves Francois Hollande appearing as if he is the leader of the southern „Club-Med” bloc.

    In aceasta complexa realitate, PDL, membru al PPE, nu a luat nici o pozitie clara privind interesul national al Romaniei, sau privind solidaritatea Europeana, facindu-se partasa la saracirea Romaniei, si distantarea sa fata de tarile bogate din UE.

    http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-21389789

  17. 18 Karakas februarie 17, 2013 la 8:19 pm

    Cris, re. comentariul din februarie 17, 2013 la 4:27 pm . Spui:

    „Dacă aș fi francez, italian, spaniol, englez, nu mi-ar conveni să se instaleze în țara mea tot felul de neisprăviți care fac rele și-mi iau locurile de muncă, și m-aș înscrie într-un partid care militează pentru stăvilirea imigrației.
    Cea mai mare parte a celor care pleacă din România nu au calificare sau au una care nu e căutată, și nu sunt în stare de nimic. Dacă ar fi, ar face treabă aici….”

    Pare o judecata argumentata, dar argumentele sunt generalizatoare, si false in ansamblu. Majoritatea celor care au plecat sau pleaca fac joburi pe care nativii nu vor sa le faca. Deci e vorba de cerere si oferta. Nu stiu de unde ai scos-o pe aia ca majoritatea „nu au calificare” sau ca „nu sunt in stare de nimic”. Suna tare „basist” modul asta ignorant de a pune problema.

    Nu stiu daca esti la curent: Romania este membru al Uniunii Europene, si conform tratatului de aderare, francezii si italienii si spaniolii si englezii s-au obligat sa permita libera circulatie si drept de munca dupa un numar de ani de la aderare. Te-ai astepta sa se tina de litera si spiritul tratatului, nu?

    Referitor la vizita ta in Israel si iubirea ta netarmuita fata de israelini: o respect. Dar cind vorbesti de „primitivismul”, „ura” si „violenta” din jur, doar asa, aruncind citeva vorbe pe care ar trebui sa le si credem, mi se pare din nou o superficialitate de argumentatie pur basista.

  18. 19 papasha februarie 17, 2013 la 8:37 pm

    Dragul meu prieten , unde au fost , s-au unde sunt toti Moscovicii si altii ca ei , pe care tu ii admiri si-i apreciezi atat de mult , cand te-au terfelit javrele de slugi ale guvernatorului ?

    Nu crezi tu oare , ca ar fi trebuit sa sara in apararea ta , sa protesteze si sa le dea cu Legiunea de Onoare peste ochi la jigodii , nu sa stea inerti si muti , ca sobolanii morti de prin podurile Academiilor si a bibliotecilor ?

    Eu sunt convins ca tu nu ai fi stat inert , si ai fi protestat ( in felul tau propriu ) , daca ei ar fi fost in locul tau . La capitolul asta , mai este loc de invatat .

    Te asteptam cu nerabdare , fii tare , ca-i aproape gata !

  19. 20 silvia, februarie 17, 2013 la 10:30 pm

    Acum sper sa nu se creada ca am ceva cu Madalin Voicu ca l-as considera pe Madalin Voicu port-drapelul categoriilor respective,mi-a venit el la indemana, nu am nimic cu el, ba dimpotriva as spune imi este simpatic, e adevarat mai putin atunci cand il nominalizeaza pe Carol I ca fauritorul Romaniei moderne, ma doare asta in conditiile in care stim ca Romania moderna a prins aripi datorita visului carturarilor romani, al marilor pictori, inventatori, artisti, si cu voia Domnului, inainte de venirea lui Carol I, suferinta fiecarui roman simplu si visul fiecarui copil roman au fost temelie statului roman modern si nicidecum cei pe care-i nominalizeaza o buna parte dintre supusii Majestilor sale, acestia nu au fost capabili sa inteleaga niciodata spiritul poporului roman, blajin, inainte, transformat acum in fiara, ne-au inclus intotdeauna in categoria din care cu mandrie isi aclama apartenenta Madalin Voicu, si are si de ce, si asta doar datorita unei intamplari nefericite, de la o vanatoare de prin Buzau, prima a lui Carol, atunci cand, a avut surpriza sa constate ca pana si ursii au fost patrunsi de spiritul pamantului pe care traiesc, in fata armelor, s-au ridicat in doua picioare, Dl Madalin Voicu ar putea sa ne spuna mai multe,

  20. 21 Maximmouse februarie 18, 2013 la 12:15 am

    @ Blogideologic,

    Stimate domnule Filipas, intrebare: CINE a inventat holocaustul ca metoda de exterminare a inamicilor? Iaca un indiciu : cu ceva mii de ani in urma? Si inca un indiciu: acela a avut ata sange pe maini incat….

  21. 22 Maximmouse februarie 18, 2013 la 12:23 am

    Stimata Gazda,

    Dupa holocaustul din Romania …in care au fost exterminati cati evrei ?, recunosc , nu sunt la punct cu cifrele, a urmat …dinte pentru dinte? Anuta si theo au bagat in pamant toata floarea politicii si intelectualitatii romanesti?Au bagat? Au bagat! Domnul acesta vorbeste despre Monarhia Romana intr-un fel in care nu cred ca respecta adevarul istoric…..in fine….a avut insatisfactiile dumisale, dar , banuiesc ca s-a simtit,totusi razbunat de ceea ce a urmat,sau despre aceasta nu stie nimic….bref, sa speram ca nu vor mai fi astfel de lucruri,niciodata.

  22. 23 Maximmouse februarie 18, 2013 la 1:08 am

    @Karakas!

    Multumesc, mi-ai facut un seviciu raspunzandu-i lui Cris.

  23. 24 blogideologic februarie 18, 2013 la 1:17 am

    Fereastra lui J.P. Overton (http://en.wikipedia.org/wiki/Overton_window ) / Este o teorie ce spune că proiectul politicianist (reamintesc, după Destutt de Tracy, proiectul are o latură voluntaristă şi o latură intelectualistă – adică un set de idei) nu contează prea mult. Joseph P. Overton, fost vicepreşedinte la Centrul Mackinac pentru Politici Publice (http://en.wikipedia.org/wiki/Mackinac_Center_for_Public_Policy ), a lansat ipoteza că doar un set redus de idei este considerat a fi acceptabil, “primit”, de către public. Astfel, viabilitatea politică a unei idei este definită mai curând de această fereastră îngustă. Mi se pare a fi o noţiune de cunoaştere prudenţială din antropologia pragmatică.

  24. 25 Gavrila februarie 18, 2013 la 3:07 am

    Foarte contradictoriu parcursul in viata al D-lui Serge. Povestea vietii lui in Romania poate fi lesne multiplicata la alte multe milioane, cei mai multi ne co-religionarii sai. Sau pentru cei din urma nu se cade sa facem referire, caci ei erau romani. Inca mai invatam despre istoria acelor timpuri, desi in linii mari se cam stie ca am fost umani cu cei persecutati in Europa pentru originea lor. Sigur ca s-au comis acte reprobabile si in Romania acelor ani, dar luate in contextul geopolitic al acelor timpuri, n-am iesit prea prea rau, iar statul roman a reusit sa asigure supravietuirea unei mari majoritati a evreilor de pe teritoriul tarii.
    Putina gratitudine ar putea placa recrudescenta antisemitismului ce se resimte in lume, din pacate.
    Este extrem de indoielnic ca Dumnezeu favorizeaza un popor in dauna celorlalte. Ar fi impotriva insusi spiritului religiei ca doar unii sa fie ‘alesi’.
    In rest, toate bune pentru toti!

  25. 26 blogideologic februarie 18, 2013 la 8:22 am

    Care-s problemele cele mai importante ale Americii acum ? Crearea celor mai bune condiţii pentru educaţia copiilor de grădiniţă pare să fie una dintre ele http://www.nytimes.com/2013/02/18/nyregion/new-york-city-schools-struggle-to-separate-the-gifted-from-the-just-well-prepared.html?hp&_r=0 În articol se focalizează pe testele IQ pentru copiii de grădiniţă, mai exact pe testul de inteligenţă “Stanford-Binet V”. Bănuiesc că trebuie să explic. “Binet” vine de la savantul francez Alfred Binet (http://en.wikipedia.org/wiki/Alfred_Binet ), un autodidact în psihologie. Cel mai mult a învăţat psihologie din lectura textelor lui John Stuart Mill (http://en.wikipedia.org/wiki/John_Stuart_Mill ), la fel ca “Mielul turbat”, şi vorbesc aici despre personajul real ce i-a servit ca model dramaturgului Aurel Baranga. Ştiu despre ce vorbesc. De la “Mielul turbat” (care, în treacăt fie zis, fusese student al lui Virgil Madgearu), am auzit şi eu prima oară despre filosofia şi gândirea lui John Stuart Mill. Dar el însuşi fusese puternic influenţat de psihologia lui Destutt de Tracy reflectată în Ideologia primară. Vine apoi la rând termenul “Stanford”. Psihologul Lewis Terman (http://en.wikipedia.org/wiki/Lewis_Terman ) de la Stanford a preluat testul de inteligenţă franţuzesc al lui Binet, a modificat oarecum ariile de investigare ale inteligenţei aducându-le la interesele americane, şi a propus testul de inteligenţă “Stanford-Binet”. În articolul amintit de mine, “V” ar putea însemna cea de a 5-a ediţie, ameliorată, care este în vigoare acum. După cum ar putea însemna foarte bine şi cele cinci arii de interes pe care se fac testările de inteligenţă acum. Cred că ar fi util să le spunem aici clar pe româneşte :
    1/Fluiditatea raţionamentului (Fluid reasoning).
    2/Cunoaşterea (Knowledge)
    3/Raţionamentele asupra cantităţii (Quantitative reasoning)
    4/Prelucrarea observaţiilor vizual-spaţiale (Visual-spatial processing)
    5/Memoria curentă sau memoria de lucru (Working memory).
    Întrucât cele cinci arii de interes din SB-V sunt examinate atât verbal, cât şi non-verbal, se fac în total 10 sub-teste IQ.

  26. 27 M.Voicu februarie 18, 2013 la 9:54 am

    @AN: ”… sentimentul de înstrăinare, de respingere marchează toată acea perioadă. De aici și căutarea unor răspunsuri inclusiv intrarea într-o celulă a partidului comunist. …Sunt prezentate însă și episoade de muncă forțată, persecuțiile, teama și speranța, proiectului lui de a pleca în “Țara Sovietelor”
    Rezoluţii ale conducãtorului statului:
    17.02.1942: ”1. Sã se interneze în lagãr şi în primãvarã sã fie evacuaţi în Transnistria: a) toţi evreii activanţi comunişti din toatã ţara, în special acei din capitalã, regiunea petroliferã, Constanţa şi Giurgiu; b) toţi evreii instalaţi clandestin în capitalã în ultimii doi ani. 2. Pentru ceilalţi evrei din zona petroliferã şi din zonele militare ale capitalei nu este motiv sã luãm mãsuri. Am garantat prin declaraţiile fãcute, viaţã şi libertate evreilor autohtoni. …
    25.04.1942, la propunerea pentru o amnistie generalã care îi viza pe infractorii români de origine etnicã germanã: ”Nu aprob

  27. 28 Doru Coarna februarie 18, 2013 la 10:00 am

    Si eu care credeam ca zilele astea vorbim despre unguri, nu despre evrei si holocaustul cu pricina… Ne manipuleaza blogul acesta pe toti?

    Ref. la evrei, si eu cunosc destui si-i apreciez, sunt inteligenti si fac bancuri bune, ce-i al lor e al lor, insa zgandarirea permanenta a holocaustului nu le apartine, stiu ce spun pt ca-i am in neam, prin alianta. Unii acuza sionistii, dar oricine emite o parere devine fie sionist…

    Adevarul e ca evreii au suferit persecutii atroce, dar asta nu a fost ceva general ci, in masina de razboi si propaganda nazista se gaseau si nazisti mai nazisti decat nazistul cel mare, ca in orice lucrare omeneasca dealtfel. Astia se remarcau prin fapte atroce care starneau greata si repusia celorlati, dar o faceau pt ca oamenii slabi sunt roboti desavarsiti si probabil aveau pacate personale, sau ereditare, ce trebuiau ascunse sub devotament. Daca analizati sincer, si in comunismul romanesc erau astfel de personaje, dumnezei locali, ce taiau in carne vie… Iar acum avem europoizi totali, gen Base si Macovei…

    Si acum va rog sa remarcati un lucru: daca o grupare impune astfel de masuri si se gasesc destui nebuni din categoria celor de mai sus ca exacerbeaza lucrarea, atunci inseamna ca numarul celor slabi sau farisei este mare si gruparea are picioare de lut, se va autodemola! Se intelege? Orice este facut de catre omenire cu avant, cu zgomot si intransigenta, se darama la un moment dat. Vezi Biblia, parte cu turnul, vezi imperiile…

    Se intelege ca si europenii nostri tot impunand intransigent si unilaateral disciplina, in timp ce la nivelul conducerii uniunii este varza, se vor duce cu toata uniunea lor la groapa istoriei de la sine. Insa cat va costa demolarea asta si cine o va plati?

    Deducem deci ca rezista doar constructiile omenesti derulate in surdina si prin consimtamant general, subintelese, si aici avem globalizarea despre care toata lumea stie, toti i se opun, dar merge inainte sprijinita de insasi nevoile obiecctive ale societatii, nerecunoscute public dealtfel. Si de ce este criticata? Pai numai pt ca se vor prabusi actualele caste si vor apare altele mai adaptate timpului, ca intotdeauna. Este situatia revolutiei si a contrei, ca de obicei in istorie… De aceea eu nu mi-as face griji cu sionistii, oculta, iluminatii si restul trupei, stiu ei pana unde se poate merge si de unde nu mai merge, si asta inseamna defapt popor ales, echilibrat, cf. Bibliei, ne place sau nu, si care face lucrarea Domnului. Sigur, inteligenta lor face ca lucrarea Domnului sa coincida cu interesele lor materiale, ceea ce noi desigur ca nu putem inghiti… dar pt asta vor plati ei in fata Domnului, nu noi!

    Iar momentul pana la care se poate merge cu globalizarea, si in general cu orice lucrare, inclusiv daca saditi flori in ghivecele de pe balcon, este usor de definit, cand apar indivizii crunti spui STOP, pana aici a fost Dumnezeu prin constiinta colectiva, ca asa actioneaza El, iar de aici incepe omul cu nebunia lui animalica, sau perversa, sa nu se supere animalele.

    D-asta spun mereu, mai bine facem bancuri cu unguri si drapele, decat sa ne batem capetele rezolvand din capitolul de subiecte impuse… Exista un autorreglaj in toate, si cu cat un dement este lasat sa deregleze mai mult, cu atat costul reparaatiei este mai mare. Intrebati-l pe Adolf, pe Ceasca, sau ma rog, pe cine va place voua daca nu-i asa, desi nu stim, nu acceptam, nu credem si mereu incercam.

    In logica asta sa vedem acum cum va proceda dl Nastase cand revine din cantonament, cand iese din desert, ma rog… Stie acestea si are mesaj victorios, sau scumpeste painea?

  28. 29 alice februarie 18, 2013 la 10:26 am

    Blogideologic, ca de obicei, la inaltime!

  29. 30 Marian Nicolae februarie 18, 2013 la 11:02 am

    Extracţia gazelor de şist prin fracturare ar putea fi interzisă în Germania

    http://www.cotidianul.ro/extractia-gazelor-de-sist-prin-fracturare-ar-putea-fi-interzisa-in-germania-206973/

    Germania ar putea interzice extracţia de gaze de şist prin ‘”fracturare hidraulică”, o metodă de extracţie a gazelor naturale din depozite de rocă anterior inaccesibile, prin injectarea de fluide sub presiune ce conţin agenţi chimici, a declarat ministrul mediului Peter Altmaier, citat de agenţia EPD.de şi Agerpres.

    Dacă rezultatele cercetărilor ştiinţifice vor demonstra nocivitatea acestei metode, autorităţile germane ar trebui să ia măsuri pentru interzicerea utilizării acesteia, a afirmat el.

    Pe fondul controverselor privind metodele de extracţie a gazelor de şist, Comisia pentru protecţia mediului din parlamentului Lituaniei a propus suspendarea proiectului de prospectare a zăcămintelor de gaze de şist pe teritoriul acestei republici baltice, conform DW.

    –––––––
    nota Roninjaune:

    Romania ce face?????

  30. 31 dlnimeni februarie 18, 2013 la 11:21 am

    In schimb, le-a facut dl Basescu o vizita ioanitilor.

  31. 32 Marcus februarie 18, 2013 la 11:49 am

    Pedelisti, Inainte Rupeti Randurile, Mars!

    De la lozinca comunista “Proletari din toate tarile, uniti-va!” pe care a folosit-o atunci cand a conceput sa adune la ceas de una mica la Golden Spritz, gasca de suti penali intr-o megastructura unica sub forma de partid politic, pe care pompos a denumit-o pedeleu si careia i-a ordonat peste noapte s-o ia de la stanga la dreapta, Uciga-l Toaca de la Cotroceni, in lipsa de alte obiective pe care sa le distruga, si disperat de singuratatea de care-i inconjurat, s-a gandit ce s-a gandit si, exact ca-n basmele copilariei noastre, si-a ascutit proteza si a trecut la devorarea propriilor copii.
    Pentru romani ar fi fost o mana cereasca daca aceasta actiune ar fi avut loc la momentul in care acesti copii se aflau inca in stadiul de gameti masculini, insa la vremea aceea el presidente “licuricea” peste ocean fiind prea ocupat de politica externa a axei Londra-Whashington pentru a mai vedea ce se intampla si in propria ograda.
    Asadar, dezinhibat de orice precepte morale sau care sa tina de obligatiile sale constitutionale, chiombila a inceput o campanie pe fata de sustinere a tiitoarei sale pentru sefia a ceea ce a mai ramas din “partidul unic” dupa bataia sora cu moartea administrata de USL la ultimele alegeri parlamentare, campanie insotita de atacuri furibunde la adresa pedelistilor care l-au scos de doua ori din cosmarul suspendarii, sustinandu-l neconditionat, atacuri ce au dus deja la scindarea adunaturii de japcagii si suti portocalii in doua tabere.
    In mod normal pe orice adversar politic al basescului aceasta actiune de kamikaze inceputa de Traienel ar trebui sa-l bucure, insa la cat de slaba este Opozitia in Romania la ora actuala si mai ales la componenta ei, distrugerea a cea mai ramas din pedeleu este de natura sa ingrijoreze.
    In aceste momente in care chiombu’ este atins de coma care-i precede decesul politic, orice om cu scaun la cap isi poate da seama cum acest personaj a fost umflat cu pompa de o media naimita, atribuindu-se calitati de mare politician, de animal politic, de jucator inrait si inteligent pe esicherul dambovitean etc.
    Pe dracu’ toate acestea!
    Ultima sa actiune nu dovedeste altceva decat neantul care-i ocupa tartacuta plesuva, singurii neuroni pe care-i poseda lucrand doar pentru satisfacerea unui ego bolnav, dar bolnav rau de tot.
    Daca el isi inchipuie ca ibovnica ajunsa la conducerea pedeleului l-ar putea scoate la o adica din urat mirositoru’ in care s-a afundat pana peste cap de buna voie si nesilit de nimeni si din care zbatandu-se sa iasa din cand in cand la suprafata pentru o gura de aer proaspat mai reuseste sa-i improaste pe cei din imediata sa apropiere, apai se inseala amarnic.
    Indiferent cate posete Louis Vuitton si cati pantofi cu tocuri inalte ar schimba cioara vopsita cu pungi de plastic de un leu si respectiv pe gumari sau opincute alegerea ei in capul pedeleului ar insemna bomboana de pe coliva acestei adunaturi de hoti.
    Cu Blaga la carma sa pedelul are ceva sanse de supravietuire, cu Udrea canci, vorba unui ilustru primar pesedist.
    Asa ca Traienele, tine-o tot asa, distruge si ce-a mai ramas din pedeleu, nu te dezminti ca Terminator si-o sa-l vezi pe tac-tu, dracu’, cat de curand posibil!
    PS- Si in tot acest timp ungurii arboreaza steagul asa-zisului tinut secuiesc pe acoperisul Parlamentului la Budapesta si pe primariile din Ungaria, actiune la care Presedintele Romaniei, Basescu Traian, tace complice ca multumire pentru sustinerea ungurilor la Referendum, facandu-se ca uita ca prerogativele sale prezidentiale constau tocmai in reprezentarea internationala a tarii noastre si nicidecum in sustinerea amantei in campanii electorale.

  32. 33 blogideologic februarie 18, 2013 la 1:06 pm

    Mulţumesc, Alice !

  33. 34 Gabriela Bucur februarie 18, 2013 la 1:38 pm

    Domnule Adrian Nastase, comentariul dumneavoastra la adresa lucrarii lui Serge Moscovici este facut cu profesionalism. Felicitari! Studentii dumneavoastra au avut un profesor stralucit.Cu repect,Bucur.

  34. 36 M.Voicu februarie 18, 2013 la 4:11 pm

    @Doru Coarna februarie 18, 2013 la 10:00am scrie: ”acum avem europoizi totali, gen Base si Macovei…
    Da’ cu statu’ dã drept, ce au ?
    Dupã ce la modificarea Constituţiei din 2003 se-nbãloşaserã cu adâncirea separãrii puterilor în stat, ajunşi la guvernare, prin Legea 247/2005 adoptatã prin ”angajarea rãspunderii guvernului” la 13 iulie 2005 au lansat ”marea reformã în justiţie” promovatã de Ministrul Justiţiei; a introdus controlul guvernului asupra reparaţiilor de la exproprieri (ceeace în principiu nu era rãu spre a stãvili corupţia din ahutoritãţile locale), dar frivolitate : pentru abuzurile deja înlãturate în justiţie… – nici o minte dã dreapta n-a vãzut temporizarea prin cacofonie ❗
    Astfel, în baza Legii Nr.10/2001, pentru o Notificare depusă în august 2001
    (1)-soluţionatã în justiţie în aprilie 2008 la Curtea de Apel şi în mai 2009 la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie,
    (2)-”DUPÃ NOUL TESTAMENT”, Comisia Centralã pentru Stabilirea Despãgubirilor a emis Titlul de despãgubire în iunie 2010 – dupã încã un an ❗
    Mai departe ”reglementarea” e ca din Kafka : începe cu iar mai stai. Putem admira pe foşti oficiali ai ANRP – din care unii au ajuns condamnaţi – dar cum au fost ţinuţi atâta ?, sau to’ma d’aia :mrgreen:

  35. 40 Marian Nicolae februarie 18, 2013 la 5:30 pm

    „Vous entrez en prison avec un CAP de voleur, vous sortez avec un mastère de criminologie”

    Par Franck Johannès

    http://www.lemonde.fr/societe/article/2013/02/15/vous-entrez-en-prison-avec-un-cap-de-voleur-vous-sortez-avec-un-mastere-de-criminologie_1833270_3224.html

    Un groupe d’experts a fait forte impression, jeudi 14 février, au premier jour de la conférence de consensus sur la prévention de la récidive, à Paris : des détenus ont expliqué sans embarras devant un petit millier de personnes comment ils voyaient la chose, et apporté un souffle d’air frais, maladroit et touchant, devant Christiane Taubira, la garde des sceaux, et les meilleurs spécialistes du champ pénal.

    „J’ai été incarcéré à 19 ans, j’en ai 30, a dit Mehdi, emprisonné à Arles. C’est ma première permission de sortir pour venir vous voir. Je n’en ai pas eu pour voir ma femme et mes enfants. Et j’espère que les paroles vont bientôt laisser la place aux actes.” Sylvain, lui, vient de sortir après dix ans de maison d’arrêt : „Ce qui frappe en sortant, ce sont les couleurs du dehors, les odeurs, les bruits. Ce sont des choses qui manquent. En centrale, à Saint-Maur, le champ visuel est de soixante mètres.”

    Cinq groupes de détenus ou de personnes placées sous main de justice se sont réunis avec un consultant à Angers, Arles, Bois-d’Arcy, Dijon et Paris, et leurs porte-parole ont lu leurs comptes rendus, en les pimentant de leurs propres impressions. Le constat est à peu près le même partout : „On a perdu nos droits, pas seulement la liberté”, „on n’a pas accès aux cahiers d’école des enfants”, „les communications téléphoniques sont restreintes, on ne peut pas appeler les portables”, „on nous change d’établissement sans prévenir les familles”, „les parloirs sont supprimés pour une minute de retard”, „on se demande souvent si tout n’est pas fait pour qu’on brise avec nos familles”.

    UNE „MACHINE À BROYER”

    Les conditions de détention, pour tous, sont indignes. „Le directeur fait ce qu’il veut”, „les surveillants, c’est l’arbitraire”, „on nous infantilise”, „tout est payant et il y a des magouilles”, „les plats sont toujours froids, on met deux fils électriques dénudés pour faire chauffer de l’eau”, „les faibles sont écrasés, c’est une machine à broyer”, les services médicaux „sont dangereux, on distribue des pilules, on fait de nous des légumes”, „le travail, pour ceux qui en ont, c’est de l’esclavage. Je me suis cassé le dos à la lingerie pour 1,40 euro de l’heure, et l’administration en prend 30 %”.

    Quand on sort, c’est pire. „On est des spécialistes de la vie en prison, mais dehors, on est perdus. On n’a pas l’habitude d’avoir une clé, on la perd tout le temps.” Un ancien détenu a reconstitué sa cellule dans son petit appartement, „pour garder des repères”. Pour Mohammed, „la prison, c’est l’atteinte constante à la dignité, la promiscuité, les brimades. On mélange tout le monde, ceux qui ont écrasé quelqu’un dans un accident et les gens dont la prison est le mode de vie. C’est les conditions de détention qui font la récidive”.

    François a raconté „les 22 heures par jour dans un taudis de 6 m2 sans eau chaude”, „les jeunes qui fument toute la journée des joints envoyés par parachute” – lancés par-dessus le mur d’enceinte –, l’oisiveté, l’ennui. Sans compter qu'”on côtoie les réseaux de drogue, on apprend à fabriquer des faux papiers.

    Vous entrez avec un CAP de voleur à la tire, vous en sortez avec un mastère de criminologie”.

    Les gens rient. Petit moment de grâce, de voir ces hommes, pour certains condamnés à de lourdes peines, qui sont tellement comme tout le monde. „Ça fait du bien de pouvoir vous parler, presque d’égal à égal, a dit Sylvain. Ou au moins d’être écouté.” Avant de prendre le train pour rentrer en détention.

  36. 41 blogideologic februarie 19, 2013 la 3:25 pm

    @ Adrian Năstase
    Cu toată stima, dar nu domnul Serge Moscovici este fondatorul psihologiei sociale, ci psihologul gestaltist Kurt Lewin. Fostul lider sovietic Leonid Brejnev a citat copios din Kurt Lewin într-un Raport la un Congres PCUS (fără să citeze sursa). Aforismele erau însă remarcabile, eu le-am găsit preluate în revista rusească Znanie Sila (Knowledge is Power), şi mi s-au înşurubat în cap. Abia după 1989, când am avut acces la surse, am constat că erau din Kurt Lewin.

  37. 42 silvia. februarie 19, 2013 la 9:30 pm

    @ blogideologic, a-l considera pe Lewin parintele psihologiei sociale si mai important decat Festinger, este precum ai zice ca Goebbels fost mentorul lui Gusa Cozmin si ca acesta il depaseste, oricum ai da-o, este tot atat de hazardat.

  38. 43 blogideologic februarie 19, 2013 la 11:02 pm

    @ Silvia
    Sărut mâna ! Mi se pare că noţiunea centrală în psihologia socială este dinamica grupurilor. Or, termenul a fost introdus într-un articol din 1947 de către Kurt Lewin. Este adevărat că, din “motive obiective”, după anul 1947 Kurt Lewin n-a mai lucrat în domeniu. Care a fost preluat dominator, de prin 1950, de către fostul său student, Leon Festinger.

  39. 44 justgrey februarie 22, 2013 la 8:42 pm

    Stiti cumva daca domnul Serge Moscovici a si pictat?


  1. 1 Despre recentele declaratii ale D-lui. Basescu « Motanul Incaltat Trackback pe februarie 18, 2013 la 2:22 am

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s






Arhiva

Comentarii Recente

diasporean la Anunt!
fostă basarabeancă la Anunt!
Ce scriam acum exact… la Anunt!
De ce n-am criticat… la Anunt!
Cum e posibil asa ce… la Anunt!

%d blogeri au apreciat asta: