Felicitari, Herta Muller !

Stiu ca foarte multa lume se va grabi sa-si asume un succes  remarcabil sau sa-l proclame drept o reusita a Romaniei cand, de fapt, nu e deloc asa; este un esec al Romaniei, care si-a indepartat multe valori –  si inainte de 1989, prin absurdul regimului, si dupa, prin indiferenta fata de elite.

Fiindca nu vreau sa fiu suspectat ca m-as asocia trendului, o sa scriu doar o fraza despre Herta Muller. Nu credeti ca, in acest moment,”The Land of Green Plums”, titlul unui roman semnat de domnia-sa, este de departe un slogan mai bun pentru Romania decat “The Land of Choice”?

59 Răspunsuri to “Felicitari, Herta Muller !”


  1. 1 ALM octombrie 10, 2009 la 7:31 pm

    Herta Muller a avut ghinionul sa se nasca intr-un loc si un moment nepotrivit! Herta Muller a avut norocul sa poata corecta la timp efectele ghinionului!

    Legatura intre Herta Muller si Romania este aceiasi ca intre STAS si parastas …

  2. 2 Mihnea Georgescu octombrie 10, 2009 la 8:11 pm

    Nici nu mă aşteptam la altă poziţie din partea dumneavoastră. În definitiv, aveţi origini austriece.

  3. 3 nordiclarisa octombrie 10, 2009 la 8:15 pm

    Despre comunism…

    Iti propun un exercitiu de imaginatie. Gandeste-te ca esti la un team building international si intr-o seara se organizeza o petrecere in genul celor din anii 60-70. Te intrebi cu ce sa te imbraci ? Iti pui un pantalon negru, o camasa alba si o cravata pioniereasca la gat. Ajungi la petrecere si surpriza. Toti ceilalti sunt imbracati cu peruci, cu ghirlande de flori, cu haine multicolore. Ai un soc! iti dai seama ca pentru ei anii 60 inseamna epoca power flower – distractie, sex, libertate. Pentru tine inseamna inceputul unei epoci de militarie si psihoza. Vezi ca mai sunt si altii ca tine : cei din germania democrata, din cehia, din bulgaria. Te aduni cu ei la o masa si te uiti la “dezmatul” celorlalti. Ciocnesti cateva pahare cu fraii tai comunisti si te saluti tovaraseste.
    Atunci realizezi ce ai trait.

    Salut tovarasi!

  4. 4 instalatorul octombrie 10, 2009 la 8:38 pm

    Nu pot decit sa reiau prorpiul articol, care imi exprima opinia:
    UN NOBEL GERMANO-ROMÂN: HERTHA MÜLLER – HERTA MORARU.
    Dupa intristarea ca dl Bogdan Olteanu – Vass (ori Gizela) a ratat ori va rata la mustata, in aceasta saptamina, premiul Nobel pentru economie – dar nu si fotelul de viceguvernator al BNR, cu salariul cuvenit unui mare economist – iata bucuria revarsindu-se in sfirsit: Nobelul pentru literatura a fost luat de scriitoarea germana de origine romana de origine germana (asta fiindca ceva media din vest zice ca e germana de origine romana, in timp ce la noi e romina de origine germana) Hertha Müller (Herta Moraru). Sa ne grabim deci sa ne infulecam partea de glorie, pina nu o iau germanii pe toata, iuteala noastra de mina si nebagarea lor de seama. Hertha Müller, o scriitoare care nu este pe Wikipedia si nu are blog. Nu are poezii publicate pe internet. O doamna care pare a nu fi reusit sa treaca peste o copilarie chinuita si peste faptul de a fi fost (numai pina azi!) considerata nemtoaica in Romania si romanca in Germania. Am cautat o poezie de-a ei si am gasit una in format MP3, care s-a lasat downloadata dar fara sa pot identifica link-ul, asa ca incerc sa o transcriu cum pot, fara a sti insa scriitura originala:
    ESTE SAU NU ESTE ION?
    roman national
    pe scurt interval.
    partea intii.
    un strat de muste pe gard confuz in sus.
    o coada simpla de lopata zdrangane bum-bum.
    plecăm fara batistă oarecum.
    partea a doua.
    iar vamesii din giurgiu, sase,
    nici macar nu se uita la mine
    atita vreme cit trece un ciine.
    concluzie: nimic bre,
    ca intri la pirnaie.
    Sa las criticii literari sa traiasca bine zeci de ani laudind aceasta creatie, subliniind rolul autoarei in cultura mai intii romano-germana si mai apoi europeana iar apoi negind toate acestea alte citeva zeci de ani, sa las deci criticii literari si sa ma multumesc sa arat: poezii ca aceasta pot aduce premiul Nobel (in anumite conditii, desigur).
    O felicit pe Hertha Müller pentru succes si ii urez sa traiasca bine cu cei 1,4 milioane de dolari pe care – conform media – ii va primi pentru “Este sau nu este Ion?” si alte creatii probabil de o genialitate similara.
    Si fiindca s-a creat pe blog parca o aura de literatura, sa pun si eu o poezioara al carei autor nu il mai stiu, dar care, cred eu, corespunde si ea noilor standarde pentru Nobel:
    de ce eu
    cind ai intrat
    in parc
    ai iesit
    cind am intrat eu
    in parc?
    O fi Hertha Müller de valoare mai mare decit Nichita Stanescu? Cred ca vor fi niste critici literari care vor scrie da. Insa raspunsul il da numai inima fiecaruia.

  5. 5 Harabula octombrie 10, 2009 la 8:43 pm

    Ce poate fi intre Herta Muller si domnul Nastase?
    O lume intreaga si un abis ii desparte.
    Herta Muller nu si-a putut vedea dosarul de securitate pentruca a fost ascuns sau distrus.
    Domnul Nastase a condamnat pe cei care “ling dosare”.

    Laudabil ca in subconstienntul sau domnul Nastase isi da seama ca vine dintr-o lume diferita fata de scriitoare.
    De aici si precaritatea comentariului sau.

    Iata unul dintre putinele prilejuri in care domnia sa este el insusi.
    Elitist, marturiseste ca ii displace sa fie in trend, sa se inscrie in corul de osanale. Domnealui isi interpreteaza rolul numai ca solist.

  6. 6 Mihnea Georgescu octombrie 10, 2009 la 8:49 pm

    De ce nu aţi citat titlul în germană, în original? Suna mai interesant în limba lui Goethe…

  7. 7 Dragos octombrie 10, 2009 la 9:01 pm

    Ieri, Doina Cornea a primit pentru a doua oară Legiunea de Onoare, de astă dată la rang de comandor. În 2000, disidenta a fost decorată cu Legiunea de Onoare la rang de ofiţer. La ceremonia de la Centrul Cultural Francez din Bucureşti n-a fost primită presa, la cererea Doinei Cornea.

    Nicolae Pleşiţă s-a răsucit în mormânt.

  8. 8 Sirena octombrie 10, 2009 la 11:36 pm

    Nobel versus căpitan

    Scriu versuri mamă, cu luleaua între dinţi,
    Din ochiul dereglat îmi curg lacrimi fierbinţi;
    Sunt beat şi-n juru-mi văd numai sirene
    Ce stau în cozi privindu-mi moaca printre gene.

    Neptun postat la pupă-n fund, ţine tridentul
    Ameninţându-l din priviri pe căpitan-dementul,
    Care se-mpleticeşte-n gânduri, lipsit de giroscop,
    Sortit să-ncurce lumea ca cel lipsit de scop.

    -Mai bine pe uscat în cârciumă la Cotorceni
    Să-i facă pe români mai rău ca pe ceceni,
    A hotărât cumplitul zeu ducăndu-se la fund
    De unde savurează scena cu ochiul său profund.

    P.S. Herta la oncurenţă cu TB ?

  9. 9 octaaa octombrie 10, 2009 la 11:51 pm

    Si eu consider ca de fapt acum vedem un esec al Romaniei. Romanie care nu a stiut sa tina valorile(desi in cazul de fata e vorba despre alta etnie).

    Dar Romania indeparteaza elitele. Cel putin dupa 1947 incoace…

  10. 10 Rambo octombrie 11, 2009 la 3:26 am

    Nastase: “este un esec al Romaniei, care si-a indepartat multe valori – si inainte de 1989, prin absurdul regimului, si dupa, prin indiferenta fata de elite…”

    Asa este! Totusi dl. Nastase n-a fost indepartat nici inainte de 89 si nici dupa. Si nici n-a emigrat si nici nu i-a trecut vreodata prin cap ca ar putea face o asemenea prostie. Domnia sa face parte din valorile agreate, apropiate dar vagi si inainte de 89 si dupa 89 si in veacul vecilor. Instalatorul de serviciu poate sa confirme.

  11. 11 blogideologic octombrie 11, 2009 la 4:52 am

    ”The Land of Green Plums” sună precum “Ţara corcoduşelor”.

  12. 12 blogideologic octombrie 11, 2009 la 5:48 am

    “A sili pe un popor să înveţe altă limbă însemnează a-l tâmpi, a-l face intelectual inept, deci şi economic şi politic inept.”, scria Mihai Eminescu. Criza economică de acum şi încercările de a-i găsi rezolvarea au creat totodată o mulţime de termeni în globish. Unul dintre aceştia este mai cunoscut sub acronimul QE. Care provine de la sintagma “Quantitative easing”. Pe româneşte, “Quantitative easing” s-ar traduce prin sintagma mai prelungă: “Politică monetară neconvenţională”. Care înseamnă politica dusă de unele bănci centrale de a crea bani „ex nihilo”, adică fără suport în economia reală. Aceşti bani fictivi sunt daţi apoi unor instituţii financiare de rang mai mic, contra unor titluri financiare eliberate de acele instituţii, titluri financiare care intră în posesia statului. Stat care este format din contribuabili. Care vor plăti până la urmă în bani reali. Cuvântul ‘Quantitative’ se referă aici la faptul că a fost creată o cantitate specifică de bani. Cuvântul ‘easing’ se referă la reducerea presiunii asupra băncilor rămase fără lichidităţi, şi care au primit banii creaţi „ex nihilo”.

  13. 13 Vasile, octombrie 11, 2009 la 6:51 am

    Domnule AN,

    DA! Dar. the “land of plums”, poate insemna si “pamantul palincii”….tractind restul intelesurilor, pe cind alegerea udarea este singur “Tara tuturor Posibilitatilor”, un mic “remake” american!Din care cauza imi retractez “daul” initial si revin la realitatile romanesti atat de sincer exprimate prin “the land of choice” de grupul oligarhilor de la Cotroceni!

    Dragos ,
    Basescu, basescu ce i-a dat distinsei Doamne Cornea ?Sa nu-i uitam nici pe dl.Nastase si Iliescu care se uitau basesc la doamna Doina Cornea!

  14. 14 Vasile, octombrie 11, 2009 la 7:08 am

    Nu pot sa ma abtin,

    Harabula rateaza din nou un raspuns inteligent si logic, deci despre harabula ramane cum am mai spus.

    Ei Instalatorul,
    cu exceptia stihului , spune si ce-l doare pe Vasile ,atunci cind vasile a intrebat nevinovat “a scris Herta asta ceva pe romaneste?” , si boborul a filtrat cam cit il duce mintea pe pseudo filozof aceasta remarca naiva . ” o fi Hertha Müller de valoare mai mare decit Nichita Stanescu?se intreaba “nedreptatit” instalatorul . Nu instalatorule este doar o scriitoare care-si duce cu greu pina la capat o idee in limba romana si care scrie intr-o limba cu “lobby” intr-o limba a unor europeni mai europeni decit altii!
    Imi pare rau sa spun dar in Europa de azi unii sunt mai europeni de cit altii,sau si aici in acest domeniu ar trebui sa ne socotim cu 200 de ani in urma!

  15. 15 M.Voicu octombrie 11, 2009 la 8:13 am

    @oct.10, 2009 de nastase & oct.10, 2009 la 11:51pm @octaaa.
    *** NU ”este un eşec al României”, cum NU este un eşec al Germaniei că NU a fost ales un creator din ”noile landuri” (fosta RDG) !
    Scria Eminescu, ”politica este a crea sau a distruge condiţiunile de existenţă a unei culturi”. Cât despre valorile de la noi, doar când vor fi LUSTRAŢI SELECŢIONERII CARE AU EŞUAT, nu promovaţi de selecţionerii lor !

  16. 16 Mihai octombrie 11, 2009 la 8:41 am

    Dorel se distreaza la Cotroceni taind cablurile democratiei…Masurile guvernului Boc 1/2 degaja un miros pestilential de frauda..Herta ia Nobelul cu materie prima made in Romania…Revin, acum ma grabesc…

  17. 17 Kartouche octombrie 11, 2009 la 8:52 am

    Stimata dna Muller, daca nu traia in Romania, nu facea scoala in Romania, inclusiv facultatea, pe gratis, in Germania nu ajungea scriitoare, era o muncitoare intr-o fabrica BMV, eventual o vanzatoare intr-un butik.
    Romania, chiar comunista, a scos-o din mocirla unui sat obscur si a promovat-o in lume !
    Cu conditia ei modesta, in veci, nu ajungea ea, in Germania sa faca facultate, sa scrie, sa traiasca din scris.
    Faptul ca a fost “bagata in seama” de “propaganda anticomunista”, la socirea ei in Germania se datoreaza, evident, securitatii.
    Daca ea nu ar fi fost contactata pentru a fi recrutata de contraspionajul roman, zacea in anonimat, la fel ca altii.
    Ce a scris ea asa important, ce bestseller a fost remarcat de lumea literara ?? Ce critici literari au scris cronici elogioase, au remarcat valoarea literara, artistica, de stil, de mesaj, a autoarei ?? Aproape nimeni !! Ea avea un alt mesaj, la moda : sa condamnam comunismul !
    De fapt, acesta a fost motivul pentru care a fost publicata in Germania :”lupta cu securitatea romana si cu ferocele comunism.”
    Asta e motivul pentru care a primit si premiul Nobel, un premiu politic.
    Daca ai scris impotriva comunismului, ai condamnat islamismul si terorismul, ai „infierat” holocaustul, sa te astepti la un premiu NOBEL !
    …………………………….. Cititi ce scrie Paul Goma despre ea. Afirmatii la care subscriu .

  18. 18 Mihnea Georgescu octombrie 11, 2009 la 8:53 am

    Mai bine citiţi aici despre un intelectual austriac autentic, nu despre premii date pe criterii politicianiste:

    http://mgeorgescu.wordpress.com/2009/10/11/christian-von-ehrenfels/

  19. 19 Paul octombrie 11, 2009 la 9:22 am

    Domnule Nastase,

    ”The Land of Green Plums” (titlul unui roman semnat de laureata premiului Nobel pentru literatura), este cam in aceeasi categorie cu “The Land of Choice”, dupa parerea mea. Asta insemnand ca la nivelul de “politically correctness” la care a ajuns decernarea premiilor Nobel, incurajarea Elenei Udrea in a-si continua proiectele cu spoiala de progres, nu mi se mai pare deloc imposibila…
    Cred ca Alfred se rasuceste in mormant vazand la ce personaje ajung banii din mostenirea sa destinata celor care “aduc mari servicii umanitatii” :) .

  20. 20 Paul octombrie 11, 2009 la 9:25 am

    Vasile,

    simplut da’ incifrat cum iti sta tie bine :) .
    Ma bucur, totusi, ca ti-ai ameliorat caligrafia. Cand se va institui premiul Nobel pentru comentarii fara zvac pe blog, sa te inscrii si tu, fiule! Il vei lua sigur! :)

  21. 23 Pali octombrie 11, 2009 la 10:44 am

    Felicitari Hertei Muller dar trist este faptul ca,acest succes o contabilizeaza altii.Hertei Muller inca ii este frica sa se intoarca in locul ei natal. Important este pentru noi ca,The End of Choise a fost un mare esec dar Nutzi tot ministreasa este.Si mai trist ca,nimeni din PSD de exemplu nu a contrato pe Nutzi ca a enumerat tarile / investitii in domeniul promovarii turismului,…ca Turcia x suma,Grecia Y …da dar au incasari de te sperii.Nutzi draga,pina ajungi la Ciresica sa te intilnesti cu Traian vezi ca,ai o problema cu Comisia EU in ceea ce priveste protejarea unor specii de pasar pe cale de disparitie si nu este reglematat pina la ora actuala situatia juridica a peste 1 mil. de hectare de teren cu scopul de a fii transformat in rezervatie naturala.Important este ca, jalnicul Umil Boc a alocat lu’Nutzi 30 mil. EU pentru a infrumuseta parcurile din Romania.Cand in octombrie ?Cu ce ?Cu palmieri patent Agathon?Sau sunt bani de campanie pentru Betivu” National???

  22. 24 exasperat octombrie 11, 2009 la 11:41 am

    Apropo de “The land of…”.
    Senatorul PSD Adrian Ţuţuianu are o declaraţie politică f interesantă cu privire la turismul românesc. A intitulat-o şi el după trend-ul actual: “The land of president’s choice”.

    Revin cu rugămintea de a mai păşi pe la noi.

  23. 25 GHEORGHE octombrie 11, 2009 la 11:50 am

    Domnule Nastase,

    esecul trecator, istoric vorbind, al unei clase politice nu este si esecul Romaniei, ca cetateni emigreaza si se afirma in tarile de adoptie nu este propriu Romaniei si nu inseamna esecul natiunii noastre, sa va reamintesc citi germani, citi francezi, citi italieni, citi chinezi, citi indieni, citi rusi, etc. sau afirmat in alte tari fara ca nimeni sa le desconsidere tara de origine.

    Este simplu Domnule Nastase, daca aceasta doamna nu se nastea, nu se educa, nu muncea si nu avea origini si prieteni in Romania, ea nu ar fi avut acest premiu astazi.

    Romania nu este nici cea de ieri nici cea de azi si nici cea de maine, este suma tuturor timpurilor, Domnule Nastase.

  24. 26 Maximmouse octombrie 11, 2009 la 12:07 pm

    @Stimate Domnule Prim Ministru,

    Si eu o felicit pe H.Muller, ca laureat , ce se afla.

    Nu cred ca este primul Nobel de conjuctura….totul este pana la urma politica, si unde sa facem politica , noi, baietii de la Nobel? la chimie, la fizica, la matematica, la economie, nu, la domenii subiective, bunaoara literatura, pace…e placut, banuiesc, sa faci politica pe banii inventatorului dinamitei…:)

    In ceea ce priveste talentul doamnei, chiar nu pot sa ma pronunt clar, numai ce am citit la Instalatorul….hmmm, aia e literatura? Poate in cercurile de “intelectuali”, acestia de se dragalesc cu talentatule, dizidentule, securistule…etc. Am vazut-o pe doamna la o emisiune a lui Tanase, cred ca era o reluare.Multa ura, foarte multa, nejustificat de multa, maladiv de multa. Tot acolo am vazut-o pe Marie Rose , care imi este foarte draga….pe scurt, doamna HM, sa fie sanatoasa si sa-i fie de bine! Nu o condamn , nu o judec, doar ca o ignor!

    Cu stima, Maxi.

  25. 27 Maximmouse octombrie 11, 2009 la 12:14 pm

    @Toata lumea!

    Fratilooor! Mai asistatilooor! Mai onorata asistenta!

    Care sunt cei mai dodoloti asistati ai Romaniei?

    Daaa! Asimetricu si boc si toata mafia portocalie! Suntem capabili mai oameni buni! Numai pe plimbari asistatul principal a dat 6 (sase) milioane euro? Suntem buuuni nenica!

    Ca sunt asistati, sunt asistati, dar ca noi asistand asa la ei nu am putut sa ne invatam si noi sa punem deoparte, ca si ei, milioane de euro din asistare…Ah! Aici suntem cam prostuti….Mda.

    :) Maxi!

  26. 28 Alex octombrie 11, 2009 la 12:18 pm

    Ba mai bine “tara nebunilor”. Fiecare cu gustul sau, macar aceasta scriitoare este singura care a pus un diagnostic corect romanilor din era postcomunista. Niste esuati sufleteste si psihic, niste mutanti ai spiritului. Cu reprezentanti pe masura, Patapievici, Cartarescu si altii. Schiloditi, mici, mitici, traiesc un iad inca de pe acest pamant si nu suporta unul mai rasarit care se ridica din oala mediocritatii. Popor de sclavi, acare accepta sa fie condusi de basesti, udre, patrici, tariceni, mischie, dezorientati din tot spectrul politic. O eternitate sa va conduca basescu, patriciu si voiculescu!

    Herta Muller face parte dintre scriitorii romani de limba germana lansati in jurul unor reviste ignorate sistematic de stapanii comunisti si postcomunisti. Constant apreciata de critica si publicul german (popor de stapani), autoarea de origine romana a fost propusa consecutiv pentru premiul Nobel de catre Germania, succesul de anul acesta nefiind nicidecum de conjunctura. Publicul occidental (cu perceptii, senzatii, emotii NORMALE) o apreciaza, ce-ai atat de greu de inteles?

  27. 29 ALM octombrie 11, 2009 la 12:26 pm

    @ Mihnea Georgescu (octombrie 10, 2009 la 8:11 pm)

    Presupunand ca replica dvs imi este adresata, tin sa fac unele precizari pentru ca remarca dvs sa nu aiba un caracter peiorativ. Daca nu-mi era adresata, va cer scuze, dar oricum cred ca precizarile sunt interesante.

    Pana acum, n-am intalnit vreo referire la Herta Muller, cu exceptia unei emisiuni TV a lui Stelian Tanase (Herta Muller + Marie-Rose Mociornita), emisiune plictisitoare pentru mine, cunoscator al realitatilor romanesti si satul de reiterari ale lamentatilor celor care au stat departe de ele sau s-au smuls (recuperat) din ele. Nici cu “opera” ei n-am avut ocazia sa ma intalnesc. Am pus ghilimele cuvantului opera tinand seama de motivatia Academiei suedeze pentru nominalizarea la Premiul Nobel: “Premiul Nobel pentru Literatura a fosta acordat, joi, scriitoarei germane de origine romana Herta Muller, care, prin proza sa impregnata de poezie, si-a ridicat vocea impotriva dictaturii comuniste a lui Nicolae Ceausescu”.

    Mai sa fie, cand si-a ridicat vocea? Pana in 1987, cand a fost “recuperata”? Cumva cand sotul ei, Richard Wagner, a primit “functii de conducere in institutiile comuniste ale vremii”? Ei bine, NU! A devenit anticeausista dupa ce s-a pus la adapost in occident si foarte activa dupa ce ceausismul a fost doborat de decembriada. Sau, cum spun romanii, dupa razboi multi viteji se arata!

    Cunosc multi scriitori romani care si-au ridicat vocea mancandu-si amarul aici. Opera lor este cu atat mai stralucitoare cu cat au folosit mijloace literare care sa scape subiectele de ochiul vigilent al cenzurii. De multe ori au imbracat ideile antitotalitare in laude false, gogomane, idei deslusibile de cei capabili de o simpla analiza literara. Nu dau exemple de scriitori, ca sa nu ma trezesc interpelat de talibani.

    Dar, citind un dialog Paul Goma – Andrei Badin, am intalnit urmatorul citat din scriiturile Hertei Muller:

    “Romania postcomunista nu s-a dezbracat toate mastile ororii comuniste, dintre care cea mai perfida ramane cea a delatiunii, iar cea mai crunta cea a “anihilarii intimitatii”, spunea Herta Muller in cel mai recent articol al sau, publicat in luna iulie a acestui an in Germania, vorbind despre drama totalitara si despre societatea de dupa, neiesita inca de sub mana de fier a Securitatii.”

    Si partial trebuie sa-i dau dreptate. Partial, fiinca nu sunt de acord cu sintagma “mana de fier a Securitatii”. Corect era “SPECTRUL defunctei Securitati”. Pentru ce era temuta defuncta Securitate, “bratul inarmat al Partidului”? Pentru ca sub cupola unei singure institutii erau adunate servicii de informatii, servicii de anchete (cu vraful de mandate de arestare in alb, emise de procurori), servicii de instrumentare a urmaririi penale, ma rog, tot “tacamul” cu care un om “liber” sa poata fi trecut la statutul de “dusman al cuceririlor revolutionare”. Decembriada a sfaramat (teoretic) acest colosal instrument al Partidului in partile lui esentiale, separandu-le (tot teoretic) prin trecerea sub autoritati diferite.

    Numai ca Herta Muller a vazut ceva ce multi refuza sa vada: reconcentrarea institutiilor din compunerea defunctei Securitati in aceiasi mana! Unde se “varsa” informatiile culese de serviciile secrete? Cine numeste Procurorul General, sefii Parchetelor si-si permite sa controleze CSM-ul? Cine comanda Ministrului de Interne, sub conducerea caruia se afla organele ce pot aresta si ancheta? Ei bine, aflati ca intrebarile sunt retorice si nu solicita vreun raspuns. Da, asa este, de “afara” se vede mai bine drama totalitara pe care noi refuzam sa o vedem …

    Herta, mai spune-ne cate ceva despre democratia noastra originala!

  28. 30 Maximmouse octombrie 11, 2009 la 12:47 pm

    @octaaa!

    Punem pariu ca daca ar fi scris in Romania, operele dumneaei, n-ar fi luat nici un Nobel?

    Sunt convins ca avem elite la ora asta , dar…avem si hrp&comp, care are grija sa le ingroape, vezi bine, ca pe o comoara….desigur!

    :) Maxi

  29. 31 Sibilla octombrie 11, 2009 la 1:17 pm

    * Premierul britanic Gordon Brown ar putea fi nevoit sa dea inapoi statului o parte din banii pe care i-a cheltuit.

    Potrivit BBC News, mai multi ministri au fost nevoiti sa-si dea demisia, dupa ce au fost dezvaluite cheltuielile exorbitante in scopuri personale din banii statului, iar multi altii ar putea fi obligati sa restituie o parte din bani.

    Gordon Brown este unul din ministrii care vor primi, probabil, o scrisoare din partea auditorului Sir Thoma Legg, care a investigat cheltuielile facute de guvernanti.

    In luna mai, de exemplu, s-a aflat ca premierul britanic a platit 6.577 de lire sterline fratelui sau, pentru a contracta o firma de curatenie pentru apartamentul sau, pe o perioada de 26 de luni.

    De asemenea, se pare ca premierul si-a cumparat un abonament la Sky Sport, din banii contribuabililor.

    Alti 325 de oficiali ar putea fi nevoiti sa restitue o parte din banii cheltuiti, in urma investigatiei lui Legg. *

    http://www.ziare.com/actual/barfa-politica/10-11-2009/gordon-brown-obligat-sa-restituie-banii-cheltuiti-914869

    Robertina, ar face bine să ne scutească cu diversiunile, să ia aminte… ridzi, nuţica, toarăşu * uite flota, nu e flota *, neica mirciulică băsescu, etc….
    Bercovici :
    *…a declarat ca este posibila o impacare intre PDL si PSD dupa alegeri si ca personal ar prefera ca democrat-liberalii sa guverneze cu PSD decat cu PNL. *
    Mare curvă politichia mioritică…. cică să nu sudui…

    Cum comentaţi, d-le AN ?
    Sibilla

  30. 32 Draghi Puterity octombrie 11, 2009 la 2:32 pm

    Da, e un esec al Romaniei faptul ca isi batjocoreste isi indeparteaza valorile (pozitia lui Harabula fatza de Adrian Nastase reflecta foarte bine acest lucru), insa in cazul doamnei Herta Müller, eu vad lucrurile ceva mai diferentiat:

    - Chiar avand acelasi talent (guru-ul criticii literare germane, Marcel Reich-Ranicki se abtzine sa comenteze in acest sens), chiar daca ar fi scris aceleasi carti, si le-ar fi publicat in aceleasi tiraje, si ar fi ajuns in atentia comitetului de decernare a premiului Nobel, ar fi primit ea acest premiu daca ar fi ramas in Romania? Sincer, ma indoiesc.

    - Ar fi o greseala sa neglijam componenta politica a momentului. Ganditi-va la rezultatele la recentele alegeri a partidului “Die Linke”. Poate cineva doreste, prin vocea doamnei Müller, sa readuca aminte anumite lucruri.

    - Last but not least, cred ca e remarcabil faptul ca Herta Müller si-a pastrat cetatenia romana inca din 1987, asta intr-un stat care descurajeaza dubla cetatenie (pentru curiosi, poate ar fi interesant de aflat in ce cazuri statul german accepta totusi dubla cetatenie ;) ).

    Eu ma bucur sincer de acest premiu, indiferent de ce spun altii, ce a spus sau ce va spune chiar Doamna Müller despre relatia ei cu Romnania – tzara in care s-a nascut, s-a format, a studiat si a trait peste 30 de ani.

  31. 33 G.P. octombrie 11, 2009 la 2:49 pm

    Iata o femeie demna ! Felicitari si din partea mea!
    Iata si niste tineri care au adus Premiul Eurovision-ului in tzarishoara cu ceva ani in urma: http://www.youtube.com/watch?v=ATXOUEcx4bk&feature=related -nu cu aceasta piesa, dar si cu muzica noastra tanara suntem cunoscuti lumii.
    Va doresc toate cele bune!

  32. 34 Spiridus octombrie 11, 2009 la 3:15 pm

    Pana la urma premiul e pentru literatura sau pentru atitudinea anticomunista? Nu de alta, dar nu stiu cati au citit ceva de H. Muller.
    Si inca ceva: am citit intr-o publicatie straina de prestigiu detalii din culisele acordarii premiilor Nobel, cu exemplificari chiar pentru literatura. Foarte interesant cum se negociaza interesele editurilor, ale sponsorilor etc.

  33. 35 dadatroll octombrie 11, 2009 la 3:29 pm

    Bine, da aia nui greu. Land of Choice? Pana si Tara strutilor extraterestri fugarind lilieci beti cu ciocu verde ar fi mai potrivit decat Land of Choice. Ce choice avem noi in afara de a pleca?

  34. 36 rusnac octombrie 11, 2009 la 8:59 pm

    Felicitari doamnei Herta! Premiul ar trebui impartit intre toti membrii Aktionsgruppe Banat, care au luptat eroic cu Securitatea ceausista in anii 70-80 si apoi au fost vanduti pe marci Germaniei. Ei au mentinut in acei ani vie flacara libertatii in Banat si au pregatit climatul pentru izbucnirea revolutiei. Aveam de gand oricum sa scriu despre activitatea lor cvasinecunoscuta astazi in tara, acum stiu sigur ca o voi face.

  35. 37 blogideologic octombrie 12, 2009 la 2:30 am

    @ ALM
    “sotul ei, Richard Wagner”, nu a fost prim-secretar PCR la un judeţ ?

  36. 38 blogideologic octombrie 12, 2009 la 7:56 am

    @ ALM
    Este vorba de fapt despre un Richard Winter
    Preiau de la adresa URL http://ro.wikipedia.org/wiki/Richard_Winter , informaţia : +Richard Winter (n. 1934, Sighişoara) a fost un lider comunist român. A fost membru al Comitetului Politic Executiv al PCR (din februarie 1971)[1], şef de cadre al PCR[2] şi ministru. A fost coleg de clasă cu scriitorul Dieter Schlesak. A fost membru al Biroului CC al UTM (1956-1966); la 24 iulie 1965 a devenit membru supleant al CC al PCR. Ulterior, a devenit prim-secretar al judeţului Sibiu (1968-1975), ministru al Aprovizionării Tehnico-Materiale (1984-1985) şi ministru al Industriei Lemnului şi Materialelor de Construcţie (1985-1987). A iniţiat reabilitarea staţiunii Bâlea Lac.+
    Iar de la adresa URL http://www.tribuna.ro/stiri/stirile-de-pe-strada-mea/winter-park-la-balea-lac-31242.html , preiau comentariul : +ca sa nu mai afirme Johannis cu nerusinare ca sasii au fost discriminati pe vremea comunistilor, heil!+ În iarna lui 2009 a fost inaugurat un Winter Park” la Cabana Bâlea Lac.

  37. 39 instalatorul octombrie 12, 2009 la 8:54 am

    Gasiti citeva faximile din dosarul herthei Müller pe blogul dlui Mioc, la link-ul http://mariusmioc.wordpress.com/2009/10/09/securitatea-romana-despre-herta-muller/#comment-2545. Va sugerez, celor curiosi, sa le cititi cu mare atentie si, mai ales, sa ordonati lucrurile cronologic. In imaginarul fiecaruia s-ar putea contura cite o poveste nitel diferita de versiunea Herthei Müller.

  38. 40 Vasile, octombrie 12, 2009 la 10:10 am

    Paule ne agragramat,

    Textul ti-a fost dictat sau l-a scheunat spiritul tau canin… din adancuri?
    Sau tu vrei sa-mi dovedesti ca ai pedigree?
    Precis textele imbunatatite gramatical au fost scrise de altcineva in nici un caz de Vasile!

  39. 41 ALM octombrie 12, 2009 la 10:32 am

    @ blogideologic (octombrie 12, 2009 la 7:56 am)

    Scuze ca nu am raspuns la intrebarea dvs. Scuze daca am starnit curiozitati care nu sunt “politically correct”. Am constatat o mare ezitare la aprobarea mesajului meu, de unde am tras concluzia ca nu sunt “pe linie” …

  40. 42 ALM octombrie 12, 2009 la 11:56 am

    @ blogideologic (octombrie 12, 2009 la 7:56 am)

    Domnule Filipas, de obicei caut sa ma informez cat pot de bine, evident cu mijloacele puse la dispozitie de Internet. Sigur ca am avut unele curiozitati privind numele (Muller) cand am aflat ca s-a nascut Karl. Asa am gasit o referinta la casatorie, Wagner:

    http://www.zdg.md/stiri/premiul-nobel-pentru-literatura-unei-scriitoare-de-origine-romana

    Activitatea literară (?)
    În 1987 a emigrat în Republica Federală Germania, împreună cu soţul ei de atunci, scriitorul Richard Wagner.

    Am tras concluzia ca a divortat sau si-a luat un pseudonim artistic (Muller ???), amintire a cercului de literatura “Adam Muller-Guttenbrunn” din Timisoara. Coroborat cu ce scrie mai sus (“soţul ei de atunci”), am ajuns la concluzia ca s-a recasatorit cu un oarecare Muller. Nu am nici o problema cu viata privata a dnei Herta. Problema mea a fost in legatura cu ce am scris in mesajul care v-a atras atentia.

    Ei bine, Richard Wagner nu a fost prea oropsit pana nu a inceput sa cante pe coarda sovinismului (Wikipedia):

    Distinctii:
    Premiul Comitetului Central al Uniunii Tineretului Comunist (UTC) pentru poezie (1973)
    Premiul pentru poezie al Uniunii Scriitorilor din România (1980)

    Referirea la “functii de conducere in institutiile comuniste ale vremii”, am extras-o din dialogul Paul Goma-Andrei Badin. N-am stat sa caut prea mult datele biografice ale lui R. W., eu fiind increzator in cuvintele dlui Goma, un adevarat dizident (chiar si astazi)! Totusi, R.W. s-a bucurat de o oarecare “apreciere”, fiindca nu oricine putea lua premiile de mai sus (atentie, nu este vorba de miscarea de masa “Cantarea Romaniei) in plina dezvoltare a cultului personalitatii (1980).

    In perioada cand dna Herta era “chinuita” de Securitate existau mai multe asociatii cu alunecari catre sovinism. Era explicabil (si tolerabil) atunci cand cetateni de nationalitati diferite erau nevoite sa indure lipsurile din Romania. Totusi, in “operele” dnei Herta, unde sunt reflectate adevaruri ale timpului (fara niciun atac la Ceausescu!!! – motivatia Premiului Nobel), lipseste unul din factorii determinanti: Cortina de Fier! Acea cortina imaginara care ne obliga sa stam departe de valorile occidentale, care ne obliga sa baltim in interiorul CAER-ului! Dna Herta, emigrand, nu a depasit in mod deosebit lipsa de democratie a statului roman, ci a sarit peste Cortina de Fier, bariera care o impiedica sa acceada la bunastarea occidentala!

  41. 43 Dragos octombrie 12, 2009 la 12:59 pm

    Ca tot amintim de Herta Müller (* 17. August 1953 in Nitzkydorf, Rumänien) ist eine deutsche Schriftstellerin. Am 8. Oktober 2009 wurde bekanntgegeben, dass sie mit dem Nobelpreis für Literatur 2009 ausgezeichnet wird)….adica de literatura…la aceasta postare merita sa amintim de Ion Iliescu cu a sa ”Revolutie si reforma” (Ion Iliescu. Revolutie si reforma. Ed. Enciclopedica Bucuresti, 1994). Cred ca a fost tradusa in germana cu titlul ”Revolütishe und reformänn”…nu vad de ce sa nu fi fost tradusa, da’o draq de carte…dar ce vreau sa intreb :

    de ce nu se aplica genialele invataturi din cartea lui nea Ion pentru a scoate tara din criza ?

  42. 44 Manuela octombrie 12, 2009 la 1:10 pm

    @ Dragos
    daca tot vrei sa faci traduceri libere ar fi bine sa nu mai arunci cu Umlaute…
    Cartea se numeste “Aufbruch nach Europa. Rumänien, Revolution und Reform. 1989 bis 1994″ si nu e vorba de editura Enciclopedica ci de editura Böhlau…

  43. 45 Mihai G octombrie 12, 2009 la 1:26 pm

    Domnule Nastase,
    sunteti printre cei pe care Herta Muller ii arata cu degetul si-i acuza de esecul Romaniei de 1989. Printre cei care i-au facut viata amara in ultimii ani. Unul dintre cei mai putin indreptatit sa-i pronuntati numele.
    Printre cei care s-ar bucura ca vocea Hertei Muller sa fie cat mai putin auzita in Romania:

    http://gotiu.viataclujeanului.ro/1324/de-ce-herta-muller-nu-e-romanca/

    Restul e pura demagogie

  44. 46 Dragos octombrie 12, 2009 la 1:46 pm

    Doamna Manuela,

    aveti dreptate, singurele cuvinte care mi-au fost adresate in limba germana, ca sa zic aşa, au fost : ” ya! ya! ya! …grosse….ya! ya! ya! …
    şnell…ya! ya…(3-4 ore, dupa ceas)…ya! ya! ya! …(aici este un cuvant greu de inteles, ceva despre o zeitate germana)..şnell…ooohhhh !.

    In privinta “Aufbruch nach Europa. Rumänien, Revolution und Reform. 1989 bis 1994″ de la editura Böhlau, am incremenit !.

  45. 47 luca octombrie 12, 2009 la 1:46 pm

    VALORILE INTANGIBILE E.U.

    1. Herta Muller a trait circa patru decenii in Romania comunista. Primul falanster, nu stiu exact, are marca Scaieni -Boldesti. Doctrina marxista a fost elaborata sub marca germana . Nemtii au decis asupra marcii nazismului. Rusii asupra marcii marxismului gerrma. Fiind retinuti de a practica aplicatii marxiste au fost ajutati de kremlinisti s-o experimenteze pe o suprafata respectabila chiar in Berlin.

    2. Herta Muller cu precadere prezinta raportul dintre individ si experimentul marxist cu specific romanesc.

    3. ffiind de etnie germana, excetatean roman, presa romaneasca incurajeaza faptul ca fara o formatie romaneasca si conditiile oferite de pamantul romanesc nu ar fi dobandit mecanismele necesare afirmarii pe plan universal si ar fi ramas la stadiul de manifestare a unei femei descurcarete sau a unei bune povestitoare orale, cui s-ar fi nimerit, a confruntarilor avute cu laborantii marxismului german.

    4. Geniul de formatie orala, in epoca scrisului, este desconsiderat, singurul criteriu acceptat este manifestare prin platforma scrisa. Cutumele, Codexul bellagines burebistan, Miorita, Mesterul Manole, Soarele si luna, tehnologiile Mesterului Manole au fost prezentate mii si mii de ani sub forma orala, memorate de interesati si redate in spiritul scolii orale. Nimeni nu se poate indoi de lipsa de perfectiune a reglementarilor , partial, enumerate; Mesterul Manole si Miorita sunt norme jurisdictionale. Scoala oralitatii era dominata de institutii specifice extrem de perfectionate si de solide. Pentru realizarea aceluiasi obiect scoala Scrisuui a format institutii cu trasaturi de alt tip. Saltul de la scoala oralitatii la scoala scrisului este extrem de dificil si se exercita sub povara financiara extrem de mare. Povara de a nu ramane in scoala oralitatii si a fi absolventa Scolii scrisului, in speta Herta Muler, a fost suportat de fiecare contribuitor roman. Masina de producere a componentelor de capital intelectual dincolo de standardul superior numita Herta Muller, oriunde s-ar duce, este de marca Romania.
    Faptul ca produsele investitorului Herta Muller, achizitionate de Casa Nobel, jumatate au fost produse in Romania si jumatate in Germania nu conduce la dizolvarea marcii Made Romania.

    5. Ceausescu, prin Decret, a obligat pe beneficiari dornici a produce in alte locatii, sa restituie, in cuantum minimal, cheltuielile varsate de contribuitori aferente absolivirii Scolii scrisului. Subrogatul Hertei Muller a decontat suma simbolica de opt mii de marci. Procedura ceausista, nu-i este specifica, orice investitor in formare profesionala, in felul sau, obliga pe absolvent la returnare . Faptul ca, in Romania post decembrista, se evitaz procedura dauneaza fiecarui contribuitor. Pe plan european este necesara o Directiva in avantajul Romaniei, stat de furnizare de forta de munca superior calificata in folosul altor state, a se vedea institutia:nejusta imbogatire.

    6. Herta Muler , prin decontarea simbolica a sumei de opt mii de marci, nu a dobandit dreptul de a uzinifica componente de capital intelectual sub alta marca.

    7. Premiul Nobel se confera fabricantului de componente de capital intelectul de exceptie dar nu si autorului si proprietarului marcii, sub acest aspect Herta Muller ar fi putut manufactura produsele intangibile in orice locatie din Univers si tot ar fi fost distinsa de Comitetul Nobel. Premiul se confera numai posesorului indreptatit. In cazurile: Odobleja, Paulescu, Procopiu,…, Premiul Nobel s-a acordat plagiatorilor, celor neandreptatiti. Dreptul proprietatii intelectule a fost grav incalcat iar uzinele de producere de capital intelectual romanesc nu au fost recunoscute ca furnizoare de produse de gen, in baza acestui fapt, clientii s-au orientat catre pseudofabricanti din USA si Canada. Obraznicia canadienilor a trecut peste absurd datorita afirmatiei: nu este important creatorul ci diseminatorul – cel care face cunoscuta opera, in fapt Comitetul Nobel a atribuit Premiul diseminatorului, raspandacului, plagiatorului operei si nu lui Paulescu! idem in speta Odobleja !

    8.In speta Herta Muller, Premiul Nobel apartine efectiv autoarei, insa circulatia universala este sub brendul romanesc. Producatorul de componete intelectuale, Heta Muler, faptul ca prezinta neconcordantele dintre un produs german , recte marxismul german, aplicat in Romania si capacitatile propri de natura intangibila si de substanta tangibila nu are nicio relevanta juridica in afara brendului romanesc. In consecinta Nobelul nu apartine nici Romaniei nici Germaniei ci numai producatorului de componente de capital de exceptie numita Herta Muller. Cetatenia romana, ulterior germana a uzinei intelectuale Herta Muller nu justifica pretentiile romanilor, germanilor si nici a statului German sau a statului Roman. Pe de alta parte Romania si Germania sunt parti e.u., Herta fiind, o parte a vietii cetatean roman si o parte a vietii cetatean german, deci cetatean e.u, la fel ca oricare german sau roman, premiul este al unei uzine de produse intelectuale din E.U. Cetatenii E.U., deocamdata se pare ca juridico-psihologic este putin fortat, nu sunt obisnuiti a se declara e.u -nieni cum se declara, indiferent de stat USA, americani. Nobelul apatine eu-nienilor !
    luca gherasim 07 48 59 59 14, http://www.manecognitiva.ro. Manecognitiva – agentia europeana de capital intelectual si inteligenta artificiala.

  46. 48 Manuela octombrie 12, 2009 la 1:57 pm

    @Dragos

    unele vise sunt frumoase, nu;)… dar chiar Herta?

  47. 49 ALM octombrie 12, 2009 la 2:26 pm

    @ Mihai G (octombrie 12, 2009 la 1:26 pm)

    Domnule G, e clar ca nu va place A.N. dar de aici si pana a-i pune in carca frustrarile dnei Herta e cale lunga. Stimabila si-a recuperat dreptul de a trai in occident platind o suma simbolica, relativ echivalenta cu costurile instructiei domniei sale. N-a protestat pana a plecat din Tara in 1987.

    Cine era dl Nastase in 1987 si ce treaba avea dansul cu legea privind recuperarea? Era un simplu jurist cercetator la Institutul de Cercetari Juridice al Academiei Romane. Jenant, domnule G!

  48. 50 Dragos octombrie 12, 2009 la 3:02 pm

    Nu-s vis, sunt real.

    Nu-mi amintesc daca era si o Herta in grupul respectiv. Sa incerc sa-mi amintesc : Erika, Martha, Gertrude, Heidi, Aghnete, Angelika, Anneke,
    Bertha, Brigitte (Nielsen), Claudia (Schiffer), Elke, Freida, Hilda, Hiltrude,
    Naomi (Camptbell DA!…ca n-am chef sa fiu cautat de vre-un departament de conducere PSD…), Ilse, Karoline, Katarina (Witt), Kristen, Lorelei, Marlene, Rebekka, Sibylle, Wilfreda, Wilhelmina, Zelda….

    Deci, NEIN !..adica NU ! Herta nu a fost…sau nu-mi mai amintesc.

    ps: nota speciala pentru Gertrude.

  49. 51 M.Voicu octombrie 12, 2009 la 7:20 pm

    @Toata lumea!
    1) Vă rog recitiţi pct.5 din G.LUCA octombrie 12, 2009 la 1:46pm, spune: ORICE INVESTITOR ÎN FORMARE PROFESIONALĂ, ÎN FELUL SĂU,
    OBLIGĂ PE ABSOLVENT LA RETURNARE
    2) Din Revista ”Palatul de Justiţie” Nr.8/2009), de poetul TITUS ANDREI, bard de generaţie:
    Noi suntem cei plodiţi în plin război,
    copiii dezertărilor permise,
    şi ai ţigărilor din păpuşoi …
    ai mămăligii cu magiun zemit,
    ai cailor tăiaţi pentru chiftele
    şi ai luminii de la răsărit …
    Şi ai americanilor … ce n-au venit …
    Şi dacă uneori un ochi ne râde,
    şi dacă ochiul celălalt ne plânge,
    e că oricâte becuri am aprinde,
    încă avem tot camuflaju-n sânge… …

    Noi am purtat matricole pe umăr
    pe puncte le-am luat, pe rând, pe toate,
    şi lodene, caiete sau bucate,
    noi, înţărcaţi din naşteri de pruncie
    şi înţărcaţi de bine, pe vecie…
    Ni s-a ras barba, părul ni s-a tuns,
    pe burlăcie ne-am plătit biletul
    şi am făcut copii c-a vrut decretul,
    şi ne-am nuntit doar pân la zece seara,
    c-a doua zi ne vrea la muncă ţara…

  50. 52 Herta Berlin octombrie 12, 2009 la 10:22 pm

    Herta Muller: “Pentru mine, Păunescu este chintesenţa falimentului moral, personificarea prostituţiei culturale în dictatură. Pentru persoane ca el, singura atitudine corectă de după căderea comunismului ar fi fost să tacă cincizeci de ani. E greu să găseşti, printre artişti, pe cineva la fel de vinovat ca Păunescu pentru dezastrul moral al ceauşismului. “

    Oare ce parere o avea despre Adrian Nastase? Presupune cineva ceva?

    @ALM – D-le / M-le, sugestia m-tale ca s-ar fi cuvenit ca Herta Muller sa-si fi platit la plecare costurile echivalente cu scolarizarea sunt gresite. Erau deja achitate de catre parintii ei (asa dupa cu si m-tale le veti fi achitat pe cele ale copiilor m-tale si ai sotiei m-tale). Si nici de folosit nu prea i-au folosit acele invataturi. Mai mult au incurcat-o.

  51. 53 Vasile, octombrie 13, 2009 la 10:33 am

    Herta Berlin,

    Daca nu exagerai si ramaneai la ce a spus ALM, cred ca nu ai fi meritat raspunsul meu.
    Citez din ce ai elucubrat dumneata, ŢMuller sa-si fi platit la plecare costurile echivalente cu scolarizarea sunt gresite. Erau deja achitate de catre parintii ei (asa dupa cu si m-tale le veti fi achitat pe cele ale copiilor m-tale si ai sotiei m-tale)Ţin chei citatul.
    Tatal Hertei le-a achitat cind a fost activ in SS ? Sau dupa ?Laso asa cum este sau cum a fost , nu te intreb ce s+ar fi intamplat cu tatal cu familia hertei daca ar fi trait pe alte meleaguri , de exemplu Franta si ce s+ar fi intamplat cu familia ei dupa eliberarea Frantei.
    Nu mai vreau sa intru in alte detalii si sa intreb cîti romani a avut pe constinta!

  52. 54 Dragos octombrie 13, 2009 la 2:14 pm

    @ Vasile

    H.M. : ”Tatăl meu a fost încorporat în SS (conform unei înţelegeri cu STATUL ROMAN , etnicii germani au făcut războiul fie în Wehrmacht, fie în SS) şi a luptat pe frontul de Vest. La sfârşitul războiului, a căzut prizonier, în Olanda, la englezi. Niciodată nu a povestit despre război, ştiu doar că s-a întors cu un pardesiu bleumarin. După întoarcerea mamei, ei, fiind din acelaşi sat, s-au îndrăgostit şi s-au căsătorit. Tatăl meu nu a fost arestat, a fost obligat să lucreze pe câmp, apoi a devenit şofer”.

  53. 55 Draghi Puterity octombrie 13, 2009 la 3:15 pm

    @Herta Berlin

    Probabil Herta Müller inca nu a citit niciodata Repetabila Povara de Adrian Paunescu… Sigur o va citi candva…

    @ALM

    Statul german platea 9000 DM pe cap de german repatriat, in urma unui acord secret intre Romania si Germania. Dupa 1990, Klaus Kinkel (liberal), devenit din seful serviciului de informatzii ministru federal de externe a dezvaluit la televizunea publica germana aceste lucruri.

    9000 DM platea oficial statul german, indiferent de studii. Exista o comisie pe langa Consiliul de Stat care se ocupa de asa ceva. Foarte putina lume stia despre ea, cu atat mai putin despre criteriile de selectie.

    Se stia in schimb altceva…

    Cativa securisti inventivi din Romania, au lasat sa se scurga informatia “se plateste pentru plecari definitive”, pentru a colecta apoi bani (suplimentar, impotriva acordului cu Germania) de la etnicii germani care doreau sa plece. In acest caz pretzul era platit de catre cei doritori sa fie pe lista etnicilor germani care sa fie vanduti Germaniei (11000 persoane pe an, daca retin bine). Suma era intre 12000 si 15000 DM si nu exista nici o garantie a reusitei. In comunitatile etnicilor germani se stiau numele si adresele unde trebuie dati banii, de ex. a unui “gradinar” din Timisoara, s.a.m.d. Banii acestia ajungeau foarte probabil, in buzunarele intermediarilor, nu a statului. Exista si o mafie la Bucuresti, din soferi de taximetre, si diverse alte persoane, care facilitau accesul la ambasada germana, pentru viza, contra unor sume de ordinul miilor de lei (cursul neoficial era de 15-20 lei / DM). Se pare ca lucrau mana in mana cu personalul din cadrul ambasadei, si anume nu cu cel roman.

    Desigur, doamna Müller stie toate aceste lucruri, erau arhicunoscute in comunitatea germana din Banat. Fiecare german dupa ce reusea sa plece pe acesta filiera, insa nu inainte, dadea aceste informatzii altor catorva pe care dorea sa ii ajute. Poate doamna Müller va vorbi candva si despre lucrurile acestea in cartile domniei sale, daca nu a facut-o deja. Sunt sigur ca il va interesa pe cititorul german cel putin la fel de mult ca si dizidentza tacita facuta de domnia sa in Romania.

  54. 56 Vasile, octombrie 14, 2009 la 12:37 pm

    Dragos,

    Am avut un unchi in aceiasi situatie , dar nu pot accepta , mesajul berlinez,murdar si meschin cum nici nu pot sa-l exclud pe Eminescu la recomandarea vre-unui dement pentru faptul ca Eminescu a fost de stanga si a scris celebrul Imparat si Proletar. Bineinteles ca ma refeream la Paunescu , acela care, fariseu sau nu, este cel mai mare poet roman dupa Nichita Stanescu!

  55. 57 G.P. octombrie 15, 2009 la 4:45 pm

    @Alex :
    Mi-ai transpus gandul in cuvinte cu acest mesaj! Thx !
    Ca dovada este si faptul ca dupa ce “si-au taiat capul ” si au ramas “pe cont propriu” uite ce a mai ramas din frumoasa tzarishoara…dupa 20 de ani.

  56. 58 un roman noiembrie 10, 2009 la 11:54 am

    daca erau asa patrioti ( familia asta) de ce naiba s-a inrolat tac-su in waffen – SS si nu in armata romana? si ce facea acolo? tinea lectii detinutilor despre pace?……………

  57. 59 Alex noiembrie 10, 2009 la 2:10 pm

    Un roman
    Ba nu, daca erau patrioti veneau in tara pe tancurile sovietice eliberatoare. Eventual urmasii lor intrau sub ocrotirea lui Tismaneanu.


Lasă un răspuns

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s






Arhiva


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 4,373 other followers