Ieri seara, am fost invitat la o pensiune cocheta din apropierea Strasbourgului, cu un nume imbietor “Zum Engel”, pensiune tinuta de o familie de sibieni. Conversatie, putina politica, mancare buna Si o intrebare directa - ca intre manageri – din partea patronului: “Cum va merge pensiunea din Sibiu?” “Care pensiune?” intreb eu. “Fantanita Haiducului”, langa Avrig, pe soseaua de la Brasov la Sibiu, raspunde el.
“N-am nici o pensiune, acolo sau in alta parte”, ii raspund eu. Proaspata mea cunostinta ramane pe ganduri. “Asa spune toata lumea acolo”.
M-am uitat pe internet. O pensiune frumoasa. Daca am totusi actiuni acolo si nu mi s-au trimis dividendele, e grav.
Daca nu dividende, zic sa negociati ceva comision pentru reclama. Cu cat o fi crescut numarul de accese la acest site dupa postul dvs? Oare s-or mari si tarifele dupa asa reclama?
Cine stie cate afaceri aveti si nu stiti? DOAMNE AJUTA!!
La noi au “murit” cam toate restaurantele romanesti, deci locuri din ce in ce mai putine pentru birfe si zvonuri, unde te-ai simti cu adevarat ca acasa. Noroc cu patrimoniul cultural: suntem bine antrenati in arta sarmalei si a mamaligii.
Ma gindesc ca prietenii dvs de la DNA ar putea sa sesizeze momentul oportun pentru a va trimite citeva actiuni la Fantanita. De altfel, daca i-ar duce mintea, DNA ar putea sa investesca intr-un lant de placintarii in diaspora, de unde sa fie colectate informatii despre activitatile dvs legendare de business in vederea umplerii numarului stabilt de dosare pentru urmatorul cincinal.
@ Adrian Năstase
Nici măcar cele două motociclete nu sunt ale dumneavoastră?
http://www.fantanitahaiducului.ro/images/firstpage/4.jpg
După motociclete l-aş fi indicat pe domnul Tăriceanu…
Bănuiesc însă că nu este nici a domniei sale.
Domnule Năstase,
Vreţi sau nu… e cazul să vă apucaţi şi de agroturism, doar nu vreţi să vă dezamăgiţi fanii. Mai ţineţi minte cum ferma de la Cornu a reprezentat un “pariu” cum că se poate face o fermă care produce bani şi în România? Poate că este cazul unui alt “pariu” cu o mică unitate de agroturism alături de fermă ca să arătaţi că se poate.
Proprietarul, bata-l vina, a avut o inspiratie oarecare. Probabil pe vremea cand erati prim ministru. Si-a construit si el o poveste…. banoasa, aducatoare de musterii. Eu zic sa-i cereti un procent din profit.
Tare. Din categoria lanturile de farmacii, palatele din Sardinia, insula din Marea Arabiei samd.
Aaaaa, deci nu ne mai invitati acolo la un vin fiert?:)
Dl. Nastase,
E normal sa aratati ce nu aveti , probabil tot asa de normal cum este sa nu spuneti tot ce aveti!!
D-le Nastase,
Pentru mine nu-i nicio noutate…
V-am mai spus si cred ca este cazul macar in ceasul al 13-lea sa retineti (tot USL-ul, sau macar factorii de decizie), ca nu veti infrange PDL-ul decat luptand cu propriile lor arme.Infractorii astia, ca nu sunt altceva, n-au mama, n-au tata, n-au onoare, n-au scrupule, n-au constiinta, etc.Ei au doar rautate si cupiditate.
Va convingeti incaodata ca astia nu precupetesc nimic, iar raspandirea de zvonuri false despre adversari este o metoda josnica utilizata de catre portocalii, des si cu succes.
Si eu…cumparam Actiuni..prin 1995/1996…Ma interesau activitatile societatilor…am dat in judecata Hotariri AGA..Interpelari la Min.Privatizarilor,etc/si la Ovidiu M..nefericitul..Acum,doresc a reactiva…
@ Bibliotecaru – si dupa logo-ul de pe pagina home pe cine ai indica?:))
Ma rog. Nu stiu ce v-a placut la Fantanita Haiducului, ca tot hotel este si tot la cantina se serveste masa. Va rog mergeti in Maramures si cazati-va la Vila Barsana, din incinta manastirii cu acelasi nume. Si pe urma mai discutam. Ca oricum, nu despre un hotel oarecare este vorba in recomandarea mea.
Dividende,dividende …dar sa nu ne invitati la o masa copioasa si pe noi ?!?
Frumos nume… Fantanita Haiducului… te inspira sa adasti, sa te racoresti… “la reveneala” cum se spune…
Insa adevarata revelatie se va produce atunci cand presa va descoperi popasul “LA NASTASE. MITITEI SI BERE” incoronat cu o firma pictata naiv de un artist local ramas client fervent al locatiei, in contrapartida…
Atunci sa vedem justificarile dlui Nastase…
In Atentia DNA: cele scrise mai sus reprezinta o gluma, repet, o GLUMA! Poate chiar exista vreo astfel de unitate printr-una dintre comunele patriei, nicio legatura!
Dar iata cat de elegant se poate insaila o idee de succes, n-ar conta la banii lor asa ceva, insa ridicolul situatiei…
PS. Sigur pensiunea se numeste Zum Engel? Sa nu omis “s”-ul final…
Sedere placuta!
ERATA: fi . Lipseste undeva.
Sau de ce nu procedati invers, afisati pe blog unde aveti interese comerciale (direct sau prin interpusi) si cu asta ura-si-la-gara. La ce trafic are blogul ar fi si pacat sa nu faceti reclama produselor/serviciilor cu pricina
.
==> cunoastem locatia, satenii din jur spun ca e o locatie de mafioti, unde cica nu intra oricine. Iar sibienii parsivi cum sunt au ales momentul sa va traga de limba…
In zona nimeni nu a zis vreodata ceva legat de numele Nastase , probabil indivizii cu pensiunea din Strasbourg au plecat de mult din Romania. Iar prin 2003 locatia era in paragina…
Alta legenda cu Raul Mare Retezat, acolo a-ti fi ales personal gresia… Pe atunci tot prin 2003 era la moda gresia si faianta apoi un pic mai tarziu laminatul… Probabil lenea de a gandi a oamenilor si dragostea de legenda.
Domnule Nastase,
Se spune ca exista o multime de persoane care ocupa functii de demnitate publica care obtin “dividende” de la societati la care nu au nicio actiune cumparata. Daca ar fi adevarat, abia acest lucru ar fi cu adevarat grav
. Sper sa nu se transforme, dracului, intr-un fenomen in tarisoara noastra pura!
Nici nu stiti cate afaceri aveti,atat de multe sunt .Ca sa nu amintesc de miliardul din Marea Chinei!
Frumos locul, am mancat acolo de cateva ori, servirea e impecabila si nu mai tin minte in ce context dar tot de numele dumneavoastra auzisem… ori soferii ori ospatarii de pe acolo imprastie zvonurile
Eu aş vrea o pesiune Zum Engels…
Domnule Năstase, o întrebare ca între germanişti. E adevărat că, în germană, HAHN înseamnă COCOŞ?
Şi atunci, de ce se mândreşte Doamna Udrea că s-a întâlnit ieri la Bruxelles cu Domnul JOHANNES HAHN, Comisar European pentru Politică Regională?
Sună ciudat, ştiţi, Cocoş…
Da’ carnet de conducere pt. excavator aveti?
http://arenavalceana.ro/2011/04/12/ion-matei-mircia-gutau-mi-a-transmis-ca-ma-va-sustine-in-campania-pentru-primarie/
Crea ca va deranjaza astfel de legende .Pe mine chiar ma indigna ! Foarte recent mi-a spus cineva ,si nu oricine ,ca sinteti actionar la Scandia Sibiu. M-am contrazis tare cu acea persoana ,care de altfel va recunoaste si va apreciaza ,nunai ca -mi atragea mie atentia ca sint naiva ;(aceiasi constatare o faceti si d-voastra despre mine???,sa stiu ,sa nu mai fiu.) Anul trecut s-a deschis un magazin la Cehul Silvaniei ,din lantul Unicarmului,si ma-ntrebau unii ,daca nu merg acolo ,ca vine A. Nastase ,fiindca e actionar.
Pamflet !
asa cum zice pretenu nostru CV mereu , pamflet sa continui ideea..
Pai acolo la localu ala o sa ma numiti prefect de Sibiu da numa daca aduceti personal de la Bucuresti ca astia de la Sibiu au antcedentu de la Selimbar cu Mihai Viteazu…
Si cum Sibiu e cel mai portocaliu “muncipiu” din istoria omenirii la propriu si la figurat o sa vopsim primaria in portocaliu , si ca sa vada si Sibienii cum e cu democratia il punem pe Regele Cioaba primar, primar si rege !!!
In afara de asta acolo trebe aplicata legea si dat maximu chiar si mai mult pt ca nu-i asa capitanu de nava de mare tonaj e vorba de curu lu Udrea , e cool si sibiu l-au votat mai ceva ca oriunde in tara asta plina de oameni sanatosi care nu au nevoie de spitale. A da si la Sibiu desfintam orice spital.
Pamflet , da
Deci asta a fost un pamflet.
P.S. Asta acum nu mai e pamflet, cred ca Victor Ponta greseste ca ii ia apararea lui Ghiury ala de la sanatate. Sigur e o declaratie cu ceva in spate dar nu da bine.
@ AS
Frunzuliţă lăcrămioară, zici că zvonul este iară despre cel nou brand de ţară.
Dacă domnul Năstase se apucă de agroturism, nu are probleme cu frunzuliţa pentru că la agroturism e cu margarete…
@ Mihnea Georgescu
În german hahn se spune nu numai la Cocoş, dar şi la robinet. Oare se va deschide robinetul banilor europeni ca să ia drumul României?
Iata dovada ca orice tara din “alianta trans-atlantica” poate sa devina prada pentru sistemul financiar global. Frate, frate dar doar pe bani. Cu referire la cazul Portugaliei, fortata sa isi schimbe guvernele, si obligata sa ceara “bail-out” de la institutiile financiare:
“The crisis that began with the bailouts of Greece and Ireland last year has taken an ugly turn. However, this third national request for a bailout is not really about debt. Portugal had strong economic performance in the 1990s and was managing its recovery from the global recession better than several other countries in Europe, but it has come under unfair and arbitrary pressure from bond traders, speculators and credit rating analysts who, for short-sighted or ideological reasons, have now managed to drive out one democratically elected administration and potentially tie the hands of the next one.”
http://www.nytimes.com/2011/04/13/opinion/13fishman.html?_r=1&ref=global-home
Dar,vad ca au avut astia grija mare sa va umpla de proprietati de toate felurile:farmacii,centre de diagnostic,pensiuni,hoteluri,etc
Pe cand un centru militar cu o armata privata si o biserica?
Astazi este ziua mea de nastere;implinesc 46 de ani,si va ofer o prajitura virtuala, care se numeste: Petre Roman.Sigur ati mai mancat,la noi este in mare voga, deoarece este foarte gustoasa
Trebuie să vorbim, –pe acest blog–, foarte sincer despre nevoia noastră de alfabetizare în economia politică! Este un „lettrisme” (folosesc bonjourismul, recent s-a vorbit aici despre Isidore Isou, martor obiectiv care depune mărturie pentru istoria noastră, a corectitudinii românilor şi a liderilor decizionali pentru salvgardarea României în cel de al doilea război mondial!) nou. Este acesta un „lettrisme” chiar internaţionalist. Punctual nu mă deranjează intruziunea de internaţionalism nou în ideologia naţionalismului românesc. Este revenirea la tradiţia doctrinară a Partidei Naţionale. Care pleca, în discursul din prima jumătate a secolului XIX, tot de la un acquis european : Bonnot de Condillac şi Destutt de Tracy, nume de ideologi primari pe care le spun iar, întrucât cărţile româneşti despre opera lor şi despre influenţa lor decisivă în renaşterea noastră naţională au fost arse la anul 1948 din ordinele alogeno-cominterniştilor Walter Roman şi Lioncik Tismineţki. Fiul celui dintâi devenea Primul Ministru al României după loviluţia din decembrie 1989. Fiul celui de al doilea ne-a „învăţat” apoi cum să luptăm „eficient” împotriva comunismului
! Mai este şi necesitatea adoptării unui limbaj evoluat şi adecvat pentru parcurgerea unui nou ciclu de civilizaţie. Vorbesc aici despre „ciclu de civilizaţie” în sensul propus de Giambattista Vico. În mod categoric, acesta fiind cel mai reacţionar dintre toţi marii cugetători reacţionari! Giambattista Vico este un gânditor care ne poate ajuta să scăpăm de iluziile „revoluţiei române”. Infuzate perfid în mintea noastră de emisiunile postului de Radio Europa liberă şi de propaganda bolşevicului Silviu Brucan. Trăiesc eu prea mult în iluzia că mankurtizarea, pânza de păianjen veninos care a încercat să prindă mintea nostră, a fost ireversibil ruptă ? Deci, care-i necesarul lettrisme (ca să nu folosesc de-a dreptul termenul alfabetizare) ca să ieşim din zilele nefaste ale naţiei noastre ? Acest lettrisme ne permite să scriem noul Contract Social pentru România în cea de a doua modernitate a sa. Pentru România de după timpul postmodern al raţiunii suspendate, al disoluţiei statale din visul România Mare, al renunţării la toate celelalte versiuni de Contract Social tradiţional. Discursul contemporan despre Contractul Social cuprinde şi o fază de calcule în Excel, spuneam. Trebuie luat în considerare marele sistem industrial de producţie care creează PIB-ul ţării. Prin Contractul Social pentru România, din pur calcul econometric iar nu din motive politicianiste, trebuie să fie asigurată o bază doctrinară din ştiinţa economică pentru integrarea populaţiei apte de muncă în procesul de producţie. Apare întrebarea legitimă : Poate fi integrată toată populaţia aptă de muncă, doritoare de muncă, în procesul de producţie ? Răspunsurile teoretice sunt tradiţional două. John Maynard Keynes spunea : Da, este posibil. Ca de obicei, Milton Friedman îl contrazice : Nu, nu este posibil. Ori, mai nuanţat: Este posibilă integrarea populaţiei aptă de a munci în procesul de producţie doar până la o anumită limită, care se cheamă „rata naturală a şomajului”. Noţiunea aceasta era ştiută şi mai înainte de Milton Friedman. Dar economistul din Chicago leagă „rata naturală şomajului” de inflaţie şi denumeşte conceptul, acum mult mai rafinat, NAIRU. Este acronimul de la termenul englezesc : Non-Accelerating Inflation Rate of Unemployment. Este o limită inferioară pentru şomaj. Dacă se scade mai mult, inflaţia începe să crească ! Toate precizările acestea se fac în cadrul discuţiei mai extinse privitoare la marele sistem industrial de producţie şi consum care creează PIB-ul. Intuitiv şi voluntarist, dictatorial dacă vreţi, Nicolae Ceauşescu lucra exact aici ! Aceasta era frontiera extremă pe care îşi trasa linia de politică macroeconomică pentru România ! Era bine, era rău ? Duminica trecută, într-o emisiune pe Realitatea TV, răutăciosul reporter Tatulici relua, aproape obsedant, o întrebare pe care o auzise : De ce s-a prăbuşit atât de catastrofal economia României?, iar economia Basarabiei, nu ! Ar trebui să ne întoarcem la observaţia pertinentă a lui Nicolae Georgescu-Roegen, exprimată într-un interviu pe româneşte după 1989. Economistul Roegen spunea în mod expres că modul în care dictatorul Nicolae Ceauşescu a stabilit linia de politică macroeconomică pentru România era de tip capitalist, iar nu comunist ! Iar Nicolae Georgescu-Roegen ştia ce spune ! În primul rând, cu toţii de-o anumită vârstă ne amintim, Nicolae Ceauşescu era obsedat („mesianic” – fusese comentariul la Radio Europa liberă, un comentariu pe care îl consider şi acum că a fost nepotrivit!) de crearea de noi locuri de muncă. Lucrul acesta era recunoscut de întreaga populaţie dornică de muncă. Dacă nu l-aţi auzit, înseamnă că nu aţi umblat printre oameni ! Or, regula simplă de macroeconomie spune că o economie are un mare număr de locuri de muncă numai dacă lucrează la frontiera în extensie maximă a posibilităţilor sale de producţie. Dacă era un „mesianism macroeconomic”, ei da, acesta chiar a fost! Nu îi poţi cere unui om politic autentic să acţioneze fără „patimă” ; o patimă bună, pentru că Nicolae Ceauşescu a urmat conştiincios poruncile Ecleziastului pentru împăraţi ! O economie care lucrează la extensia maximă a posibilităţilor sale ţine şomajul la proporţia sa naturală – NAIRU în terminologia chicagoanului Friedman Milton. Fără ca economia să intre în regim de inflaţie. Pe de altă parte, ştiţi aforismele : ”Dacă nu curge, pică.”, precum şi „Dar din dar se face Raiul.” În termeni de economie politică anglo-saxonă, proverbele acestea româneşti exprimă foarte bine fenomenele economice numite „leakages” – adică scurgeri din Marele Cerc al Bogăţiei macroeconomice (ori the Wheel of Wealth, după economistul american Frank Knight). Adică fiecare om integrat în procesul de producţie devenea totodată la noi, înainte de anul 1989, şi un agent economic angrenat într-o mică buclă economică pe care o controla dincolo de ceea ce îi fusese asignat ca rol economic de către sistem ! Şi pentru că „toţi suntem români…, mai mult, sau mai puţin oneşti”, rezultă că în Republica Socialistă România exista un foarte număr de agenţi economici mititei şi individualişti care „furau de la stat”. Or, aceasta reprezintă condiţia de bază pentru cele două teoreme ale bunăstării sociale ! Citind, –pe vremuri, hăt!–, Povestea lui Arthur Gordon Pym cel din Nantucket, eram înspăimântat aproape de schiţa Contractului Social american pe care o descria Edgar Allan Poe în anul 1838. Predatorial, predatorial, predatorial ! Iar natura lui nu s-a schimbat nici acum. Sigur, descrierea pe care o întreprindea Edgar Allan Poe este incorporată acum în ideologii mai noi : neo-libertariană şi neo-conservatoare. Loviluţia din 1989 s-a făcut pentru a se elimina quasi-infinitatea de agenţi economici mititei care introduceau „leakages” în macroeconomie şi profitau de pe urma lor pentru a menţine, inconştient în sinergie cu voluntarismul macroeconomic „mesianic” al lui Nicolae Ceauşescu, România ca un stat al bunăstării sociale unde fuseseră create realmente maximum posibil de locuri de muncă. Tranziţia economică de după 21 decembrie 1989 s-a făcut la noi fără aplicarea justiţiei distributive ! Paradoxal este faptul că un „partid istoric” resuscitat, vorbesc despre PNŢ transformat în PNŢ-CD, şi care avea realmente o experienţă istorică în justiţia distributivă, mă refer aici la doctrina economică distributivă a lui Ion Mihalache, a refuzat categoric să ia în considerare aspectele distributive în tranziţie. Iar vechi lideri ţărănişti supravieţuitori, –de exemplu Nicolae Carandino, de luciditate exemplară–, care ştiau foarte bine noţiuni fundamentale de economie politică distributivă, au fost ţinuţi „sub obroc” de către conducerea PNŢCD-istă dominată de ardeleanul non-ortodox Corneliu Coposu. În fine, a reuşit să distrugă România, acesta-i un fapt ! În pripita lui vizită la ambasada URSS din ianuarie 1990 la ambasada URSS, lui Corneliu Coposu i s-a făcut un profil psihologic amănunţit de către experţii serviciilor de spionaj ruseşti. Apoi, ştim noi ceva despre conţinutul discuţiilor seniorului Corneliu Coposu cu agentul MI6 Denis Deletant înainte de anul 1989 ? Eu nu voi uita că marele Iuliu Maniu, al cărui secretar era Corneliu Coposu, se ascundea pe 24 august 1944 în casa unui agent britanic, pentru a nu-şi asuma funcţia de preşedinte al Consiliului de Miniştri ! Or, actul decizional personal chiar este primul criteriu pentru definirea personalităţii !
@
Mihnea Georgescu
Crezi ca mai accepta si altcineva sa se “intersecteze” cu Nutzy-forme-exagerat-de-generoase, in afara de vreun cocos (numit, specific, in functie de limba in care “canta”)?
@
Mihnea Georgescu
Vrei o pensiune Zum Engels ca sa scrii “Originea famigliei”?
@
Draghi
Ce nevoie are de excavator?
In Delta- unde cica e stapan (ca si la Fantanita Haiducului, de altfel)- se innamoleste masinaria cu pricina.
@
Vasiloi
Dupa ce au cautat degeaba, pentru ca nu era nimic de gasit, baietzii de la DNA vor spune ca miliardul din Marea Chinei era, de fapt, in Marea Japoniei si ca s-a dus pe spuma de tzunami.
@
Argusdre
Afirmi:
“raspandirea de zvonuri false despre adversari este o metoda josnica utilizata de catre portocalii, des si cu succes.”
Sigur ca, acum, se ocupa portocaliii cu asa ceva.
Dar minciunile abjecte care au deschs drumulule ANului la DNA au fost lansat de coniventa cu niste pesedisti mizerabili, care il aveau pe Prostanacul varf de lance.
@
Doru Coarna
De ce n-ar putea aparea carciuma pe care ai numit-o cata vreme primul pas a fost facut prin crasma “La marusa Tamara”? O gasesti mergand din Belciugatele spre Fundulea. La intrarea în localitate se vede pe partea dreapta “La Matusa Tamara”.
“Centrala individuală poate reduce costurile la încălzire cu 40%” citesc la http://www.romanialibera.ro/bani-afaceri/economie/gdf-relanseaza-marea-debransare-222426.html . Ceea ce este, poate, foarte adevărat. Totuşi pliantele de la GDF Suez trec sub tăcere externalităţile negative/the spillovers, costurile sociale mărite adică, provocate de poluarea aerului în proximitatea acestor microcentrale de încălzire GDF. Constat aici că firma franceză GDF Suez pur şi simplu speculează cu neruşinare, pentru a obţine profituri, o lacună în legislaţia românească de mediu.
@Adrian Nastase
Am fost cazat la Fantanita Haiducului de doua ori. E curatel, nu scump, in general se poate spune ca platesti ceea ce face, raportul e fair. Se mananca bine, cu accente de romanism. Fara a fi ceva spectaculos, locatia e buna si merita. Cadrul natural si linistea, compenseaza lipsa de multe stele.
Mie nu mi-a spus nimeni pe acolo ca ar fi al d-voastra. Sunteti sigur totusi, avand in vedere ca locul este bine manageriat, ca nu le-ati vandut reteta, know-how-ul?
@Adrian Nastase
Reactia opozitiei la balbaielile guvernantilor din domeniul sanitar este nevrozata, tipata, si lipsita de profesionalism. Nu cred ca raspunsurile la lipsa de organizare si de viziune a guvernantilor ar trebui sa fie isterice, la concurenta cu televiziunile „de stiri”. Am auzit mai multi comunicatori USL-isti, inclusiv pe Ponta, lansand afirmatii halucinante, sau chemari la nesupunere fata de masurile in sine.
Ca in multe alte domenii, in locul unei dezbateri serioase este preferata isteria generalizata. Atat guvernantii (ministrul arata fotografiile unei femei cu escare) cat si opozitia, aluneca pe panta zgomotului inutil. Explicatia destul de pertinenta pe care a dat-o ministrul relativ la un deces survenit intr-unul din spitalele inchise(probabil „suflata” de un consilier), nu arata ca intelege prea multe din sistemul sanitar. Sau , poate, e depasit de problema.
Problema nu este aceea ca unele spitale sunt inchise, ci faptul ca masura nu rezolva problema sistemului sanitar. Inchiderea unor unitati sanitare si transformarea altora trebuia sa fie consecinta si cursul normal al unei reforme mult mai ample. Se pare insa ca nimeni nu are interesul, sau vointa politica, sa aduca sistemul sanitar in epoca moderna. Nu am auzit nici o discutie pertinenta si argumentata. Frazeologia demagogica si populismul nu cred ca mai pot convinge pe cineva. In afara celor cativa angajati ai unitatilor respective (dintre care doar cativa vor ramane realmente in afara sistemului) , nu este nimeni cu adevarat afectat in urma masurilor concrete luate.
Am mai scris pe marginea subiectului, redau un text din urma care explica ceea ce spun:
Nu neg ca masura reducerii numarului de paturi si comasare a unor spitale putea fi mai bine pregatita. Anterior, era obligatorie infiintarea unor centre de urgenta care sa asigure cazuistica. Era necesara o dezbatere publica in fiecare comunitate, un studiu bine facut, adaptat specificului fiecarei zone, era necesara informarea detaliata a personalului despre urmarile masurilor si efectul acestora asupra vietii lor profesionale. Nu neg ca masura a fost intempestiva, prost comunicata si explicata, ca in anumite locuri nu se justifica si ca, la fel ca in multe alte cazuri dialogul lipseste, inlocuit fiind de politica arogantei, a invectivelor, a fortei autoritatii in fata simplului angajat.
Cu toate acestea sunt de acord cu masura de comasare, in unele cazuri de inchidere sau de transformare a profilului unor spitale. Masura este necesara si urgenta, trebuia luata long ago.Dar este doar o parte a problemei. Masura in sine nu rezolva mai nimic. Problema nu este nici macar de sistem. Orice modificare institutionala sau de circuit sanitar am aduce, atat timp cat mentalitatea celor implicati in sistem nu se va schimba , nu vom asista la o schimbare radicala a peisajului sistemului sanitar in Romania. As simplifica spunand ca exista patru mari actori implicati a caror mentalitate trebuie schimbata.
1.Politicul,administratia, managementul spitalicesc. Cat timp va exista acelasi sistem de numire si promovare a echpelor de management, sistemul fiind absolut politizat, in foarte rare cazuri avand de a face cu competenta, sistemul sanitar va servi drept „vaca de muls” pentru bani ce vor merge spre partide, spre „moara campaniilor electorale” si spre buzunarele catorva potentati ai momentului. Majoritatea spitalelor au echipe manageriale formate din 4-5 directori la care se adauga 4-5 responsabili, sefii de sectie\clinica, farmacistele de spital, diversi sefi de aprovizionare. Majoritatea acestor echipe de directori sunt numite politic, sau, in cel mai bun caz, directorul general este politic, urmand ca acesta sa-si formeze o echipa in jurul sau, constituita din oameni de casa sau prieteni, carora li se ofera sinecuri sau care sunt pusi sa faca anumite segmente de act managerial. De multe ori, directorul general este delegat sau obtine postul prin „concurs”, sprijinit politic, desi nu are nici o experienta manageriala, fiind pus doar pentru a face „norma” de bani pentru partid. Desigur, acestia nu uita sa faca si norma pentru sine.Masura de comasare va reduce multe din aceste posturi directoriale, ceea ce e bine, probabil este efectul imediat cel mai bun. Modul de desemnare a directorilor este exclusiv politic, competenta avand prea putin a face cu numirea. Exista totusi si exceptii. Dar regula nu este cea a competentei. Acest fapt, produce uneori situatii de-a dreptul bizare, iar directorii nu fac altceva decat sa „comisioneze” diversele achizitii, sau sa imagineze si sa produca „motive” pentru a cheltui banii, fara ca aceasta cheltuiala sa aiba si o ratiune practica sau de necesitate. Cunosc spitale in Romania, de tip pavilionar, aflate in cladiri vechi de 100 de ani sau mai bine, care in mod normal ar trebui asanate , renovate (dar renovate realmente,nu doar spoiala de var si putina faianta pe ici pe colo) si refacute uneori din temelii (in unele cazuri ar fi mai eficient sa fie demolate si construit ceva nou) unde s-au instalat termopane scumpe si usi automate „ cu cartela”, investitii fara rost si fara viitor, doar pentru a se gasi noi debusee de sifonat fonduri. In afara directorilor exista o mica armata de sefuti si sefuleti care dijmuiesc la randul lor fiecare achizitie si fiecare lucrare facuta in spital. Incepand cu instalatorul spitalului, toata lumea fura. Cate ceva, unii mai putin, altii mai mult, in general e o hora, un dans al risipei si iresponsabilitatii, adapostul perfect pentru furat. Exista si o morfologie a furtului. Ca se numeste congres pentru farmacista sefa (turism mascat), ca se numeste simpozion de vara (concediu cu familia) pentru seful de sectie X, sumele achitate regasindu-se in pretul sau cantitatea enorma si inutila a medicamentelor utilizate, ca se numeste cash pentru cartofii indoiti cu pamant achizitionati, ca se numeste cota parte la afacere pentru externalizarea unor servicii sau sectii ale spitalului, totul e o sarabanda a risipei, a inconstientei si in final a furtului. Desigur, fara a plati sau a cumpara „protectia” de la partid toate acestea nu se pot intampla.
2.Mentalitatea personalului medical. Exista o traditie a „internarii”, a reticentei fata de ambulator, mai ales din partea unora dintre specialitatile medicale, pe care nu le voi numi. Unele sectii sau clinici isi justifica existenta si structura administrativa stufoasa tocmai prin faptul ca au „multe internari”, statistica pe care o poarta apoi ca pe o decoratie. Eficienta in cazul spitalizarii, indiferent de diagnostic, este masurata si in rapiditatea cu care pacientul este externat. Asa ar fi normal.Multe afectiuni pot fi tratate in ambulator. In tarile anglo-saxone exista chiar posibilitatea anesteziei generale in conditii de ambulator, adica posibilitatea ca pacientul sa aiba parte de o interventie chirurgicala cu administrare de anestezie generala, urmata de externare in aceeasi zi. La noi astfel de cazuri sunt rare. Traditia romaneasca este de a-l tine pe pacient cat mai mult in spital, investigatiile paraclinice facandu-se haotic si dezordonat, fara o logica sau o stadialitate, sau trebuiesc repetate aiurea datorita calitatii slabe. De multe ori nici pacientul nu mai intelege de ce mai sta internat. Aici intervine o dualitate: pe de o parte este traditia, mentalitatea medicului care prefera sa aiba pacientul sub observatie permanent pentru a observa evolutia (desi tehnica si posibilitatile investigationale moderne au eliminat aceasta necesitate) , pe de alta parte este interesul, pacientii fiind mai dispusi sa plateasca extra, transformandu-se in sursa pentru tot personalul, cat timp sunt internati. Exista spitale, unele de cronici in mediul rural , dar si intregi sectii din unele spitale urbane, care s-au transformat „de facto” in azile de batrani. Exista familii, dar si unii pacienti, care sunt dispusi sa plateasca, „statul in spital”, fiind mai ieftin pentru acestia sa „locuiasca” la spital decat in propria locuinta. Traiul ca „internat” este mai ieftin ca traiul „pe propriile picioare”. Tendinta in majoritatea tarilor civilizate este de reducere a numarului de zile de internare, uneori exista si sisteme ca pacientul, in afectiunile cronice dar chiar si unele acute, sa fie tratat acasa, nefiind necesara deplasarea la spital sau internarea. Au existat si la noi tentative de flexibilizare a sistemului, inclusiv pe vremea mandatului d-lui Nastase(atunci aceste incercari au si inceput sa fie implementate), dar in anumite zone s-au lovit de reticenta si rezistenta unora dintre medici care-si simteau pozitiile amenintate.Reactia este similara cu a muncitorlor manufacturieri de la sfarsitul sec XVIII, desigur medicii nu au aruncat cu seringi sau pansamente in aparatele moderne si in tehnica evoluata, dar de multe ori aparate de sute de mii de euro au fost pur si simplu sabotate, sau li s-au furat piese in faza de montaj, acestea neajungand sa functioneze vreodata. Alteori faptul s-a datorat pur si simplu neglijentei. In general zonele cele mai rezistente sunt si cele mai sarace, Oltenia, o parte a Moldovei, unele judete din sud sau din Ardeal. In Bucuresti, sau in centrele universitare, multe dintre modernizarile intentionate au avut succes si au imbunatatit sistemul.
3.Personalul sanitar mediu are si acesta partea lui de contributie. O mica istorioara e mai lamuritoare decat orice. Aveam o prietena, dermatoloaga care deschisese un centru la limita intre dermatologie si cosmetica. Angajase o asistenta competenta si exeprimentata, necesara cabinetului, care castiga de patru ori mai mult decat la stat si i se plateau si eventualele ore suplimentare. Dupa cateva luni, asistenta a venit sa-si prezinte demisia, spunandu-i amicei mele ca nu e nemultumita, dar nu mai face fata ritmului de lucru. Amica mea a incercat sa-i ofere un program mai flexibil, mai redus, pastrand aceeasi salarizare. Raspunsul a fost totusi nu. Explicatia era ca asistenta dorea sa se reangajeze la stat ( dand spaga pentru post) pentru un salariu mai mic, dar intr-un spital mare, deoarece „scotea”(dupa spusele ei) acelasi venit, ba chiar mai mare, cu munca mult mai putina si responsabilitate mai mica. Cred ca e lamuritor.
4.Mentalitatea pacientului roman, in special in zonele sarace este aceea ca daca doctorul nu te interneaza macar putin, practic nu ti-a facut nimic. Datorita centralizarii competentei medicale si a specialitatilor in centrele urbane mari, medicii sunt uneori obligati sa interneze, desi pacientul ar putea fi tratat si in ambulator, sau perioada de internare ar putea fi mult mai scurta. In zonele sarace exista si internarea sociala, oameni care pur si simplu sunt internati din considerente de protectie sociala, nu din motive medicale.
La toate aceste chestiuni de mentalitate (care se autointretin intr-o perfecta simbioza cu sistemul) se adauga si cateva probleme de sistem. Una din cele mai importante este ineficienta medicinii primare, deprofesionalizarea medicului de familie (nu generalizez, dar exista zone in care medicul de familie e doar un dispatcher, un birocrat). Vina in acest caz nu apartine medicului, ci sistemului, care il obliga sa faca putina medicina, si multa administratie si statistica. Medicul de familie nu este cu nimic incurajat sa rezolve cazuistica primara sau acuta, sistemul obligandu-l sa-si ia cat mai putina responsabilitate, sau sa o arunce spre specialist. O alta este alocarea resurselor. In Romania, se face transplant in sistemul de stat, sub subventii exorbitante, fara rezultate care sa justifice cheltuiala uriasa, dar exista zone unde nu se poate oferi asistenta primara.
Lucrurile ar putea fi rezolvate pe doua cai:
1.Reformarea sistemului, din care face parte si masura mult disputata a comasarii spitalelor. Aceasta este calea rapida, comasarea si reducerea numarului de paturi fiind doar una din fatetele unei probleme complexe. Desigur ar trebui dublata si de o dezbatere sincera si deschisa care sa inceapa sa „miste”, sa converteasca unele mentalitati anchilozate si invechite. Argumentul este ca tuturor, in final le-ar fi mai bine. Medicii ar castiga la fel, poate chiar mai bine, dar ar plati taxe si si-ar declara veniturile, personalul mediu ar putea sa aiba o munca mult usurata si venituri mai mari, iar pacientii ar fi mult mai fericiti si mai bine tratati.
2.Calea lenta , sau inevitabilitatea schimbarii. Schimbarea conditiilor sociale, a conditiilor de viata, noile exigente profesionale, posibilitatea tratamentului in clinici starine, noile mentalitati castigate de romani care au trait in strainatate, generatiile noi de medici si pacienti vor face ca „setea de internare” sa se reduca treptat, iar sistemul se va schimba sub propria presiune. Libera circulatie a pacientului, si deschiderea pietii europene a muncii pentru medici vor fi alte cauze pentru care sistemul va necesita schimbare.
Mai exista un aspect. Sistemul de stat nu este nicaieri foarte eficient. Intamplator cunosc cateva cazuri. Sistemul sanitar de stat are deficiente oriunde, este mai lent, mai ineficient, mai precar si mult mai „bazic” fata de cel privat. Culmea este ca la noi si sistemul privat nu reuseste uneori decat sa fie o capusa a celui de stat, sau alteori sa faca concurenta neloiala. In mod normal sistemul sanitar de stat ar trebui sa asigure baza, necesitatile primare, urgentele si medicina sociala, plus acoperirea celor defavorizati. Exista si posibilitatea parteneriatului public privat, care acolo unde a existat seriozitate si profesionalism, a functionat. Ar putea fi extins eventual prin privatizarea managementului unor unitati spitalicesti, formula care se dovedeste eficienta in strainatate. Privatizarea „in corpore” a sistemului sanitar nu este o solutie.
Nu stiu daca un eventual guvern Ponta ar introduce masuri reformiste. Dupa cum pune problema opozitia, solutia ar fi doar aceea de a acoperi gaurile negre din sistemul sanitar fara nici un control. Guvernul Nastase a introdus unele masuri inovatoare in sistemul sanitar, inclusiv parteneriatul public-privat. De ce nu-l sfatuiti pe Ponta sa fie mai putin demagog? Eventual sa va intrebe inainte de a face afirmatii fara acoperire.
S-auzim de bine.
Dl. Nastase,
Concluzia generala a celor care va aplauda este clara, sunteti un om sarac!
Aplauze…!
@Anneta
Incurajarile primite pe blog, la care subscriu, urandu-ti succes in politica, nu te indreptatesc la suficienta. Nu justifica nici enormitatile pe care le emiti.
La „Delegatii din China” ii spui lui Marius:
„Un tanar intelectual nu poate fi decat de stanga. Nu am intalnit niciun tanar caruia sa nu ii pese de probleme sociale, care sa nu vrea invatamant gratuit, caruia sa nu ii pese de pensionari si care sa nu se fi bucurat ca a primit un corn si un pahar cu lapte in scoala.”
Din exprimarea ta, deduc faptul ca folosesti cu multa larghete „intelectual”, dar mai ales ai un discurs de excludere care ar putea speria firile mai simtitoare. Faptul ca tu crezi ca orice tanar „intelectual” nu poate fi decat de stanga, nu face ca afirmatia sa fie (si) reala. Lipsa de experienta isi spune cuvantul in ceea ce te priveste.
Mai afirmi:
„Unii devin de dreapta cu timpul, cand inainteaza in varsta, se blazeaza, se inraiesc, isi ingroasa obrazul, invata sa nu le mai pese…”
Afirmatia e mai mult o platitudine, un cliseu luat din ceva lecturi decat o enormitate, dar esti mult prea sigura ca nu exista si reciproca. Te asigur ca si reciproca este valabila.
Inca o data, succes in politica, incearca insa sa iesi din tiparele trasate de cele cateva carti de doctrina citite, sau macar citeste ceva mai actual despre stanga politica, si ai grija sa dai la o parte propaganda.
S-auzim de bine.
@Marcus
Ii spui lui Daniel:
„….te bagi in seama pe un blog populat in general de oameni maturi”
Pai Marcus, eu inteleg ca te consideri matur, mai inteleg ca te apropii de anii pensiei ca varsta biologica.
Te-as intreba, la ce-ti foloseste varsta biologica si maturitatea declarata, daca evidentza comportamentala te plaseaza la granita dintre pubertate si adolescenta?
Si Marcus, sunt sigur ca Daniel are de multa vreme carnet de conducere, l-am vazut luand viraje pe aici, si consider ca o face cu multa indemanare.
@Marius
Interpretarea pe care o dai spuselor lui Ponta este usor fortata, ca sa nu spun altfel. Nu am admiratie fata de Ponta, nu m-a convins, dar desigur, vorbesc prin prisma unui psd’ist virtual (nici in ziua de astazi nu am reusit sa „naturalizez” „aripioara de blog”) nu a unuia real ca tine. Nici nu cred ca VP ar putea ajunge la suprafata lui Adrian Nastase, nu cred ca-l voi privi vreodata pe Ponta ca pe un om de stat.
Dar momentele de genul „Confort” sunt depasite, si nu cred ca Ponta a dorit sa spuna ca Adrian Nastase nu ar avea loc intr-un eventual guvern PSD daca Adrian Nastase ar dori acest lucru. Intrebarea a fost pusa astfel, tocmai pentru a putea da nastere la intepretari si la manipularea raspunsului. Venind din politica, ar trebui sa intelegi acest lucru.
S-auzim de bine.
@Observator
Rar dai cate un semn. Sa stii ca locatia merita, in lipsa de cazare chiar in Sibiu. E doar la 7 km de oras, e liniste, si se mananca bine. Ai dreptate, sunt sigur ca publicitatea facuta va duce la cresterea gradului de ocupare
.
O zi minunata iti doresc.
S-auzim de bine.
@Mariana
M-a induiosat dezamagirea ta relativ la atitudinea Patriarhului. Probabil ai dori ca Patriarhia sa-si intemeieze partid politic. Din fericire, Romania este un stat laic chiar daca nu este stipulat explicit acest lucru.
In privinta memorialului de la Sighet, faci o confuzie majora. Cei pe care-i pomenesti au luptat pentru libertate (inclusiv confesionala) , ei nu erau implicati politic, si nici nu faceau politica. Daca ai fost la Sighet, ma asteptam sa fi inteles lucrurile in profunzimea lor, nu sa te blochezi in aparente.
@Contele
Esti cam scump la vorba\scris amice! Ca sa nu mai spun ce scump esti la vedere!
Despre extraterestrii si de ce nu despre legende pe care le traim,
Un post TV sau mai multe posturi de toate felurile , anuntau acum doua trei zile cu imagini filmate de aparitia unui OZN deasupra Romaniei.
Dati-mi voie sa ma situez , cel putin in aceasta privinta,peste Harabula&Co. amici, anuntindu-va ca eu asteptam mai de mult aceasta vizita.
Dupa cum constatati eu cred in OZNeuri , cred ca au survolat SUA si stiam ca in mod sigur nu vor ocoli tara noastra.
Fara sa lansez vreo provocare , am totusi o intrebare ,stie cineva de ce extraterestii au survolat spatiul Romaniei ?
PS.
Acum ce sa va spun , nu este nici o gluma , si va rog sa discerneti cu toata seriozitatea , este adevarat ca dupa vizita presedintele este nitzel descumpanit ,cum de s-a facut ca nu au dat mana cu dansul , fara sa cunoasca faptul ca astia extraterestrii au ajuns asa de departe pentru ca nu au avut maini!
@Baronul Munchhausen
Am vazut ca erai suparat de faptul ca dl Nastase afirma „left is the right way”. N-ar trebui. Pana la urma este un joc de cuvinte. Unul reusit.Intrebi:
„3) Cum se face ca Grecia, Spania(ca sa ne oprim doar la aceste exemple) unde sunt la guvernare partide de stanga au o situiatie mult mai grea decat Romania, in contextul crizei economice, desi au fost ajutate de UE?”
Intamplator cunosc cazul Greciei destul de bine, Spania avand multe similitudini. Intrebarea contine si opinia ta, aceea ca acolo unde la putere se afla partide de stanga, situatia economica este mai dificila. Incerci sa atribui doctrinar situatiile economice din diferite tari. Exemplul Greciei , si alte exemple, ca Spania, Portugalia, Italia sau chiar Irlanda, arata exact contrariul. Arata ca situatiile economice nu pot fi explicate doctrinar. Dezbaterea este una ampla pe subiect dar rezumat, experienta arata ca situatiile economice dificile se datoresc mult mai mult „traditiilor” economice din tarile respective, istoricului acestora, si mai ales unor obisnuinte si trasaturi nationale, locale, care au marcat economia acestor tari permanent, si au acutizat problemele sistemice intr-un mod ciclic. In nici un caz, sau daca vrei, in extrem de mica masura situatiile dificile sunt rezultatul doctrinelor, acestea nuantand doar, aspectul economic al acestor tari.
In privinta Greciei te inseli. Problemele actuale sunt rezultatul multor greseli adunate pe parcursul ultimilor 40 de ani, dar acutizate de guvernul de dreapta, Nea Dimokratia din perioada 2004-2009, condus de Kostas Karamanlis. Cand au venit la putere, in mai 2004, pe valul de nemultumire generala la adresa PASOK, campania electorala a Nea Dimokratia s-a axat pe critica la adresa intarzierilor la lucrarile publice necesare Olimpiadei din 2004 si pe critica Bruxelles-ului la adresa contabilitatii Greciei si a „aducerilor din condei” din registre practicate pe vremea lui Simitis. Criticile erau indreptatite, Simitis a fost un „contabil bun si inteligent”, care a stiut sa „fardeze” raportarile contabile grecesti si a ascuns faptul ca facea imprumuturi pentru cheltuieli sociale. Incepand cu 1981, grecii au trait o spirala a cresterii nivelului de trai in paralel cu imprumuturi masive pentru lucrari publice si cheltuieli cu asistenta sociala. Dublate de traditia evaziunii fiscale masive si de stagnarea performantei si productivitatii, balonul s-a spart in 2010. Ceea ce contrazice insa ideea ta, este faptul ca analistii spun ca daca lucrurile ar fi continuat in ritmul „pasilor marunti” ai lui Simitis, lucrurile nu ar fi luat o intorsatura atat de urata, sau macar , scadenta ar fi venit mult mai tarziu(sau, poate nu ar fi venit). In 2004, ambitia lui Karamanlis a fost sa termine toate lucrarile necesare Olimpiadei in doar trei luni. Intarzierile masive la lucrarile publice de sub socialisti, au fost recuperate in timp record de conservatori, dar costurile au depasit orice asteptari. Dupa succesul Olimpiadei (inclusiv financiar, dar neregasit in bugetul statului) , Nea Dimokratia a trecut la o betie a cheltuielilor, acordand mariri de salarii in sectorul bugetar (de multe ori pe baze clientelare, de partid) , la angajari masive in sectorul public, si la acordarea de ajutoare sociale, mariri de pensii si de subventii cum nici macar socialistii nu avusesera curajul sa o faca. In 2007, sigur pe succes si bazandu-se pe sondaje de opinie care dadeau ca sigura victoria ND in alegeri, Karamanlis a organizat alegeri anticipate pe care le-a castigat, dar nu cu majoritatea sperata. In 2009, realizand, si mai ales recunoscand public necesitatea unor reforme pentru a opri scurgerea financiara care ducea Grecia in faliment a organizat din nou alegeri anticipate pentru a-si asigura majoritatea necesara (ND a avut din 2007 152 de locuri in Parlament din 300, adica o majoritate de doar 2 voturi) . Infrangerea ND a fost categorica, partidul ajungand la doar 93 de locuri in Parlament, un minim istoric pentru ND. Socialistii au castigat detasat, asigurandu-si 163 de locuri. Karamanlis , respecatnd traditia politica in Grecia, si-a dat demisia a doua zi de la sefia partidului. Samaras a fost ales presedinte al ND, pe promisiunile de reformare ideologica a ND, in detrimentul Dorei Bakogiannis.
Socialistii , dupa ce au preluat puterea, au fost obligati sa recurga la masuri care nu au legatura cu „stanga clasica”, adica la austeritate pe toate planurile. Dezbaterea politica actuala in Grecia este axata pe acuza socialistilor la adresa conservatorilor ca ar fi facut prea multe cheltuieli sociale si publice, si la replica conservatorilor ca socialistii nu stiu sa gestioneze criza decat prin „taieri” si austeritate, si ca nu stiu sa managerieze bine situatia. Discursul ambelor forte politice este exact viceversa daca analizezi doctrinar si ideologic. Realitatea si sondajele arata insa ca guvernul socialist se bucura de sprijinul populatiei si de incredere, majoritatea grecilor fiind constienti ca „petrecerea a luat sfarsit”. Sondajele arata o incredere de peste 50% in Papandreou si in guvern. Manifestatiile pe care le vedem la televizor sunt organizate de sindicate afiliate ND sau unor partide de extrema stanga. Desigur , nu putem compara Grecia cu Romania ca nivel de trai sau la capitalizarea din mana populatiei. Grecii dispun de o clasa de mijloc solida si numeroasa care detine capital. Prin natura lor, grecii sunt insa nemultumiti. Se ajunsese insa la enormitati de genul unor persoane care declarau venituri anuale sub 10.000 de euro (si aveau dreptul la scutiri fiscale si ajutoare sociale) dar locuiau in case cu preturi de sute de mii sau chiar milionul de euro. Salariul unui functionar marunt de primarie era in jur de 3000 de euro, iar Grecia avea aproape un milion de functionari publici. Pensionarii si bugetarii luau cate 14 salarii sau 14 pensii anual.Desigur , austeritatea este dureroasa din punctul lor de vedere, taierile insemnand lipsa celui de-al 13-lea si al14-lea salar sau pensie si unele reduceri de pana la 10% pentru unii bugetari. Reducerile de personal sunt minore, dar planul este de a angaja doar un functionar public pentru fievare cinci iesiti la pensie.
O mare dezbatere publica se desfasoara in jurul ideii ca cei care au cheltuit banii imprumutati sa plateasca. Problema este insa ca de „festin” s-au bucurat toti, inclusiv populatia, care a incasat pensii, salarii, ajutoare mai mari, si a platit taxe cat mai putine. In afara de aceasta, se pot observa investitiile publice, care sunt cu adevarat impresionante, incepand cu infrastructura (1400km de autostrazi in perioada 2004-2009) si terminand cu echiparea spitalelor de stat si investitiile in scoli si baze sportive.
Concluzia este ca un guvern socialist este obligat sa ia masurile necesare, independent de doctrina inscrisa in programul partidului. Fluiditatea doctrinara o putem constata si la alte partide in alte tari europene.
Problema este de management si de gestiune a unei situatii dificile, nu este nici doctrinara, si nici nu tine de ideologia partidelor.
S-auzim de bine.
@Aya
Ce mai faci? De ce te obosesti sa-i explici lui Doru Coarna constitutionalism? El viseaza ca le stie pe toate , iar cand se trezeste, uita sa bea cafea si vorbeste inca adormit.
Ma uit afara, observ. Ce vreme! Ploua.
Da-mi voie sa-ti ofer umbrela mea:
http://youtu.be/67V913VyGo8
Într-adevăr, e amuzant. Dar vă mai miră ceva – la experienţa Dumneavoastră – în România de azi?…
@Harabula
@All
Nu stiu de ce toata lumea se inghesuie sa-l catalogheze pe Harabula portocaliu sau pro-basescu. Personal, eu il cred cand spune ca este un om normal. Este evident ca microbul politicii, care nu are cum fi eradicat complet odata contactat este inca prezent, dovada fiind prezenta vie pe acest blog. Majoritatea opiniilor sale sunt foarte pertinente, si de bunsimt. Este perfect egal cu el insusi, si cred ca a ajuns la un echilibru cu sinele care-i permite sa nu ia in seama ce spun ceilalti. Nu are opinii „pliate” pe mainstream doar de dragul de a fi pe plac. Gasesc acest lucru admirabil. Personal, nu am ajuns la o astfel de performanta, sau poate inca nu-mi permit.
Ceea ce a spus pe un fir anterior , fapt care a provocat din nou „ciomege virtuale” din partea acelorasi, este un adevar. Am scris si eu despre acest lucru. Despre asteptarea de la politic. Citind acest blog, cineva decuplat de relitatile romanesti ar putea ramane cu impresia ca venirea USL-ului la putere ar rezolva toate problemele lumii. Ar avea de exemplu senzatia ca Antonescu in calitate de presedinte i-ar aduce personal la usa lui Ghitza bizonu un miel de Pasti, ca i-ar putea adauga doua felii la cozonac, ca ar putea sa-i dea flota inapoi lui Marcus sa se joace cu ea in cada, sau ca Sibilla ar deveni imparateasa furnicilor iar Theodora printesa blogurilor. Ponta prim-ministru ar insemna sa-l numeasca pe bling-bling ideologic la Ministerul Economiei Protocroniste, iar Doru Coarna ar fi trimis in spatiu sa studieze omuletii gri. In general, romanii au mult prea multe asteptari din partea politicului, dar neglijeaza exact ceea ce i-ar putea face mai fericiti si mai independenti de schimbarile dintr-o democratie.
Acest blog ar fi mai sarac fara Harabula. Sau fara Aya. Sau fara contele. Sau, lasand modestia la o parte , fara mine. Fara multi altii, pe care nu-i mai numesc. Sa explic:
Dl Nastase este oricum citit. Dar cei fara de care blogul ar fi mai sarac sunt si cei care-i aduc si-i mentin pe blog pe un Bizon, blogideologic,Marcus, Alex, Doru Coarna, Sibilla, Theodora si multi altii. Nu invers. Primii, ar putea functiona la fel fara ultimii, pe cand ultimii sunt doar efectul primilor.
S-auzim de bine. O zi buna tuturor.
@ A.N.
Nu pot să râd deloc. Mă gîndesc că zicerea populară despre picioarele scurte ale minciunii e o nădejde iluzorie, căci se dovedeşte contrariul la fiecare pas. Sunt din ce în ce mai tentată să cred că zvonurile despre proprietăţile pe care le deţineţi au fost orchestrate. Şi cu ele e greu să te lupţi, fiindcă n-au consistenţă, aidoma umbrelor.
@Printe,
vezi-ti de ploile tale, mai ales acum ca le-ai si observat parca pentru prima oara… Nu vad de ce ar trebui sa ratez ocazia de a invata nitel constitutionalism de la Aya, insa inteleg ca mi-l recomanzi pe Boc…
Ah, esti romantic, contemplativ deci, ploaia te zgribuleste nitel, nu? Vrabioiule! O bucurie inexplicabila, oarecum gingasa, te tot anima, nu?
Eu am prin pomii astia niste mierloi, canta dimineata de mama focului fiind in calduri, dar abia daca i-am observat, insensibil cum (crezi tu ca) sunt… ma deranjeaza insa prin simplitatea lor, stiu, este naturalete si atat, dar exista limite, parca noi oamenii avem un pact cu pasaretul, le toleram iar ele mananca insectele, totusi noi avem limite iar ele nu…
Ce de cuvinte ti-am adresat… ma intreb daca le meriti… glumesc! Stiu ca nu le meriti.
PS. Mai ia la mana revistele alea la care facea trimitere Marcus candva, presupun ca te-ar destinde, proprietar de umbrela ce esti…
LePrince,
Nu, nici Antonescu, nici Ponta nu-i “vor aduce personal la usa lui Ghitza bizonu un miel de Pasti”. Dar, cu banii risipiti (sau stransi?) acuma de Dna Cocos, Ghitza bizonu isi va permite sa-l cumpere. The rest is silence…
@ Printe,
am vazut-o si p-aia cu omuletii gri… Pai ce sa-ti spun mai omule, ti-as explica in marinimia mea cum este cu ei, dar n-ai intelege nimica-nimicutza, nu-i politica sau fotbal.
Dar pe tine ar trebui sa te intereseze in principal ce este cu noi si in special cu tine, pana la aia gri… Uite, Vasile crede in extraterestri, si el te poate lamuri… asta daca admiti cunostinte venite pana acolo sus la tine, la voi, ma rog, my poor old and restless…
Chiar si princiare eforturile raman inutile…,
Incerind sa forteze IQul subdezvoltat al celuilalt purtator ilegal de blazon, printul incepe doctrinar si sfarseste patetic.
Mesajul care se doreste princiar este tehnic vorbind corect dar controversat moral .Printul crezindu-se infailibil ,incearca sa-si convinga supusul de caderea in pacat , dar in mod surprinzator isi cearta amica aya, care incearca dupa acelasi patent sa-l convinga pe doru C pe unde ar trebui bagata ata in ac!(De ce te obosesti sa-i explici lui Doru Coarna constitutionalism?)
Superiorul deja infailibilul print carbonizeaza idea multora si atunci cind il mingaie pe crestet de Harabula. Aici as avea doar un mic punct comun , harabula este de multe ori corect,,recidiva transparent fanatica se declaseaza doar atunci cind cineva , incluzindul si pe A. Nastase ,arata vre-un viciu al lui Traian.Cineva spunea si dansul este un specialist in materie ca aceasta este meseria lui harabula, eu nu il contrazic ,desi incerc sa-mi exprim alt punct de vedere.
De cealalta parte eu dau circumstante atenuante acelora care sufera ca si Harabula de boli cronice, care pina la urma nu sunt si incurabile!
Serenissime,
va multumesc pentru interventia oportuna! Recunosc ca uneori raman stupefiat si atat. Cam ce raspuns sau replica poti da la … nu stiu cum sa gategorisesc, scriitura lui Marcus? Imi vine sa rad si sa imi pun mainile in cap in acelasi timp. Cand intalnesc tipi de genul asta mai am un impuls, si anume sa o las incolo de etica si de viziune generala si sa ma apuc sa dau tepe mintilor simplste, asa cum fac cu succes multi in tara asta. Faptul ca exista personaje de acest gen nu are cum sa ma lezeze, dar produce alt efect: ma descurajeaza. Nu ca mi-as face iluzii cu privire la tara asta si la calea probabila pe care va merge, dar tot mai cred ca s-ar putea si altfel. Cand vezi personaje ca cele din categoria pe care o defineati printr-o analogie inspirata ai nevoie de toate resursele de optimism pentru a putea continua.
Inca o chestie: stiati ca dialectul sicilian nu contine verbe la timpul viitor? Atunci cand nu te preocupa decat trecutul si prezentul indiciile apar in comportament, in economie si iata ca si in limbaj. Atunci cand Marcus crede ca s-a maturizat, probabil se gandeste la faptul ca a ajuns la o varsta la care nu i-au mai ramas decat amintirile.
@ Anneta
Subscriu la LePrince,….mai stii din astea’ ? Foarte tare ! Iti doresc “succesuri” si sa editezi “fraze intregi” spre admiratia boborului’!
Aya, dar crezi ca Nutzi mai are nevoie sa se intersecteze cu cineva?
Printu Minciunii zice ca pedleacheii is omaeni normali.
Restu nu sunt …
@Ce faci lio prins, iar te-a furajat stapanul la han cu flacari in loc de fan de-ai inceput s-o concurezi pe aya la dispecerat pe blog? Sa mor eu daca te inteleg, atunci cand ai probleme cu oxiurii si cu efectele acestora asupra cavitatii posteriorului, de ce mama dracului nu rupi din mostenirea princiara cativa marafeti pentru a-ti procura de la faramacie remediul respectiv si vii in schimb, la zgarcenie, sa te scarpini in fund in vazul lumii pe blogul unei gazde marnimoase si ingaduitoare, anuntandu-ne in felul asta ca esti devastat de mancarimi. Zau ca nu-i fruumos, ca de noblete nici vorba! Bey, lio prinsule, vaz ca si tu si aya suferiti de “dispecerita” si de sindromul avocatului ratat, care are n-are treaba, e nu e chemat la bara, e sau nu e angajat de vreun client, se repede ca gaina la muci si pledeaza pro bono in niste cauze dinainte pierdute. Stai, bre, si talica in banca lu’ talica lasa marea asa cum este, fara valuri facute de tine, ca s-ar putea sa aiba efect de bumerang si sa te trezersti cu f’un tsunami in chelie de sa nu-l poti duce.
fara pic de respect
marcus
Titlu senzaţionalist http://www.romanialibera.ro/tehnologie/stiinta/cum-a-pierdut-sistemul-solar-o-planeta-222392.html Este de fapt vorba despre o simplă schimbare de narativ în evaluarea corpului astronomic. Este interesant totuşi, –cel puţin aşa văd eu lucrurile–, că-i o schimbare în figura de vorbire provocată de o schimbare în figura de merit (“figura de merit” se mai cheamă “criteriu ştiinţific”)!
@Daniel vezi, nene, ca poti si singur? Da’ nu inteleg de ce dai cu mantinela, crezi ca este mai sigur asa? Si mai crezi ca daca te-a luat prinsul in monoxila sa, brusc te-ai desteptat de-ai ajuns sa dai lectii de dialecte siciliene? Acum cand vad cum ma ataci pe la “ariergarda” si prin invaluire imi dau seama ca intr-adevar am de-a face cu un adversar redutabil, cu strategii pidosnice, si cu o minte pe care in nemernicia mea, ca un caine turbat am subestimat-o, ba si mai rau am cantonat-o undeva la nivel de pubertate. Cert este ca fac mea culpa, m-am inselat, drept pentru care recunosc public faptul ca in persoana ta recunosc copilul precoce care ce zicea la doi ani zice si acum. In ceea ce priveste descurajarea din cauza de mine zau asa ca nu se merita, atata timp cat pe lume sunt oameni ca harabuleo, lio prins, doru etc. , oameni dispusi sa parieze totul pe cartea portocalie a basescului, nimic nu e pierdut si viitorul este roz si va apartine. Asa ca fii barbata, Daniel, si keep walking !
sa fii iubit
marcus
Pai si ce dar puteati sa aveti !
Le Prince: gindurile dumneavoastra mi se par destul de clare, dar avem de-a face cu inca un subiect care nu poate fi dezbatut in totalitate intr-un articol de blog si in citeva comentarii asociate. Rezon pe subiectul reactiei opozitiei. Cele citeva demonstratii organizate in sprijinul unor spitale locale mi s-au parut insa a face parte din firesc. Iata comunitatile au spus clar, vrem spitale in comunitatile noastre. Sa credem oare ca punctul de vedere ( de aceasta data in sensul lipsei de orizont) guvernamental, al imbunatatirii sanatatii prin reducerea numarului de spitale si de paturi este corect? Am gresi daca am crede. Sistemic, ideile guvernamentale ilustreaza lipsa de gindire ori deficiente in a gindi. Uman, abordarea problemei vine din partea unor oameni pentru care cel mai prost spital frecventabil pare spitalul prezidential din Viena. Iar daca dorim neaparat un sistem nou, atunci putem schita unul si pe blogul dlui Nastase – sub remarca devenita celebra ca orice idee se compromite prin aplicare, adica sub remarca cum ca nu este suficienta descrierea unui nou sistem ci si asigurata grija pentru functionalitatea lui zilnica in parametri acceptabili. Daca dorim neaparat un sistem nou, atunci va trebui sa tinem cont de ceea ce isi doresc cetatenii, deoarece ei platesc existenta sistemului spitalicesc public. Iar, macar acum, cetatenii isi doresc spitale publice locale. Ele pot fi imaginate altfel, dar trebuie sa existe: ca si clinici ori dispensare cu mici posibilitati de internare, ori ca mici spitale in sine. Fiindca ne aflam in epoca in care statisticile si predictia nu mai sunt probleme, le putem orienta zonal catre bolile mai frecvente in zona si putem transporma astfel si ineptia genialului premier in ceva folositor zicind ca, intr-o astfel de organizare, nici o activitate de triere nu ar fi ea. Si tot asa, ne putem imagina functional si organizarea restului sistemului. Chestiunea furturilor nu este o chestiune de rezolvat doar in sistemul sanitar, ci in intregul sistem al statului. Nu vom putea curata “in vitro” sistemul sanitar de furturi, in timp ce membrii sistemului vor vedea prin peretii eprubetei cum fura gorobetii din celelalte sisteme (si ministere). Oricum exista un pivot pe care nu il putem ignora: sistemul nostru public de sanatate, cu toate neajunsurile sale (inclusiv spagi si furturi), vindeca romani la costuri pe care romanii le pot suporta. Este si acesta un punct de la care putem porni in conceperea unui sistem mai eficient. Mai sunt si alte subiecte de discutie. Intrebare: de ce nu avem spitalele asa de grozave ca in Austria? Prim raspuns: fiindca nu avem PIB-ul Austriei. Intrebare: Si de ce nu avem PIB-ul Austriei? Raspuns: datorita activitatii cinstite, inteligente si pentru popor a politicenilor romani, din 1989 incoace. Intrebare:…? Raspuns: Mai taci din gura, domnule Nimeni!
@Aya
Iti mai poti imagina in Romania Europeana un PM care sa nu stie sa dea cu coasa sau cu excavatorul? Daca se supara asta face el singur cu excavatorul ce nu au facut firmele nesimtite ale francezilor.
Apropo, astept cu nerabdare momentul in care Nano-PM-ul nostru o sa dea cu pantoful (mai corect pantofiorul) in masa pe la reuniunile UE sau ONU.
@le prince: Eu cred ca Anneta are dreptate. Si cred ca ar trebui sa sprijiniti mai mult tinerii. In loc sa raspundeti cu argumente, va limitati la cuvinte grele aruncate de la inaltimea varstei si a experientei…Mi-ar fi rusine. Voi cum erati in tinerete?
@pali: La tine am observat 5 greseli gramaticale pana acum. Cred ca ar trebui sa te intorci la scoala, cot la cot cu Anneta si sa reinveti gramatica limbii romane. Ar fi un bun inceput, inainte sa postezi zeci de comentarii pe blog:)
@LePrince
Problema cu Harabula e ca e negru, nu portocaliu. Iar un rebel care nu are “opinii pliate pe mainstream” nu e, pentru ca ii lipseste consecventza sistemului de valori. Un mizantrop cu vocatie de Gica contra ar fi o descriere mai apropiata de realitate.
Nu inteleg de ce o persoana care sub masca criticii incearca de fapt sa distruga in fasa orice incercare de a construi ceva mai bun are atata trecere in fata celor cu nick-uri sau pretentii de blazon. Cum nu inteleg de unde si nevoia asta a (prea) multora de a se defini in spatiul virtual prin imaginare origini nobiliare care, IMHO, denota o lipsa de incredere in eul propriu.
In fond, pana la urma, asta e problema auto-definitei “elite” romanesti: e alcatuita fie din din veleitari cu pretentzii nobiliare fie din distrugatori malefici. Unde e elita autentica cea care vrea sa construiasca ceva pentru cetate? De ce nu reuseste ea sa se coaguleze, sa creeze un contrapol la pseudo-elita retrogada care ne tine in acest marasm continuu? Din prea mult “bun-simtz” sau din lasitate?
Restaurantul ,,Zum Engel” se află in apropiere de Strasbourg la vre-o 36 km. pe soseaua B3 in Germania , intre Offenburg si Lahr la Oberschopfheim !!!
)
Deci se cheama ,,Zum Engel” nu Zum Engels !
Asta daca tot suntem la capitolul reclame .
Marcus iubitule,
Noi doi nu ne vom adresa niciodata aceluiasi public. Cei care ma citesc pe mine se vor uita la tine cu mirare, ca la un freak show. Cei care te citesc pe tine sunt primitorii de galeata portocalie, ca gen. Acum de ce te agiti tu sa te scalambai, devenind si mai penibil decat esti la varsta senectutii in curand, nu inteleg. Pe mine ma distrezi, uneori ridicolul poate fi distractiv. Asa cum te-am si m-ai ignorat timp de 3 ani pe blog, ai fi putut sa o faci si in continuare. Stiam ca ai o intelegere superficiala a vietii, dar acum sa te dai in stamba chiar in halul asta… Tind sa cred ca esti platit, altfel nu vad de ce cineva s-ar apuca sa se ia de mine brusc, ca boala de om sanatos, dupa 3 ani in care ne-am ignorat complet. Pe mine ma distrezi, nu ma deranjezi, dar tu te faci de ras.
vraicheeseburg,
Dumneata cu cine te certi cu A. Nastase care a citat “Zum Engel” si nu Zum Engels ,asa cum pretinzi dumneata ca eronat s-ar fi scris, apropo de capitolul reclame ca sa va reamiontesc de el.
Ce si cum l-au scris altii nu are importanta, important este faptul ca A.Nastase a luat masa “tocmai acolo” si ma intreb de ce , din simpla intamplare?
@Le Prince,
Timpul ne va arata daca “sursele” au avut sau nu dreptate.
Dar si fara “surse” si fara vreo declaratie concreta , ci doar ca o simpla anticipare a comportamentului cuiva care n-a pornit de jos, ci a fost impus in functii,s-a obisnuit sa obtina totul asa ,prin altii si din acest motiv nici nu intelege competitia, reala ,democratia si modul de functionare al unui partid /organizatie (si putem extinde ),eu sunt convins ca Adrian Nastase va fi tot mai marginalizat si mai singur in noul PSD .
Le Prince: o adaugire – aproape un citat – la un comentariu al dumneavoastra; publicul nu are nevoie de informatie obiectiva, cei care furnizeaza informatie obiectiva sfirsesc prin a se certa cu toata lumea.
Draghi, nu mai e nici o problema cu Harabula.
Va adresez tuturor rugamintea personala de a nu va mai lua de Harabula. El isi are utilitatea lui pe blogul dlui Nastase, o utilitate cu atit mai mare cu cit atitudinea sa este cam singulara. Cred ca nu are nici un sens ca, prin comentariile dumneavoastra la adresa lui, sa ilustrati si aici conceptul Elenei Udrea de neputinciosi si oameni de succes. Oricum, Harabula nu are probleme in prezent, pentru a fi afectat de atacurile dumneavoastra, si nu are probleme nici el in sine, problemele lui – daca sunt – sunt raportate la ceilalti si sunt din prezentul raportat la trecut.
@ sonialorena spune:
aprilie 14, 2011 la 11:09 am
Dl Pali nu greseste decat atunci cand este nervos sau grabit. Acelasi lucru li se intampla multora. Dar spre deosebire de ceilalti, dl Pali nu are limba romana ca limba materna. Asa-i ca vorbeste si scrie romana mai bine decat foarte multi romani? Pe deasupra o si intelege, spre deosebire de 54% dintre absolventii romani de liceu, care nu inteleg textele scrise.
Si din cate citisem cu ceva timp in urma pe aici, nici macar nu mai este in tara pe moment, asa ca daca ar fi sa-si bata capul cu vreo gramatica, atunci nu cea a limbii romane ar fi prima pe lista.
Oricum, este bine, fiti vigilenta in continuare doamna/domnisoara!
D-le Nastase, eu il suspectez pe Traian Basescu ca are actiuni la o crescatorie de lacuste portocalii , undeva pe langa Palatul Cotroceni! Pentru ca altfel nu-mi pot explica cum reusesc pedeleii sa se imbogateasca cand toata lumea saraceste…Cat priveste intrebarea hangiului(sau ce-o fii el!!!) din Strasbourg , aceasta mi se pare chiar infantila!!! Domnul hangiu nu poate sa faca deosebirea intre o manipulare/diversiune si un adevar! Dar infantili ca si dansul sunt fff. multi romani si probabil ca de aceea si suntem unde suntem!
@Daniel, baiatu’ tatii, daca dupa atatia ani in care pentru mine ai valorat exact cat fecalu’ in clorofila, m-am deranjat totusi sa-ti zic sa-ti dai cu esenta de brad, am facut-o deoarece deja puteai prea tare si uneori un dus face bine intru igienizare. Chestia cu bagatu’ la greu, ba ideea ca esti scula de bascula in dialecte siciliene, ba cunoscator a ceea ce inseamna in limba romana “freak show” , asta dupa ce portocaliii in frunte cu basescu ne ofera zilnic un astfel de spectacol, nu te recomanda ca fiind scapat de povara cosurilor juvenile care inca iti dau probleme in caz de intalniri erotice. Daniele, “iubitule” n-ai cum sa fii cu mine, vaz ca in cazul tau prinsul e starnit de exces de testosteron (asta cand il lasa oxiurii in pace) dirijiat pe viceversa cu iz pedofilic, asa ca sincer iti recomand sa-ti revizuiesti modul de adresare. Si pentru ca tot le ai cu engleza, ia de la marcus un “over and out” cu un bonus constand in faptul ca nu-mi pun mintea cu copchiii.
sa fii cumintel, noapte buna
marcus
@dnimeni: act frumos in Postul Pastelui numai ca, in opinia mea, nebagandu-l pe harabuleo in seama inseamna sa-l omoram pur si simplu. Ratiunea irationala (sic!) a postarilor sale tocmai in asta consta, ca in solitutdinea in care se zbate sa intervina larma cat mai multa menita sa-i devieze gandurile sumbre ce nu-l lasa sa duca o batranete linistita. Dar daca rugamintea vine din partea dvs. eu ma angajez sa o respect. Asa ca, adio, ba harabuleo ! si vei mai auzi de la marcus doar cand aceasta rugaminte isi va inceta efectul sau cand va pica chiombu
sa fiti iubit
marcus
@Viorel Dobre: Greseli de tipul “v-a” in loc de “va” nu au legatura cu graba sau cu nervozitatea, ci denota grave carente de gramatica. Ale domnului Pali, evident (acesta e numele sau?:)
)))) Sunteti extrem de amuzant.
Regret sa va dezamagesc, dar nu mi se pare ca dl. Pali vorbeste mai bine decat multi romani. Din contra.
De unde aveti datele? Ma refer la procentul de 54% dintre absolventii de liceu care nu inteleg textele scrise. Va rog sa citati sursa.
Finalul e de-a dreptul amuzant: daca nu mai este in tara, nu mai trebuie sa stie gramatica limbii romane?
Am inteles punctul dumneavoastra de vedere: nu prea trebuie sa ne batem capul cu gramatica limbii romane. Din fericire, nu sunt de acord cu dumneavoastra.
Si mai cred ca este o carte de vizita. Gramatica. Mai ales cand scrii pe un blog. Ceea ce va recomand si dumneavoastra.
Domnule/domnisorule…
Indiferent daca detineti sau nu vre-o pensiune, important este ca lumea discuta despre dumneavoastra, va este ROSTIT NUMELE… poate de bine (fericit caz) sau de rau (dar asta este, ricurile functiei sau imagini). Cat despre dividente, FACETI O ANCHETA, poate va alegeti cu ceva din folosirea NUMELUI DUMNEAVOASTRA.
Toate cele bune, Ovidiu Cismas “Japan”
Marcus, va multumesc. Banuiam ca nu va este usor, de aceea am si adresat o rugaminte personala.
super
“La Engel”: asa l-o fi chemind pe sibianul pensionar (in sensul ca tine o pensiune) sau o fi vreo referire la statisticianul Ernst Engel (1821 – 1896), cel care ne-a lasat legea lui Engel si curba lui Engel (pe care am vazut-o prima oara intr-un formular matematic si tehnic editat prin 1955). Legea lui Engel zice ca ponderea cheltuielilor alimentare in gospodarie tinde sa scada atunci cind venitul creste – ceea ce ne lamureste ca simpaticei noastre colege comentatoare Observator ii merge din ce in ce mai bine cu banii – si extinsa la relatia dintre alte bunuri si bugetul gospodariei. Curba lui Engel descrie variatia cheltuielilor in gospodarie pentru un anumit bun in functie de veniturile gospodariei. Legea lui Engel, spun specialistii, poate servi pentru comparatii internationale ale saraciei – si odata cu aceasta pare clarificata si o disputa intre doi colegi comentatori referitor la procentul cheltuielor alimentare in tara noastra si in alte tari. Dar daca o fi vorba de firma australiana de frigidere si congelatoare portabile Engel? Cine stie unde mai ajungem cu gindul? Dar poate ca pe sibian il cheama Engel – si gata.
@ Sonia Lorena spune:
aprilie 14, 2011 la 7:19 pm
Doamna/domnisoara nu avea sens peiorativ. Nu stiam cum sa ma adresez. Nu obisnuiesc sa le spun celor ce nu-mi sunt prieteni ”tu” si am banuit ca sunteti de sex feminin (mult timp am crezut ca Observator este barbat).
Daca nu vi se pare, ca dl Pali vorbeste romana mai bine decat foarte multi romani inseamna ca ati vorbit cu putini romani. Eu am vorbit cu foarte multi romani si imi sustin afirmatia.
54% era dintr-un studiu. Nu mai siu cine l-a facut, m-a interesat ca valoare. Daca sunteti curioasa, dati sarci pa goagle, ca sigur il gasiti.
Finalul nu este amuzant. Spune doar ca daca ai ajuns in alta tara, poate este cazul sa inveti sa vorbesti cat de cat corect si in limba acelei tari. Daca aveti cumva prieteni plecati prin Canada de exemplu, intrebati-i ce studiaza, gramatica limbii romane sau gramatica limbii engleze/franceze, dupa caz.
Din cate stiu Pali nu este numele sau. Mie doar mi s-a parut a fi un om de isprava si din acest motiv am intervenit. Totusi spre deosebire de multi de pe acest blog, dl Pali ne spune exact cine este. Eu chiar i-am vizitat la un moment dat site-ul si avea date clare de identificare.
@ Aya
Der Ursprung der Familie, des Privateigenthums und des Staats.
Şi pentru că tot vorbim despre Limba Germană, să ne delectăm cu acest frumos pasaj din Biblia lui Luther, superb în grafia lui veche…
Jeremia – Kapitel 10
“1 HOret / was der HERR zu euch vom hause Jsrael redet. 2 So spricht der HERR / Jr solt nicht der Heiden Weise lernen / vnd solt euch nicht fürchten fur den Zeichen des Himels / wie die Heiden sich furchten / 3 Denn der Heiden Götter sind lauter nichts. Sie hawen im walde einen Bawm / vnd der Werckmeister macht sie mit dem Beil /”
Şi o imagine pentru Doamna AYA, a Timeless Classic… ;
http://www.whosdatedwho.com/ctn_10637651/a-timeless-classic/
@
Sonia Lorena
Pali este un membru important si respectat al comunitatii acestui blog.
Nu te-am asteptat pe tine “din toata lumea” sa te pronunti, cu nepermisa superioritate, in legatura cu el- sau cu altcineva.
Deocamdata, te invit ca, pe viitor, sa-ti pastrezi opiniile de gen pentru tine.
Daca recidivezi, voi constata, probabil, ca ai treaba iar noi te retinem aici.
@
Le Prince
Multumesc.
Umbrela a fost binevenita- desi nu mi-a fost tocmai usor, m-am straduit sa “merg” in pasul tau.
Iti spun un secret: a fost “un regal”!
http://youtu.be/p7QL46cK7B8
@
Mariana
La multi ani!
@
Mihnea Georgescu
Imaginea este fermecatoare.
Ca stil, sunt, insa, mai inclinata catre Dior, in imbracamintea sofisticata- iar in cea (relativ) “simpla”, catre Guerlain (la aceasta Casa mi-am gasit si parfumul- cu multa personalitate, penetrant, tulburator; nu-i dezvalui numele- dau doar detaliul ca in 2009 s-au implinit 90 de ani de cand incanta simturile, din sticla lui aurita).
@
DlNimeni
Judecand dupa modul sau de manifestare “cabalin” (ca sa evit formularea directa!) cred ca are nevoie.
Problema ei este, insa, de toata tristetea: cand va pierde pozitia publica importanta (mai clar, cea de ministru) vor disparea si “intersectorii”, ca sa spun asa, care, acum, “presteaza” focos pentru a obtine diverse avantaje- de exemplu, contracte banoase, cu statul, pentru ei si apropiatii lor.
Rezumand situatia prin poanta unui banc (care dezvaluie, de fapt, “de cate ori roseste o femeie?”- raspuns: de cinci ori), de indata ce nu va mai fi ministrese, Nutzy va rosi a cincea oara: nemaiavand contracte de dat si incercand sa le ofere diversilor bani pesin pentru “nebunii voluptuoase”, va ramane cu cash-ul in mana.
@
Draghi
Boc este la fel de necivilizat (si de criminal, in structura) ca si Hrusciov- si nu ma indoiesc ca, in secret, isi face planul de a lovi cu pantoful in masa la o reuniune ONU (sau NATO) si de a zbiera, cat il tine gura (ca si Nikita) la vreun inalt oficial occidental.
Problema imbeciloidului Boc este ca, spre deosebire de Hrusciov, nu reprezinta o mare putere, astfel incat ceilalti participanti sa se simta obligati sa-i suporte prezenta, limitandu-se la eventuale remarci cu ironii continute.
In septembrie 1960, dupa ce Hrusciov, prin lovituri cu pumnul in masa si tipete, a intrerupt de doua ori discursul premierului britanic Harold Macmillian, acesta a rostit o fraza devenita celebra:” As dori sa mi se traduca, daca a vrut sa spuna ceva”.
Daca ridicolul Boc s-ar comporta la fel, considerand ca, prin copierea atitudinii ar dobandi si “greutatea” publica a sovieticului, replica nu ar fi de genul celei primite de Hrusciov. Pur si simplu, ar fi chemati oamenii de ordine pentru a-l evacua.
@
Sonialorena
In penibilul mesaj pe care i l-ai adresat Printului (aprilie 14, 2011 la 11:09 am) afirmi, printre altele (citez): “Mi-ar fi rusine…”.
Ar trebui sa-ti fie- si, mai ales, ar fi bine sa te temi de ridicol. Desi, cel mai probabil, pe tine, ridicolul nu te poate ucide.
@
Daniel
Stii, desigur, ca exista indivizi care, neputandu-se legitima public prin propria importanta, isi ridica fals standardul dupa ce, prin folosirea unui limbaj de caverna la adresa unui personaj valoros, reusesc sa provoace o replica a acestuia.
Evident, in astfel de cazuri nu este vorba de comunicare.
Cu cel care ti s-a adresat in cel mai abject mod cu putinta, nu vei comunica vreodata- fie si doar pentru ca el se teme de magarus.
P.S.
Daniel, daca iti auzi numele strigat din directia unui “aruncator” de dejectii, nu te opri din drum si, mai ales, nu privi acolo!
@
freiburg74
In aprilie 14, 2011 la 11:20 am afirmi,
“Deci se cheama ,,Zum Engel” nu Zum Engels!”
Te informez ca Adrian Nastase a folosit “Zum Engel” iar abordarea lui Mihnea Georgescu a fost evident ironica.
As ca, tu pe cine “certi”?
@
Le Prince
DESFIINTAREA SPITALELOR ESTE O MASURA GENOCIDARA- SITUATIA SE REZOLVA SIMPLU, PRIN DESFIINTAREA UNOR SECTII “ARTIFICIALE”
Problema legata de spitalele din Romania nu se rezolva prin masura evident genocidara a desfiintarii unora dintre ele si privarea unei importante parti a populatiei de ingrijiri medicale in momente critice.
Exista o solutie (pentru ca exista si o problema- in afara subfinantarii!) dar ea tine o realitate foarte putin vizibila- sau care nus e doreste a fi vazuta.
La obiect: situatia s-ar rezolva usor prin desfiintarea unora sectii ARTIFICIALE din multe unitati sanitare romanesti, pur si simplu in urma reducerii numarului de paturi.
Repet, este vorba despre sectii artificial create, pas cu pas, dupa 1990, pur si simplu pentru a “servi” anumiti profesori, in sensul de a ajunge sefi de sectii.
Cum s-a procedat?
Pentru a infiinta o sectie intr-un spital, este nevoie ca aceasta sa aiba un anumit numar de paturi.
Sa spunem ca profesorul X, avand specitatea dermatologie, dorea sa ajunga sef de sectie- doar ca, in spitalul unde lucra, nu exista o astfel de “entitate organizatorica”.
Prin “negocieri” la nivelul forurilor de decizie, in spital se crestea, incet- uncet, numarul de paturi in compatimentul destinat tratamentelor dermatologice, pana se ajungea la cel suficient infiintarii unei sectii- unde era numit sef profesorul X.
Din dorinta de a “servi” functia de sefi de sectie unor anumite persoane, in anumite spitale s-a ajuns la existenta unui surplus de paturi destinate tratamentului unor afectiuni.
Ar fi suficient sa se faca un inventar al sectiilor existente in toate spitalele din Romania- si, in functie de fiecare caz in parte, a necesitatii existentei acestora.
Neindoielnic, se va constata ca in multe locuri sunt suficiente compartimentele cu paturi destinate unor tipuri de tratamente- sectiile respective putand fi desfiintate ca “entitate organizatorica”. Evident, afectiunile respective ar urma sa fie tratate si in acel spital, avand prioritate urgentele- restul fiind dirijate catre centrele mai importante.
Nu s-ar pune problema desfiintarii sectiilor maternitate, chirurgie- in general a celor care, prin natura lor, implica tratamente ce tin de acele “prime cinci minute de interventie” care sunt vitale.
Dar, diverse activitati medicale se pot desfasura, in spitale de mai mica anvergura, fara ca acestora sa le fie destinata o sectie- de exemplu, chirurgie oftalmologica (pentru inteventii in regim de urgenta) se poate practica in cadrul sectiei de oftalmologie. Sau, sectia chirurgie poate cuprinde, intr-un spital mai mic, toate specialitatile.
Cunosc toate aceste detalii de la personaje importante care lucreaza in sistem.
Mi-au fost semnalate de-a lungul timpului (cu exemple clare- de profesori si de sectii noi infiintate, in mod artificial, prin cresterea numarului de paturi, doar pentru a-i “servi” pe respectivii).
Bref: ar fi fost suficient sa se reduca numarul de paturi astfel incat, in spitalele de mai mica anvergura (si nu numai!) sa se desfiinteze anumite sectii (tratarea bolnavilor cu anumite afectiuni urmand a se face in cadrul compartimentelor de paturi) pentru a se realiza o parte importanta a reformei sanitare in Romania.
Desfiintarea spitalelor este o solutie criminala.
Mai mult, este parte a amplelor politici de genocid desfasurate in Romania de criminalul guvern Boc.
@Aya,tin sa-ti multumesc pentru urarea ta iti doresc si eu sa ai o viata cat mai plina de impliniri,sa fii iubita si pretuita asa cum meriti.
In al dooilea rand tin sa precizez ca marea majoritate a spitalelor mici,orasenesti,au fost structurate astfel:sectie de pediatie,sectie de obstetrica-ginecologie,mica chirurgie,sectie de boli cronice,luandu-se in felul acesta greul cazurilor mai usoare de pe spitalele mari.
Asa cum vrea guvernul sa faca, nu numai ca este utopie, dar asa cum spui si tu,se numeste GENOCID.(Basescu-Cseke=dr Menghele)
Spitalele mari si-asa pline ,astfel incat la un moment dat si fara sa se desfiinteze nimic,erau cate 2 pacienti intr-un pat,acum vor fi nevoite sa primeasca pacienti cu boli mai usoare care puteau fi rezolvati si in spitalele orasenesti.
Medicii si-asa putini cati sunt,in loc sa se ocupe de cazuistica grava ,sunt nevoiti sa se ocupe in felul acesta si de pacienti cu forme mai usoare.Nu mai amintesc de combustibilul consumat pentru a duce zeci de pacienti inspre spitalele mari,din orase.
Ministrul Sanatatii tot aduce in discutie cazul pacientei externate de la un spital mic,sustinand faptul ca din cauza proastei ingrijiri,pacienta este plina de escare.Este total gresita abordarea, deoarece orice bolnav imobilizat la pat prezinta iminenta escarelor,mai ales ca tot el sustine ca pacienta in cauza era si diabetica,motiv agravant al prezentei acestor escare.Daca eu,as sta paralizata la pat,dupa 2 saptamani as prezenta exact acelasi fel de escare,escare care cu timpul,indiferent de ingrijiri se vor agrava din cauza imobilizarii la pat.
Oare de ce niciun medic nu are curajul sa-i spuna ca greseste,abordand acest caz la modul in care o face el?Este adevarat,ministrul nu este de specialitate,insa cred ca are consilieri care sigur, provin din: medicina,farmacie,cercetare medicala,etc.
Aceste masuri vor duce fara discutie la “decesul cu zile”a multor bolnavi.
Le doresc tuturor celor care au gandit asemenea masuri genocidare,sa -i apuce o colica renala,la o distanta de cel putin 100 km de un spital judetean dintr-un municipiu si sa nu gaseasca niciun asistent sa le administreze,macar un calmant.Nu va muri nimeni,insa de durerile atroce,violente ,nu mai raspund
dlnimeni,
cred ca, in germana, (der) engel inseamna inger. Iar numele pensiunii dateaza de vreo doua sute de ani…
Marcus,
Te-ai ofticat rau sau doar mi se pare mie?
Te-am avertizat.
Fraiere!
Aya,
Imi cer scuze. Stiu ca mi-ai dat un sfat foarte bun. Voi tine cont de el.
@ Aya,
verifica orar: eu am facut primul gluma cu Engels, Mihnea fiind abil a preluat-o…
@ sonialorena
D.na !( D.ra ) ,…da,poate ca mai gresesc dar asa cum bine ati fost informata de cate colegul Viorel Dobre ..limba mea materna este maghiara.Imi cer scuze daca mai gresesc,…as vrea ca si “altii” sa greseasca doar atit cat gresesc eu.Ma mandresc cu faptul ca, vorbeam lb. romana inainte de a intra in cl.I-a,…am invatat de la partenerii mei de joaca romani.In ceea ce priveste numele DA este numele meu real ,…derivat din PAL ( Paul sau Pavel daca doriti si e mai usor pt.dvs. ) si marsez cu el in viata si pe acest blog( si ii multumesc gazdei nostre pentru permisiune ),…nu am nimic de ascuns asa ca,…
Si ca sa va raschetez un pic ….cu tot cu greselile mele de “gramaticaleee” si in calitatea mea de minoritar am reusit sa aduc in tara o decoratie de Stat cu care am fost “impodobit in anul 1999 de catre fostul presedinte al Ungariei Arpad Goncz,….decoratie pe care am oferit MAE ,…dar am fost refuzat de catre Min. de atunci Petre W Roman care a dat dovada de un extremism iesit din comun …asa cum ne-a obisnuit inca din martie ’90 !!!
Sunt un fost sportiv de performanta ( tenis de camp,echitatie,parasutism,scrima ) care a adus tarii lui sub drapelul tricolor numai rezultate de exceptie …..
DVS. cu ce VA puteti lauda in fara de cunostinte temeinice de gramatica ?????? Ce ati facut pentru aceasta tara in calitatea dvs. de majoritar-gramatical ?
MULTUMESC celor care mi-au luat “apararea” …Aya si Viorel Dobre !!!
P.S. @ sonialorena …in cate limbii graiti dvs. in afara de romana ?,….eu o mai rup un pic pe greaca si turca in afara de romana,si engleza,un pic pe gremana ( gratie mamei mea ) iar fiica mea Beatrix-Kalyna care are doar 11 ani vorbeste fluent maghiara, romana, engleza si germana,….suntem suficienti de performanti pentru ,marinimia dvs.sau sa ne mutam din tara
pentru ca am mai gresit cu un va sau v-a ,…???
Sarbatori Pascale fericite daca nu ne mai “auzim” pana atunci,
erata : mamei mele !
Domnule Nastase, aveti dreptate, dar as fi pierdut ocazia de a scrie despre curba lui Engel.
@Daniel ce n-ai inteles, “over” sau “out”. Sau poate p’amandoua?
Pali,
Eu nu pputeam sa te apar si intelegi de ce!
Ideea este ca doar un idiot critia gramatica deoarece nu intelege ideea!
Postarea deacum se vrea a fi un avertisment,pentruca de data aceasta ,ne priveste pe toti.
S-au desfiintat multe spitale de psihiatrie,si, am vazut la jurnalele de stiri ca unii dintre pacienti au fost trimisi acasa sau familiile lor au optat pentru acest lucru.
Deci in acest moment sunt in stare de libertate pacienti cu psihoze majore :Schizofrenie, Psihoza maniac- depresiva,etc,care pe langa faptul ca reprezinta un pericol pentru ei insisi,reprezinta in acelasi timp un pericol real pentru comunitatile din care fac parte, deoarece aceste boli se manifesta prin: agresivitate dusa la extrem,multiple tendinte suicidare,halucinatii vizuale,auditive.Acesti pacienti pot ucide,pot incendia,pot face orice fel de fapte antisociale deoarece nu vor raspunde niciodata in fata legii,neavand discernamant sau in cel mai fericit caz discernamant diminuat.Un contextul in care ne situam pe primele locuri printre statele UE,privind bolile psihice,spitalele de profil se desfiinteaza,punandu-se astfel in real pericol integritatea intregii populatii.
Aduc in sprijinul celor afirmate, cazul politistului din Dolj,care pe un fond de vulnerabilitate psihica, a ajuns sa-si ucida familia.
Atrag atentia ca este doar un inceput si sa nu va mirati ca astfel de fapte se vor inmulti vizibil
Nu e chiar asa de grav. Era mai grava daca astia pretindeau ca siau facut pensiunea din ceau economisit ei dintrun milion de lei vechi salariu siapoi o donau la ceva prim ministru.
@ Pali
Gratulálok pentru plurilingvism! Mă faceţi invidios…
@
Doru Coarna
Nu te-a contrazis nimeni. Mai mult, confirm.
Sumar:
Doru Coarna spune:
aprilie 13, 2011 la 6:09 pm
P.S. Sigur pensiunea se numeste Zum Engel? Sa nu omis “s”-ul final…
Mihnea Georgescu spune:
aprilie 13, 2011 la 9:29 pm
Eu aş vrea o pesiune Zum Engels…
Aya spune:
aprilie 14, 2011 la 4:32 am
@
Mihnea Georgescu
Vrei o pensiune Zum Engels ca sa scrii “Originea famigliei”?
@
Daniel
M-as bucura sa nu uiti.
Vei fi remarcat imposibilitatea comunicarii fie si din aceea ca are o fixatie pe doua cuvinte.
Ai vazut ca se teme de magarus?
@
Mariana
Spitalele din micile orase si din comune sunt esentiale pentru sanatatea (si viata) populatiei- suntem de acord in legatura cu acest subiect.
Desfiintarea acestora (cu efectele specifice sinistre) este una dintre deciziile genocidare tipice ale guvernului Boc. De fapt, este parte a amplului plan de genocid destinat Romaniei si romanilor pe care il semnalez inca din 2009.
Pe de alta parte, ceea ce am sesizat, in mesajul pentru Print (aprilie 15, 2011 la 2:13 am) este real: in spitale s-au infiintat artificial sectii (pentru afectiuni care puteau fi tratate in compartimente cu paturi), pentru a “multumi” anumiti profesori ai lumii medicale.
Prin desfiintarea acelor sectii artificiale- si revenirea, in cazul tratarii unor afectiuni, in anumite spitale, la compartimente- s-ar reduce, firesc, numarul de paturi si chiar s-ar realiza o benefica reforma.
@
Pali
Cu multa placere!
@ Mihnea Georgescu
Koszonom !
interesant este ca multa lume din Sibiu stie ca Fantanita Haiducului este a lui Adrian Nastase…. ( si zvonul asta este de cativa ani buni)