ANALIZA : UDMR si criza generata de legea educatiei

INTREBARE :UNIUNEA DEMOCRATĂ MAGHIARĂ DIN ROMÂNIA – U.D.M.R.: va participa in continuare  sau se va retrage din coaliţia de guvernare în condiţiile în care partidele din arcul guvernamental nu reuşesc să asigure majoritatea parlamentară pentru adoptarea legilor “reformei” ? 

SUBIECT: implicaţii şi evoluţii politice legate de decizia U.D.M.R. privind constatarea de către Curtea Constituţională a României a conflictului de constituţionalitate între puterea legislativă şi executivă cu privire la adoptarea Legii educaţiei naţionale prin angajarea răspunderii Guvernului.

 

SEMNIFICAŢIE: constatarea de către Curtea Constituţională a României a conflictului de constituţionalitate între puterea legislativă şi cea executivă cu privire la adoptarea Legii educaţiei prin angajarea răspunderii Guvernului a generat o criză internă in coaliţia de guvernare prin ameninţarea cu ieşirea de la putere a U.D.M.R. Decizia în acest sens  ar fi determinată de:

-          capacitatea redusa a coaliţiei de a realiza priorităţile din programul de guvernare;

-          capacitatea redusă a coaliţiei de a gestiona criza economică;

-          erodarea electorală a U.D.M.R. raportat la eşecul adoptării legilor care ar consacra o evoluţie a drepturilor minorităţilor naţionale din România;

-          erodarea electorală a U.D.M.R. raportat la beneficiile actului de guvernare;

-          schimbarea de generaţii la conducerea Uniunii cu ocazia  Congresului din februarie 2011;

-          presiunea guvernului FIDESZ din Ungaria în formarea unui pol de putere politic în rândul comunităţii maghiare din România apropiat puterii de la Budapesta.

ANALIZĂ: criza coaliţiei de guvernare, determinată de decizia Curţii Constituţionale în privinţa neconstituţionalităţii angajării răspunderii Guvernului pe legea educaţiei naţionale constituie doar o confirmare a fragilităţii şi lipsei existenţei unei majorităţii parlamentare funcţionale a guvernării.

Caracterul artificial al coaliţiei de guvernare, lupta de putere din interiorul partidului de guvernământ, lipsa de disciplină şi diletantismul liderilor PDL din Parlament şi erodarea, ca urmare a crizei economice, crează dificultăţi reale în susţinerea parlamentară a unui executiv care doreşte să guverneze în forţă, fără a purta un dialog cu opoziţia şi cu societatea civilă.

Priorităţile reale ale U.D.M.R. în guvernarea actuală sunt legate de:

-   o reformă generală în toate domeniile, care se exprimă printr-o descentralizare administrativă accentuată în toate domeniile. Astfel, s-ar asigura un sistem de decizie administrativă cât mai apropiat de comunităţile locale. Descentralizarea s-a efectuat în special în sistemul sanitar;

-     adoptarea legii educaţiei naţionale care sa se fundamenteze pe o descentralizare administrativă accentuată în învăţământul preuniversitar si care sa aplice un sistem de subvenţionare pozitiv pentru învăţământul în limba maternă, extinzand drepturile minorităţilor nationale în ceea ce priveste  învăţământul în limba maternă;

-     gestionarea crizei economice şi limitarea consecinţelor negative ale acesteia, accesul la resurse publice pentru administraţiile locale conduse de reprezentanţii Uniunii – beneficiile guvernării.

Uniunea s-a angajat în asigurarea unei stabilităţi politice prin intrarea la guvernare alături de PDL şi şi-a asumat riscul erodării electorale în perioadă de criză economică şi în condiţiile unui executiv cu o activitate incoerentă tocmai prin speranţa că reuşeşte să impună adoptarea unei legi a educaţiei naţionale care să consacre o descentralizare administrativă accentuată şi să contribuie la lărgirea drepturilor minorităţilor naţionale din România. Această direcţie a constituit mesajul principal al Uniunii pentru propriul electorat, afectat la rândul său de criza economică şi de măsurile de austeritate.

Adoptarea legii educaţiei naţionale, în forma votată de Camera Deputaţilor, este şi o miza politică personală a preşedintelui Uniunii, Marko Béla, care intenţionează să se retragă de la conducerea formaţiunii la Congresul din februarie 2011. La data de 25 septembrie 2010,   la şedinţa Consiliului Reprezentanţilor Unionali, preşedintele U.D.M.R. a declarat că este nevoie de înnoirea conducerii formaţiunii în 2011, sprijinind ideea de schimbare
(dar nu cu orice preţ). Anunţul preşedintelui U.D.M.R. privind susţinerea schimbării de generaţii în Uniune, inclusiv la nivelul funcţiei sale, a fost un mesaj oficial privind intenţia acestuia de a se retrage din fruntea formaţiunii dar şi precizarea condiţiilor în care Marko Béla doreşte ca acest transfer de putere să se realizeze.

Marko Béla doreşte să-l impună succesor pe deputatul şi ministrul culturii Kelemen Hunor. Kelemen Hunor, un intelectual cu o personalitate şi viziune politică apropiată de a actualului preşedinte al Uniunii, nu este însă susţinut de lideri importanţi ai vechii şi noii generaţii dar nici de totalitatea organizaţiilor teritoriale. Or, această criză a coaliţiei de guvernare intervine într-un moment în care, în cadrul Uniunii, au loc discuţii ample privind succesiunea la conducerea U.D.M.R. Posibili candidaţi alături de Kelemen Hunor sunt: Borbély Laszlo, Frunda Gorgy, Cseke Attila, Olosz Gergely şi Korodi Attila. Marko Béla are, deocamdata, susţinerea greilor politici din Uniune pentru a impune succesorul dorit de el.

Există insa presiuni însemnate si în privinţa asumării unui nou mandat de preşedinte al Uniunii de către Markô Béla dar probabilitatea de retragere a acestuia este foarte mare. Doar o criză politică majoră ar putea schimba această decizie.

Markô Béla este conştient că există un mare grad de erodare electorală a persoanei sale şi că are şansa să se retragă în vârf de carieră politică în februarie 2011,   iar adoptarea unei legi a educaţiei naţionale care să consacre un sistem de învăţământ preuniversitar descentralizat şi optim pentru minorităţile naţionale ar încorona cei 18 ani ai sai în fruntea Uniunii.

De asemenea, există factori interni şi externi (schimbul de generaţii la vârful Uniunii, presiunea exercitată de guvernul lui Viktor Orban şi accesul la resursele publice, avantajele exercitării puterii) care au un rol important în luarea deciziei.

Proiectul de lege al educaţiei naţionale este şi o miză personală a preşedintelui Marko Béla, care are poziţia şi capacitatea de negociere efectivă în situaţii de criză. Or, acum Uniunea este într-o poziţie puternică de negociere dată fiind conjunctura economică şi politică a României. De asemenea, Markô Béla are capacitatea de a impune în cadrul Uniunii o posibilă decizie de ieşire de la guvernare, chiar dacă majoritatea liderilor sprijină o rămânere la guvernare având în vedere avantajele acesteia. Raportat la opoziţie,  eu cred ca Uniunea doreşte să-şi păstreze capacitatea de coaliţie pentru viitor, considerand, mai curand, că mărul discordiei în privinţa legii educaţiei nu îl constituie atât prevederile privind minorităţile naţionale, cât prevederile referitoare la învăţământul superior.

Una dintre soluţiile avansate de democrat- liberali a fost inclusiv votul negativ în plen a proiectului de lege a educaţiei, dacă aceasta va trece de comisii cu un conţinut golit de “reformă” şi adoptarea ei, ulterior, printr-o noua angajare a răspunderii. Totul depinde şi de motivarea Curţii Constituţionale în speţă.

Voi incerca, in zilele viitoare, sa va prezint analizele mele si in legatura cu alte evolutii politice, inclusiv relatia PSD-PNL.

54 Răspunsuri to “ANALIZA : UDMR si criza generata de legea educatiei”


  1. 1 filmulete noiembrie 9, 2010 la 2:22 pm

    UDMR-ul sa isi vada de tara lor sa nu isi mai bage coada aici.

  2. 2 Ilie noiembrie 9, 2010 la 2:41 pm

    In primul rand, cred ca stie toata lumea unde va duce asta si ca maghiarii cauta de ani de zile sa rupa ardealul de Romania si sa-l realipeasca Ungariei. Nu sunt vreun conspirationist care vede conspiratii in orice, ci vad ceea ce este… Iar daca a inlatura Guvernul Boc si toata PD-Leala lor inseamna sa ne aplecam cu spatele in fata UDMRistilor, mai bine nu… Nu sunt vreun ultranationalist sau vreun xenofob, sau rasist, dar maghiarilor li s-au dat prea multe drepturi ca minoritate. Acum sa le dam voie sa invete limba romana ca limba straina, ca mai apoi sa devina o limba straina optionala…??? (pentru ca pana la urma se va ajunge si acolo), si asta sa se intample in bancile scolilor din Romania? Nu stiu daca romanii din Debrecen au si ei ceva drepturi ca minoritate in Ungaria (ma indoiesc sincer). Mai sunt cativa ani iar maghiarii vor obtine autonomia daca nu stam cu ochii pe ei ca pe butelie… Iar Harghita-Mures-Covasna vor deveni Noul Kossovo. Cand vor obtine autonomia (moldovenii sunt langa ei doar…) vom fi primii care vom introduce in capetele liderilor UDMRisti plumb ca materie obligatorie.

  3. 3 Pali noiembrie 9, 2010 la 2:44 pm

    @ filmulete

    Nu stiam ca, UDMR este atit de bogat incat are deja si o tara !

  4. 4 Pali noiembrie 9, 2010 la 3:00 pm

    @ adrian nastase

    Stimate Domnule Presedinte Adrian Nastase cu permisiunea dvs. as face si eu o scurta analiza ( in luciditatea mea extrema;citat din blogideologic ) care arata cam in felul urmator: asa cum am mai spus UDMR NU o sa iasa de la guvernare atita timp cat mai este ceva furat
    – UDMR este deja destul de mult de erdodat incat sa aiba probleme in fata lui Tokes ( finantat puternic de catre Orban Viktor )
    – viitorul Pres. UDMR cred ca, o sa fie Kelemen Hunor ( “restul” au tot felul de probleme si sunt adversarii lui Marko Bela )
    – gestionarea crizei ? cu cine ? nu au specialisti in domeniul economic ( in afara de buzunarul personal unde tti sunt doctori in ec. )
    – da …poate impune Marko B iesirea de la guvernare insa nu cred ca o sa faca acest pas ….curind

    Cat despre relatia PNL – PSD ce sa mai vorbim …cred ca, Crin Antonescu a mancat ciuperci otravite,

    P.S. Am auzit ca, o sa vina la Sighisoara cuplul galactic Ponta – Dragnea;oare o sa impuna iarasi un presedinte de org. NESTATUTAR ? Dupa modelul de la Tg.Mures ?

    P.S. 2 Am citit un articol interesant….PSD vrea sa recucereasca Ardealul ! Vhhhaaauuu,…cu cine ?

  5. 5 Apostol Bologa noiembrie 9, 2010 la 3:07 pm

    oare drepturile maghiarilor nu pot fi aparate si de partidele politice, de ce este nevoie de acest partid etnic ?
    este moral si normal sa avem partide etnice ?
    este moral ca toate partidele politice sa curteze acest UDMR ?
    este altceva decat o mafie economica cu acoperire politica acest UDMR ?
    cine va avea curajul sa initieze schimbarea Constitutiei pentru a elimina acesti udemeristi ?
    concetatenii nostri maghiari nu se pot inscrie in alte partide ca sa isi exercite drepturile politice ?
    oare reprezinta UDMR opinia cetatenilor romani de etnie maghiara ?
    Cine poate raspunde la aceste intrebari este cel mai bun om politic din Romania.

  6. 6 nastase noiembrie 9, 2010 la 3:09 pm

    Pali,
    vin si eu la Sighisoara…

  7. 7 Vlad noiembrie 9, 2010 la 3:44 pm

    Domnule Nastase,
    Pana cand ? o sa lasati aceasta abominatie de uniune sa fie reprezentata in Parlamentul Romaniei? In primul rand nu este un partid politic, iar in al doi-lea rand nu reprezinta interesele nationale.
    Eu cred ca este cazul ca acest tip de formatiuni care incearca din toate puterile sa introduca discordie in randul populatiei sa fie scoase in afara vietii politice.
    Parerea mea este ca trebuie urmate toate caile pentru ca UDMR -ul sa iasa de la guvernare si initierea unei legi prin care aceasta formatiune sa nu mai aiba ce cauta in parlament, iar daca domnul Viktor Orban va face vreun comentariu nelalocul lui trebuie sa-i bagati pumnul in gura cu drepturile pe care le acorda dansul minoritatilor.
    Eu cred ca in demersurile de a scapa de aceasta formatiune, si alta care sa nu reprezinte interesele nationale am putea fi sustinuti si de Germani si Francezi care au o pozitie ferma in legatura cu minoritatile nationale.
    Daca traiesc in Romania trebuie sa invete limba romana! (binenteles pot sa-si invete si limba natala, dar nu cred ca aceasta sa fie limba principala in care invata)
    Aici ar trebui sa va intelegeti si cu PNL-ul si sa-l faceti sa inteleaga ca daca in aceasta chestiune nu luptati impreuna o sa se aleaga praful de teritoriul roman cat mai exista.

  8. 8 Mihnea Georgescu noiembrie 9, 2010 la 3:45 pm

    @ nastase

    Azi în Sighişoara / Mâine-n toată Ţara!

  9. 9 dlnimeni noiembrie 9, 2010 la 4:09 pm

    Apostol Bologa: udmr nu este un partid etnic (de altfel mi se pare ca au existat partide etnice in Romania interbelica si ele au fost un esec), nu este deloc partid, ci o organizatie culturala cu exprimare politica si asimilata de legile romane, din punct de vedere electoral, cu un partid; udmr este, deci fara a fi un partid, un competitor electoral. Sigur ca doar Romania isi permite sa se lase guvernata de o organizatie neguvernamentala. Dealtfel veti vedea, pe site-ul udmr, ca nici ei nu spun clar ce sunt. Sunt etnici maghiari inscrisi in alte partide, insa probabil ca putini. Este lipsita de sens incercarea de a suprima udmr prin modificarea legilor: legislatorii nostri au comis-o in trecut si sa le fie de cap. Cred ca rolul si influenta udmr se vor micsora daca si cind guvernantii romani vor incepe a se gindi ca Romania nu se reduce la apropiatii si familia lor, adica atunci cind Romania va avea un nivel de dezvoltare si de trai superior Ungariei. Va sugerez sa fiti prudent cu etichetarile, problema nu este de a raspunde intrebarilor dumneavoastra.

  10. 10 dlnimeni noiembrie 9, 2010 la 4:13 pm

    Domnule Nastase, frumoasa analiza si ati expus o probabila tactica a guvernantilor pentru adoptarea unei legi “reformiste” a educatiei. Un motiv in plus pentru ca parlamentarii pesedisti sa lupte pentru ca legea care va intra in procedura de vot sa fie o lege buna. Nu “reformista”, nu “antireformista” ci pur si simplu o lege buna si echitabila pentru toti cetatenii romani – si in acord cu posibilitatile tarii.

  11. 11 Vasile, noiembrie 9, 2010 la 4:24 pm

    Viitorul partidelor etnice , sau regionale daca vreti iredentiste or ba “scindati dar impreuna”!
    Chiar erodati de criza sau neputinta UDMReul nu lasa puterea ,ei sunt perpetuu optimisti, chiar daca decit nimic mai bine praful de pe tobe!

  12. 12 Ioan noiembrie 9, 2010 la 4:29 pm

    @ toti

    Azi, m-a surprins indeitul unei scene de la Parlament. Piratu’ a intrat in sala de plen insotit numai de un sepepist; fapt in premiera, daca nu ma insel. Si daca mesajul este clar, atunci sa ne asteptam si la miscarea ce urmeaza: Anazdaza afara. Sper sa nu ma insel. Dar, pe cand si Piratu’ afara? Sigur, intrebarea este retorica dar contextul este mai favorabil ca oricand. Si apoi sa nu uitam ca el, contextul, a fost creat cu sarg pas cu pas de el insusi. Sa citim numai de bine.

  13. 13 Catalin noiembrie 9, 2010 la 4:37 pm

    AXIOMA
    Nichita Stanescu:
    “Oamenii sunt ceea ce isi aduc aminte ca sunt!”
    Subiect:
    UDMR
    Intrebare:
    Ce-si aduce aminte UDMR ca este?
    Raspuns:
    Raspunde Adrian Nastase
    Multumesc.

  14. 14 Doru Coarna noiembrie 9, 2010 la 4:50 pm

    Nici dupa 20 de ani n-ati invatat sa va purtati cu ungurii… si este foarte simplu, elementar: faceti-le exact ceea ce fac si au facut ei Romaniei incepand din ’89. Sau faceti-le jocul si pierdeti o treime din tara, poate reusiti chiar vreo doua treimi pe cale de consecinta…

    UDMR si Basescu s-au cautat ani buni pana s-au gasit, iar in ceea ce priveste analiza si calculele, alegeti din start varianta cea mai defavorabila ca fiind cea mai probabila, in cazul lor.

  15. 15 Alex noiembrie 9, 2010 la 5:04 pm

    UDMR-ul va face in continuare la jocul PDL-ului si al lui Traian Basescu. Pentru simplul fapt ca retraferea in opozitie inseamna nici mai mult nici mai putin decat moarte politica. Si va rog domnule Nastase sa nu mai anuntati pe viitor caderi ale Guvernului care nu se vor adeveri. Altfel nimeni nu va mai ia in seama. UDMR-ul nu va repeta greseala PSD-ului care se umfla in sondaje cu un an inainte de alegeri dar este tot mai departe de guvernare.
    PS In 2012, tot PDL va forma guvernul sprijinit tot de TB. Dar asta este mai putin important. Conteaza cine va supravietui pana atunci in Romanica. Dvs, succes la strangerea semnaturilor pentru zecile de semnaturi care vor urma! Cu Ponta tot inainte!

  16. 16 lisa noiembrie 9, 2010 la 5:08 pm

    dlNimeni,
    inspirat nume v.ati ales, m.ati scutit de efortul de a ma infuria.

    dl. Adrian Nastase,
    va rog sa.mi explicati ce inseamna “asumarea raspunderii”; cum,cu ce, in ce fel,ar raspunde acesti guvernanti??

  17. 17 Fragmentarium Politic noiembrie 9, 2010 la 5:16 pm

    Ca partid etnic, UDMR va fi intotdeauna o amenintare pentru integritatea teritoriala a Romaniei (cat si pentru celelalte atribute ale statalitatii). Linistea din timpul participarii sale la guvernare este una inselatoare. Inca nu avem cristalizata o opinie social-democrata care sa fie suficient de reprezentativa pentru interesul national si pe deplin consonanta cu spiritul european. In urma aderarii la Spatiul Schengen, va trebui dat un raspuns clar la intrebarea cat de legitim si de democratic mai este un partid etnic in noile conditii ale Romaniei ? Cred ca legitimitatea UDMR este una consumata, minoritatea maghiara din Romania obtinand deja toate drepturile democratice posibile intr-un stat membru al UE, fapt ce o situeaza intr-o pozitie de super-minoritate, care ameninta sa rastoarne regula de aur a democratiei, cea a majoritatii. Fortarea in continuare de catre UDMR a notei privind autonomia teritoriala o va pune in conflict cu democratia constitutionala, cat si cu valorile si normele Tratatului de la Lisabona.

  18. 18 ceir noiembrie 9, 2010 la 5:34 pm

    ce sa intamplat nu stiu

  19. 19 maria noiembrie 9, 2010 la 6:22 pm

    eu nu cred ca udmr-istii au fost surprinsi de decizia CCR. insa decizia CCR era sau este un alibi ff buna in conditiile in care udmr doreste retragerea de la guvernare.

  20. 20 maria noiembrie 9, 2010 la 6:22 pm

    era sau este un motiv fff bun de a empatiza cu electoratul

  21. 21 maria noiembrie 9, 2010 la 6:24 pm

    nici nu mai pot citi articolul ca mi se blocheaza mintea. nu mai vreau sa aud politicale.

  22. 22 Pali noiembrie 9, 2010 la 6:37 pm

    @ adrian nastase

    Va astept.V-am trimis un e-mail.Referitor la articolul din Zi de zi ( aveti link -ul ) as putea contribui cu cateva idei bune.Asta daca imi dati si mie cuvantul.

  23. 23 dlnimeni noiembrie 9, 2010 la 6:46 pm

    Lisa: mi-ati creat buna dispozitie, multumesc.
    Pina va lamureste dl Nastase, asumarea (angajarea) raspunderii: vedeti art. 114 din constitutie.

  24. 24 Jr. noiembrie 9, 2010 la 7:29 pm

    Am mai spus, spun şi menţin poziţia faţă de reprezentanţii minorităţii maghiare în Parlamentul României: UDMR în politica românească, este sula din coasta lui Isus Hristos.
    Minoritatea magheară a scăpat în Parlament UDMR-ul, cum am păţit noi românii cu PDL-ul lui Trian Băsescu.
    Ţinta politică a UDMR susţinută pe faţă şi pe dos, este să obţină privilegii, cât mai multe privilegii comandate de iredentismul maghiar.
    Populaţia maghiară din România nu are nevoie de ajurorul UDMR pentru simplul fapt că legile votate în Parlamentul României sunt absolut egale şi pentru români şi pentru maghiari şi pentru celelalte minorităţi, fără deosebire de etnie, religie, sex, apartenenţă politică. E clar? Mai puţin clar este cine are interes ca UDMR să aibă reprezentanţi în Parlament, să fie prezent în echipa de guvernare, să hotărască prin şantaj direcţia spre care să se îndrepte România? Poate satisfacerea iredentismului maghiar:ARDEALUL?!
    Preşedintele României Trăian Băsescu nu este interesat de acest subiect. Problema lui de ieri şi de azi este Roberta Anastase. Ca să o salveze de la o sinucidere politică, umblă cu tot felul de aranjamente, diversiuni, înscenări, schimbări de direcţie, doar, doar, opoziţia ar obosi şi nu mai cere debarcarea Robertei Anastase din funcţia de Preşedinte a Camerei Deputaţilor în care personal a numit-o pe criterii numai de el ştiute.
    Prezenţa de azi în Parlament se înscrie fix în aceste preocupări. Ce a spus azi la jumătate de parlament, putea să le spună celor din arcul guvernamental când au fost invitaţi la Cotroceni. Nu! Omul nostru a testat piaţa; A vrut să se convingă dacă opoziţia nu a obosit; Are un AS pe mânecă şi nu-i momentul să-l scoată! Acum scoate ochii tuturor cu legile tergiversate şi ajunse la scadenţă, termene angajate de Băsescu fără să întrebe pe nimeni. Aşa a lansat tăierea salariilor bugetarilor cu 25% tot după capul domniei sale! Pe mister Boc l-a terminat înaintea lui Adrian Păunescu. Boc nu mai există de mult în lumea politică românească. Îl suplineşte cu dezinvpltură preşedintele Băsescu. Vine în faţa naţiunii cu un clişeu lucrat la Cotroceni să ceară opoziţiei să încheie cu puterea un MORATORIU care să repare în 40 de zile ce a stricat dumnealui 6 ani. Cine mai ascultă un personaj politic a cărei credibilitate în sondaje este sub 10%? “Un elefant se legăna pe o fustă de paianjen!” S-a rupt!

  25. 25 M.Voicu noiembrie 9, 2010 la 7:45 pm

    LEGILE “REFORMEI” – dece nu le face LEGISLATIVUL, care are şi Birouri Parlamentare în teritoriu şi puzderie de funcţionari parlamentari – dé Geaba !
    • -1) cum de s-a ajuns ca un paznic sã aibã salariu mai mare ca un învãţãtor; dece nu s-ar angaja debutantul ca paznic ?
    • -2) se zice: “Descentralizarea s-a efectuat în special în sistemul sanitar”.
    * * * aici lipseşte orice criteriu, spre pildã : la serviciile cunoscute, CUM AU EVOLUAT ÎNTRE TIMP COSTURILE; au scãzut sau au crescut – ãsta este criteriul adevãrului !
    • -3) se zice: “sistem de subvenţionare pozitiv pentru învăţământul în limba maternă”
    * * * “discriminarea pozitivã” este o diversiune pentru discriminarea majoritãţii şi a limbii naţionale ! Câte cazuri de discriminare a majoritãţii a rezolvat Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminãrii (Preşedinte: Asztalos Csaba Ferenc)
    • -4) se zice: “gestionarea crizei economice şi limitarea consecinţelor negative ale acesteia, accesul la resurse publice pentru administraţiile locale conduse de reprezentanţii Uniunii”
    * * * Marko Bela este Vice-Prim Ministru al întregii ţãri ; de unde ar veni “condiţiile unui executiv cu o activitate incoerentă”
    • -5) se zice: “sprijinind ideea de schimbare (dar nu cu orice preţ)
    * * * Dar “reforma” – cu orice preţ, cine o susţine ?

  26. 26 lisa noiembrie 9, 2010 la 8:10 pm

    dnimeni,
    va multumesc, m.ati surprins: 1. nu credeam ca poate fi constitutionala suntarea parlamentului in adoptarea unor legi si altfel decat cu ordonante de urgente, 2. nu v.ati suparat desi am fost rautacioasa

  27. 27 Ioan noiembrie 9, 2010 la 8:15 pm

    Sa fim bine intelesi, udmristii nu au program si nici statut. Au in schimb obiective inscrise intr-o foaie de parcurs. Periodic ei se intrunesc la Targu Mures, unde analizeaza fiecare miscare; proprie sau a adversarilor. Ei nu fac prea mare diferenta intre aliatul de la guvernare si preopinentul din opozitie; pentru ei ambii sunt adversari. Adversitatea lor in lupta politica este totala si la vedere iar opinia nefavorabila a celuilalt, neconforma cu obiectivul lor imediat, este combatuta sistematic pana la epuizarea adversarului. Sunt si extrem de scrupulosi in modul in care concep atacul dar si necesarele replieri; tot mai frecvente in aceasta guvernare. Motivul il intuim: sunt pe cale sa obtina printr-o singura lege eventul, respectiv invatamantul primar gimnazial si universitar in limba maghiara dar si dezmembrarea universitatii Babes Bolyai. La care putem adauga dorinta arzanda a basistilor de a obtine controlul total al scolii prin numirea pe criterii politice a directorilor, a celorlate persoane de conducere din invatamantul local, judetean, regional si national. Ceea ce surprinde si inspaimanta pe orice om de buna credinta este seninatatea cu care pedelacheii discuta in fapt raptul. Pentru ca in fapt despre acesasta tema este vorba. Oare Piratu’ si apropiatii lui realizeaza ca acest obiectiv al udmr este pe cale sa se infaptuiasca. Evident am in vedere si declaratia recenta de la Targu Mures a ungurului de la Mediu prin care a sugerat ca uniunea v-a ramane la guvernare daca si numai daca pedeleul va da verde pana la 10 martie ’12 si legii regionalizarii; miza principala fiind autonomia Tinutului Secuiesc.

    PS

    Va rog retineti: toate declaratiile liderilor udmr pe teme ale foii lor de parcurs se fac numai si numai de la Targu Mures. Si nu intamplator ministrii lor au cabinete ministeriale si in aceasta capitala de judet. Si, ca sa stim cum stam cine ne conduc si de unde, precizez ca nu odata premieru’ aflat in cabinetul sau de la Cluj a vorbit cu ministrii sai tolaniti in fotoliile cabinetelor de la Targu Mures.

  28. 28 Paul noiembrie 9, 2010 la 8:36 pm

    Domnule Nastase,

    Imi place ca analiza dumneavoastra nu are si o CONCLUZIE. Ceea ce inseamna ca ii lasati pe cititori sa o descopere, in functie de sensibilitatile proprii.
    Totusi, din comentariile de pana acum, reiese destul de clar ca cititorii articolului nu tin cont de ceea ce spuneti cand vorbiti despre “prioritatea UDMR legata de descentralizarea ADMINISTRATIVA accentuata in toate domeniile”, colegii comentatori considerand mai degraba ca descentralizarea vizata de catre UDMR este una POLITICA, vecina cu “autonomia” de tip Kosovo. Iar aceasta atitudine a colegilor mei cred ca este data de faptul ca banuiesc faptul ca dumneavoastra eufemizati adevaratele intentii ale liderilor UDMR (aceasta formulare a mea fiind ea insasi un eufemism :) ).

    In alta ordine de idei, observ ca “presimtiti” o anumita incercare de “extindere a drepturilor minorităţilor nationale în ceea ce priveste învăţământul în limba maternă”, in negocierile dintre UDMR si PDL.
    Extindere inspre ce? Pentru ca dreptul minoritatilor de a-si invata limba materna si de a fi instruite in aceasta limba este garantat de Constitutie (art. 32 (3) ) (acesta fiind unul dintre drepturile COLECTIVE ale minoritatilor; stiind ca vorbirea unei limbi – minoritare sau majoritare -, in particular, de unul singur, departe de a parea o incercare de obtinere a autonomiei, pare in cel mai bun caz o ratacire psiho-lingvistica :) ).

    Asadar, bazandu-ma pe cele cateva elemente expuse anterior, consider ca “descentralizarea administrativa accentuata” pe care o considerati scop al UDMR, nu este nici pe departe ceea ce pare. Aceasta “descentralizare administrativa accentuata” iesindu-le pe nas conationalilor nostri de origine maghiara, in cazul in care s-ar infaptui.
    Ar fi chiar interesant sa ne imaginam invatamantul in limba maghiara “subventionat pozitiv”, cum spuneti, dar finantat nu din bugetul de stat, ci numai din impozitele si taxele locale ale judetelor in care s-ar institui (dupa cum ar trebui sa se intample intr-o descentralizare administrativa reala).

    In sfarsit, eu nu consider a fi profitabila maghiarilor nici realizarea unei autonomii de tip Kosovo, nici cea a unei descentralizari administrative reale – in care doar din impozitele platite de etnicii maghiari sa fie finantate serviciile publice (y compris cel educational) din regiunile in cauza. Asa ca, toata tevatura aceasta cu extinderea drepturilor maghiarilor mi se pare mai mult un subiect fara substanta, de care se agata cu disperare politicienii care nu au alte teme pe care sa-si bazeze discursul. Concret, luati-i lui Marko Béla si lui Vadim Tudor discursul pro si, respectiv, anti maghiar, iar acestia vor ramane fara nimic.

  29. 29 Instalatorul noiembrie 9, 2010 la 9:05 pm

    Lisa: in unele situatii, nu e constitutional sau neconstitutional ceea ce zicem (ori credem) noi, ci ceea ce zice curtea constitutionala mai ales daca se intimpla sa fie directionata si mai ales pe subiecte de procedura. Si nu uitati ca este vorba de o transpunere de pe blogul meu, colindat in buna parte de alte tipuri de vizitatori decit cei de aici. Citiva dintre colegii comentatori de pe blogul domnului Nastase ma onoreaza cu vizitele lor pe blog, dar in mare, eu nefiind de calibrul dlui Nastase, nu am nici vizitatori de calibrul celor de aici: adevarat ca nu ma colinda nici semintarii, daca apar dau de muzica medievala si pleaca repede. 2. Ce m-o fi apucat? de obicei sunt suparacios.

  30. 30 dlnimeni noiembrie 9, 2010 la 9:08 pm

    Lisa: iar am uitat sa-mi actualizez nick-ul in wordpress, dupa ce sunt suparacios mai sunt si uituc. Scuze.

  31. 31 lisa noiembrie 9, 2010 la 9:33 pm

    dlnimeni
    poate cateva versuri frumoase ne ajuta sa depasim momentul scuzelor si a micilor ironii:
    “Ce bine că eşti, ce mirare că sunt!
    Două cântece diferite, lovindu-se amestecându-se,
    douâ culori ce nu s-au văzut niciodată,
    una foarte de jos, întoarsă spre pământ,
    una foarte de sus, aproape ruptă
    în înfrigurata, neasemuită luptă
    a minunii că eşti, a-ntâmplării că sunt.”

  32. 32 ellasarya noiembrie 9, 2010 la 9:35 pm

    Eu una-s sătulă de UDMR-ul ăsta și de prostia din capul nostru!
    Mai bine le-ați da Ardealul lor, Moldova rușilor, Dobrogea bulgarilor și la câtă capacitate are guvernul ăsta de melteni să conducă, eu zic să dați și Oltenia sârbilor! Mi-e teamă că nici ce rămâne nu vor fi în stare să păstreze, dar ce mai contează? Măcar scapă ceilalți români!

  33. 33 intrecere noiembrie 9, 2010 la 10:44 pm

    Domnule Năstase, poate scrieți cîte ceva despre stadiul periculos la care s-a ajuns în Voivodina și în așa-zisul Sangeac sub o guvernare servilă.

    Precedentele, oricît de aberante, se înmulțesc. Poate nu vor avea viață lungă, e suficient însă că pot fi folosite împotriva României, supusă unor presiuni în creștere.

    Obositoarea repetiție cu “reforma statului” sună foarte îngrijorător. După masacrarea parlamentului prin votul uninominal și prin pseudo-referendumul de modificare a structurii sale, după lichidarea contractului social vechi (legea pensiilor și a salarizării), după lovitura dată caracterului național al statului prin legea învățămîntului, “reforma statului” nu se mai poate referi decît la împărțirea administrativă. Care va corespunde cu euro-regiunile otrăvite de dezvoltare (ha, ha), calate perfect pe pretențiile separatiste ungurești. Nu cred că schimbarea poate fi evitată, mă întreb însă pe ce se bazează străinii și aliații lor interni cînd cred că nu va urma o reacție violentă?

    Toate cedările dureroase de pînă acum au ocolit esența organismului politic al națiunii. Sîngerăm din greu, economic sîntem sufocați, dar acum ne este atacată inima. Toate cedările au fost acceptate tocmai pentru a păstra esența, chiar sacrificînd pînă la desfigurare forma.

    Nu vă supărați dacă întreb direct, ăștia din străinătate sînt nebuni? Pentru că o minte normală nu se joacă cu lucruri atît de grave. Li s-a urît cu “binele” din Afganistan, chiar doresc un Afganistan la pătrat în inima Europei? Pentru că nu au văzut pînă acum ce înseamnă reacția unei națiuni, doar a unor state slabe.

  34. 34 Mihnea Georgescu noiembrie 9, 2010 la 10:59 pm

    @ Ellasarya

    Dobrogea Bulgarilor? Nu e o idee rea, Varna arată mai bine decât Constanţa mea! :) Plus că ajungi mai uşor la Turci…

  35. 35 maria noiembrie 10, 2010 la 12:14 am

    acuma la-m citit si mi-a placut articolul asta.

  36. 36 Sibilla noiembrie 10, 2010 la 12:51 am

    @Pali,
    Te invidiez!!
    Şi de-o poposi şi prin alte * cotloane * să scoboare munca din pod ( al nostru Titan )… că cică furnicile n-au mijloace financiare să-i ademenească, p-aista se bazează oareşce şi oareşcine făcându-şi de cap, ori eu ştiu sigur, sigur că are * auzul * fin şi ascuţit şi-ntr-o zi…
    Druje Pali, abia apoi poci să mor liniştită c-au fi luat calea bună şi-ai * cotlonului * anume cameleonsky, însă promit să-i bântui şi după trecerea Pragului, că n-am nădejde că vor renunţa la mitul frunzesky, sanchi teamă şi scuze pentru… diverse.
    Acu, deh, ca să te înveseleşti, Dar Banatul, cu cine şi când, Doamneeee… când… ?
    Nu râdea de dumneamea, majkă, fiindcă eu ştiu că s-ar putea, ideea estem, se şi vrea…. ? D-aia zic, cei ca noi, sule-n coasta cameleonilor au rostul lor, să nu-i slăbească. Să ne rugăm la Doamne, Doamne să ne dea putere să rezistăm, Ponta se va dumiri cu timpul ce şi cum cu fiecare, iar AN, Har Tatălui, veghează.
    Până una, alta, te invidiez şi… visez… la un Caraş roşu, fără de dode şi leliţe tălăngi la grumajii social-democraţiei, fără de actori, cu …. cred că dacă zic Oameni e deajuns.
    stimă,
    Sibilla
    P.S. să crezi ce-ţi spun acu : mă amuză rău, da rău şi mi-e bine că am încă puterea să zâmbesc văzând înghesuiala la intratu-n graţiile mai cinărului Ponta şi fiorii reci de-i trec pe câte unii de-ai noştri la gândul ordinii, disciplinei, muncii şi da, a tolerării şi respectului unora ca noi de spunem bubelor pe nume, de către mai experimentatul AN, că d-aia suntem deloc comozi şi s-ar lipsi fără de doruri de noi oareşce * lideri *. S-avem încredere în doftorii social-democraţiei, aşa zic eu, furnica, c-a fi BINE, aista când va fi să fie!

  37. 37 Aya noiembrie 10, 2010 la 4:41 am

    @

    Lisa

    Pentru jignirea absolut gratuita si grosiera pe care ai formuat-o in noiembrie 9, 2010 la 5:08 pm la adresa colegului nostru de blog si prietenului meu, DlNimeni, iti transmit ca ti s-ar potrivit “foarte inspirat” anagrama numelui pe care l-ai ales- “Sila”.

  38. 38 Covăsneanul noiembrie 10, 2010 la 9:03 am

    Ideal, ar fi ca în noul parlament PDL să obţină sub 10%, iar UDMR să nu intre!
    Ar fi o ocazie excelentă pentru o profundă reformă politică şi constituţională, dar şi morală – lichelismul, grandoarea, aroganţa, trădarea şi tupeismul cocteiului pedlichele-udemereu-unepuroi va primi lovitura finală. Se vor creea premise ca viitoarele aliante politice să fie transparente şi neşantajabile.
    Cred că a venit timpul ca şi pambucienii să fie un pic reformaţi-prea multă influenţă, în raport cu reprezentarea lor reală!

  39. 39 Pali noiembrie 10, 2010 la 10:34 am

    @ Jr.

    Adevar graiesti !

  40. 40 Pali noiembrie 10, 2010 la 10:36 am

    @ Sibilla

    Ne vedem la Sighisoara ? In rest de acord cu tine !!! Avem nevoie de AN ca de aer ! Caci fara el la carma suntem ca in desertul Gobi;de unde nu prea a scapat nimeni din cei rataciti !

  41. 41 Sibilla noiembrie 10, 2010 la 2:56 pm

    @Pali,
    NU.
    Sfinxul rămâne de veghe îm Twin Peakse-ul cărăşean, împărăţia ayatollahului frunzesky care se dedă non-stop…la ce nu…
    Voi veni la oareşce festival dacă Doamne, Doamne îngăduie şi-n primăvară nădăjduiesc să ne revedem în …. Caraş.Ţinem legătura!
    AN… ştie : RĂMÂNE CUM AM STABILIT ! MUSAI!! CORECT SPUS : CA DE AER!!

  42. 42 ellasarya noiembrie 10, 2010 la 7:05 pm

    Domnule Mihnea Georgescu,
    De ce nu-mi spuneţi că sunteţi constănţean de-al meu?!
    Se schimbă calimera!
    Nu e Varna mai faină ca oraşul nostru, iar pe turci îi avem la noi acasă, fără să fie nevoie să mutăm graniţa lângă ei… şi i-am “disciplinat”, de nu vor istorie şi geografie-n turcă!
    Să ne vedem atunci când or vrea ţiganii să-l boteze pe Ştefan cel Mare ce vom face!
    P.S. Vedeţi ce face patriotismul local din om?! Trebuie să rectificaţi textul: Constanţa noastră! :)

  43. 43 eugenius noiembrie 10, 2010 la 7:31 pm

    UDMR a devenit principalul partid de guvernamant. Consider , prin urmare, e necesar sa li se acorde aceiasi “atentie” ca si PD-Lului, deoarece a deveint, la fel ca si acesta, un partid corupt , gata sa incheie intelegeri care le asigura , catorva, perpetuarea la putere, in ciuda, raului pe care il face propriilor connationali sub masca unui bine aparent. A tunat si a fulgerat strangand la un loc oameni fara onoare : PD-L , UDMR, UNPR.
    ps
    Felicitari pt pozitia ponderata a PSD in raport de “revelatiile” lui Antonescu din ultimul timp !

  44. 44 Aya noiembrie 11, 2010 la 3:36 am

    @

    Covăsneanul

    Pentru ca sa se intample ceea ce spui ar fi nevoie de un partid romanesc contrapondere la UDMR (e vorba de un tip de echilibru politic care se mentine astfel).

  45. 45 Aya noiembrie 11, 2010 la 3:40 am

    @

    DlNimeni

    Citez din textul tau (noiembrie 9, 2010 la 4:09 pm):
    “UDMR nu este un partid etnic (…) ci o organizatie culturala cu exprimare politica si asimilata de legile romane, din punct de vedere electoral, cu un partid”.

    Pe acest pecedent se va incerca lanarea “miscarii” de extrema dreapta, a lui Blaga, in spatiul politic.

  46. 46 Aya noiembrie 11, 2010 la 3:41 am

    @

    DlNimeni

    Corect: “Pe acest precedent se va incerca lansarea “miscarii” de extrema dreapta, a lui Blaga, in spatiul politic.

  47. 47 Aya noiembrie 11, 2010 la 3:55 am

    @

    Adrian Nastase

    Atrag atentia asupra corectitudinii si luciditatii celor semnalate in comentariul din noiembrie 9, 2010 la 10:44 pm semnat “Intrecere”- citez:

    “Obositoarea repetiție cu “reforma statului” sună foarte îngrijorător.

    După masacrarea parlamentului prin votul uninominal și prin pseudo-referendumul de modificare a structurii sale, după lichidarea contractului social vechi (legea pensiilor și a salarizării), după lovitura dată caracterului național al statului prin legea învățămîntului, “reforma statului” nu se mai poate referi decît la împărțirea administrativă. Care va corespunde cu euro-regiunile otrăvite de dezvoltare (ha, ha), calate perfect pe pretențiile separatiste ungurești. Nu cred că schimbarea poate fi evitată, mă întreb însă pe ce se bazează străinii și aliații lor interni cînd cred că nu va urma o reacție violentă?

    Toate cedările dureroase de pînă acum au ocolit esența organismului politic al națiunii. Sîngerăm din greu, economic sîntem sufocați, dar acum ne este atacată inima. Toate cedările au fost acceptate tocmai pentru a păstra esența, chiar sacrificînd pînă la desfigurare forma.

    Nu vă supărați dacă întreb direct, ăștia din străinătate sînt nebuni? Pentru că o minte normală nu se joacă cu lucruri atît de grave. (…) Pentru că nu au văzut pînă acum ce înseamnă reacția unei națiuni, doar a unor state slabe.”

  48. 48 Aya noiembrie 11, 2010 la 4:27 am

    @

    Intrecere

    Te felicit- deloc paradoxal, cu amaraciune- pentru textul din noiembrie 9, 2010 la 10:44 pm.

    Am atras atentia inca de la inceputul anului 2009 ca toti pasii guvernamentali, care pareau dementi, duceau, de fapt (clar, ca intentie) catre federalizarea Romaniei, catre multilarea ei.

    Momentul este prea grav si este ptea multa nevoie de fortele tuturor pentru a mai consuma energie detaliind in ce fel au fost primite, de unii colegi, acele analize ale mele. In cele mai elegante dintre situatii mi se spunea ca fac scenarii SF pentru ca, de fapt, Boc este doar incompentent si nimic mai mult.
    S-a dovedit matematic ca am avut dreptate (pana si legat de principiul in virtutea caruia va actiona legat de salarii si pensii- pe atunci, despre cele doua legi cumplite, cu amenintarea carora ne confruntam, inca nu se discuta public).
    Despre tentativa de destructurare esentiala a fortei Romaniei prin alterarea culturala (revoltatoarea “lege” a invatamantului duce acolo) am vorbit mereu.

    Observa, te rog, ca se lanseaza, permanent, diversiuni- mai nou, si cu sprijinul PE FATA al SRI, ceea ce atrage atentia (acest lucru demonstreaza ca in incercarea de “reformare a statului”, asa cum ai spus, s-au izbit de o rezistenta nebanuita; mai inseamna ca mutilarea teritoriala ar trebui obligatoriu precedata, in scenariul respectiv, de aprobarea celor trei legi halucinante, ca fond, care vizeaza salarizarea, pensiile si invatamantul.
    Mai observa ca se lanseaza diversiuni repetitive- via Maior (SRI) iar auzim ca “se intoarce Hayssam” (este stiut ca baietii aceia “instelati pe umar” nu au imaginatie- dar repetarea aceluiasi cliseu atrage puternic atentia; nu cumva va fi fiind un “semnal la distanta” pentru declansarea unor operatiuni de un tip anume?).

    lLegat de diversiuni (cea cu Hayssam): este mai valabil ca oricand postul lui Adrian Nastase din 8 ianuarie 2010.

    Reproduc textul lui Adrian Nastase:

    Mic Tratat de diversiune in timp de pace
    ianuarie 8, 2010

    Daca in timpul conflictelor armate, pot fi folosite simulatoare de zgomot, pentru a crea diversiuni care sa acopere operatiunea principala si in timp de pace pot fi organizate mici diversiuni atunci cand situatia sociala le impune. Exemplu:
    Daca dezbaterea publica despre buget, pensii, somaj, shaorma risca sa se incinga prea tare, puteti folosi urmatoarea reteta:

    a. alegeti un subiect controversat si un personaj puternic negativ, in legatura cu care poate fi reorientata furia poporului. Omar Haysam ar putea fi o sugestie.

    b. lansati, pe surse o stire care sa reactiveze zvonurile.

    c. institutiile publice sa confirme, vag, un demers juridic.

    d. stimulati dezbateri in media la care sa participe persoane capabile sa se ambaleze emotional, fara sa cunoasca subiectul din punct de vedere tehnic. Incurajati confuziile intre un proiect de tratat propus spre negociere si tratatul finalizat, nu lasati sa se puna problema neretroactivitatii, incurajati adaugarea unor condimente intr-un tratat de asistenta juridica sau de extradare, spre exemplu anumite avantaje economice, in ideea ca atunci cand va fi livrat infractorul se vor adauga si mai multe lazi cu aur oferite ca bonus de statul syrian.

    e. cel mai important : pregatiti backgraound-ul stirii. Nu stirea este importanta, ci repetarea constiincioasa a acestui story. Nu are importanta ca stirea nu are (inca) substanta, acest story este esential pentru a declansa din nou temele pentru dezbaterea publica, semne de intrebare, “baietii Rai” de la Revolutie, “baietii Rai” din politica, etc.

    f. in timpul asta, puteti sa va ocupati lilnistiti de taiatul pensiilor, al salariilor, al locurilor de munca.

  49. 49 Aya noiembrie 11, 2010 la 7:22 am

    @

    Adrian Nastase

    CE FEL DE “MORATORIU”- CE “DATORII” SI CATRE CINE SE PLATESC?
    ATENTIE LA TERMENUL-LIMITA DE “REFORMAREA STATULUI” (DECLANSAREA PRELIMINARIILOR DEZMEMBRARII)- “30- 40 DE ZILE”!

    1. Semnal

    Adresandu-se Parlamentului (dupa ce insistase asupra acestui lucru), Traian Basescu a folosit, aparent inadecvat, cuvantul moratoriu.
    Contextul se referea la solicitarea unui termen de (citez din memorie) “30-40 de zile- nu mai mult” in care- asa se desprindea din discurs- ar trebui ca opozitia da nu mai puna frane pentru trei legi sinistre: salarizarea unica, pensiile si ruinarea invatamantului romanesc (desigur, Traian Basescu nu a prezentat astfel lucrurile). Si bugetul.

    Cei care- din varii motive!- nu sunt “dispusi” sa analizeze “amanuntele” (si ii iau in derandere pe cei care fac acest lucru) s-au grabit sa arate cu degetul catre “greseala” cu precizarea (corecta) ca Basescu a folosit cuvantul moratoriu in loc de “armistitiu”.

    Experienta m-a invatat ca, in pofida unei instruiri mai putin riguroase, Traian Basescu nu foloseste cuvintele in alt sens decat cel real.
    Pe de alta parte, dat fiind trecutul sau (inclusiv cel recent) este imposibil ca Basescu sa nu cunoasca, foarte exact, ce inseamna “moratoriu” (pentru a nu mai discuta de faptul ca termenul care ar fi parut corect in context- “armistitiu”- chiar intra in limbajul militar, care ii e familiar).

    Asum toate riscurile unor posibile atacuri si afirm: prin folosirea cuvantului “moratoriu”- in sensul unei perioade “de 30-40 de zile” timp in care sa devina realitate acele legi- Basescu a lansat un semnal “scapand”, in acelasi timp, o informatie.

    Conform DEX, moratoriu are doua semnificatii, cu acelasi fond (citez):
    1. Amânare pe o anumită perioadă a plății datoriilor unui debitor, acordată de o instanță judecătorească înainte sau după ajungerea lui în stare de faliment;
    2. amânare a plății datoriilor publice și particulare scadente, stabilită prin lege, pe un anumit timp.

    Toate “semnele” de pana acum indica faptul ca de referinta este prima acceptiune.

    Fiind vorba de legi esentiale pentru statul roman (si de obsesiva repetare a formulei “reforma statului”) acel “moratoriu” inseamna perioada premergatoare “falimentului” statului roman.

    Dar, intrucat Romania NU are “datorii” (oficiale!) de platit “in 30-40 de zile” inseamna ca “moratoriu” este un semnificaNt- semnificat fiind un TERMEN- LIMITA pentru faliment!
    Aici, evident, cuvantul “faliment” semnifica prabusire, ruinare (ca stat in sine, ca structura).

    Privind in ansamblu “anuntul” lui Traian Basescu, decriptarea lui este:
    Exista UN SCENARIU care vizeaza Romania, a carui declansare ar trebui sa aiba loc CEL TARZIU in 30- 40 de zile (termen- limita dupa care NU s-ar mai putea declansa- sau, ar fi mult prea greu sau eficienta lui ar fi scazuta, putand fi usor de contracarat).
    Scenariul vizeaza prabusirea statului roman ca structura coerenta- stat unitar- si dezmembrarea lui. Cum asa ceva nu se poate realiza intr-o zi, este clar ca pana la acel termen- limita (sau, la el) ar urma sa fie declansate actiuni care ar avea, clar, inevitabil, acea finaltate.

    ANUNTUL MAI INSEAMNA, insa, evident ca acele actiuni care ar avea ca finalitate dezmembrarea Romaniei NU SE POT declansa fara ca legea salarizarii unitare, legea pensiilor si legea invatamantului sa devina realitate IN VARIANTA AVANSATA DE BOC (abia acum devine perfect explicabila graba lui Boc de “a-si asuma raspunderea” pe Lege invatamantului, care se afla in dezbaterea Senatului- si furia teribila cand Curtea a anuntat ca acel demers este neconstitutional, oprindu-i avantul).

    Desigur, putem cauta- si gasi- explicatii logice pentru aceasta conditionalitate. Dar nu cred ca, in acest moment (vreau sa spun, acum, cand scriu- astazo, maine) acesta este cel mai important lucru.
    Cred ca foarte importanta este rezolvarea “ecuatiei greselii anuntului” lui Traian Basescu- in contextul aparent inexplicabilei grabe a lui Boc de a-si “asuma raspunderea”.

    Devine extrem de explicabila si graba UDMR- altminteri, nefireasca (udemeristii au aplicat totdeauna tehnica pasilor marunti- firesc, pentru atitudinea lor obisnuita, ar fi fost sa se multumeasca, acum, cu un “amanunt” modificat in lege, care sa fie piesa de baza pentru o alta modificare si asa mai departe).

    Devine explicabila si CIUDATA presiune pe care UDMR o face asupra guvernului (amenintarea cu parasirea guvernarii!)- fiind evident ca guvernul, via Boc (de exemplu) ar trebui sa faca presiuni asupra parlamentarilor PD-L pentru a trece legea!

    Dar, este clar ca doar cu sustinerea PD-L ar fi foarte posibil ca legea sa nu treaca (si nu e sigur ca toti parlamentarii acestui partid ar sustine-o). Pe de alta parte, data fiind CORECTA atitudine a parlamentarilor opozitiei (refuzul de a participa la lucrari cata vreme autoarea acelui furt flagrant conduce Camera Deputatilor) acea lege nu are sanse de a ajunge sa fie votata.
    Astfel devine perfect explicabila si imensa presiune- materializata intr-o miscare dezordonata!- pentru modificarea Regulamentului Camerei, astfel incat legile sa se adopte PRINTR-UN VOT NECONSTITUTIONAL (in acest caz, Constitutiia este foarte clara- iar presiunea guvernantilor denota, fara dubiu, disperare!).

    Totul se imbina perfect, sensul este clar, intentia este evidenta- se cunoaste si termenul- limita (dincolo de care chiar nu mai conteaza, pentru respectivii, daca acele legi oribile devin- sau nu- realitate!)- totul pornind de la o “greseala” de exprimare a lui Traian Basescu (probabil, a fost vorba despre o scapare psihanalitica).

    Avem, astfel, si solutia- una de avarie dar, totusi, o solutie pentru ca scopul scenaristilor sa nu fie atins: perpetuarea actualei stari de fapt, din Parlament, astfel incat lucrarile sa fie blocate si acele legi sa nu poata deveni realitate.

    DIN PACATE, LA FEL VA TREBUI PROCEDAT CU BUGETUL.
    Acel “moratoriu” se referea si la buget. Acum, cand tabloul a devenit clar, este evident de ce se doreste adoptarea unui Buget mutlat si mutilant pentru Romania!
    Dar, sa nu uitam ca si bugetul pe 2010 a fost adoptat foarte tarziu (ar fi trebuit sa fie adoptat in octombrie- cel tarziu noiembrie 2009- a fost adoptat in februarie 2010, daca nu ma insel). Se poate la fel si acum!

    2. DIVERSIUNEA REPETITIVA HAYSSAM!!!!!
    A aparut iarasi, cu insistenta, diversiunea “Hayssam vine in Romania”.
    Atrage atentia in mod deosebit faptul ca, de aceasta data, a fost lansata si intarita prin vocea lui Maior (SRI). Stiut fiind ca, in mod normal, sefii serviciilor secrete sunt extrem de discreti (mai ales in chestiuni atat de sensibile cum ar fi presupusa extradare a unui terorist) felul “guraliv” al lui Maior apare ca de-a dreptul nefiresc (spun si acum: identificarea nefirescului furnizeaza informatii esentiale pentru depistarea adevarului).

    O ureche mai putin atenta ar considera ca iesirea la rampa a lui Marior este doar o incercare de sporire a zgomotului sau de atragerea atentiei asupra lui (cu scop de diversiune) celelalte “voci” nemaiproducand efect.
    O minte mai sofisticata ar vedea, insa, in aparitia lui Marior-SRI sub reflector cu o repetitiva “stire” (STIUTA deja ca diversiune) un mesaj la distanta.
    Pentru ce?
    Raspuns: ce a cerut Traian Basescu in Parlament DUPA ce PRIN vocea lui Maior s-a lansat repetitiva”diversiune Hayssam”?
    Un moratoriu de 30-40 de zile!
    Bref, urata meserie au ajuns sa aiba unele servicii romanesti, daca dau semnale la distanta pentru ceea ce semnifica acel moratoriu!
    (Din nou, unica speranta e in serviciile Armatei!).

    Diversiunea Hayssam a mai fost lansata LA INCEPUTUL lui ianuarie 2010.

    Ce se cerea, atunci, sustinut, public (pe diverse voci)?
    1. Se repeta, obsesiv (din anunite directii PD-L- cu “extensii” cunoscute in PSD) o expresie (care suna a gol!) preluata din 2005 “PSD trebuie reformat”;
    2. Din aceleasi directii se auzea “trebuie facuta reforma statului”!

    Citez (de fapt, preiau cu copy/paste) din Jurnalul national – editorialul pe care l-ai publicat in 6 ianurie 2010!!!:

    “Anul reformelor fara fond

    “Săptămâna trecută, spuneam că 2009 a fost un an al realităţii trucate. Această caracteristică tinde să se menţină din anumite puncte de vedere şi în anul în care am intrat.
    (…)
    În spaţiul restrâns al acestui comentariu, vreau să scot în lumină doar două dintre fenomenele care pot apărea în 2010 în acest spaţiu al realităţii trucate.
    (…)
    Primul se referă chiar la partidul din care fac parte. Aţi observat că în aceste săptămâni se repetă aproape identic un scenariu şi un discurs din 2005? “PSD trebuie reformat!” Există voci care ridică din ce în ce mai incisiv această temă. Nu voci care au votat sau vor vota vreodată stânga. Din motive politice, financiare sau aviatice. Oricum, după enunţul în sine al nevoii de “reformă”, nu mai urmează decât o listă de nume ce ar trebui să plece din zona de leadership a partidului. Şi cam atât.
    (…)
    Am menţionat anul 2005, pentru că şi atunci s-a petrecut acelaşi lucru. După ce a câştigat alegerile parlamentare, PSD-ul a fost “stimulat” intens să analizeze sever de ce le-a “pierdut”. Din acel moment a apărut o rană care nu s-a cicatrizat până azi, acel gen de rană care poate apărea când te tratezi de boli pe care nu le ai în timp ce nu le iei în seamă pe cele reale. Astăzi se urmăreşte adâncirea acestei răni, adică slăbirea pe mai departe a influenţei, coeziunii şi capacităţii de mobilizare din cel care a fost, o lungă perioadă de timp, cel mai mare partid românesc. Şi care poate să redevină cel mai puternic partid dacă îşi va reporni motoarele de la bază.

    Celălalt fenomen pe care îl am în vedere e reprezentat de gargara privind “reforma statului”, fetişul politic pe care Traian Băsescu l-a afişat ca obiectiv fundamental al celui de-al doilea mandat. În 2010, obiectivul României ar trebui să fie, evident, ieşirea din criza economică şi combaterea efectelor ei sociale.
    (…)
    La capătul lui 2010 ne putem aştepta la un eşec al luptei cu criza, situaţie în care Băsescu va ridica senin din umeri: nu ştiu, nu era treaba mea, eu mă ocupam cu reforma statului…
    (…)
    Oricum, primul pas de “reformare a statului” a fost făcut: legea pensiilor pentru agricultori, o lege modernă, în conformitate cu standardele europene şi aprobată în unanimitate de Parlamentul cu două camere şi care trebuia să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2010, a fost amânată cu un an sau, cine ştie? Poate că, după ce se desfiinţează Parlamentul, se desfiinţează şi pensionarii…”

    CE AVEA SA SE INTAMPLE “la 30-40 de zile” de la lansarea “diversiunii Hayssam” in ianuarie 2010?
    Congresul PSD!
    Atunci chiar a fost o inclestare teribila intre cei care au “relatii stranse” cu PD-L (printre care si cei de la PSD care au vandut victoria, la prezindetiale, in 2004, aducandu-l pe Basescu la Cotroceni!) si ceea ce ai sustinut, impreuna cu cei grupati in jurul tau.
    Victor Ponta a devenit presedintele PSD (si e foarte bine ca e asa!)- iar “extensiile” lui Basescu au pierdut partida.
    Au existat si victime (deloc colaterale): Cristian Diaconescu a fost obligat de situatie sa-si “arate insemnele” si sa treaca “de partea cealalta”, explicit.

    Iata ca tot ce ai scris in acel editorial se adevareste matematic (ca semnal!).
    Pentru ca NU le-a reusit “reforma PSD”- si presedinte a fost ales Victor Ponta (am spus a caror forte e victoria!) au trebuit sa amane “reforma statului” (in sensul ruinarii, destramarii!).
    (Interesanta relatie: daca nu au putut “reforma PSD” in sensul mentinerii echipei prostanacesti la conducere, nu au putut “reforma statul” in primavara-vara, in sensul destramarii! E nevoie sa spun ca toate aceste ‘imposibilitati” au drept cauza un singur nume, Adrian Nastase? Banuiesc ca nu mai este nevoie sa spun cine trebuia “reformat” din PSD!).

    Au crezut ca pot atinge, totusi, acest sinistru scop (initial intarziat- au sperat aceia- doar cateva luni) inainte de termenul limita.
    Care era acel termen- limita?
    Am aflat acum, cand s-a RELANSAT “diversiunea Hayssam” (care, se observa, a fost si este un mesaj la distanta cu “tinta” clara, de fiecare data):
    MIJLOCUL lunii decembrie- ceea ce, pentru ca totdeauna exista inertie, poate insemna sfarsitul anului 2010- cel tarziu sfarsitul sarbatorilor de iarna, deci 7 ianurie 2011 (Sfantul Ion).

    Cu ce “coincide” acea perioada in care se afla termenul- limita?
    Cu perioada de mare efervescenta si “tensiune”- as spune, recurenta- a “retrairii” momentelor revolutiei (de la Timisoara- 16 decembrie- pana la Bucuresti- 21-22 decembrie).

    Scriai in finalul “Micului tratat de dezinformare” (post publicat pe blog in 8 ianurie 2010- pe care l-am citat integral in mesajul meu pentru cel care semneaza “Intrecere”)- citez:
    “acest story este esential pentru a declansa din nou temele pentru dezbaterea publica, semne de intrebare, “baietii Rai” de la Revolutie, “baietii Rai” din politica, etc.”

    q.e.d.

  50. 50 Aya noiembrie 11, 2010 la 8:15 am

    @

    Eugenius

    Citez din textul tau (noiembrie 10, 2010 la 7:31 pm):

    “Felicitari pt pozitia ponderata a PSD in raport de “revelatiile” lui Antonescu din ultimul timp!”

    Alatur felicitarile mele!

    In privinta lui Crin Antonescu: stiu ca (sursele sunt din interiorul PNL) este stimulat in acesl sens, cu rea credinta. Primul vizat de acea rea credinta este chiar el.
    Daca va mai avea multe “revelatii” de gen, gruparea care are cap-compas fotoliul de presedinte al PNL (exact cea care il stimuleaza!) va avea un pretext solid pentru a solicita (si obtine) inlocuirea lui din functia de presedinte al liberalilor.
    Motivul? Bulversarea actiunilor opozitiei.

    Culmea este alta.
    Tocmai respectiva grupare este cea apropiata de PD-L (lui Crin Antonescu i se pot reprosa multe- dar sub nici o forma ca ar fi apropiat de PD-L sau de Traian Basescu!)!
    Daca indivizii in cauza vor reusi aceasta miscare dibace (pe “mana”- ca sa nu spun gura- lui Crin) abia atunci este posibil sa avem o alianta PD-L- PNL (totusi, nu in orice conditii; ar intra la guvernare alaturi de oamenii lui Vasile Blaga- cel care a construit o “miscare”, deocamdata doar ca atitudine, din care fac parte intelectuali cu viziuni foarte apropiate de ale lui Nae Ionescu; sa speram ca nu vom repeta istoria- ma refer inclusiv la cea intebelica).

    Concluzia: Crin Antonescu ar trebui sa se gandeasca de 100 de ori inainte de a rosti acele cuvinte nepotrivite cu situatia (si, cand se refera la Adrian Nastase- care, dupa cum singur precizeaza, nu poate fi acuzat de lipsa de deschidere fata de PNL, dimpotriva- chiar total neadevarate).

    Daca Crin se va mai lasa mult dus de val, “anumiti liberali” il vor inlatura de la sefia PNL, pentru a instala, acolo, un om confortabil pentru alianta cu PD-L (stiu si cine este- dar prefer sa nu tulbur apele dand nume).

  51. 51 Ghita Bizonu' noiembrie 11, 2010 la 9:02 am

    Aya

    si ma rog cine i-a pus pe mai marii PSD sa puna botu (daca termenu pare prea dur – ratul ) la “reforma” PSd ceruta imperios de CTP, RL, Alintza Lippidi si et caeteri ejusdem farinae ?
    Nu cumva dorinta de a mai “schimba” electratul lor ? Cu unu mai orasesenc , mai cult mai dcurat si mai uscat ?
    Padon retrag ratul – pocu in gnl este prea destept …

  52. 52 Aya noiembrie 11, 2010 la 8:27 pm

    @

    Ghita Bizonu

    Chiar imi este greu sa inteleg ce se petrece cu tine.

    Acea referire a mea la falsa “reforma PSD” (care a dus la drumul catre un dezastru politic evitat in ultima secunda- februarie 2010- deloc usor, prin inlaturarea gruparii mizerabile care il scosese in fata pe Prostanacul pe post de marioneta) era doar un element de analiza, in context.

    Cum de “vezi” doar acel amanunt si te opresti numai asupra lui, parand a ignora concluzia, care e cutremuratoare?

    Concluzia grava, importanta, este pericolul care planeaza acum asupra Romaniei- dezmembrarea teritoriala- si strigatul de alarma pentru a salva, in extremis, totul. Putem- mai ales ca stim termenul limita (30- 40 de zile).

    Ce se intampla cu tine?
    Cum de vezi doar “un tufis” (nici macar un copac) cand ar trebui sa observi ca trebuie salvata padurea pe cale sa fie cuprinsa de valvataie?

  53. 53 eugenius noiembrie 11, 2010 la 11:44 pm

    @Aya
    Interesante ideile privind comportamentul ciudat al lui Antonescu ! Va aduc aminte ca “evolutia” sa dateaza de la cealalta motiune cand, si-a incheiat alocutiunea , agresiv si neasteptat, nu impotriva lui Boc ci in directia lui V. Ponta ! Cred ca nu mai e vorba de o despartire a apelor ci de inceputul cedarii in fata unor presiuni facute de ” grupuri de interese” – asta, ca sa pastrez sintagma !

  54. 54 Aya noiembrie 14, 2010 la 7:37 pm

    @

    Eugenius

    De atunci (mai exact, din perioada imediat premergatoare celeilalte motiuni) dateaza si “jocul” pe butoanele psihologice ale lui Crin.


Lasă un răspuns

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s






Arhiva


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 4,431 other followers