V-am promis mai demult ca voi reveni cu amanunte despre insuccesul referendumului din Irlanda asupra Tratatului de la Lisabona. Fara a aborda direct complicatele consecinte institutionale ale raspunsului dat de irlandezi la urne asupra procesului de constructie si integrare comunitara, trebuie sa observam, pe de o parte, ca obiectiile ridicate (si care, in opinia mea, au contat decisiv in economia votului) de politicieni si de societatea civila pot genera aceleasi dubii cu privire la directia dezvoltarii europene si in alte tari; pe de alta parte, situatia din Irlanda pune decidentii europeni in fata unei lipse de instrumente politice pentru abordarea responsabila a viitorului UE (dupa insuccesul Constitutiei Europene, esueaza si varianta negocierii interguvernamentale).
Trebuie observat din start ca existau o serie de elemente care favorizau respingerea Tratatului. De exemplu, o serie de sondaje aratau ca, la nivel european, irlandezii sunt cei care isi asuma in cea mai mica proportie identitatea europeana. In acelasi timp, lipsa de informare (care cred eu, a contat decisiv) nu este un simptom irlandez. Complexitatea institutionala este extrem de ridicata si inaccesibila simplului cetatean. Exista mai multe motive pentru aceasta situatie – interesul inerent al presei si al unor politicieni pentru scena interna este binecunoscut. Lipsa de informare a cetatenilor irlandezi nu trebuie transformata intr-un factor particular – incidenta ei intr-un stat relativ dezvoltat, in care accesul la informatie este facil arata ca problema este una sistemica, ce afecteaza toate tarile europene (si in cazul referendumurilor francez si olandez din anii trecuti lipsa de informatii a fost identificata drept un motiv al esecului acestei initiative).
In plus, in afara de clasicele argumente ale euro-scepticilor (transformarea tarii din beneficiar net in contributor net dupa ultima extindere a UE, mentinerea proiectului federalist la anumite nivele ale esalonului decizional al institutiilor europene, dezvoltarea proiectelor politice care vizeaza apararea si securitatea comuna), a existat o inflamare puternica a opiniei publice prin lansarea unot teme extreme de dezbatere, care nu au fost contracarate de argumente rationale. S-a vorbit despre posibilitatea legalizarii pe cale indirecta a avortului (interzis de Constitutia Irlandei), despre posibilitatea recrutarii in masa pentru o armata europeana, despre posibilitatea legalizarii casatoriilor intre persoane de acelasi sex – teme false, dar cu priza la public, pe care euro-optimistii nu au reusit sa le contrazica
Pe de alta parte, nu te poti astepta ca, in situatia in care, timp de sase zile pe saptamana, guvernul critica Uniunea, in a saptea zi cetatenii sa voteze un tratat de cateva sute de pagini pe care, afirma premierul irlandez, nici el nu l-a citit.
Mai este ceva, tratatului, in forma actuala, i s-a luat farmecul, nu mai are imn, nu mai are steag – cum are chiar si o echipa de fotbal – nu mai are simboluri cu care cetatenii sa se poata identifica.
In plus, saptamana trecuta, presedintele polonez, care nu sustine tratatul, voia puteri sporite, in asa fel incat deciziile referitoare la Uniune sa nu se poata lua fara el. Bine ca ideea asta nu i-a venit si lui Basescu!
iulie 9, 2008 la 9:04 am
Adrian,
Emisiunea de la ciutacu a fost infecta.
Cum puteti accepta magulirile ieftine si fara continut a acestui parvenit si sobolan de posturi.
Magulindu-va si adresând a propouri la viitorul presedinte a Romaniei (ANASTASE) va descalifica caracterizâdu-va cum un om frustrat.
Din contra, sunteti un adevarat barbat politic, va jucati cu sistemul cum vreti, si la centru si pe tusa.
Atunci nu inteleg dece aveti nevoie de acest ciutacu.
Nivelul si chiciul emisiunii cu o singura tema sau doua va dezonoreaza.
Acets guzgan este platit sa-l critice pe Basescu si tot ce vine din partea Realitatea si Cotidianul.
Credeam ca Anca isi va da seama de capcana in care navigati, mai multa discretie si bun simt pâna la alegerile parlamentare.
A propos de Mizil, circul lumii, dar interesant nu trebuie sa dati explicati
Va apreciez ca sunteti smeker si dolofan, nu sunt un Mihnea Georgescu sa va ling de sus in jos si invers, sa va adresez parabole prin care se bate seau sa inteleaga natiunea ca sunteti ….
Miki
A propos cu Fundatia, suntem unde ?
iulie 9, 2008 la 9:07 am
Cum am spus marea greseala ca se intreaba poporul in anumite cazuri. UE nu e Elvetia iar ignoranta la nivelul UE este mare atata timp cat vine unul si spune ca el a votat nu pt ca nu intelege ce s-a scris acolo si ca nu s-a obosit sa citeasca. Pana una alta luati de va minunati l marea ipocrizie si nesimtire a celor care ne conduc…
Sursa Hotnews
“Cina oficiala cu garnitura de ipocrizie
La Summit-ul G8, Gordon Brown a mancat 8 feluri de mancare inainte de discursul despre criza alimentelor
de Alina Musatoiu HotNews.ro
Marţi, 8 iulie 2008, 14:20 Life | Showbiz
In ordinea numerelor de pe meniu: Nicolas Sarkozy, George W. Bush, Dmitry Medvedev, Stephen Harper, Gordon Brown, Angela Merkel, Yasuo Fukuda, Silvio Berlusconi si Manuel Barroso la summit-ul G8
Foto: Associated Press Prim-ministrul britanic Gordon Brown si colegii sai politicieni au starnit reactii furioase dupa ce au mancat un pranz alcatuit din 6 feluri de mancare si o cina cu alte 8 feluri la summit-ul G8. In cadrul summit-ului, criza globala a alimentelor a fost unul dintre subiectele principale de discutie printre liderii mondiali precum George W. Bush si Nicolas Sarkozy.
In prima zi a summit-ului, lui Brown i s-au servit in total 24 de tipuri diferite de mancare, la doar cateva ore dupa ce acesta facea un anunt general, cerand tuturor natiunilor sa reduca “consumul irational” de alimente si indemnand fiecare familie sa contribuie la reducerea risipei de mancare.
In cadrul cinei oficiale s-au servit 18 feluri de mancare, printre care caviar, somon afumat, vita Kyoto si un “desert fantezist G8″. S-au baut cinci tipuri de vin provenite din toata lumea, incluzand sampanie si sake. Liderii africani, incluzand reprezentanti ai Etiopiei, Tanzaniei si ai Senegalului nu au fost invitati la cina, desi luasera parte la discutiile din timpul zilei.
Cina a fost servita la cateva ore dupa pranzul oficial, alcatuit din sase feluri de mancare, printre care supa de trufe si sparanghel alb, crab si pui, conform The Telegraph.
Meniurile generoase – puse la dispozitie de guvernul japonez care gazduieste summit-ul la Hokkaido – au fost asezonate cu discutii despre cresterea ingrijoratoare a pretului alimentelor si despre scaderea resurselor naturale de baza.
Numeroase organizatii s-au aratat indignate de meniurile extravagante servite la summit. Dominic Nutt, de la organizatia “Salvati Copiii”, spune ca “este de-a dreptul ipocrit ca liderii mondiali sa se lafaie cu meniu dupa meniu, in timp ce, in intreaga lume, exista milioane de oameni care nu-si pot permite o masa decenta”.
In timpul intalnirii, Brown a declarat ca “avem nevoie de un plan global pentru a scadea preturile alimentelor. Trebuie sa reducem consumul irational de alimente, iar asta o poate face fiecare dintre noi”. Purtatorul sau de cuvant a refuzat sa dea vreo declaratie referitoare la meniurile servite in cadrul intalnirii. ”
Poate ca la IS nu s-a intamplat la acelasi nivel sau la alte reuniuni dar ideea este aceiasi…vorbim de foamete , ne facem ca ne preocupa dar noi ne imbuibam cu bunatati si bauturi fine, ne plangem de efectul de sera dar toti presedintii folosesc limuzine de peste3 litrii capacitate si care sug 15 l de benzina la o simpla apasare pe acceleratie. Vorbim de saracia din Africa si de foamete in timp ce marile lanturi de supermarket arunca tone de mancare..care expira in rafturi..
iulie 9, 2008 la 10:03 am
nu farmecul, ci sufletul. sine qua non…
iulie 9, 2008 la 10:08 am
“Complexitatea institutionala este extrem de ridicata si inaccesibila simplului cetatean.”
Domnule Adrian Năstase, nu mai faceţi asemenea afirmaţii!
iulie 9, 2008 la 12:47 pm
Proiectul european nici macar federalist nu este, ci transpunerea modelului traditional francez de etatism centralist.
Statele federale dispun de autoguvernare; autoritatile centrale nu edicteaza norme juridice peste capul legislativului regional in domeniile din sfera de competenta a statelor federale. A se vedea cazul Stratelor Unite, Germaniei, Belgiei, Elvetiei.
Nu credeam ca va fi cazul sa mentionez ca, pana si in interiorul fronteierelor aceluiasi stat, o reglementare legala poate fi potrivita intr-o regiune si sa pice ca musca in lapte intr-o zona cu un alt specific cultural, economic, tarditie politico/juridica. Cu atat mai mult o lege adcvata realitatilor olamdeze poate produce anarhie in Romania, Grecia, Irlanda.
Pana la urma, Uniunea este facuta pentru europeni, sau europenii pentru Uniune?
iulie 9, 2008 la 12:49 pm
Erata:
- centralizat,
si promit sa corectez mai tarziu alte greseli de exprimare.
iulie 9, 2008 la 2:05 pm
Da, optimismul premierului Brian Cowen nu prea s-a justificat. Si daca el nu a citit tratatul, cati din votanti sa-l fi citit?! 862.415 irlandezi au votat pentru NU, cu efecte posibile pentru 490 de milioane de comunitari si mie personal nu prea mi se pare ok, insa sunt subiectiv. Si daca textul va fi modificat -inaintea unui alt referendum – va fi mai citit de irlandezi sau va fi mai bine explicat de cei care au stimulat votul anti? Vorba SPD-istului Axel Schäfer, nu te prea poti impaca cu ideea ca “a minority of a minority of a minority” iti provoaca un colaps comunitar. Venit de unde?! tocmai de la tara care a profitat enorm in urma intrarii in Comunitate. Poate ar trebui sa faca oirishii ce-a zis danezul – sa reflecteze si sa se puna partial in afara unor avantaje pe care le au de pe urma Uniunii, dupa exemplul lor cu Maastrichtul. Iar liderii miscarii pentru NU, Gerry Adams, McKeena, Ganley si restul sa faca cumva ca Irlanda sa renegocieze mai repede ceea ce nu le-a convenit la textul dat. Lor, ca banuiesc ca nici 5% din votantii NU nu stiu ce nu le convine la text (pe baza lecturii proprii, nu a ingurgitarii ideilor mediate). Ipocrizia a fost de ambele parti, fara indoiala, insa parca mai multa de partea celor care au stimulat votul negativ sau au cautat sa mai ascunda din stagnarea economica a tigrului celtic, folosind ocazia referendumului.
iulie 9, 2008 la 2:13 pm
Basescu? mai are timp sa faca si el asta
iulie 9, 2008 la 2:30 pm
Asta a fost şi impresia mea, când am avut norocul să ajung la Bruxelles, în hemiciclu.
Parlamentul european nu are nici măcar o minimă preocupare de a-şi face PR. Nu este interesată să-şi prezinte – în pliante sau pe suport electronic – rolul, scopul, activitatea. Am fost să vedem o clădire – interesantă dealtfel – şi să ne întâlnim cu steagurile de la intrare. Sigur, emoţionant, numai că eu, cu spiritul meu de observaţie fin, mi-am pus nişte întrebări… Şi mi-am şi răspuns la ele.
Erau, la ieşirea din clădire,nişte degetare pe care erau pictate clădiri din Bruxelles. Costau 3 euro bucata. Ăsta e PR-ul parlamentului european.
iulie 9, 2008 la 2:44 pm
[...] tot mai bună este sapa şi înjurătura mitocănească de port decât fiţele europene ale unui Adrian Năstase sau Călin [...]
iulie 9, 2008 la 3:01 pm
Eu cred că cel mai important motiv este că irlandezul nu vrea să accepte o lege exterioară Irlandei care să-i “poruncească”.
Irish Republican Army a activat tocmai pentru a scăpa de sub tutela Angliei. Acum irlandezii vor accepta de bună voie tutela unei Uniuni Europene, se vor supune unor acţiuni obligatorii mai imateriale şi mai străine decât cele impuse de bătrâna Anglie teritoriului irlandez aflat în subordine? Mă îndoiesc.
Părerea mea.
Eu sunt convins ca dacă s-ar face un referendum în România pentru Tratatul de la Lisabona şi s-ar spune românilor că rezoluţiile europene sunt obligatorii pentru România în caz că se votează tratatul, fie că vrem, fie că nu vrem… nu cred că s-ar obţine mai mult de 10%. La noi a trecut însă tratatul cu voioşie şi nimeni nu s-a împotrivit pentru că nimeni nu a explicat românilor ce anume implică acest tratat.
iulie 9, 2008 la 3:11 pm
Tratatul nu e respins, per se. S-a dat un vot negativ popular cu privire la adoptarea sa in Irlanda. Problema pana la urma a fost una de mobilizare a taberei DA si de comunicare coerenta a problemelor pe care le abordeaza Tratatul. Nu cred ca se adtepta cineva ca “cetateanul” sa il citeasca, dar din pacate nu l-au citit nici altii ca sa poate sa contruiasca un rezumat coerent…
iulie 9, 2008 la 3:30 pm
interesant de vazut daca tratatele acestea europene nu defavorizeaza romanii stiind ca Romania este o tara defavorizata.
iulie 9, 2008 la 4:12 pm
@Bibliotecaru
Aici nu mai vorbim de IRA, desi Sinn Feinul lui Gerry Adams ii datoreaza niste chestii, conceptii, ideii, mosteniri istorice, lideri s.a.m.d.
Nu vorbim numai de irlandezul de rand – paradoxal, dintre “muncitori” majoritatea au votat pentru Tratat. Poate printre cei care au spus NU multi chiar sunt pro-europeni si au votat mai degraba impotriva unor lucruri pe care nu le vor in viitor, sau nu le vor decise asa cum preconizeaza Tratatul . Insa, privind printre celelalte alcatuiri politice care au stimulat votul negativ, inclin sa cred ca s-a mers mai mult pe racairea nationalismului oirish, “damn eastern europeans….” si chestii de gen: spaima de slavi, imigranti, impartiri si alocari, o sa avem mai putin si o sa dam mai mult etc. Chestia cu pay back nu prea convine, ca asa e natura umana. Si aia care au votat “nu” tot in UE vor, da` sa nu dea prea mult si la estici…
iulie 9, 2008 la 4:37 pm
Scuze pt off-topic , dar am o intreabre : Exista pe acest blog un topic adresat problemelor tinerilor ? Multumesc
iulie 9, 2008 la 6:50 pm
Îmi pare rău dar eu îi înţeleg pe irlandezi, punctul lor de vedere este coerent şi eu cred că au fost cei mai puţin informaţi. romînii au fost mai informaţi sau ce??? să fim serioşi…
iulie 9, 2008 la 6:51 pm
vroiam să spun cei mai bine informaţi, mă scuzaţi
iulie 9, 2008 la 7:58 pm
Domnule Nastase, sint de acord cu dumneavoastra, cetatenii tarilor europene nu se identifica cu Uniunea Europeana, ultimul campionat european de fotbal a fost un exemplu evident.
Majoritatea cetatenilor tarilor din europa nu vor nici modelul Statelor Unite si nici cel al Federatiei Ruse, ei vor o Europa a patriilor lor si nu patria lor Europa.
Tarile din Eropa au istorie, radacini si identitate, si nimeni nu le va face sa intoneze un alt imn decat al lor.
Propuneti o astfel de Europa.
iulie 9, 2008 la 8:18 pm
EU is a failure. Dar, poate, un rău necesar.
iulie 9, 2008 la 8:40 pm
@ Adrian Năstase
Am şi eu un europesimism.
Nu am confirmată informaţia, dar se aude că Titus Corlăţean va candida la alegerile pentru Parlamentul României. Nu ne-a înşelat nouă aşteptările spunând că ne va reprezenta în Parlamentul European când de fapt nu a dorit decât o plasă de siguranţă în cazul în care nu este ales în Parlamentul României, fiind totodată şi un iepure pentru restul listei? Ca om care m-am deranjat să merg la vot, mă simt trădat de această “manevră”.
iulie 9, 2008 la 8:49 pm
@ S.Comentator
Păi irlandezii care mai fac atentate prin Anglia sunt nobili, parlamentari, generali?… tot irlandezi de rând sunt. Irlanda are o dramă internă pentru că ei se simt că sunt cotropiţi, asupriţi. Nu este deloc o problemă simplă. Dacă ar fi fost o problemă simplă, IRA ar fi dispărut demult. Sentimentul acela care a dus la formarea IRA este încă în acel irlandez de rând. Ei percep altfel decât noi o astfel de presiune. Sunt ţări în care conflictul este prezent de foarte mult timp şi de aceea reacţia este un pic disproporţionată. Poate că ar fi cazul să fie ascultate şi popoarele. Politica ia hotărâri în numele democraţiei în ultima parte a istoriei şi popoarele nu sunt tocmai fericite.
iulie 9, 2008 la 8:53 pm
NEA ALECU
Băsescu, dragul meu constănţean, e într-o formă de zile mari! S-a găsit personajul misterios care reprezintă veriga lipsă, nu a evoluţiei, ci a scurgerii de informaţii de la Parchet spre presă – NEA ALECU!
Personaj mitic al copilăriei noastre de mitici, NEA ALECU, interzis de comunişti deoarece avea preocupări burgheze – vă aduceţi aminte celebra expresie NEA ALECU, NEA ALECU, TUNDE OAIA ŞI BERBECU? – NEA ALECU revine în forţă în anul de graţie 2008, tulburând apele politicii româneşti.
O fi vorba de Mogulul Bekali, care tunde oi şi berbeci la Pipera City? Că de săracu “Conu Alecu,” care a dat şi numele străzii Paleologu, de lângă vechea Cale a Moşilor, nu mai poate fi vorba!
Arată-te, Alecule!
iulie 10, 2008 la 12:28 am
@bibliotecaru
titus corlatean? pai noi aveam asteptari de la titus corlatean?! poate acum 3 ani, dar intre timp ne-am mai dumirit.
iulie 10, 2008 la 12:48 am
Cele mai trebuie si la irlandezi astia nui deajuns ca au bere naspa?
iulie 10, 2008 la 1:15 am
@Bibliotecaru
Nu cred ca irlandezii s-au dus la votat Tratatul cu gandul la Anglia sau la dramele interne legate de opresiunea istorica a britsilor, ca nu asta se rezolva prin acel vot. Pur si simplu temeri legate de bunastarea lor. Si daca punem, teoretic, problema altfel: Irlanda in afara UE s-ar descurca si singura la fel de bine? Cu siguranta nu.
Si ca un detaliu, premierul irlandez e cel mai bine platit sef de guvern din tarile OECD. Probabil tot un reflex al vremurilor in care lipsa de pamant si saracia i-a dus pe multi spre US.
iulie 10, 2008 la 2:23 am
Domnule Nastase, vorbiti despre Constitutia Europeana si despre Tratatul de la Lisabona ca despre doua texte diferite. De fapt, chiar daca au fost intitulate diferit, ambele texte reprezinta acelasi lucru: un proiect de Constitutie a UE. Nu sunt subiectiv cand sustin aceasta, pentru ca o multime de autori cred ca s-a incercat o manevra de federalizare mascata a Uniunii Europene, prin adoptarea unui text fundamental care anuleaza suveranitatile statelor membre. Ce altceva ar putea insemna alegerea unui presedinte al UE, sau “gestionarea in comun” a unor competente care tin de specificitatea fiecarui stat membru (exemplul problemei avortului), sau reprezentarea internationala communa, prezente in textul de la Lisabona ?
Faptul ca in noul tratat s-a renuntat la imn, steag si alte simboluri ale suveranitatii nu a insemnat altceva decat incercarea de a abate atentia de la ideea de Constitutie europeana, care i-a speriat pe francezi si pe olandezi in 2005, si care i-ar fi speriat si pe englezi, daca ar mai fi apucat sa voteze. Popoarele statelor membre UE nu au nevoie de o alta identificare “nationala” decat cea a propriei patrii (de acord cu “gheorghe”). Cel putin nu pentru moment. Poate generatiile care vor creste cu ideea de UE vor incepe sa se considere “unioneuropeni”, dar trebuie castigate cateva “meciuri” impotriva unor adversari comuni (China, India, USA), pentru a incepe sa indragesti o “formatie”, nu ?
)
Cat despre presedintele polonez, acesta nu vrea puteri sporite, ci vrea aceleasi puteri pe care le are in prezent, adica dreptul de veto. In textul de la Lisabona se specifica faptul ca nu mai e nevoie de unanimitate pentru o parte din deciziile legate de noile competente transferate Uniunii. Iar sa decida (doar) majoritatea pentru toata lumea – fie ea si majoritate calificata – nu convine unor state care tin la suveranitatea lor.
iulie 10, 2008 la 2:30 am
Pt. Alex — astept corecturile promise. Pana atunci, te corectez eu putin, daca-mi permiti. Statele membre ale UE dispun nu doar de autoguvernare (ca si statele federate din cadrul statelor federale) in ceea ce tine de competentele rezervate lor (aparare, politica externa, justitie, ordine publica, etc.), ci chiar de independenta in domeniile respective. In plus, majoritatea directivelor UE pot fi adaptate specificului statelor membre. Deci, o lege adaptata realitatilor olandeze poate produce dezordine in Romania doar daca nu este adaptata si realitatilor romanesti. Pana la urma, Uniunea este facuta pentru viitori europeni, pentru ca europenii actuali sunt facuti pentru tarile din care fac parte (in general
).
iulie 10, 2008 la 2:33 am
Pt. S.Comentator — cred ca anticipezi putin, ca si Axel Schäfer de altfel. Uniunea Europeana nu este (inca) o federatie, ci, in cel mai bun caz, o confederatie. Deci statele membre raman suverane, ceea ce inseamna ca un vot negativ din partea unui stat inseamna anularea intregii afaceri (in relatiile internationale functioneaza mai mult sintagma “toti pentru unul” , decat sintagma “unul pentru toti”, ca in democratia interna). N-ai ce face, asa-i cu suveranitatea nationala. Recunoaste ca nici noua, romanilor, nu ne-ar placea sa ne spuna majoritatea celorlalte state membre UE cum sa ne mancam mamaliga, nu ?
). Cum zice si “Bibliotecarul”, nu prea iti convine sa vina o lege exterioara si sa-ti porunceasca. Desigur ca in momentul integrarii in UE accepti sa fii dirijat in anumite domenii (cel mai mult economice), pentru ca exista avantajele aferente, dar sunt domenii in care poti adapta directivele UE la specificul national, iar altele in care UE nu are puterea sa te dirijeze (aparare, justitie, ordine publica, etc.).
iulie 10, 2008 la 4:12 am
Mai este si o diferenta pe categorii de venit: cei saraci au votat preponderent NU… Si Vestul Europei pare a suferi de o elitofobie foarte similara celei din Est (poate si premierul Irlandei lingea inghetata pe la Bruxelles
Totusi, Europa va merge inainte pt. ca nu exista nimic alternativ credibil… Cei care, aici sau aiurea, vorbesc de statele natiune, de identitati locale sau nationale, etc., se fac ca nu vad despre ce e vorba: niste state stagnante economic, xenofobe, nesustenabile fiscal, defazate cultural in raport cu postmodernismul, care-si irosesc energiile in diverse rivalitati locale in contextul in care deciziile se iau din ce in ce mai des in alta parte si o buna parte din populatia inteligenta profeseaza pe alte continente…
iulie 10, 2008 la 2:57 pm
Domnule Adrian Nastase,
dar ce rau sunteti, poate ca baselu ar adauga nitel ” farmec “…. puteri sporite, pai nu racneste el cel mai viguros, nu este el model de ospitalitate mioritica ” inghetata romaneasca ” fiind purtator de ” mesaj “, saracul om zice, noi suntem afurisiti in a nu-l intelege, sau da… ?!
@domnule Radu, cu tot respectul, mai sunt si acele farame de ” inteligenta ” ca sa va citez, care ar profesa dar nu au cu ce, ca de exemplu in cercetare, unde alocarea de fonduri ramane rara avis , iata ceva ce ar trebui a ne da de gandit si care nu are legatura cu…patriotismul, din ce in ce mai hulit si cu , zic eu, prea multa incrancenare etichetat drept ” xenofobie ” ori mai stiu eu cum … Constat ca sunteti realist ” totusi , Eiropa va merge inainte “, sa dea Dumnezeu, caci pentru moment sta in loc, probabil mediteaza, sa speram ca la acele solutii alternative si credibile.
Nu am inteles de ce trebuie sa decida altii, avand si noi statut de membrii deplini, iar noi sa tot acceptam pumnul in gura, sa ni se impuna orice, oricand, oriunde, oare nu avem nici un cuvant de spus, nu ar trebui sa fim consultati , sau, asta inseamna postmodernism, a fi buni executanti si slugarnici. Aveti dreptate, realitatea trista se confirma si parca pe zi ce trece tot mai mult.
Sibilla
iulie 10, 2008 la 5:01 pm
Chiar temeri nejustificate? Textul Tratatului de la Lisabona, integral: europa.eu/lisbon_treaty/index_ro.htm – 20k Intr-adevar, nimic ocult.
Sinteza: http://www.euractiv.ro/uniunea-europeana/articles%7CdisplayArticle/ articleID_12996/Tratatul-de-la-Lisabona.html – 52k
http://www.sova.ro/documente%202008/ Comentariu%20legislativ%20-%20Tratatul%20de%20la%20Lisabona%20-%20Matie%2020.pdf –
Totusi, s-a exprimat temerea (Cehia) ca, prin anumite texte (ex. Carta europeana a drepturilor fundamentale), s-ar deschide drumul spre comunitarizarea unor domenii vaste aflate de 50 de ani in competenta exclusiva s statelor membre. Se stie ca, de-a lungul timpului, dreptul comunitar a evoluat pe cale jurisprudentiala. Pornind de la 2-3 articole aparent nesemnificative, CEJ, prin deciziile sale, a creat adevarate ramuri de drept, cea mai evoluata fiind dreptul european al concurentei.
http://www.e-transport.ro/TRATATUL_DE_REFORMA_ A_UNIUNII_EUROPENE_8211_LIS-i56-news8519-p81.html – 46k –
Tratatul de la Lisabona face referire la Carta europeana a drepturilor fundamentale aceasta devinind intr-o anumita masura obligatorie pentru toate statele membre. Exista si aici prevederi care asigura faptul ca legislatiile nationale nu vor fi contrazise de Carta drepturilor fundamentale. Textul Cartei in sine ramane intr-o anexa a Tratatului.
Transfer de suveranitate – JAI
Tratatul de la Lisabona constituie un pas inainte in transferul de suveranitate de la statele membre la Uniunea Europeana, dar este unul limitat. Au fost extinse puterile Comisiei, Parlamentului si Curtii de Justitie in domeniul justitiei si afacerilor interne.
A fost inlaturata, de asemenea, din anumite domenii puterea de veto a statelor membre. Statele au putere de veto pe politicile care cer decizii unanime. Cel mai important domeniu scos de sub incidenta unanimitatii este Justitia si afacerile interne. UE va lua decizii cu majoritate simpla in ceea ce priveste in domeniul cooperarii politienesti si al cooperarii judiciare in materie penala. De asemenea, tot in domeniul Justitie si afaceri interne, noul Tratat confera Curtii de justitie dreptul de a judeca cazuri pe baza legislatiei UE JAI, ca azilul, vizele, imigratia ilegala sau cooperarea in materie juridica.
Tratatul mai scoate de sub incidenta unanimitatii cateva zeci de politici, numeric mai multe decat celelalte tratate, dar mai putin importante. Un exemplu sunt regulile de strangere a datelor statistice in zona euro.
Mai important este ca noul Tratat permite votul majoritar pe propunerile Inaltului reprezentant UE pentru Afaceri Externe si Politica de Securitate privind implementarea politicilor externe. Unanimitatea este inlaturata si in ceea ce priveste legislatia privind securitatea sociala a migrantilor, cu o clauza care permite unui guvern national sa ceara votul unanim intr-o reuniune a Consiliului European daca legislatia pe cale a fi adoptata contravine flagrant intereselor sale.
In presa, s-au exprimat pareri in sensul ca valul eurosceptic ar avea drept cauza imixtiunea Statelor Unite: http://www.cotidianul.ro/cehia_si_polonia_se_ joaca_cu_tratatul_de_la_lisabona_sub_scutul_sua-50747.html – 59k -
iulie 10, 2008 la 8:51 pm
PS Sustin Tratatul de la Nisa si mi se pare bizar ca, in loc sa se preocupe de dezvoltarea politicilor comunitare (PCC, PAC, SME, Transport, etc.), liderii europeni fac caz de respingerea referendumului de catre Irlanda. E o falsa problema, Tratatele in vigoare punand la dispozitia UE si SM instrumenete destul de flexibile chiar si pentru dezvoltarea unei politici externe, precum si a unor politici de securitate si aparare. Ce putem sa intelegem din comportamentul liderilor si a oficialilor UE decat ca au bagat Irlanda, Polonia si Cehia (ultimele, prelungirea Germaniei, care reprezinta ratiunea lor de a exista ca state) in fata, pentru a pune capat proiectului european?!
Nu putem avea decat avantaje in calitate de stat membru UE, o piata interna ravnita de o lume intreaga, poate chiar si de americani.
In acelasi timp, un nationalism de buna calitate, fara extremism si ura interetnica, interconfesionala este un semn de sanatate a societatii. In prelungirea vechii si mereu noii doctrine a unitatii in diversitate. Insa nu-i pot obliga pe ceilalti cetateni comunitari sa gandeasca la fel ca mine. Daca germanii nu mai doresc sa fie contributori este libertatea lor de alegere. Iarasi, o atitudine toleranta din partea italienilor fata de romani si alte etnii ar fi salutara. Insa respectul pentru om nu se impune cu forta. O rezoluitie a Parlamentului European si alte sanctiuni fata de Italia nu sunt o solutie pentru apararea valorilor mult invocate. Ii duc lipsa lui Ion Adrian si a crizelor sale mistice.
iulie 11, 2008 la 1:44 pm
Tratele in vigoare sunt bune..ideea este ca Tratatul de la Lisabona va conferi personalitate juridica UE si creeaza functia de responsabil cu afacerile externe , adico o europa cu o politica si o rprezentare externa comuna….. plus….creearea unor functii … si influente.
Persoanl as opta pentru excluderea UK din UE avand in vedere mofturile repetate pe care le face in ciuda concesiilor obtinute (ma refer in special la subventiile pentru agricultura de care beneficiaza). Nu au aceleasi valori si sunt calul Troian al SUA in Europa. Ce s-a intamplat in Irlanda tine de incultura politica si simplism dus la extrem nu asta e problema .
iulie 14, 2008 la 6:30 am
@Punctul pe Y
Scuze de delay. O mica observatie. Se presupune ca la acea lege exterioara, care ne invata sau nu cum sa mancam mamaliga sau pe irlandezi cum sa distileze whisky, ar trebui sa contribuie – din faza initiala – toate partile contractante. Tocmai pentru a pune de acord viziunile inainte de stimularea unor episoade de tip refrendum. Deci Gerry si compania ar fi trebuit sa-si bage amendamentele prin guvernamentalii lor sau prin alte voci capabile de exprimare. Sigur, daca esti tratat cu cea mai mare ingratitudine, se justifica si respingerea, prin recurgerea la votul intern. Nu vad unde s-au considerat irlandezii ingratulati. Paradoxal, sau poate nu, desi ar trebui sa nu se simta bine la alinierea cu englezii, cum spune Bibliotecaru, irlandezii actioneaza intocmai ca si acestia.