Despre Romania si FMI

Am sa incep acest comentariu cu o idee pe care o formulam si in concluziile unui articol pe care l-am publicat anul trecut in Q Magazine si pe care il puteti gasi aici:  http://www.qmagazine.ro/articole/3079/ADRIAN-NASTASE-FMI–partener-sau-tap-ispasitor.html. Fondul Monetar International nu este bun sau rau. Poate fi util sau nociv, in functie de capacitatea de a-l folosi pentru interesele tarii. FMI a fost creat ca o institutie a capitalismului postbelic, a naufragiat in multe din proiectele sale din lumea a treia, iar acum incearca sa redeschida piete pentru industriile slabite ale marilor puteri economice occidentale.

Guvernul pe care l-am condus este singurul care a reusit sa finalizeze, dupa 1989,  un acord cu FMI. Dar vreau sa va povestesc putin despre modul in care s-a derulat acel acord. Desi l-am dus pana la final, nu putine au fost momentele de tensiune intre Guvern si reprezentantii Fondului. Imi amintesc si acum despre problema disponibilizarilor, pe care FMI o indicase ca fiind intr-o anumita zona, fapt care ii determina sa ignore alte programe de restructurare ale Guvernului. Sau despre problema privatizarilor, despre care cei de la FMI le vedeau realizabile intr-un anumit fel.

Atunci cand „am pornit” acordul cu FMI am avut insa in minte un lucru extrem de clar: Fondul poate face sugestii, poate face recomandari, poate chiar sa aiba solicitari, dar decizia finala este intotdeauna a Guvernului. Si pe acest lucru ne-am bazat in discutiile cu reprezentantii sai, si pe acest lucru ne-am bazat in decizii. De ce este acesta un aspect important? Pentru ca nimeni nu cunoaste mai bine realitatile dintr-un stat, sau nu ar trebui sa cunoasca mai bine aceste realitati decat Guvernul statului respectiv. Nu orice reteta este valabila oriunde si oricum. In calitate de sef al Guvernului m-am angajat atunci pentru reforme, dar subliiind clar ca nu vom abandona politicile de protectie sociala (cu atat mai necesare in contextul unor astfel de reforme).

FMI a avut contributia sa in mod cert pozitiva in evolutia Romaniei, dupa 1989. Dupa cum spuneam si in articolul mentionat anterior, FMI-ul ne-a ajutat sa ne disciplinam din punct de vedere financiar, ne-a ajutat sa socotim corect, sa fim rigurosi la date, sa fim atenti la raportul dintre cresterea salariala si cresterea productivitatii muncii, sa fim atenti la arierate, la datoria publica. Dar FMI este, pana la urma, un creditor. Si orice creditor isi apara imprumutul acordat, pentru a-l recupera cu cat mai putine probleme. Iar atunci cand cand gaseste un „imprumutabil” docil ii foloseste docilitatea, asa cum crede de cuvinta. FMI are o abordare contabila, nu accepta riscurile investitiilor pe termen lung si discuta cu cifre seci atunci cand vine vorba de protectia sociala. Si orice masura care  raspunde la intrebarile lor despre cifre seci li se poate parea buna, chiar daca economic se dovedeste o eroare.

28 Răspunsuri to “Despre Romania si FMI”


  1. 1 Harabula august 2, 2010 la 8:14 pm

    @Adrian Nastase
    Postez pe blogul dv. de vreo trei ani. Va cunosc preocuparile, va cunosc familia, oarecum casa, dar in ceeace priveste activitatea dv. politica n-am progresat deloc.
    De exemplu, m-au enervat cuvintele dv.: “Imi amintesc si acum despre problema disponibilizarilor, pe care FMI o indicase ca fiind intr-o anumita zona, fapt care ii determina sa ignore alte programe de restructurare ale Guvernului. Sau despre problema privatizarilor, despre care cei de la FMI le vedeau realizabile intr-un anumit fel.”
    Păi, tocmai asta era interesant. Cum vedea FMI privatizarile? Cum vedea guvernul disponibilizarile.

    Oricat ati scrie, oricate carti ati scoate, ramaneti un functionar al Caselului lui Kafka.
    Activittatea dv politice, asa cum o relatati, este lipsita de pulsul vietii, este lipsita de anecdota, este lipsita de farmecul evanescentei. Nu sunteti subtil, nu sugerati, nu folositi culorile.

    L-ati citit pe Milovan Djilas? Pentru a da culoare relatarii sale povesteste jena sa in momentul in care a mers la wc impreuna cu Molotov. Hrusciov in memoriile sale povesteste momentul penibil cand Stalin l-a pus sa danseze.
    Ati citit memoriile lui Argetoianu? Ale lui I.G.Duca?

    Dv. va rezumati la o dare de seama a unui functionar mandru de activitatea sa. Lipsesc oamenii.
    Stiu ca sunteti mereu in campanie electorala. Dar asta nu va scuteste ca vorbele dv. sa fie pline de viata.
    Spiritul dv. lucid si ironic presupune si spirit de observatie. Cred ca puteti creiona portrete, situatii, fapte pline de culoare, amuzante, intersante.

    Altfel, tot ce scrieti este litera moarta. Semnale pentru echipa de yesmani de pe blog sa dea drumul la injuraturi.

  2. 2 M.Voicu august 2, 2010 la 9:33 pm

    Ziceţi: «„imprumutabil” docil» – ADICÃ FÃRÃ VOINŢÃ, cãci slugãrirea stãpânului o face pentru avantaje întotdeauna derizorii.
    Îmi amintesc, din altã ambianţã, versurile:
    “A mea a fost cea mai frumoasã
    din partea minunatei pâini.
    De restul ei nimic nu-mi pasã,
    adunã restul de pe masã
    şi-aruncã-l, draga mea, la câini”

  3. 3 Karakas august 2, 2010 la 10:23 pm

    Din punctul meu de vedere orice acord cu FMI este o potentiala condamnare (scuze, un cuvint dur) a tarii care face imprumutul (ca de altfel orice imprumut extern, doar ca FMI impune conditii specifice). Avem destule exemple de esecuri, in care tari in curs de dezvoltare (eufemism pentru tari sarace) au ajuns si mai sarace, si mai disperate, din cauza FMI si a guvernelor ce au semnat si implementat acordurile.

    Poate ca acordul semnat in trecut cu FMI a avut o finalitate pozitiva. Poate ca, in final deciziile au fost ale Guvernului, desi nu e greu de inteles, contextul negocierilor inclina balanta fara indoiala in favoarea FMI, cei cu sacul cu bani acceptati international. Totusi, nu pot sa nu ma intreb, oare conditiile pe care le-au cerut FMI si atunci si acum relativ la privatizare, chiar au ajutat economia romaneasca? Ca pe aceea straina cu siguranta a ajutat-o. In orice caz, tranzitia spre capitalism ceruta, printre altele, de FMI si alti actori internationali, nu a reusit in Romania, cel putin pina acum, tara pierzind majoritatea levierelor economice in favoarea unor grupuri multinationale straine.

    Amintesc aici declaratia aparent benigna a lui Berceanu, si anume ca FMI incurajeaza (sic!) privatizarea CFR Marfa. Ei si, o banalitate, nu? Dar este acelasi tipar dezastruos, in care firme ale statului – pe care inteleg ca statul are probleme sa le gestioneze – au fost instrainate si eliminate din patrimoniul economic romanesc. Sute de mii de locuri de munca aruncate la cos, pentru ca, vezi Doamne, statul nu e in stare. Nu asta era problema. Cred ca de prea multe ori s-a ales calea mai usoara pentru guvernanti (rotile trebuie unse), in concordie cu interese straine.

    Stiu ca nu spun lucruri noi. Ipoteza expusa a mai fost folosita. Dar sunt sceptic ca Occidentul a vrut sau a stiut cum sa ajute tarile sarace din estul Europei.

    http://www.mediafax.ro/social/berceanu-privatizarea-cfr-marfa-e-in-stadiul-decis-in-2009-fmi-ne-a-incurajat-in-aceasta-directie-6751845

  4. 4 Sibilla august 2, 2010 la 11:48 pm

    * Fondul Monetar International nu este bun sau rau. Poate fi util sau nociv, in functie de capacitatea de a-l folosi pentru interesele tarii. *
    Cu aceste rânduri, aţi spus TOT !
    Nu FMI ne-a adus Economia la pământ, ci INCAPABILI acum la putere, incompetenţii pedelachei care, * îşi asumă răspunderea * după regula : ZICEAM CĂ.. Problema gravă care rămâne e că, ei ziceau, nimic NU făceau. Pentru redresarea Economiei.

  5. 5 Doru Coarna august 3, 2010 la 5:52 am

    @ Harabula,

    S-ar putea sa ai dreptate, ii lipsestre aventura, zgomotul, dopul nu pocneste, parca “Aventura” se numea corabia aia din “Toate panzele sus”, dar exact asta-i antiteza fata de politicianul mediocru de azi.

    E mai mult, este substanta nu spoiala, iar asta creaza uzual dificultati.

    Dar sunt atatia gata sa devina sufletul petrecerii, ii poti cultiva…ar fi mai usor decat sa incerci sa schimbi poate singura exceptie fericita din politica romanesca, oricum in varsta de 60 de ani, nu?

    Tot acolo s-ar putea sa scapi si de yesmeni. Poate te deranjeaza, dar ce vrei, oamenii sunt deacord, despre asta-i vorba, iei pulsul si ideile daca sunt, dai increderea. Cum ar fi un blog cu doi ca tine? Nu ti-ar place, n-ai fi exceptia. Deh, numai la restaurant poti comanda ce vrei tu, si ma rog, si in alte cateva locuri, acasa nici macar iar aici deloc.

  6. 6 eficientaenerg august 3, 2010 la 9:02 am

    Sa nu ne mai imprumutam…sa muncim eficient,sa redezvoltam 2-3 ramuri economice,ca pe vremea lu`tovarasu..si devenim ,poate nepoteii Chinei-acum,cu locul 2 in performantele mondiale,dupa SUA!Lohnul tau,Adriane,din 2003-2004,de ce a plecat in China,dupa 2005…si cu 800 mii dame somere??.Prostanacii…veri cu…

  7. 7 George Ban august 3, 2010 la 9:04 am

    Cainele moare de drum lung, iar H de grija lui Nastase!

  8. 8 Pali august 3, 2010 la 9:52 am

    FMI poate sa fie nociv sau util,….pentru noi cu Base-Umil Boc la conducere inseamna doar un singur lucru si anume DEZASTRU !!!

  9. 9 M.Voicu august 3, 2010 la 11:13 am

    1) Am protestat public la începutul anilor ’90 când în noile paşapoarte s-a introdus prescurtarea ”ROM”; cu acestea au plecat întâi chiar demnitarii, iar apoi şi cetãţenii României au fost obligaţi sã se legitimeze cu ele în strãinãtate. Acum gãsim acelaşi înscris sub FRUNZA “brandului de ţarã” ! ! !
    2) @ Karakas august 2, 2010 la 10:23pm spune: “firme ale statului – pe care inţeleg cã statul are probleme sã le gestioneze – au fost înstrãinate şi eliminate din patrimoniul economic românesc.”, cu referire la “…declaraţia aparent benignã… cã FMI încurajeazã (sic!) privatizarea CFR Marfã”
    * * * Nu statul, ci intruderii în economie, doar în baza unui mandat politic (care permitea INTRUZIUNEA ÎN ECONOMIC DOAR ÎN SOCIALISM), au zburãtãcit proprietatea publicã. Prof.Dan D.Voiculescu, în «Praxiologia afacerilor», Ed.Intact, 1996 p.133, referitor la PRIVATIZÃRILE efectuate într-o veselie scria: “Una este dorinţa antreprenorului de a deveni proprietar şi alta posibilitatea sa de a dispune de un capital substanţial pentru a cumpãra o afacere. La aceasta se adaugã faptul cã nu este clar de la cine trebuie sã o cumpere, cã preţul de vînzare-cumpãrare este arbitrar în lipsa pieţei organizate şi cã, indiferent la ce preţ o va cumpãra, istoria îl va condamna pe el, ca român, cã A CUMPÃRAT PE NIMIC BUNURI AGONISITE DE UN POPOR ÎNTREG.”.
    I.C.Brătianu a naţionalizat Calea Ferată prin 1882 şi Mareşalul Antonescu a naţionalizat Societatea Telefoanelor prin 1942 – şi nici-unul nu a fost considerat comunist !
    Există în Codul de Procedură civilă o dispoziţie pentru cazurile când Statul nu a fost apărat, sau a fost apărat cu viclenie !!!
    3) Dl.Ion Diaconescu a câştigat bani de la România pentru “reperaţii” cã a fost întemniţat în “comunism”; suntem în luna AUGUST şi dupã 66 de ani nu am aflat unde erau decidenţii PNŢ când s-a acţionat pentru deschiderea frontului pentru armata sovieticã – PENTRU CARE MILITASERÃ !

  10. 10 Parmalat august 3, 2010 la 12:34 pm

    Exprimarea Dvs. a fost eleganta – “FMI incearca sa redeschida piete pentru industriile slabite ale marilor puteri occidentale”.

    Eu voi spune – “FMI reprezinta avangarda sionismului international care incearca sa subjuge si sa aduca in sclavie oameni si teritorii”.

    Dar incepe sa se termine, sfarsitul sionismului e aproape, vom trai sa-l vedem. Prea isi doresc sa controleze tot, prea isi doresc ca nimic sa nu miste decat cu voia lor.

    Nici nu mai discut de Romania, aici au gasit la putere niste lachei care tac si executa. PDL-ul a vandut tara definitiv primind in schimb dreptul de a fura din buzunarele oamenilor. Nici nu exista pedeapsa potrivita pentru asa ceva, nici macar pedeapsa cu moartea nu va putea compensa vreodata subjugarea tarii.

    Dar exista locuri in lumea asta unde sionismul nu a reusit sa castige, nici prin asuprire financiara, nici macar cu arma in mana:

    - Revolutia Islamica din Iran ramane in continuare puternica; rachetele Sahab-3 vor fi armate in curand cu focoase nucleare
    - Venezuela reprezinta simbolul rezistentei anti-sioniste in toata America Latina; companiile straine care exploatau petrolul au fost nationalizate, petrolul din Venezuela nu se mai afla sub controlul SUA
    - in Afghanistan si Irak, bratul armat al sionismului – Statele Unite ale Americii sunt pe punctul sa piarda lupta; mujahedini din toata lumea lupta impotriva invaziei americane, fiecare mujahedin cazut in lupta inseamna cheltuieli de milioane de $ pe care economia SUA nu le mai poate sustine
    - in Grecia rezistenta anti-sionista a imbracat forma rezistentei anti-guvernamentale; greve, miscari de strada, violenta si atentate teroriste impotriva guvernului si a sustinatorilor acestuia sunt metodele de lupta ale patrotilor eleni

    Ceea ce in urma cu 10 ani era doar un foc mocnit in Orientul Mijlociu, astazi a devenit un incendiu in toata regula care va distruge definitiv imperialismul american impreuna cu interesele ce stau in spatele acestuia.

    Lumea se va trezi incet-incet la realitate si va iesi de sub jug. Romanii – ca de obicei – ultimii. Ce diferenta extraordinara intre curajul mujahedinilor din Irak si tacerea lasa a romanilor!

  11. 11 Parmalat august 3, 2010 la 12:46 pm

    @Adrian Nastase:

    Ce spune Harabula este corect – scrieti intr-un stil foarte protocolar; si de fapt toate aparitiile Dvs. sunt foarte protocolare, inclusiv la tv nu numai pe blog.

    Din punctul meu de vedere este doar o constatare nu un repros; indiferent de stilul in care alegeti sa scrieti sau sa va comportati la tv – ramaneti Adrian Nastase, cel mai performant Premier din istoria Romaniei, Presedintele tarii ales de majoritatea romanilor dar caruia prin manevre obscure i s-a refuzat mandatul, Presedintele PSD in cea mai buna perioada pe care a trait-o acest partid de la infiintare.

  12. 12 Ghita Bizonu' august 3, 2010 la 12:47 pm

    Cica ca cum 42% din romani cred ca soarele se învârte in jurul pamantului …Numai ?!
    Stiti glumita cu New York ? Il pui pe unu sa zica iute New York, New York . Si in timp ce zice il intrebi : care e capitala SUA ?! Chiar si profesorii de geografie o sa zica New York! Mi-e frica ca cam asa fu si cu sondaju ….
    Oricum sondajul are dubla , daca nu chiar tripla importanta.
    Odata prin satisfactia oribila pe care o trezeste : ma ce popor de prosti ! Eu presupun ca asta a fost si scopul principal al sondajului. In acest sens si intrebarea “Ne bazam viata prea mult pe stiinta si nu destul pe credinta” care a fost notatat pozitiv de “60% dintre respondenti . Pai ma nefartatilor daca zic ca prea multa credinta automat sunt taxat de comunism … de ce sa rizic inutil ?!! Si ar fi de observat credinta usor cam stupida in progresul stiintei si efectele ei asupra lumii (neaparat pozitive ! Scuze dar am unele mici obiectii in cestiunea asta .. Nu sunt intotdeauna pozitive ! Si cica in anii 80 o gospodina lucra in casa cam tot atata timp cat si in 1920 desi in 80 masina de spalat si aspiratorul erau standard ..nu ca nu apreciez aspiratorul !)
    Apoi fiindca arata o deriva urata a societatii romanesti postdecembriste. Am observat-o si eu , nu odata. Cu adevarat societatea noastra s-a “deplasat” spre reprezentari medievale.
    Si in fine ce nu se zice si nu se constientizeaza este “calitatea” indoielnica a teleptualitatii noastre . Se plang sondorii ca cica cum “O parte importanta a publicului roman (36%) opteaza pentru creationism, considerand falsa afirmatia: ‘Fiintele umane, asa cum le stim noi azi, au evoluat din specii stravechi de animale’”. Intamplator sau nu gubernu ADA impus de Tyran Basescu a scos evolutionismul din programa scolara . O mare victorie a dreptei !!
    As mai adauga aici ca ar fi buna si o evaluarea a intelectualitatii nostre publice . Imi aduc aminte cum dna Aurora Liiceanu explica la televizor cum trebe sa ne gasim un duhovnic. Da dna Liiceanu, socioloaga , sotia lu Liiceanu de obedineta transcedentala . Fiindca sa ne intelegem , “marii nostri” intelctuali in voga , revolutioneri samd sunt in buna parte transcedentali . Adica “meditau” in chiloti tetra despre cum vor levita la 2 metri inaltime !!). Si ar mai fi de zis destule despre teleptualitatea noastra …. Alea cu studii superioare chiar is moarte dupa zodii si zodiace (nu mai stiu cate cercetatoare stiintifice au facut apel la mine ptr zodiacul chinezesc si cel druidic , cu riscul de a suporta sarcasmul meu ). . Sa ne mai miram de restul superstitiilor ? (cravata asta este norocoasa , stiloul asta este cu noroc – si zau am avut si eu un stilou cu care mi-am luat toate examenele ! Nu cedeam dar facea bine la nervi.)
    O ultima observatie. Societatea noastra este intr-un stadiu cam primitiv dpv al reprezentarii lumii . Un stadiu precrestin. Bantuita de tot soiul de spaime ( de deochi , de vraji, de ghinion) , este superstitioasa si ignoranta.. Si din observatia mea cestiile astea is moneda curenta intre tipele cu studii superioare si destul de curenta intre cei cu studii idem. Intre cunoscutii mei exact cei mai terre a terre dpv intelctual sunt si cei agnostici si mai putini superstitiosi . Si tot astoa sunt cei mai putini susceptibili sa tina postu si-s cam atei si agnostici .Insa aderenta formala la biserica nu inseamna ca ar fi si crestini sau macar buni crestini . Religia crestina ptr majoritatea este si ea un sistem de superstitii cam necrestine daca nu chiar o colectie de eresuri (cica ca cum face bine sa participi la ceremonii “speciale” cu incarcatura mistica –mana , da nu folosesc termenu desi il au pe Eliade in biblioteca ! – mare precum inmormantrea unui popa , intronizarea unui epicop ; sau ca este bine sa te duci in locuri incarcate cu o “energie” mai mare precum pelerinjae la nu stiu ce schit samd sau sa faci “masloterapie” ori sa mamanci nu stiu cate anafuri dintr-odata).
    Asta ar putea zice cestii mai nasoale despre societatea noastra …. Care este perceputa ca una a arbitrariului unde “meritele” depind de sansa sau de cestii obscure . Asa ca mergi l;a vrajitoare, ceri popii sa iti citeasca nu stiu ce , porti talismane , ce mai tot tacamu polinezian .

  13. 13 Parmalat august 3, 2010 la 12:53 pm

    Si a-propos de constatarea la care ma refeream mai sus:

    - era anul 1997 sau 1998 pe timpul guvernarii CDR, iar Dvs. erati invitat intr-o seara la una din celebrele emisiuni ale lui Marius Tuca

    - la un moment dat, discutandu-se despre cifre economice, a fost nevoie sa faceti o inmultire a doua numere

    - neavand calculator la indemana, ati pus numerele pe foaia de hartie si ati facut inmultirea in stilul clasic, cu voce tare “opt ori sase patrusiopt, 8 si patru minte [...]”

    A fost unul dintre cele mai neprotocolare momente din cariera Dvs, l-am retinut perfect si sunt mai bine de 12 ani de atunci :) )

  14. 14 Ghita Bizonu' august 3, 2010 la 2:05 pm

    Parmalat
    Ti-as sugera sa lasi lapticu in pace si sa treci iute pe distilate (de la 36 grade in sus!) chiar daca Profetul are pareri contrare .
    Motivatii :
    - Revolutia Islamica din Iran ramane in continuare puternica; rachetele Sahab-3 vor fi armate in curand cu focoase nucleare
    Pai asta est si ce sustine SUA si motivatia ptr care ar face o mica “preventie” (hm .. Sikorskuirile alea numa asa de operatiuni umanitare prin Bucegi ?!).
    - in Afghanistan si Irak, bratul armat al sionismului – Statele Unite ale Americii sunt pe punctul sa piarda lupta; mujahedini din toata lumea lupta impotriva invaziei americane, fiecare mujahedin cazut in lupta inseamna cheltuieli de milioane de $ pe care economia SUA nu le mai poate sustine.
    Ei nu zau ? Mujahedini din toanta lumea ? Si din Albania si Kosovo? Sau aici erau cu aprobarea tacita a Marelui Satan ?
    Si sa-ti zic ceva “dragutz” milioanele alea de $ sunt sifonate catre conturi care trebuie. Bell , Raytheon , Colt samd au nevoie de consum …Si cestia cu sionsimu .. las-o jos ca macane . Si apoi s-ar putea f bine ca de fapt sionismu sa fie pretextu Jandarmului si o sa fie vai de fundu lui cand interesele Jandarmului vor fi altele (cineva o sa trebuiasca sa ispaseasca “greselile” administratiilor succesive ,, si stim cine are vocatia de a fi “ales” in aceasta functie). Jandarmu are niste interese ce tin de buzunarul lui si atat. Fiindca oamenilor le vine greu sa inghita direct o cestiune tip baieti trebe sa crapati ptr dividende trebe sa li se ofere un pretext moral . Azi pericolul musulman, maine eliberarea femeilor musulmane ptr pagina a 5a , poimarti eliberarea mormantului lui Hristos …..da jocu este mereu acelasi – acapararea de resurse (chiar si cei mai devotatai fanateci religiosi. Conchistadorii reuseau sa impace setea spirituala de mantuire cu profitu’ . Mahomed ce-I drept ca a recomandat djeridul insa a recomadat ca elortul sa fie impotriva idolatrilor si nu a popoarelor cartii . Insa fata de Africa Neagra posesiunile crestine erau mult mai rentabile !! Inch Allah sa ne umplem buzunarele !!!)
    Vezi tu mesajul tau este tot ce mi-as dori daca as sustine politica americana . Clar la obiect zici ce trebuie si ala care trebe sa faca propaganda poa sa se duca linistit sa bea o bere … tu lucrezi pe gratis ptr el!
    D’aia iti zic , iute niste distilate ca laptele se pare ca nu iti prieste !!

  15. 15 Doru august 3, 2010 la 2:32 pm

    Domnule Nastase ,va rog sa-mi spuneti cat a imprumutat Romania de la FMI in perioada 2000-2004 si cand s-a rambursat imprumutul

  16. 16 Karakas august 3, 2010 la 2:42 pm

    Ma tem ca am reusit sa intram in lumea occidentala chiar atunci cind ea depasise faza de apogeu al dezvoltarii. Cel putin, suntem martori ai unei lungi perioade de declin economic, fara sa se intrevada si bucla ascendenta pe care ne-o promit capitalistii. Iar daca citesti presa americana, cu siguranta il vei contesta pe rozaliul (in gindire) Videanu. Iata un comentariu la un articol al lui Paul Krugman, care cred ca reflecta starea de spirit a multor americani:

    ‘This is class warfare plain and simple.

    The plutocracy and corporatists make all the rules and reap the rewards while the middle and lower classes suffer and pay the consequences – privatize the gains and socialize the costs. Be it deregulation, bank bailouts, corporate loopholes or institutionalized greed, the sole benefactors are the ones who game the system to their advantage to facilitate the transfer of wealth upwards.

    The Right says deficits are bad, which means you either reduce spending or increase taxes or both. But when it comes to taxes increases to the upper 5%, all that logic is thrown out the window. So in reality, all their fear mongering and rhetoric just distracts the public from the real issues: income inequality, finding good paying jobs, investing in new technologies of tomorrow, rebuilding our crumbling infrastructure, and fixing the many sins our bloated government like ongoing wars, bad laws, lax regulation, the un-enforcement of laws, and unchecked power at the Federal Reserve, SEC, MMS and other agencies to be named.

    Although the wealthy have benefited over the last 30 years, the fact remains if 80-90% of country struggles under long-term unemployment, a plethora of debt, and a loss of income and financial/housing security, then the other 10-20% will begin to feel the effects as well. A nation without a middle class ceases to be a Democracy. We may become a third world nation with nukes!

    No man is an island. A rising tide lifts all boats, but the converse is also true. We are a nation of people interconnected in every day life. If the gulf between the haves and have-nots continue to widen, it means the social fabric that gives us resilience and strength will falter. The pain that most of us feel will eventually be shared by all. I don’t think the wealthy want to feel the wrath that will come their way.”

    http://community.nytimes.com/comments/www.nytimes.com/2010/08/02/opinion/02krugman.html

    Vi se pare cunoscut limbajul?

  17. 17 blogideologic august 3, 2010 la 3:59 pm

    @ M.Voicu spune: + la începutul anilor ’90 [...] în noile paşapoarte s-a introdus prescurtarea ”ROM”; cu acestea au plecat întâi chiar demnitarii, iar apoi şi cetãţenii României au fost obligaţi sã se legitimeze cu ele în strãinãtate. Acum gãsim acelaşi înscris sub FRUNZA “brandului de ţarã” ! ! !+
    Este implementarea ideologiei cominternist-buhariniste care vrea să distrugă România.

  18. 18 blogideologic august 3, 2010 la 4:05 pm

    @ Harabula spune: +Oricat ati scrie, oricate carti ati scoate, ramaneti un functionar al Caselului lui Kafka.+
    Parcă funcţionarul era un paznic. Care trebuia să prevină intrarea unei anumite persoane pe o anumită poartă. În acest caz realmente kafkaian, Adrian Năstase a fost victima “funcţionarului” care l-a împiedicat să intre pe poarta de la Cotroceni.

  19. 19 Mélanie august 3, 2010 la 4:09 pm

    Domnule Nastase,

    asteptam de multicel un post despre FMI… Excelenta analiza, reala, lucida:”Fondul poate face sugestii, poate face recomandari, poate chiar sa aiba solicitari, dar decizia finala este intotdeauna a Guvernului.” Nimic despre Domnul Director General-FMI, genialul economist francez DSK?!… :-)
    ===
    @Ghita-Bizonu,

    te citesc episodic si iata ca fuseram gând la gând si pe-aceeasi lungime de unde:”Si cestia cu sionsimu .. las-o jos ca macane.”

    Anti-semitism primar ieftin, ceea ce e o abjectie, fiind o judecata colectiva. ïnseamna ca NU exista nici-o diferentza între anti-semitism si anti-românism!!! Cei care promoveaza si sustin anti-semitismul, teoriile consipirationiste cum ca evreii sunt “tzapii ispasitori” ai situatiei actuale dezastruoase în care se afla România, nu fac decât sa legitimeze orice judecata globala, inclusiv anti-romanismul. Daca în ultimii ani aici în Franta, român a devenit echivalent(sinonim!) de “tigan”(si vice-versa!) e tot din “vina” evreilor?!

  20. 20 Fragmentarium Politic august 3, 2010 la 4:48 pm

    Dupa o functionare de peste cincizeci de ani, a devenit evident ca relatiile FMI cu guvernele de stanga sunt diferite de cele cu guvernele de dreapta, diferentele majore provenind in special din zona sociala si din orice segment cu impact conex. Nu intamplator, sensibilitatile de negociere dintre Guvernul Adrian Nastase si FMI s-au inregistrat in problemele privind privatizarile si disponibilizarile (schimbarile vizand forma de proprietate si ponderea fortei de munca au consecinte sociale directe si indirecte). Cat despre protectia sociala, ce sa mai vorbim (si Mugur Isarescu a recunoscut ca bancile nu le au cu datul, ci cu luatul). Cand a fost vorba de biruri pentru populatie, totul a fost OK din punct de vedere al “stiintei” economice, dar daca s-a incercat sa se evoce numai idei precum cele privind taxarea bancilor, cresterea cotei unice sau raspunderea sociala a corporatiilor, sa te tii proteste, ca nu mai sunt ca la “carte”. In al doilea rand, evaluarile si prognozele FMI nu sunt nici pe de parte infailibile (marturie sta aceeasi istorie cincizecista, cu “ispravile” din Asia, de falimentare a Argentinei, cazul Rusiei etc.). Cat despre raspunderea FMI pentru esecul “retetelor” sale, nici vorba, dupa ce si-a incasat dreptu’ a taiat-o, ca si cand nici usturoi n-a mancat, nici gura nu-i miroase… In al treilea rand, cand vezi cum FMI se pupa bot in bot cu guvernele de dreapta (inclusiv cu cel al lui Boc), iti dai seama de un singur lucru, respectiv ca Fondul joaca pe dreapta. Iar daca mergi in amonte, spre izvoare (Bretton Woods), presupunerea se transforma in certitudine, intelegand al cui slujitor de casa este FMI si de ce nu vrea sa-si schimbe stapanul, punand la index cererile tarilor BRIC (de a le creste rolul in codecizie, proportional cu cresterea cotizatiei). Inseamna oare aceste lucruri ca viziunea FMI este numai una contabila ?! Mira-m-as ! Eu cred ca viziunea Fondului este plina de politica si ideologie, ca interese de grup, pana in maduva oaselor (adica pana la ultimul functionar bancar care incaseaza bonusuri de milioane si milioane de dolari sau de euro). In plus, iti dai seama de ipocrizia si de cinismul acestei politici, care este la fel de scandaloasa ca a acelor “aparatori” ai democratiei si drepturilor omului care au protestat cand Obama a omorat o musca, dar n-au ridicat un deget pentru oamenii care mor in razboaie, de boli, de saracie, de foamete…

  21. 21 Karakas august 3, 2010 la 5:41 pm

    Din cite citesc in presa romana, FMI face chiar micro-management si pare un Guvern paralel:

    http://www.mediafax.ro/economic/fmi-a-cerut-ca-legea-pensiilor-sa-fie-votata-rapid-guvernul-a-spus-ca-parlamentarii-sunt-in-vacanta-6757585

    De cind cere FMI Parlamentului la ce data sa fie votate legile? Asta daca nu cumva stirea a fost rasucita ca mustatza de honved.

  22. 22 Parmalat august 3, 2010 la 6:37 pm

    @Ghita Bizonu:

    In locurile pe care le-am enumerat eu, America nu [mai] are putere. Ei ar face multe ca sa dea jos Maraji de la putere din Iran, dar nu se poate.

    Ar face multe sa opreasca insurgenta din Irak si Afghanistan, dar nu se poate. In 20 de ani Irakul si Afghanistanul vor fi state islamice conduse prin Sharia. Americanii vor pleca de acolo batuti, asa cum au plecat si din Vietnam. Dar de data cu pierderi imense, iar razboiul se va muta la ei acasa.

    Crezi ca mai e mult pana explodeaza o incarcatura nucleara in New York? Eu cred ca mai e putin.

  23. 23 Ghita Bizonu' august 4, 2010 la 12:15 pm

    Parmalat

    inca odata iti recomand niste distilate alcolice … ajuta la pastrarea sanatatii mintale si as zice ca ai mare nevoie …
    iar cestia ai cu saria nu este chiar de aplaudat ….

  24. 24 Ghita Bizonu' august 4, 2010 la 12:26 pm

    Mélanie ,

    antisemitismul este doar forma cea mai popularizata de prejudecata xenofoba … Ce-i drept ca uneori unele dintre victime pun si ele umarul (in cazul antisemitismului prin sustineri ca ei au inventat fromula paei calde , ca totul li se datoreaza lor – v comunismul care era “iudaism” cand era pe val si acu este antiudaism ca nu mai e la moda – si altele asisderea dintre care cea mai impotrtamta ca ar fi poporul ales – ma rog sunt de acord cu “ales” dar in sensul de desemnat tap ispasitor ).
    As mai oberva ca azi in Europa romanii sunt “jidanii” de serviciu (oricat ar parea de bizar ) . Si asta si cu concursul unei parti dintre romani “inteligenti” carora le place sa exceleze macar in domeniul abjectiei (cestii precum suntem un popor de r@@@t, ultimii oameni zise si scrise cu o imunda satisfactie).
    Ai fost nitel pe Ping Pong la EvZ nu ?

  25. 25 Ghita Bizonu' august 4, 2010 la 12:35 pm

    Karalas

    este banuiala urata ca dupa ce au format gubernu (si cu o componenta PSD) bocii lu Bassescenko au avut o dilema metafizica : bun si acum ce sa facem ? Si ptr ca nu-i ducea mintea decat la contracte izvoditoare de parandaraturi si schimbatu masinilor de lux cu altele si mai de lux au gasit solutia salvatoare : FMI !!
    Si ai drepatate cu FMI si rolul lui. A fost facut in rpincipal de SUA si deci promoveaza interesele SUA . As zice ca normal ca doar nu o sa platesc fontioneri care sa ma deserveasca …..

  26. 26 Mélanie august 4, 2010 la 5:28 pm

    @Ghita-Bizonu,

    multumesc pentru “elaborare”, stiu la ce te referi… deh, avem si noi falitzii nostri aci, în Sarko-land, hélas, iar daca tot “iel”va recâstiga alegerile în 2012, vom fi “foutus”!!!

    Da, am fost “colegi” de ping-pong pe vremurile alea de glorie…”sic transit gloria mundi…” ;-) Salutari toulousene.

  27. 27 Parmalat august 4, 2010 la 9:12 pm

    @Ghita Bizonu

    Prefer Sharia decat sa slujesc in multinationala.

    Deschide ochii amice iubitor de americani, neoficial Dawlat al-Iraq al-Islamiyya controleaza toata tara.

    Oricum habar n-ai cine sunt astia, vei afla cand o centura cu peroxid de acetona va exploda in multinationala in care slujesti 14 ore pe zi.

  28. 28 Ghita Bizonu' august 5, 2010 la 11:48 am

    Parmalat
    puiule esti in mare oroare.
    in primul rand nu lucrez intr-o multinationala .
    In al doilea prefer multinationalele sariei …
    In al treilea NU INCERCA SA MA AMENINTI ! Fiindca eu am printre ascendenti unii ptr care musulmanii erau prada lor legitima si sa zic asa oile pe care le tundeau anual. Si era vorba de muslmani de prima mana ,tatari turcici inclus ramura timurida nu … maratonisti arabi . Si la o adica “blandetea” mostenita te va face sa devii fan al sionismului celui mai extremist ! Sedeti blanzi si rugati-va-ti la Profet sa prefer sangele vitei de vie …


Lasă un răspuns

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s






Arhiva


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 4,371 other followers