Ce PROBLEME ne aşteaptă în 2011 ?
- Problema adâncirii recesiunii – Fără măsuri de relansare economică şi de creare de locuri de muncă, ne aşteaptă cădere economică şi în 2011, de -0,5%.
- Declaraţiile autorităţilor guvernamentale şi ale FMI sunt optimiste în legătură cu creşterea economică şi cu deficitul bugetar din 2011;
- Cum va reuşi statul să îşi reducă deficitul bugetar cu încă 2,4% din PIB (în 2011 faţă de 2010)?
- Declaraţiile reprezentanţilor FMI sunt „hazardate”: ei declară că nu vor urma alte măsuri de austeritate în 2011, dar totodată anticipează scăderea cheltuielilor bugetare cu aproximativ 3,5 mld euro în 2011 faţă de 2010?!
- FMI a remarcat că majorarea taxelor nu are impactul aşteptat în România (din cauza evaziunii fiscale), astfel că ne va impune reducerea cheltuielilor; în niciun caz, nu va fi anulată reducerea salariilor bugetarilor cu 25% în anul 2011.
- Problema sufocării mediului economic. Economia românească este în moarte clinică. ECONOMIA ROMANEASCA ESTE SUFOCATA. IMPACTUL REDUS ASUPRA VENITURILOR LA BUGET ADUS DE CRESTEREA TVA LA 24% DEMONSTREAZA ACEST LUCRU. CAND S-A LUAT MASURA CRESTERII TVA, VLADESCU A AFIRMAT CĂ SE MIZEAZA PE INCASARI DE 3,5-4 MILIARDE RON IN PLUS LA BUGET. LA RECTIFICAREA DE AZI, S-A LUAT IN CONSIDERARE IPOTEZA A PLUS 1,4 MILIARDE RON LA BUGET DECI 35% DIN SUMA PROGNOZATA OFICIAL.
- Problema supraîndatorării. Guvernarea portocalie a trecut de la creşterea pe consum şi importuri din perioada 2005-2008 la creşterea pe datorie. România are nevoie acum de 10 miliarde euro pentru că tb să achite cele două vîrfuri de datorie din septembrie 2010 – 3, 2 mld euro şi din decembrie 2010 – 2,4 miliarde euro şi pentru a suplini bugetele din sănătate, agricultură etc care s-au terminat din luna august plus pentru a plăti pensii şi salarii. Anul viitor România tb să plătească 13-14 miliarde euro serviciul datoriei plus dobânzi.
AM LĂSAT ECONOMIA ROMANEASCĂ IN 2004 LA 18% DIN PIB. Ajungem in 2011 la 42% din PIB peste limita de sustenabilitate calculată tot de FMI la 36% din PIB
CAT VA AJUNGE DATORIA PUBLICĂ DIN ROMANIA IN 2012?
- Problema ţintelor false. Dacă nici acum nu ne-am îndeplinit condiţionalitatea privind arieratele, cum putem spune că am îndeplinit ţinta de deficit bugetar? Pe ce se bazează creşterea de 1,5-2% pentru anul 2011 luată în calcul de FMI şi autorităţile române? Ne bazăm pe consumul intern, pe exporturi şi pe investiţii pentru a reveni pe creştere în 2011. Cum va creşte consumul intern în condiţiile în care mediul privat de-abia supravieţuieşte, bugetarii vor avea minus 25% şi în 2011 şi se discută şi despre tăierea pensiilor şi disponibilizarea a 120.000 de bugetari anul viitor? Cum vor creşte exporturile când UE nu şi-a revenit încă decât lent, când toate ţările UE adoptă programe de austeritate care presupun micşorarea cererii agregate? Vezi aici ultimul exemplu, cel al Italiei, care a adoptat un pachet de austeritate de 25 miliarde euro bazat pe îngheţarea salariilor bugetarilor pe 3 ani, creşteri de impozite şi taxe etc Nu vi se pare ciudat să mizăm în continuare pe investiţii după ce timp de 20 de ani clamăm acest lucru şi nu am făcut nimic? Ce plafon s-a stabilit la achiziţiile publice, una dintre cele mai mari supape de risipă a banilor publici? Pentru că aici avem un alt punct critic. Cum să cred că acest criteriu va fi respectat în condiţiile în care în bugetul pe 2010 s-a stabilit reducerea cheltuielilor pentru bunuri şi servicii cu 15,18%, în timp ce după primul semestru reducerea este de numai 1,7%?!
- Problema veniturilor mici. 98% din numărul total al pensionarilor pensionari câştigă mai puţin de 1500 de lei lunar; Jumătate dintre bugetari câştigă cel mult 1000 de lei net lunar, iar 67% dintre bugetari (educaţie, sănătate, administraţie) câştigau cel mult 1400 de lei; în administraţia publică, 75% dintre anagajaţi, în învăţământ 64%, iar în sănătate 65% dintre anagajaţi au câştigat cel mult 1400 de lei;
- Măsurile de austeritate vor determina creşterea automată cu aproximativ 400.000 a românilor situaţi sub pragul sărăciei (estimat a fi aproximativ 480 de lei);
- Rata sărăciei (ponderea românilor care câştigă mai puţin decât pragul sărăciei, care este 60% din mediana veniturilor) va creşte de la 18,5% în 2009 la 22% în 2010.
- Problema sărăciei şi polarizării sociale. Conform Academiei Române, impozitarea sau reducerea pensiilor cu 15-16% va readuce familiile de pensionari la nivelul anului 1990 (în funcţie de pragul de sărăcie absolută);
- Rata sărăciei (înainte de transferuri) în Ro 25%, fiind a doua ca mărime în UE, faţă de media europeană de 18%.
- România a devenit a doua ţară a UE din punct de vedere a inegalităţii veniturilor (raportul dintre cei 20% din populatie cu veniturile cele mai mari si cei 20% cu veniturile cele mai scazute, excluzând autoconsumul); în România raportul a fost de 7 in 2008, faţă de 5,9 în Grecia, 3,6 în Ungaria, 6,5 în Bulgaria;
- In 2008, România a înregistrat cel mai mare procent al angajaţilor situaţi sub pragul sărăciei. Rata sărăciei a fost de 17% în România, faţă de 8% media comunitară, 5% în Ungaria, 7% în Bulgaria şi 4% în Cehia.
- In 2008, România a fost ţara cu cea mai mare rată a sărăciei în rândul copiilor. 1 din 3 copii se situau sub pragul de sărăcie (venitul familiei pe fiecare memebru de familie era mai mic de 480 de lei). In UE rata sărăciei în rândul copiilor a fost de 20%, în Germania de 15%, în Grecia de 23%, în Bulgaria de 26%, iar în Ungaria de 20%.
- In 2008, 42% din populaţia din România nu putea face faţă unor cheltuieli financiare neprevăzute (sau unei reduceri neprevăzute a veniturilor). In acest context se va majora numărul restanţierilor/datornicilor din sistemul bancar. Nivelul este superior mediei europene de 34%, nivelurilor din Grecia, Spanbia, Portugalia (27%) şi inferior mediei noilor ţări membre (48%).
- Intre 60-70% dintre familiile în care cel puţin un membru este bugetar se vor afla în situaţia în care nu-şi vor mai acoperi nevoile curente de consum, faţă de 25% în present.


Berceanu are sincoppe cu autostrada Deva -Orastie…N-a primit hartiile…
Domnul TOM GALLAGHER scrie (http://www.romanialibera.ro/opinii/comentarii/vidul-de-dupa-23-august-197172.html ) despre “Vidul de după 23 august”. Într-adevăr, a existat un vid accentuat de voinţă politică românească după 23 august 1944. Dar sursa vidului de afirmare a voinţei politice româneşti se află în refuzul ţărănistului Iuliu Maniu de a prelua preşedinţia Consiliului de Miniştri pe 24 august 1944. Şi astfel a venit Petru Groza …
Moody’s tocmai avertizeaza ca politicile de austeritate risca sa reduca ratingurile tarilor care au apelat la astfel de politici.Iar eu inteleg ca asta se bate cumva cap in cap cu cerintele FMI.Cine are dreptate?
In anul 2008 Comisia Europeana a atras atentia Romaniei asupra dezechilibrelor macroeconomice. Cui i-a pasat?
In 2009 dezechilibrele s-au acutizat. Cui i-a pasat?
In 2010 bugetarii si-au vazut salariile expoliate legal, fara ca reglementarile interne si conventiile internationale in domeniul muncii sa fie respectate. S-au diminuat veniturile cu 25% fara ca timpul de lucru sau atributiile sa le fie reduse cu 25%.
Constitutia Romaniei prevede la art.41 alin.(5): “Dreptul la negocieri colective în materie de muncă şi caracterul obligatoriu al convenţiilor colective sunt garantate” iar la art.42 alin.(1): “Munca forţată este interzisă.”
Si ce daca spune Constitutia! Cui ii pasa? Muncim 8 ore si chiar mai mult, facem ore si activitati suplimentare cu salariu de 75%.
Ei, si? Cui ii pasa? Legile in Romania sunt calcate azi in picioare, nu exista, guvernantii fac ce vor, ei sunt legea, ei sunt autoritatea.
Guvernantii au drept de viata si de moarte asupra noastra, ei dicteaza dupa bunul plac, ei fac si desfac.
Ar trebui ca tot omul sa dea guvernul in judecata pentru toate incalcarile de lege, abuzurile si abuzul de lege si sa cheme si pe domnii ministrii in solidar, sa raspunda ei moral, material si penal pentru toate actiunile lor care sfideaza legea.
Atata timp cat LEGEA nu este respectata, Romania nu exista!
Exista doar guvernanti si plebe.
@ M. Voicu, @Ghita Bizonu’
Hai să procedăm metodic în discuţia noastră despre mineriade. Să începem cu prima mineriadă, aceea din 30 ianuarie 1990, parcă.
Fara indoiala, aceste statistici putin spectaculoase erau previzibile, atunci cind puterea a insistat pe implementearea de politici de austeritate. Ratiunea? Si alte guverne de dreapta implementeaza masuri de austeritate. Ganditorii nostri economici au ramas in transa incantarilor despre reducerea cheltuielilor si a statului minimal.
Pentru ca saracul Paul Krugman nu are prea mult fani printre cei ce dezbat articolele domnului Nastase, am cautat si alte opinii exprimate de capete mult mai luminate ca al meu, ca sa nu mai fiu acuzat de “prejudecati”. Si am gasit, culmea, tot un laureat al premiului Nobel, Joseph E. Stiglitz , Profesor la University of Columbia. Sper ca acesta sa ii fie simpatic lui florin m, nu de alta dar in curind cred ca epuizez lista de laureati Nobel in economie.
Profesorul Stigliz, vorbind despre “fetisimul despre deficit” al guvernelor de dreapta:
“Deficit fetishism never makes sense – the national debt is only one side of a country’s balance sheet. Cutting back on high-return investments (like education, infrastructure, and technology) just to reduce the deficit is truly foolish, but especially so in the case of a country like Australia, whose debt is so low. Indeed, if one is concerned with a country’s long-run debt, as one should be, such deficit fetishism is particularly silly, since the higher growth resulting from these public investments will generate more tax revenues”
Poate ca Romania este departe de Australia, si foarte diferita economic, dar cind e vorba de a alege intre austeritate si pachet de stimul, Australia a fost prima tara care a creat un pachet de stimul economic, care a ajutat-o sa iasa, tot prima, din recesiune.
http://www.project-syndicate.org/commentary/stiglitz128/English
Domnule A.Nastase,
Ma feresc sa fac analize comparabile, asa cum se straduiesc multi dintre prea inteleptii mei colegi.
Nu doresc sa calific analizele economice sau politice ale acestora ca pur narcisism blogocritic ,sau ca o psihoza a blogarului atotcunoscator , deoarece cred ca in spatele exeritiului respectiv stau oameni bine intentionati, inteligenti ……..dar atat.
Nu trebuie sa fi super-elita ca sa-ti dai cu parerea in cazul unei prognoze , mai ales asupra unei Romanii desculte condusa de Basescu si o spun ca sa auda si Harabula.
Vorbind de prognoze am apleat la memoria, se vede, scurta a unui coleg, cerindu-i sprijinul , pentru confirmarea lui Vasile pe post de “mafalda” ,atunci cind ei,dansii plini de entuziasm atacau PSDeul si pe Nastase de multe greseli ,faradelegi mare parte indreptatite privind doar prin spectrul simplist ,opac sau optuz al unei schimbari nefaste intr-un moment care cerea continuitate.Eu am incetat orice critica de altfel corecta , incerind sa conving pippidele , de pericolul care ne paste prin alegerea lui Traian Basescu.
Dupa ce Traian a ajuns imparat am cassandrit si realegerea lui ,precum o serie de nenorocir provocate de capriciile naturii.
Toate s-au adeverit , capriciile naturii au fost parca mai multe si ar fi vulgar sa-l acuz acum pe Traian ca nu si-a regularizat riurile asa cum a promis,de fapt raiuri a caror regularizare ar fi intrat in atributiunile lui Stefan cel Mare……zis si Pinalti…amic bun cu Traian, impartitor si el al energiei electrice sau al binefacerilor aduse de traficul de influenta al puterii as fi bucuros sa cred ca intr-un fel am scapat dar trebuie sa va reamintesc ca anul 2011 va fi cel mai greu an al
locuitorilor acestei tari, asa ca romani fiti tari. mai ales ca o mare parte, o foarte mare pare sunteti si bletemati…..de Vasile….
Tot asa pot spune ca ghinionistul 2013 va fi un an norocos romanilor ,asta numai pentru ca mama natura si tata Traian isi vor fi spus ultimul cuvint sau au fost suspendati pe viata!
Repet mesajul meu “repetabil” Dl. Nastase de nenorocirile prin care trec romanii sunteti si dumneavostra vinovat, ce face dl. Ponta sau ce nu face dl. Antonescu nu sunt de nici un ajutor romanilor!!
Cred ca “ai nostri” au o alta viziune despre “sufocarea economiei”. Un exemplu recent din China, unde exista un ambuteiaj de 100 km (si 9 zile sa il parcurgi) pe un drum spre Beijing a adus nenumarate beneficii pietei libere, unde “capitalistii” chinezi au putut obtine un profit de citeva ori mai mare vinzind produse la supra-pret (apa, mincare) si servicii (masaj, servicii igienice) conducatorilor auto. Deci, e mai profitabil sa nu ai drumuri, decit sa le ai, sau cel putin e tot profitabil
Extrapolind, lipsa de servicii in sanatate va insanatosi industria vracilor. Lipsa serviciilor de educatie va duce la dezvoltarea agriculturii, pentru ca la sate copiii in loc sa mearga la scoala, vor fi acum trimisi cu vacile peste zi. La oras, va inflori si industria penitenciarelor si va fi nevoie din ce in ce de mai multi politisti, judecatori. Un beneficiu pentru justitie.
http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-pacific-11062708
@ Dle Nastase,
Analiza prezentata este inca optimista, s-au omis arieratele! Acestea numai, updatate si fictive dar reale, reprezinta bine peste jumatate din PIB, azi. Probabil FMI-ul n-a fost informat de amploarea lor…
Important este insa ca in timp ce sportivii romani dadeau dovada de eroism castigand medalii in Singapore, pe tatami-ul din fata celebrei sali de sport Ciresica din Neptun, campionul en-titre, Basescu T., 59, 5dan, neinvins de sase sezoane, si-a aparat titlul in fata non-challanger-ului Chitic, un avocat contribuabil de mana a doua, care nu a consimtit la insusirea apelativului “dobitocule”, oferit gratuit.
Victoria, obtinuta nu prin KO, nu la puncte, nu prin cumparare ori tradare ci numeric (!), s-a scris sambata 24.00 EET in nocturna, dupa ce campionul, vizibil marcat, se antrenase deja 16 ore in sala.
Energia sa debordanta, aplicata extrem de rapid si tehnic, se pare ca este in crestere datorita intaririlor ce incep a-i sosi prin repatrieri fortate.
Organizatorii, din patriotism local, au ales sa aplice legea Omertei.
Consecutiv, walkyriile Walhallei in frunte cu Nutzi, din umeda admiratie, vor reprosa sotilor ca nu-s barbati, acestia nesarind instantaneu la caft. Argumente de genul: “Mamicule, eu nu am SPP-isti cu mine!” vor fi intransigent respinse.
Campionul urmeaza sa se refaca o saptamana zacand cate 16 ore pe zi dupa sedinte de inot, pe bani publici anterior donati sinistratilor, adica va astepta tupilat sa vada cum iese. Daca walkyriile TV nu-l salveaza, atunci in extremis, dna Maria va prelua lucrarea depanand pe un post de larga audienta intamplari casnice graitoare, cum este cea cu paianjenul surprins in bucatarie si salvat prin aruncare pe fereastra de catre crestinul Moise, ceea ce denota, nu-i asa, empatia sa fata de ganganii si nevertebrate -pe care o stim- laolalta cu antipatia fata de mamifere, caini comunitari si oameni de mana a doua pe care le extermina la nivel de populatii -pe care o simtim unanim.
“Plecati pana nu va caftesc pe toti!” pare sa fie mesajul campionului.
Noi propunem forurilor sportive din Romania nominalizarea sa la titlul de Sportivul Anului 2010 si atribuirea unei compensatii de exceptie, impozabile.
Nu putem insa incheia relatarea fara a observa ca daca in locul lui Bush s-ar fi aflat campionul roman la faza cu pantofii, ziaristul, factor potential de destabilizare, ar fi primit cu reciprocitate pantofii prezidentiali in zbor razant iar televiziunile n-ar fi inregistrat nimic. Fie si numai pt astfel de motive, George Bush n-a primit titlul sportiv pe care il solicitam romanului.
Domnule Nastase ce parere aveti de “invitatia” pe care Dragnea a adresat-o astazi lui Cati Andronescu de a prelua presedentia organizatiei de femei… daca mai nou presedentiile sunt pe invitatii spuneti-ne si noua, ca sa nu ne mai batem capul cu conferinte, actiuni, alegeri etc., ne apucam de cursuri de modellling, samba samd
Se spune ca doamna Andronescu ar fi refuzat oferta, totusi cum mai puteti avea incredere in Liviu Dragnea?
Ce mai asteptati sa o invite si pe Anna Birchall, ca e mai sexy, si tot a venit odihnit din concediu din Brazilia?
Dle Nastase, din cate se aude, astazi a avut loc o intalnire intre sindicalistii din transporturi si PSD; se aude ca Dragnea i-a asigurat pe sindicalisti de sprijinul sau….Adrian Nastase, Victor Ponta, Iliescu, nu mai exista, a preluat Dragnea partidul ?! Mare sarla omul asta, seamana din ce in ce mai mult cu Basescu si celebrul “Petre, esti cel mai bun!” Restul (e tacere) se cunoaste…..
@A.N.
Nu uitati in viitoarea campanie electorala sa le reamintiti celor care functioneaza ca PFA, ca incompententii lu’ boc ii pun pe drumuri luna de luna in cel putin doua locuri (pensii si somaj) si dupa aia mai au de mers inca in vreo 2 locuri (ANAF si Sanatate).
Pentru ce trebuie sa mergi in 4 locuri ca sa dai bani la stat?!?
De ce nu se poate merge intr-un singur loc? Cel putin in Bucuresti e dezastru.
Poate in Alexandria se descurca omul mai usor ca-i orasul mic dar in Bucuresti trebuie sa-ti iei zile libere, mai ales daca activtatea PFA este o alta activitate, persoana respectiva fiind angajata cu norma intreaga si are un serviciu normal, unde se supune unor reguli ca orice angajat.
@ Paulélé , Paulélé !
Păi ce faci , fratele meu ?! În loc să rămâi la domeniul tău de expertiză , adică economia , împreună cu taxa aia progresivă cu care mi-ai mâncat sufletul , te băgaşi la evaluări politico – psihologice , adică acolo unde eu sunt …sunt mare , domle ! Alfa şi omega analizei ! M-ai văzut plecat în concediu şi ce ţi-ai spus , ia să mă joc eu niţel pe terenul lăsat liber de contele ! Acum ce te faci că te-am prins taman când făceai ” analiza ” !!! personajului Băsescu ! Paule ,Paule ! Ştii că-mi eşti simpatic , de data asta te iert ! Pentru un începător analiza ( cu greu îi spun “analiză ” ) nu este chiar un dezastru . Nu o să fac critică pe text , ţi-am spus , am eu o slăbiciune pentru tine ( în pofida intenţiei tale de a-mi lua banii din buzunar cu impozitul tău ) , ce te rog este să mă urmăreşti şi să înveţi . Ca de la discipol la magister .
Aaa , să nu uit , nici vorbă de palmă , am fost eu acolo . Dar dacă nu mă întreabă nimeni , tac şi eu chitic …
La final , uite o temă pentru acasă : cu câte procente urcă Băsescu dacă mai apar zece la televizor cu pretenţia că au încasat o palmă prezidenţială şi cu câte procente urcă dacă apar cinci care o să pretindă că au luat un cap prezidenţial în gură ? Ei , acum să te văd . Atenţie la variabilele x şi y ( adică televiziunile mogulilor ) , z -etul fiind constant . Cine-i z ? Chiar mură-n gură , mai află şi singur …
@Doru Coarna
As avea si eu cateva comentarii in cazul Basescu – Chitic:
1. eu n-am apucat sa le zic presedintilor Ion si ….cum naiba il cheama ?..
zi sa-i zic….ala cu cioc ce s-a crezut presedinte…ala dintre Ion2 si Ion3
…M I L U ‘ ! mai, fir-ar mama lui…..asa, deci, n-am apucat sa le zic: “sa va fie rusine baaaaaiiiiiii !!!!! nenorocitilor !!!! care sunteti voi zdrente !
2. Presedintele Basescu a afirmat: “cei ce au votat cu Prostanacu’ sunt dobitoci ! ”
3. Presedintele Basescu are, iarasi, dreptate.
3.
INTEGRALA DE LA RÃSÃRITUL LA APUSUL SOARELUI
@ AN: “Nu vi se pare ciudat să mizăm în continuare pe investiţii după ce timp de 20 de ani clamăm acest lucru şi nu am făcut nimic?”
* * * Investiţiile determinã starea economiei, şi s-a clamat cã ea merge bine cât timp investiţiile s-au fãcut cu efortul statului iar beneficiarii au fost privaţi, Non tutti, ma buona parte – în re-traducere : nu toţi, ci doar “aleşii”, aristocraţia – the true support of a monarchy. Rãul s-a adâncit când investiţiile (care trebuie sã fie cheltuieli pentru câştig) au fost compromise de : (a)-batjocorirea muncii trecute prin devansarea cheltuielilor pentru pensii de cãtre cheltuielile pentru venitul minim garantat fãrã aport social – pentru Iraţiunile politice, ca şi (b)-prin achiziţiile publice – cu scene şi alte supape de risipă a banilor publici, la care, simtomatic… “ne-a stat şi ceasul aurit”?
@ AN “România a devenit a doua ţară a UE din punct de vedere a INEGALITĂŢII VENITURILOR (raportul dintre cei 20% din populaţie cu veniturile cele mai mari şi cei 20% cu veniturile cele mai scãzute, excluzând autoconsumul); în România raportul a fost de 7 in 2008, faţă de 5,9 în Grecia, 3,6 în Ungaria, 6,5 în Bulgaria.”
* * * Asemenea dezechilibru este mai mare decât în ţãrile cu economie capitalistã consolidatã, dar şi decât în socialism – unde curba domnului Gauss era sãnãtos aplatisatã, deci nu numai economic, ci şi socialmente stãm mai rãu. Aici, atât !
În al doilea rând îi salut pe toţi prietenii şi admiratorii mei de pe acest blog . În primul rând îi salut pe toţi duşmanii mei , fără de care aş fi avut senzaţia că ar fi ceva de capul meu . ( M-a apucat modestia în concediu !! ) Fără de care aş fi convins că sunt genial .
În al treilea rând sunt dezamăgit . Am avut o vagă speranţă că blogul se va prăbuşi fără mine , va face un fel de implozie după care se va transforma într-o ciorbă fără sare şi piper pe care nu o va consuma nimeni … Ce şoc ! 3.500.000 de accesări …Plus că toată lumea ori se ceartă ori se pupă , ce mai , blogul paralitic pe care îl speram să-l găsesc la întoarcere pare mai vioi ca niciodată . Concluzia amară ? Înclin să cred că dacă există blog fără mine e posibil să existe şi viaţă după moarte .
P.S. Aţi împărţit găştile ? Eu unde am ajuns , unde m-aţi pus ? Mă gândeam că , dacă nu vă supăraţi , aş putea activa în amândouă , pot fi şi contele şi lăcătuşul priceput , tot sunt expert în tot soiul de schizofrenici .
Acuma trebuie să mă scuzaţi , sunt obosit , doar e concediu . Ca tot românul , de abia aştept munca să mă odihnesc niţel . Aţi observat şi voi trăsătura asta fiziologică , aş putea spune filozofică , pur românească ?
Pesedista: cum, dl Dragnea nu vrea sa fie presedintele organizatiei de femei?
@ Anonimul veneţian
Îmi pare bine că te-ai lămurit .
Aa , să ştiţi că n-am venit cu mâna goală , v-am adus şi nişte cadouri :
Pentru românii verzi şi patrioţi , un slogan energic :
” László Tőkés nu úita , că Ardeälul nú-i a ta .”
Pentru cei antiBăsescu : Nu prea ştiu ce s-a mai întâmplat în ultimele zile dar , desigur ,
@ Dragos,
Nu pricep nimic de suparare ca am scris incorect “intransingent”, insa daca-ti face bine sunt deacord cu abordarea ta, nu si cu mesajul.
Nu-l poti compara pe Ion cu Traian, nici macar pe Milu’, omu’ nu poate fi comparat decat cu el insusi, atat e de special. Dar tu o stii.
Le-ai fi putut striga si lor, gratuit desigur, dar sigur nu mancai bataie, nu-ti disparea telefonul, nu te vizita DNA-ul, insa nici nu aflai cum se face, nu traiai aventura, intelegi? Acum daca n-ai incercat cu primul presedinte al Romaniei (la propriu) din frica, poti incerca aventura cu ultimul (la figurat). Dar antreneaza-te Dragos, avem prea putini bloggeri pt a ne permite sa pierdem vreunul.
Succes si sa ne spui cum ti-a fost cand vei incasa “dreptatea” aia care te va expedia direct in diaspora…
Na, că a plecat cadoul fără felicitare …
… dar , desigur , Băsescu e vină .
Bucuroşi de cadouri ?
@A.N.
si urmeaza sa platesc trimestrial.
Imi cer scuze, vizati erau cei cu venituri din drepturi de autor, etc.
Eu sunt cu consultanta, ca de 1 luna m-am facut si PFA
M-a lamurit si pe mine contabila acum juma’ de ora.
Voi vedea ce si cum in septembrie. Oricum, e sub orice critica sa pui contribuabilii pe drumuri in toate partile orasului in loc sa-i aduni naibii pe toti astia mici intr-un loc unde sa-si plateasca si ei ce au de dat acolo, ca astia tot dau ceva, CFR-ul nu prea da…
Domnule Nastase,
cred ca e pierdere de timp tot explicand si iar explicand…..nu vedeti ca NU se vrea???
…. nu inteleg cum de “romanul”….. asa cum ii place Presedintelui sa vorbeasca despre mine, sau altul….. mai rabda………nu inteleg pana cand si cat????
Nu merita sa faceti scoala cu ei………..pentru ei scoala n-are valoare…………ei stiu ca scoala “scoate tampiti” (si fac tot posibilul sa demonstreze ca ase e)……..offfffffffffffffffffffffffffff
,…hmmm pragul de saracie absoluta ziceti ?
Eu sunt convins ca dl. Nastase, ca adversar politic acut al lui Basescu si PDL, nu poate scapa ocazia prezentarii unor statistici astfel incat sa sune precum prohodul eceonomiei si societatii romanesti.
Statisticile, se spune, ca si Biblia, pot fi citate pentru a demonstra orice.
Ridicand insa ochii din hartii si uitandu-ne in jur, trebuie sa constatam ceva: lucrurile se stabilizeaza. Masura cresterii TVA a fost poate o prostie, insa sa cobori TVA ul, ca si orice alta taxa, este oricand usor, cand se constata ca nu produce efectele scontate. Iar in rest, guvernul Boc stralucind prin absenta oricaror masuri asa zis anticriza, a reusit ceva, involuntar: o ajustare a economiei, care nu a primit stimulente artificiale, cu exceptia unor mici subventii europene si a trebuit sa se adapteze si sa se dimensioneze corespunzator. Daca Guvernul nu s-ar fi indatorat prosteste, (datorie ce ne va costa scump in viitor), pentru a acoperi deficite pe care nu le-a anticipat pentru ca habar n-a avut pe ce lume se afla cand a fost investit,( probabil ca se pregatise gospodareste doar pentru pradnicia habituala, doar erau la rand), nu am fi avut mari probleme sa ne revenim.
Problema Romaniei nu sunt pensiile mici ori rata de somaj., acestea sunt doar efecte.
Orice incercare de a trata fiscal aceste probleme, inseama sa pierzi din vedere esenta. Problema Romaniei este capacitatea scazuta de a genera bogatie coroborata cu statutul de stat social pe care si l-a autoproclamat si asumat. Adica, statul s-a apucat sa garanteze oamenilor ca le va da, fara sa aiba cea mai mica idee daca va avea cum, ba chiar actionand ulterior relativ hotarat astfel incat sa fie aproape imposibil sa se tina de cuvant. In intreaga politica economica din Romania de dupa 1990, despre asta este vorba. Un om rational va incerca intotdeauna sa nu angajeze cheltuieli despre care nu este sigur ca le poate plati. Un stat rational ar trebui sa faca acelasi lucru. Mai intai veniturile, abia apoi cheltuielile. Nu conteaza ca cei bogati mai fac si altfel. Ei au o avere de tocat si isi mai vand si influenta. Este prosteste si asta, dar ar fi trebuit sa fie treaba lor. Dar cu siguranta Romania nu era si nu este in aceasta situatie.
Nu as fi vrut sa ajung iar sa polemizez cu Karakas, o sa para ca am un fix, dar ma intrebam zilele trecute, oare cand o sa ajunga si la Stiglitz. Parea logic sa fie doar o chestiune de timp si asa a si fost. Keynes a murit, traiasca Keynes.
Una dintre teorille lui Stiglitz este ca problemele sunt generate si nu rezolvate de politicile de austeritate. Asta probabil ca place celor care chiar cred ca, asa cum spunea Keynes, se pot face bani din piatra.
Politicile de austeritate dezvaluie de fapt ca nu mai este mare lucru de investit, atunci cand si perdeaua de fum a cheltuielilor guvernamentale dispare.
Dar subiectul este prea vast pentru o simpla postare, asa ca am sa mai amintesc doar lui Karakas ca lista economistilor laureati cu premiul Nobel nu se opreste la cei doi, (poate doar lista lui personala – favorites, you know) ; Milton Friedman si Friedrich von Hayek sunt alte doua nume celebre. Desi ii apreciez pe amandoi, in special pe Hayek , cu Friedman avand anumite probleme, nu m-am referit niciodata la ei in aceasta calitate tocmai pentru ca nu mi se pare relevant pentru a sustine o afirmatie sau alta.
Si am sa mai adaug un singur lucru : daca o teorie economica s-ar fi verificat doar prin gradul ei de popularitate, la ora asta eram toti plictisiti de bogati si de asistati, traind fara de griji in bratele unui stat pleznind la randu-i de sanatate, preocupati doar de urmatoarea vacanta si de stiucile domnului Nastase, pentru care profit de ocazie sa-l felicit aici.
Dle Prim Ministru
Cum este posibil ca recalcularea si implicit reducerea cu peste 50% sa se faca numai pentu pensiile celor care au activat in armata ? Ordinul privind metodologia de recalculare a pensiilor a fost semnat NUMAI de generalul de izmene Oprea.
Va rog sa verificati si sa incercati sa faceti ceva in sensul opririi macelaririi pensiilor militarilor.
Va multumesc anticipat.
De unde o sa mai reduca PD-L 2.4% din PIB in 2010?
Taierile brutale luate in iunie asigura o reducere de 2.2% din PIB in 6 luni deci inca 2.2% din PIB in 2011. Ca ajustare este mai brutal ca al Greciei care doreste 12% in 4 ani . Si este un record mondial in taiere/an
http://seekingalpha.com/article/202217-can-greece-join-the-large-deficit-reduction-club
In ce priveste inegalitatea sociala este redata sintetic in coeficientul Gini (0 inseamna egaliate perfecta 100 inegalitate perfecta). Inca din 2008 ajunsesem in topul UE cu o scadere de 3 puncte fata de 2003. Acuma
Sursa CIA :
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/fields/2172.html
E drept Base nu a precizat cine sa traiasca bine.
Cum o sa creasca economia in 2011 ?.
Orice economie are o crestere de productivitate de 1-4% pe an de devenim mai inovativi. In momentul cand te opresti din scadere toti care au dat faliment au dat faliment cresti automat. In cirza anagajatii sunt storsi mai mult sa munceasca si pentru cei dati afara si asta crestee economia.
Daca nu mai este ce sa mai dea flaiment cresti . Daca …
Am trei observatii de forma :
1. “FMI a remarcat că majorarea taxelor nu are impactul aşteptat în România (din cauza evaziunii fiscale)”
—-
Nu doar din cauza evaziunii fiscale , ci si pentru ca economia s-a contractat (in consecinta si taxele si impozitele care trebuie platite – degeaba majorezi taxele de azi pe maine , cum s-a intamplat in cazul TVA , principala taxa indirecta , modificata peste noapte , in economie nu se aplica regula de trei simpla , cum crede FMI si Vladescu) . In al doilea rand scaderea incasarilor e cauzata si de situatia dezastruoasa a firmelor , ale caror arierate au crescut , la fel datoriile (stiti ca bancile maresc dobanzile celor care inregistreaza intarzieri la plata , in virtutea principiului ca gradul de risc al debitorului creste ) . In conditiile acestea , firmele , pentru a-si putea plati de azi pe maine furnizorii indispensabili continuarii activitatii aleg sa-i plateasca pe acestia si ce ramane (nimic , deci) la buget . Cunosc o firma importanta de constructii care pana in 2008 nu facea fata la cele doua statii de betoane pe care le are , iar acum se aprovizioneaza cu ciment pentru aceste statii la sac (adica ia cativa saci de ciment pentru ditamai statia) . Cunosc furnizor de produse alimentare care are contracte comerciale cu toate lanturile mari de hipermarketuri din tara si nu le mai livreaza nimic de cateva luni pentru ca este total decapitalizat si nu se mai poate aproviziona de la furnizori (cu plata la 1-2 saptamani) asteptand sa primeasca bani de la clienti timp de 3-4 saptamani (cum platesc lanturile de hipermarketuri) . Practic nu mai are capital de lucru pentru 2 saptamani . Asa ca ia marfa si o revinde catre mici magazine de cartier , cu adaos minuscul , dar cu plata pe loc . In sfarsit , sunt multe exemple .
2. “Guvernarea portocalie a trecut de la creşterea pe consum şi importuri din perioada 2005-2008 la creşterea pe datorie”
—————–
La CRESTEREA pe datorie ???? Kakaia cresterea , domnule Nastase ???? Va referiti , fara indoiala , la cresterea negativa brevetata de domnul Pogea , parca , nu ?
3. “AM LĂSAT ECONOMIA ROMANEASCĂ IN 2004 LA 18% DIN PIB. Ajungem in 2011 la 42% din PIB peste limita de sustenabilitate calculată tot de FMI la 36% din PIB”
—————–
Nu-nteleg nimic . Va referiti la datoria publica ?
Apropo de iesirea din criza . Spre deosebire de Grecia si Italia noi aveam un avantaj nu suntem in Euro si puteam devaloriza leul crescand competivitatea exporturilor si stimularea productie nationale. Este solutia standard de iesire din criza a tarilor cu floating curency. Cele care nu fac asa ceva nu pot decat reduce salariile ca sa creasca competivitatea.
Devalorizarea ar fi insemnat ca nota de plata a dezmatului creditelor si umflarii leului datorita capitalului externe intrat masiv ar fi fost platita de cei care l-au facut. Bancile si datornicii cu credite in Euro.
S-a mers ciudat pe sustinerea leului cu un imprumut gigant si nota de plata o platim toti. Cu taieri de salarii si concedieri.
Crd k st vb d un mtrl al dprtmlr drc dl drn nsts nu pr scr cu “tb”. Cmtz si u mîne.
pesedista,
indignarea dumneavoastra, pusa astfel în lumina, ancorata in sinergia faptelor, recursul la universalitate nu eludeaza meandrele concretului.
Adica, ce vreau sa spun: sexoşenia nu-i punctul forte al Organizatiei de femei PSD.
Nţ !
La capitolul analize economica, filosofie, echilibristica si “aruncarea cu privirea” suntem pe primul loc din Europa, si pe locul 2 in lume, dupa Israel.
La capitolul punerii in practica a tocmai ceea ce parca stabilisem, suntem zero barat. Nici Basescu, nici Constantinescu si nici Iliescu nu sunt de vina, nici poporul nu este de vine, nici indivizii care populeaza tara nu sunt de vina, de vina este Dumnezeu, natura, ghinionul, horoscopul, flacara violet.
Parlamentul nu este de vina, parlamentarii D.A. Se screm de atatea luni sa-si dea jos cel mai retardat guvern (dar nu ultimul) si rezultatul este nul.
Contele,
am impresia ca ai gasit inchis la maşinuţe, langa satul de vacanta unde erai cazat (cu cortul?:) ), si de aceea ai revenit pe blog. Aici mai e si tot timpul “free”…
.
.
.
, pe care le rezolv eu la ora actuala. In timp ce dorm
.
Din pacate, la intoarcere nu ai trecut prin camera de “depresurizare a vacantierilor”, asa ca ai un aer usor reactionar, specific simpatizantilor de dreapta, care tocmai si-au cheltuit banii de impozite pe ispitele concediului
Cum sa formulez eu, oare, ca sa nu te simti arierat… informational?
Pai, pe vremea cand domnul Nastase imi aprecia evaluarile politico-psihologice (la unul din “Raspunsurile” de anul trecut, unde imi scria: “Contraradiografia ta este perfecta. Pana unde si pe cine ajuta orgoliul oare?”, referitor la o contra-radiografie pe care i-o faceam lui Traian Basescu, ca reactie unei radiografii facute de Adrian Nastase), ei bine, tu inca mai dadeai cu banul care sa fie domeniul tau de expertiza pe bloguri, Contele
Asadar, imi pare rau ca si pe domeniul politico-psihologic te eclipsez, dar nu-ti pot ceda piedestalul meu, pentru ca sed eu pe el
Cred ca mai ai de recuperat tu insuti o multime de teme pentru acasa cu doar trei variabile (??!), pana sa ajungi la analizele cu “ţ” variabile
Hai, caci cuvantul din poveste inainte muuult mai este…
Din fericire, pentru mine si generatiile viitoare, nu aspir la un premiu Nobel in economie, sa pot sa sper ca florin m sa continue sa polemizeze cu mine. Asa, am mici sanse sa ii fiu muza, dar totusi, un bobirnac retoric ici si colo ne mai scoate din cascat. Lasind gluma la o parte, exista si anumite rapoarte care nu dau cu bidineaua peste tabloul economic al Romaniei. De exemplu, raportul din mai 2010 al Erste Bank prognozeaza o crestere a PIB de 3% in 2011, pe baza surselor de date de la Comisia Europeana (Stability Programs). Ceea ce nu e rau, dar nici minunat. Pentru ca vorbim de crestere la PIBul Romaniei, nu la cel al Elvetiei.
In ce priveste raportul Datorii/PIB, Romania cu 30,5 nu se aflta in situatia extrema a Greciei (124.9). Dar, din mai au mai trecum 3 luni si parca ne lasa bateriile de la lanterna.
http://www.erstebank.hu/file/100506_EC_lifts_eng.pdf
Ca orice raport, nu poate sa lumineze decit unele rafturi din camara. Cind in final se aprinde lumina, rafturile sunt pline cu borcane goale si cu pinze de paianjen, asa cum arata si dl Nastase.
Investitiile nu vor veni in Romania doar pentru ca Guvenul Boc implementeaza politici de austeritate. Poate cresterile anuntate vor veni din productia interna (pe baza cresterii cu 10% a salariilor scazute cu 25%????), poate din cererea mai mare la export, ca urmare a cresterilor asteptate si in alte tari. Dar, cum economia globala functioneaza pe principii “sanatoase” de Casino, cred ca inca lozurile cistigatoare nici macar nu au fost tiparite. S-au imparit gratuit doar pliantele colorate si pline de promisiuni.
florin m.,
sunt de acord ca problema Romaniei este capacitatea scazuta de a genera bogatie, dar nu sunt de acord ca aceasta debilitate (de a crea valoare adaugata) sa fie legata de statutul de stat social al tarii noastre. (Si nu sunt de acord nici ca “statisticile pot fi citate pentru a demonstra orice”; dar pe aceasta o iau drept o simpla fraza care vrea sa pozeze in spirit. Desi, daca poti, demonstreaza tu ca o rata crescuta a somajului oglindeste o ocupare crescuta a populatiei apte de munca dintr-o tara
).
Ca sa revin, faptul ca Statul este de tip social nu incurca deloc generarea de bogatie in cadrul economiei sale. Probabil ca imi vei replica si tu ca un “stat providential” isi incurajeaza cetatenii sa renunte la munca, in schimbul traiului pe baza ajutoarelor sociale, iar de aici stagnarea economica sau regresul. Daca ai spune asta ar insemna ca scapi din vedere nevoile de “mai mult” si “mai bine”, inscrise genetic in quasi-unanimitatea oamenilor.
Un stat social condus dupa toate regulile “statului providential”, poate crea mult mai multa valoare adaugata decat un stat capitalist. Pentru simplul motiv ca in cadrul statului social absolut TOATE veniturile obtinute se pot intoarce in economie (nu sub forma de cash, pentru ajutoarele sociale, ci direct in bunuri si servicii pentru intreaga comunitate), putand fi folosite in cadrul progresului social, in timp ce, in cadrul statului capitalist, veniturile obtinute se vor imparti intre actionari, putand fi risipite pentru achizitia de bunuri si servicii, nici macar de cea mai inalta calitate, ci doar super-exclusiviste.
D-le AN,
* Ce PROBLEME ne aşteaptă în 2011 ? * – adică pe cei care SUPRAVIEŢUIESC …
Şi aduc din nou în atenţia tuturor, pentru ca tot românul să fie informat : rata mortalităţii e de urmărit…. spune TOT, că de * nivel de trai * CU Băsescu şi Mafia PDL, ne lămurirăm şi se regăseşte-n noţiunea de DECIMARE a * prostimii *.
Pentru români, România, 2011 CU Băsescu&PDL=MOARTE! Punct.
Sibilla
P.S.* Industria română este admirabilă, e sublimă, putem zice, dar lipseşte cu desăvârşire. * – I L Caragiale , cândva… Sconcsul securist de la Anvers deţine încă, sperăm nu pentru mult timp, cheia * traducerii *, doar nu inocentul Videanu care se descurcă cu 1500 ron, la o adică, cică şi căruia i-a tolerat atât de muuuulte, din solidaritate, bag seama că altă explicaţie NU se iegzistă…Eh, bombănesc şi eu, acolo, ca dintr-un fost orăşel, giudeţ, industrial, acum RUINĂ, dar cu-acelaşi Frunză-Verde de * succesuri * a cărui căpăţână duce şi gradele etilice şicele 33, numai grija cărăşenilor, ba….
D-aia zic şi eu ca oama neînsemnată, că-i peste putinţa me de * înţelegere *, d-apoi despre ce redresare şi relansare economică facem vorovire dacă şi de va dispare PDL, ziceam numai, de pe scena politichiei mioritice,totuşi, îi … regăsim aciuiaţi pe-aceiaşi tartori, în alte ogrăzi ?
Pentru una ca dumneamea e important să ŞTIU, dacă PSD ar fi dispus să * încălzească la sân * vreo FrunzăVerde, să zicem… cu năravurile de le are şi pe care le-a consolidat, o. ho, hooo… Întreb, direct, e drept, da nu dau cu parul. Şi-ntreb nu aiurea şi necum întâmplător!! Căci vorba ceea * noi, cu cine votăm * ? Adicătelea ăia de vrem SĂ ŞTIM : rămânem pe redute până la ultima suflare ori e rostul de acceptat vreo colivă a social-democraţiei AUTENTICE ? Şi zău nu-mi place absenţa unui răspuns tranşant, cum nici cotitul pe după salcâmi… În opinia mea, politicianul român tot NU s-a deprins că românul vrea să ştie ca de ex ACUM, nu să se mulţumească cu simpla constatare, DUPĂ, chemându-se că suntem luaţi de fraieri, naivi şi zău merităm RESPECT din partea onor politicienilor, n-aşe ?
@contele,
Îţi salut * revenirea * cu respect, dar FĂRĂ de plecăciuni. Ţărăncuţă, ţărăncuţă, însă NU mă plec…
Zisăşi că ai … duşmani p-acilea ? Eu cred că te alinţi, numai
Dobrodosli !
Sibilla
@pesedista,
pesedista spune:
august 24, 2010 la 4:27 pm
* Domnule Nastase ce parere aveti de “invitatia” pe care Dragnea a adresat-o astazi lui Cati Andronescu de a prelua presedentia organizatiei de femei… daca mai nou presedentiile sunt pe invitatii spuneti-ne si noua, ca sa nu ne mai batem capul cu conferinte, actiuni, alegeri etc., ne apucam de cursuri de modellling, samba samd * ..
Nush ce părere va fi având d-l AN, nici d-lui Dragnea nu-i iau partea că se descurcă-n fel şi fel de situaţiuni, totuşi, şi mă vei ierta că-mi dau cu… opinia :
- de ex în Caraş-Severino, cartelul * Ayatollahului* Frunzăverde, pe cuvântul meu de onoare că nema nişta ACŢIUNI pe la muherile, ( pesediste, cum zisăşi ) şi aista de cam muuulte luni, ca să fiu blândă… dar şăfe cu trecere pe la Rovana, după cum se fălesc prin târg şi lumea vorbeşte şi zău că numai a fală nu miroase asemenea * acţiune *;
- departe de dumneamea gândul să generalizez, însă, e cazul să fie intitulată vreo * Zoe fii borbată * la Centru, unca care să aibă abilitatea de-a scoborî oareşce disciplină din pod şi a le * invita * la acţiuni pe oareşce dudui şăfe de organizaţii, căci : NU DOAR participarea la conferinţe,alegeri e deajuns …
- opinia electoratului de stânga vis a vis de activitatea unora din duduile şăfe de organizaţii judeţene, face obiectul interesului domniei dvs ?
Dacăsunteţi de bună credinţă veţi intui şi ce nu am spus şi veţi accepta că şi eu am dreptate şi poate veţi lua ca temă de meditaţie, măcar printre rânduri.
Repet, departe gândul de-ai ţine partea cuiva, dar nici nu tac când ştiu că NU e suficient să te intitulezi pesedistă dacă nu te impui ŞI, sau MAI ALES prin FAPTE. Nu contează numele Şefei de la Centru, cât ceea ce face ori NU FACE, acilea e cheia, dacă avem pretenţia şi emitem pretenţii să meargă treaba şi subliniez, NU vă contest activitatea, poate că dvs chiar aveţi cu ce vă lăuda. Ceea ce nu înseamnă că toate pesedistele sunt PESEDISTE, ca-n orice pădure şi la noi niscaiva uscături ce nu ne fac cinste şi aceasta cât nu o vom recunoaşte, nici nu vom putea îndrepta nimic. * Primul pas în rezolvarea oricărei probleme e să conştientizezi că o ai/problema * – paşii următori duc la soluţii, rezolvări, mai apoi la rezultate. Iar rezultatele nu ţin musai de samba şi modeling… De ce nu niscaiva cursuri de relaţionare prosocială, sau comunicare asertivă, munca cu tinerii, etc etc etc, cursuri care să se concretizeze-n practică, pentru că se poate şi pentru că rolul femei-n societate e mai important decât să deţii o funcţie de şefă de organizaţie şi să te limitezi la titlu şi atât. Au nu noi aducem vorovire despre drepturile egale cu macho ?
Şi până la urmă , un pericol REAL e Băsescu pentru bunul mers al tuturora în România, Băsescu şi clica de pedelachei cu Udrea , poama de ne-a dus * faima* în repetate rânduri, nu Dragnea şi cu sau fără de Plumb, viaţa mere-nainte şi PESEDISTELE nu se vor împiedica de vreun nume, ori vreo invitaţie sau… ci la absenţa/prezenţa acţiunilor concrete şi eficiente-n teritoriu îşi vor fi raportând meritele sau dimpotrivă, * fala *.
S-auzim de PESEDISTE, d-alea model!
Sibilla
@ florin m. spune: “trebuie sa constatam ceva: lucrurile se stabilizeaza.”
În rău, ai uitat să adaugi. Asta-i marca liniei de politică macroeconomică a preşedintelui Traian Băsescu.
@ florin m. spune: “Daca Guvernul nu s-ar fi indatorat prosteste”
Guvernul s-a îndatorat pentru că a implementat linia de politică macroeconomică trasată de preşedintele Traian Băsescu. Care primeşte şi el ordine din exterior.
Adrian Nastase
Am sesizat o exprimare gresita pecum si o inadvertenta:
“AM LĂSAT ECONOMIA ROMANEASCĂ IN 2004 LA 18% DIN PIB. Ajungem in 2011 la 42% din PIB peste limita de sustenabilitate calculată tot de FMI la 36% din PIB”
Probabil ca va refereati la ponderea datoriei externe in PIB?
Apoi, cum putea FMI sa calculeze o astfel de limita de sustenabilitate? Dupa stiinta mea, exista o limita generala recomandata de EU membrilor sai de 60% din PIB. Dar atat.
Ungaria este la aproape 80% in acest moment, Bulgaria este parca la 110%.
CAT VA AJUNGE DATORIA PUBLICĂ DIN ROMANIA IN 2012?
Punand aceasta intrebare, ne aratati un grafic fara prea multe explicatii. Din nou, dupa informatiile mele, suma reprezinta totalul datoriei externe, si nu datoria PUBLICA externa, ca procent din PIB. Din aceasta, cel putin in acest moment, cea mai mare parte este privata.
Dar, dupa cum spuneam mai sus, statistica si Biblia…
Desigur, asta nu inseamna ca datoria publica nu a crescut intr-un ritm alert in ultima perioada si ca nu exista pericolul ca ea sa creasca in continuare, tinand cont de deficitele bugetare.
Problema este insa, si o subliniez din nou, ca in cazul in care programul de guvernare a PSD ar promite mentinerea sau chiar cresterea actualelor cheltuieli bugetare, in special pensiile, aceste deficite vor continua sa existe sau chiar sa creasca si sunt curios cum vor fi finantate. O sa va aduceti aminte cu cata indignare s-a vorbit despre necesitatea reformei pensiilor, (crestere varsta pensionare, de ex), de data asta insa din alta pozitie.
Mai mult sau mai puţin camuflat pro-Traian Băsescu, diverse nick-uri (@Harabula, @Aya, @LePrince, @Victor V., @Observator, @florin m) antamează şi teme economice, în varianta microeconomie, ceea ce este lăudabil în sine. Problema este ştiută, Traian Băsescu este o nulitate în chestiuni de microeconomie, demonstrată prin falimentul firmei proprii, fabrica de îngheţată făcută din fonduri europene free, nerambursabile. Dar de la sfârşitul anului 2004, preşedintele Traian Băsescu trasează linia de politica macroeconomică a României. Ceea ce este foarte grav, extrem de grav. Marasmul economic în care se află azi România se poate imputa în totalitate acestei linii de politică macroeconomică Traian Băsescu, în fapt o politică macroeconomică dictată din exterior.
De ce nu fac analize politico sociale!Sau hai sa facem haz de necaz!
Unul dintre “maestrii” acestui fel de comentarii este si florin.
Citindul si citindul ramai stupefiat de ce ne poatte trece prin cap sau ce putem debita probabil din subconsientul nostru neaos romanesc , tragi-hazos.
Adinc implantat sub cortex gandul sau expresia “operatia reusita pacientul mort”
florin ne demonstreaza elegant plagiind idea in termeni economici citez:Problema Romaniei nu sunt pensiile mici ori rata de somaj., acestea sunt doar efecte.
Orice incercare de a trata fiscal aceste probleme, inseama sa pierzi din vedere esenta inchei citatul. Inteleg ideea de fond dar nu sunt de acord cu “esenta”, asa ca florin tratind esenta lasa pacientul mort ,desi pensiile mici si rata somajului “nu sunt problema Romaniei”!
Conte,
Eu cred ca pescadoarele cu Traian Basescu .nu prea mai merg nici chiar la acolitii acestuia, dumitale chiar nu-ti miroase sau contributia la inobilare a lasat urme!
PARALELE INEGALE în Proiectul de lege privind
SISTEMUL UNITAR DE PENSII PUBLICE, ianuarie 2010
1) Definiţia din Art.3 lit.p (lafel şi în Art.48 alin.1) : “STAGIU DE COTIZARE – perioada de timp pentru care s-au datorat contribuţii de asigurări sociale la sistemul public de pensii, precum şi cea pentru care asiguraţii cu declaraţie individuală de asigurare sau contract de asigurare socială au datorat şi platit contributii de asigurări sociale la sistemul public de pensii”
• * * * Deci, unii au stagiu chiar şi numai dacã AU DATORAT CONTRIBUŢII – şi pot lua pensii CHIAR DACÃ NU AU PLÃTIT. Sunt cumva cei ai cãror angajatori au cheltuit “ielectoralistique” şi nu le-a mai rãmas pentru plata contribuţiilor de asigurări sociale la sistemul public de pensii – şi ştim cã sunt mai ales mari, dar şi mulţi !
2) COTA DE CONTRIBUŢIE, Art.27 alin.4 : “în cota de contribuţie individuală de asigurări sociale prevăzută la alin.3 este inclusă şi cota de 2,5% aferenta fondurilor de pensii administrate privat, prevăzută de legea nr. 411/2004.”
• * * * Mixtura amalgameazã capra cu varza : “cota de contribuţie individuală de asigurări sociale” se calculase din date statistice ca sistemul public sã fie sustenabil pentru pensionarii care contribuie. Contribuţiile pentru pensionarii acum în platã sunt astfel diminuate cu COTA DE 2,5% AFERENTà FONDURILOR DE PENSII ADMINISTRATE PRIVAT – pentru cei care intrã în acest sistem acum, dar ei s-au format pe cheltuielile sociale care au fost alimentate din contribuţiile celor care sunt acum pensionari. “A TREIA ŢEAPÔ PENTRU PENSIONARII ACTUALI, dupã dezindustrializarea ţãrii şi “externalizarea românilor” – forţã de muncã alienatã urmare politicilor.
florin m.
intr-adevar, era vorba de nivelul datoriei externe.
Adi,
da. Este vorba de datoria publica.
@ florin m.
M-am amuzat și eu atunci când dl. Karakas se temea că va epuiza lista de laureați (neo-keynesieni) ai premiului Nobel pentru economie. Nu a fost nicio surpriză că după Krugman a urmat natural Stieglitz. E destul de greu să găsești laureați ai premiului Nobel, cu opinii “exotice” (social-democrate) în SUA. Poate și din cauza aceasta sunt atât de populari în socialista Uniune Europeană.
Mă aștept ca în curând dl. Karakas să-l “descopere” și pe Nouriel Rubini, un alt “disident” la modă al Wall Street-ului.
Vasile
Mi-am recunoscut citatul, dar am sa te rog sa intregesti nick ul, este florin m., intrucat aici mai posteasza din cand in cand un florin si incerc astfel sa evit confuzia.
As mai aduga doar foarte putin, intrucat am exprimat ce vroiam sa exprim: daca la o boala tratezi efectele, nu vei obtine vindecarea ci de multe ori vei agrava problema de fond, libera sa evolueze in continuare. Asta ca sa raman in vecinatatea expresiei folosite de tine.
Blog Ideologic
Spre deosebire de tine, eu nu am obsesii. Nu ma intereseaza daca este Adrian Nastase cel care face un lucru bun sau prost, sau Traian Basescu. Nici nu ma deranjeaza obsesia ta, potrivit careia tot ce nu are binecuvantarea ta este automat pro-basescu, dar intelege ca nu o pot aseza la categoria argumente.
Dupa cifrele prezentate pare ca ne integram mai degraba in Africa decat in Europa. Si totusi !?! Cine doreste falimentarea totala a acestei tari si a acestei natiuni ? Ne-am facut stindard din incompetenta , dar pe langa asta mai e ceva . Sigur mai e ceva .
@Florin m.
“Si am sa mai adaug un singur lucru : daca o teorie economica s-ar fi verificat doar prin gradul ei de popularitate, la ora asta eram toti plictisiti de bogati si de asistati, traind fara de griji in bratele unui stat pleznind la randu-i de sanatate, preocupati doar de urmatoarea vacanta si de stiucile domnului Nastase, pentru care profit de ocazie sa-l felicit aici”.
Aici cu siguranta nu sunt de acord cu dvs. din simplul motiv ca noua nu teoria ne lipseste, ci practica dupa un plan pe termen lung.
Sigur nu ma insel daca spun ca avem in comun o admiratie pentru economiile asiatice care au sisteme politice oarecum diferite de ceea ce intelegem noi prin democratie.
Dar China si tigrii asiatici, desi lucreaza de zeci de ani dupa teoriile lor economice, nu au timp sa-si contemple bogatia sau sa-si duca traiul in asistenta statului ce plezneste de bogatie pentru simplul motiv ca toti oamenii aia au treaba, au niste obiective de indeplinit impreuna, pe termen lung.
Pur si simplu muncesc de dimineata pana seara, coordonati de un guvern care si el munceste pe rupte (cu cap) si fura mult mai putini, si aia nu fura pentru ca le interzice religia ci pentru ca guvernul si justitia sunt cu ochii-n patru pe tot ce misca.
Cu siguranta, guvernele respective au reusit sa-si inteleaga propriile popoare si sa adapteze teoria economica la specificul popoarelor lor.
Poate ca-i filozofie ce spun acum pe final dar eu nu cred ca vreun guvern de dupa ’89 a inteles poporul roman (desigur, treaba nu e simpla deloc, nu-mi pot permite sa spun ca e usor sa descrii poporul roman, nici poveste, cred ca-i foarte greu sa-l descrii si sa-i anticipezi nevoile, potentialul si resursele).
In rest, cred ca v-ati grabit un pic cand ati vorbit despre stabilizare dar presupun ca v-ati referit la altceva, si anume aparenta liniste sociala, ca nu avem scandaluri, ca-n Grecia de ex.
Probabil vom vorbi despre stabilizare in primavara. Eu as zice ca ne asteapta o iarna grea si abia dupa aceasta iarna putem numara “mortii, ranitii si trupele infometate care inca mai pot tine marsul”.
@Victor V, lista cu toti laureatii Nobel in economie o gasesti aici:
http://nobelprize.org/nobel_prizes/economics/laureates/
Lista nu e asa lunga. Cred ca e suficient sa ai doi laureati ai premiului Nobel cu opinii “social-democrate” in SUA. Opiniile lor coincid – pentru tine probabil intr-un mod ciudat – cu platforma Pardului Democrat.
In ce priveste piata aia eliberata de neo-consii republicani ai lui Bush si de teoreticienii Scolii din Chicago, ca orice piata, are nevoie de cel putin un cintar si din cind in cind de cite un control de igiena si tehnic. Ca sa nu vindem castraveti gradinarului.
@Karakas
.
) sa acumuleze si ei ceva premii pe la sectiunile alea, macar de poza dar e clar ca pe stiintele reale puteau acumula mai multe premii, la fel cum putea si Romania.
Fara vreo treaba cu subiectul vostru, nu mi se pare relevanta treaba cu premiile Nobel pentru ca aceasta institutie s-a discreditat total cand i-a acordat lu’ Obama premiul pentru pace la niciun an de cand a fost ales presedinte.
Ca sa nu mai spun ca o natiune precum Corea de Sud, cu un nivel al educatiei foarte inalt, are un singur premiu, la egalitate cu Insulele Feroe
Nu e un sofism ce spun aici dar natiunea aia (Corea de Sud) nu avea cum sa ajunga la nivelul unde e azi, fara elite, educatie si cercetare. Poate ca nu i-a preocupat literatura sau pacea (cu Corea de Nord
@Blizzard, da, a existat o polemica in jurul acordarii Premiului Nobel pentru Pace Presedintelui SUA. Chiar Obama a fost surprins. Cred insa ca actul in sine s-a vrut a reliefa o speranta mai mult decit o certitudine, si anume ca Obama, odata ce a primit Premiul, cel putin nu isi va mai putea permite sa declanseze un razboi ilegitim, asa cum a facut Bush cind a invadat Iranul. Sigur ca nimic nu este ideal si pus in rama, nici macar Olimpiadele, unde se mai acorda si medalii pe preferinte si nu pe performanta (gimnastica, patinaj etc). Dar daca nu avem puncte de referinta, cred ca ne diluam mesajele.
In final pe mine nu ma intereseaza ca cei pe care ii citesc si citez sunt medaliati sau premiati, ma intereseaza ca ideile pe care le promoveaza au fundament argumentativ si logic.
@ Paul
Dacă îmi permiți, aș vrea să intervin în discuția ta cu florin m.
Raționamentul tău are o “mică hibă”. Cine decide ce înseamnă “bunuri și servicii super-exclusiviste”? Pentru că, la limită, aici pot intra chiar și televizoarele color și mașinile Dacia, care ar putea fi eventual distribuite într-un mod judicios de către STAT, doar acelor cetățeni care le merită.
Obținem astfel un stat social perfect, în care resursele națiunii nu ar mai risipite de indivizi puși pe căpătuială și dornici îmbogățire fără limite. Un stat în care bogăția afișată nu ar mai exista, pentru că nu există bogați, iar cel mai înalt statut îl va avea firește clasa muncitoare.
Firește, conducatorii de partid și de stat, dată fiind răspunderea ce o poartă, vor avea condiții de viață și muncă mai bune. Și eventual după 50 ani de stat social (și o schimbare de regim), noi ceilalți vom avea dreptul să vizitam vila tovarășului, (devenit între timp dictator) de la Neptun, Snagov sau Sinaia.
Iar după încă 20 ani de “capitalism sălbatic”, să ne amintim ce frumos era pe vremuri – când statul ne dădea casă și mașină, nu ca acum, când “pârliții ăștia mici”, care muncesc pe un salariu de nimic la corporațiile străine, abia dacă reușesc să-și ia un amărât de credit, ca să fie datori toată viața.
Și apoi ciclul se reia liniștit… cu rolul URSS-ului preluat de o Uniune Europeană mai spălată și mai curată, dar la fel de stupid-birocrată.
PS: Apropo, a încercat cineva să se finanțeze din fonduri UE nerambursabile? Zău că Moș Nicolae pare mai real și mai credibil.